مجله تاپ‌ناز‌

از بین بردن زگیل های روی صورت و دست پا با این روش های موثر

از بین بردن زگیل های روی صورت و دست پا با این روش های موثر

در آمدن زگیل روی دست و پا بسیار آزار دهنده و ناراحت کننده است چه رسد به اینکه زگیل روی صورت رشد کند و زیبایی چهره را نیز بهم بریزد. در این مطلب روش هایی را بیان می کنیم که در مدت کوتاهی زگیل را نابود می کنند.

از بین بردن زگیل روی صورت و دست و پا با روش های موثر

به گزارش تاپ ناز و به نقل از بازده؛ اگر روی پوست‌تان زگیل و زائده گوشتی داشته باشید، حتما می‌دانید از بین بردن‌شان چه‌قدر کار سختی است. زائده‌ی گوشتی و زگیل بسیار رایج هستند. این دو را می‌توان با استفاده از سرکه‌ی سیب از بین برد؛ ولی در این مقاله قرار است نحوه‌ی از بین بردن زائده‌ی گوشتی و زگیل را با استفاده از هیدروژن پراکسید یا همان آب اکسیژنه برای‌تان بازگو کنیم.

زائده‌‌های گوشتی و زگیل بسیار رایج و همه‌گیر هستند: طبق گزارش NIH (موسسه‌ی ملی سلامت ایالات متحده‌ی امریکا)، تقریبا ۴۶ درصد آدم‌ها روی پوست‌شان زائده‌ی گوشتی دارند، و طبق وب‌گاه WebMDD، بیش‌تر آدم‌ها حداقل یک بار در زندگی‌شان زگیل در می‌آورند.

زائده‌های گوشتی

زائده‌ی گوشتی ( که به آکروکوردون نیز معروف است) شبیه تکه‌ی کوچک و نازکی از پوست است که حالت آویزان یا منگوله‌ای دارد، و حتی ممکن است شبیه ساقه‌ای باشد که زائده‌ای گوشتی از آن آویزان است. این زائده‌های گوشتی خوش‌خیم هستند و معمولا بعد از رسیدن به میانسالی روی پوست مشاهده می‌شوند. از جمله عواملی که باعث افزایش احتمال رویش زائده‌های گوشتی می‌شوند می‌توان به ژنتیک، چاقی و دیابت اشاره کرد. زنان باردار به دلیل ایجاد تغییرات هورمونی در بدن‌شان بیش‌تر در معرض زائده‌های گوشتی قرار می‌گیرند.

زائده‌های گوشتی بیش‌تر در چین‌خوردگی‌ها، یعنی نواحی از بدن که دو بخش پوست روی هم قرار می‌گیرند، مشاهده می‌شوند؛ نواحی از قبیل زیربغل، بیخ ران، زیر پستان‌ها، پلک چشم و گردن، ولی به طور کلی در هر جای دیگر از بدن نیز می‌توانند ظاهر شوند.

از بین بردن زگیل های روی صورت و دست پا با این روش های موثر

زگیل

زگیل غده‌ی کوچک و سفت با سطحی زبر و خشن است که معمولا روی دست‌ها و پاها رشد می‌کند. زگیل توسط ویروس به وجود می‌آید، به ویژه ویروسی به نام HPV (ویروس پاپیلوم انسانی) که باعث ایجاد عفونتی می‌شود که در آن لایه‌ی بیرونی پوست به سرعت شروع به رشد می‌کند.

عاملی که احتمال ایجاد زگیل را افزایش می‌دهد، زخم یا بریدگی است که از طریق آنها ویروس وارد لایه‌ی بیرونی پوست می‌شود.

ویروسِ عامل زگیل می‌تواند نیز از طریق تماس پوستی یا تماس حوله‌ یا کفش آلوده به سایر نواحی پوست بدن گسترش یابد. بنابراین بهترین راه چاره این است که زگیل را به سرعت از بین ببرید.

برای از بین بردن زگیل می‌توانید از داروهایی استفاده کنید که در داروخانه‌ها بدون نیاز به نسخه به فروش می‌رسند، یا نزدمتخصص پوست بروید تا مراحل درمانی زگیل یا زائده‌های گوشتی را با روش‌های پزشکی اجرا کند، ولی شما می‌توانید در منزل با استفاده از آب اکسیژنه هر دوی آنها را از بین ببرید.

نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه کنید این است که پیش از انجام هر کاری برای از بین بردن یک غده‌ی پوستی باید مطمئن شوید که این غده‌ها فقط زگیل و زائده گوشتی – یعنی خوش‌خیم – هستند، و نباید این کار را در مورد خال یا هرگونه جراحت دیگری انجام دهید که ممکن است بدخیم باشد. بنابراین، پیش از انجام هر کاری باید این غده‌ها را به پزشک متخصص نشان دهید، و در صورتی که وی آنها را فقط زگیل یا زائده‌ی گوشتی تشخیص داد، می‌توانید با استفاده از کاری که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، آنها را از بین ببرید.

