مجله تاپ‌ناز‌

اثر بلوغ زودرس پسرها بر باروری شان

اثر بلوغ زودرس پسرها بر باروری شان

بلوغ زودرس پسران

ناباروری مردانه می تواند با بلوغ زودهنگام و یا دیرهنگام در پسرها در ارتباط باشد

امروزه مسئله بلوغ چه در دخترها و چه در پسرها به مسئله مهمی تبدیل شده است. نتایج پژوهشی که در مجله Human Reproduction به چاپ رسیده است نشان می دهد که بلوغ زودرس در پسرها می تواند به قدرت باروری آنها آسیب بزند.

محققان دانشگاه کپنهاگ دانمارک روی 1068 مرد جوان 19 ساله، مطالعاتی انجام دادند تا مشخص شود چه ارتباطی بین بلوغ زودرس و ناباروری وجود دارد. داوطلب ها در پرسشنامه هایی که طراحی شده بود، سن بلوغ شان را مشخص کردند. محققان کیفیت اسپرم داوطلب ها را از نظر تجمع اسپرماتوزوئیدها، تعداد آنها، حجم مایع منی و غیره و همچنین خون آنها را بررسی کردند.

نتایج این پژوهش نشان داد، داوطلب هایی که زودتر و یا دیرتر از زمان عادی به بلوغ رسیده بودند، اسپرم بی کیفیت تری داشتند. محققان همچنین به این نتیجه رسیدند این افراد همچنین در سن 19 سالگی بیضه های کوچکتری نیز دارند. علاوه بر این محققان مشاهده کردند بلوغ زودهنگام عوارض دیگری نیز برای سلامتی دارد. این مردان جوان قد کوتاه تری نسبت به بقیه داشتند و شاخص توده بدنی آنها بالاتر بود. این افراد گرایش بیشتری به مصرف دخانیات پیدا می کنند و همچنین بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قابل انتقال جنسی قرار می گیرند.

به گفته پروفسور Anders Juul سرپرست تیم تحقیقاتی، درک عوارض بلوغ زود یا دیر روی سلامت و تولید مثل از اهمیت بالایی برخوردار است. به گفته این محقق، بلوغ روی سلامت عمومی بدن و خطر بیماری هایی که بعدها بروز می کنند، تاثیر دارد. بنابراین بهتر است بیش از پیش، به سلامت پسران نوجوان خود اهمیت بدهید.

همچنین : چرا بلوغ زودرس به سراغ کودکان می آید؟

مطالب مشابه را ببینید!