مجله تاپ‌ناز‌

آیا بینی گوشتی را می توان جراحی کرد؟

بینی گوشتی

بيني گوشتي چيست و چه تفاوتي با بيني استخواني دارد؟ بيني گوشتي اصطلاحي است كه مراجعه‌كنندگان به كار مي‌برند و به بيني‌اي كه داراي پوست قطور و بزرگي قسمت نرم بيني يعني يك سوم پاييني باشد مي‌گويند…

 

 

عواملي كه سبب بزرگي يك سوم پاييني بيني مي‌شود عبارتند از: پوست قطور، بافت همبندي عضلاني زياد در زير پوست و غضروف‌هاي بزرگ و قطور پاييني كناري. از بين عوامل فوق آنچه شكل‌دهي بيني را بيش از همه مشكل مي‌كند، پوست قطور است.

از طرف ديگر مراجعه‌كنندگان، عبارت بيني استخواني را هنگامي به كار مي‌برند كه دو سوم بالايي بيني بزرگ و داراي قوز باشد. عناصر آناتوميك كه در اين بزرگي نقش دارند عبارتند از استخوان‌هاي بيني، غضروف‌هاي بالايي كناري و كناره جلويي تيغه بيني. با دكتر حميد ملكان‌راد، متخصص جراحي پلاستيك و استاديار دانشگاه علوم پزشكي ارتش در اين باره به گفتگو نشسته‌ايم:

عمل كردن كدام بيني راحت‌تر است؛ بيني گوشتي يا بيني استخواني؟

جراحي بيني يكي از تكنيكي‌ترين اعمال جراحي است و انجام آن هيچ‌گاه راحت نيست و نيازمند جراح باتجربه و دوره‌ديده است و يك جراح باتجربه و دوره‌ديده از عهده هر دو نوع بيني برمي‌آيد ولي در هر مورد بايد تكنيك‌هاي مناسب آن نوع را به كار برد.

بهبودي بيني گوشتي سريع‌تر است يا بيني استخواني؟

هنگامي كه مشكل اصلي در بزرگي يا بدشكلي استخوان‌ها و غضروف‌هاي دو سوم فوقاني بيني و پوست نازك باشد با شكل دادن به اسكلت بيني و كشيدن پوست نازك روي آنها، مي‌توان به سرعت شكل زيباي ساخته شده را آشكار كرد ولي اگر بافت نرم زياد و به خصوص پوست قطور مشكل اصلي باشد، چون تورم ناشي از عمل، زيادتر و طولاني‌تر است براي اينكه شكل نهايي بيني معلوم شود بايد بيمار و جراح صبر بيشتري داشته باشند. در افراد با پوست نازك شكل نهايي بيني در نماي نيمرخ پس از 6 ماه مشخص مي‌شود ولي در نماي روبه‌رو ممكن است تا 18 ماه بيني به كوچك شدن ناشي از كاهش ورم ادامه دهد. اين زمان براي پوست‌هاي قطور مطمئنا طولاني‌تر است.

آيا روش جراحي بيني استخواني با بيني گوشتي متفاوت است؟

ابتدا يك نكته را بگويم، در ايران به ندرت ممكن است با كسي برخورد كنيم كه فقط بيني گوشتي يا بيني استخواني داشته باشد و در اغلب موارد تركيب هر دو وجود دارد و بايد تكنيك‌هاي مناسب براي هر دو را به كار برد. در بيني‌هاي استخواني مهم‌ترين كار، كاستن از حجم بيني و شكل‌دهي آن است در حالي كه در بيني‌هاي گوشتي مهم‌ترين اقدام كاستن بافت از يك قسمت و افزودن بافت به قسمت يا قسمت‌هاي ديگر است. بافت افزودني در اغلب موارد غضروفي است كه از تيغه بيني برداشته مي‌شود ولي گاهي به علت سابقه ضربه يا شكستگي يا به دليل نامشخص تيغه غضروفي بيني، استخواني مي‌شود و قابل استفاده نيست. در اين هنگام معمولا انتخاب دوم غضروف گوش است. لازم به ذكر است كه برداشتن غضروف از گوش اثر بسياري كمي بر جاي مي‌گذارد و نبايد براي افراد نگراني ايجاد كند. چون شكل دادن به بيني گوشتي بسيار مشكل است و توصيه مي‌كنم كه فقط توسط جراحان باتجربه انجام شود.

آيا درست است كه بيني گوشتي برمي‌گردد؟

خير. آنچه كه از بيني كاسته يا به آن افزوده مي‌شود معمولا به همان صورت باقي مي‌ماند اما آنچه در مورد بيني گوشتي صدق مي‌كند تورم شديدتر و طولاني‌تر است. تورم طولاني‌مدت ممكن است منجر به ايجاد بافت فيبروز و در نتيجه در همان حالت پايدار شود. بنابراين مراقبت‌هاي پس از عمل از جمله دو بالش گذاشتن زير سر موقع خواب، ماساژ و چسب زدن بايد با دقت بيشتر رعايت و طولاني‌تر انجام شود و نيز ممكن است نياز به چند تزريق آمپول‌هاي ضدالتهاب طولاني اثر وجود داشته باشد.

مطالب مشابه را ببینید!