قدرت آب اکسیژنه

هیدروژن پراکسید یک قابض طبیعی و ماده‌ی سفید‌کننده‌ای است که می‌توانید آن را در غلظت‌های مختلف خریداری کرد. آب اکسیژنه دارای موارد مصرفی فراوانی است از جمله سفید کردن دندان، درمان قارچ ناخن انگشت پا، و از بین بردن لکه‌های سخت هنگام ضدعفونی کردن سطوح.

هم‌چنین از آب اکسیژنه می‌توان برای از بین بردن زائده‌های گوشتی و زگیل نیز استفاده کرد.

زگیل

زگیل

برای زائده‌های گوشتی و زگیل باید از کدام نوع آب اکسیژنه استفاده کرد؟

محلول‌های ضعیف آب اکسیژنه را می‌توان تقریبا در همه‌ی داروخانه‌‌ها پیدا کرد، ولی برای از بین بردن زائده‌های گوشتی یا زگیل باید از آب اکسیژنه‌ی ۳۵ درصد استفاده کرد. البته این درجه از آب اکسیژنه را احتمالا نمی‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید، و باید به فروشگاه‌های مواد شیمیایی مراجعه کنید.

نکته‌ی مهم: این محلول باید در جای خنک و در ظرفی نگهداری شود که نور به آن برخورد نکند، زیرا گرما و نور باعث تجزیه‌ی سریع هیدروژن پراکسید می‌شوند. برای نگهداری طولانی این ماده، بهتر است آن را در فریزر قرار دهید.

هر قدر درصد این محلول بالاتر باشد، باید در مصرف و نگهداری از آن بیش‌تر احتیاط کرد. حتما روی ظرف حاوی این ماده نام آن را بنویسید، و از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید، زیرا در صورت بلع به شدت سمی خواهد بود.

احتیاط: به خاطر بسپارید، محلول هیدروژن پراکسید ۳۵ درصد بسیار تندتر و قوی‌تر از محلول ۳ درصدی است که در داروخانه‌ها یافت می‌شود.

 

همچنین : زگیل تناسلی چیست و چگونه درمان می یابد؟

 

چگونه زائده‌های گوشتی و زگیل را با آب اکسیژنه از بین ببرید

خلاص شدن از شر زگیل و زائده‌های گوشتی با استفاده از هیدروژن پراکسید بسیار آسان است، ولی کمی پشتکار نیاز دارد.

برای این کار، اول به موارد زیر نیاز دارید:

  • گوش پاک کن
  • آب اکسیژنه‌ی ۳۵ درصد
  • سوهان یا سنگ پا (برای زگیل‌هایی که کف پا ایجاد شده‌اند)

اگر زگیل در کف پای‌تان قرار دارد، پیش از انجام این روش سطح زگیل را به خوبی با سوهان تمیز کنید.

پنبه‌ی گوش پاک کن را در هیدروژن پراکسید ۳۵ درصد فرو کنید، سپس آن را با دقت روی زگیل و زائده گوشتی بمالید. دقت کنید پنبه‌ی آغشته به آب اکسیژنه را به نواحی سالم و معمولی پوست نزنید، زیرا ممکن است کمی پوست‌تان را بسوزاند.

این کار را یک یا دو هفته، روزی ۳ تا ۵ دفعه انجام دهید.

ابتدا ممکن است پوست اطراف زگیل یا زائده‌ی پوستی کمی سفید رنگ شود. این اتفاق، طبیعی است و نشان می‌دهد این روش موثر افتاده است. این کار را به همان دفعات که پیش‌تر گفته شد، تکرار کنید تا وقتی رنگ زگیل کاملا سیاه و شبیه زخم شود؛ در نهایت، زگیل از بین می‌رود.

ممکن است این اتفاق پس از چند روز بیفتد، یا شاید بیش‌تر از آن‌چه گفته شد طول بکشد؛ زیرا زگیل‌های کف پا عمیق‌تر هستند و زمان بیش‌تری برای درمان نیاز دارند.

هشدارهایی در مورد هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه

  • هرگز برای از بین بردن زائده‌های گوشتی اطراف پلک چشم‌های‌تان از آب اکسیژنه استفاده نکنید، زیرا این کار به چشم‌های‌تان آسیب می‌زند.
  • حتما دقت کنید، آب اکسیژنه‌ی ۳۵ درصد بسیار قوی است، بنابراین اگر زگیل در نواحی حساس بدن‌تان قرار دارد، حتما آب اکسیژنه را با مقداری آب رقیق کنید یا این‌که کلا از روش دیگری استفاده کنید.
  • این ماده را فقط به خود زگیل و زائده گوشتی بزنید، و سعی کنید اصلا با پوست اطراف آنها برخورد نکند.

مطالب مشابه را ببینید!