مجله تاپ‌ناز‌

استراتژی برای از بین بردن شک و تردید

استراتژی برای از بین بردن شک و تردید

شک و تردید باعث ایجاد افکار مسمومی می شود که برای روح و جسم افراد بسیار مضر است و باعث انواع بیماری می شود

چگونه شک و تردید را از بین ببریم؟

آیا برای شما نیز پیش آمده است که افکار مسمومی داشته باشید؟ آیا برایتان پیش آمده است که به خودتان شک کنید؟ چنین افکاری می‌تواند زندگی شما را نابود کند. وجود چنین افکاری زیاد غیر معمول نیست. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که 70 درصد از افراد احساس مداوم و پایداری از بی کفایتی و شک را دارند. به این اختلال سندرم ایمپاستر می‌گویند. سندرم ایمپاستریک پدیده روانی است که در آن افراد نمی‌توانند موفقیت‌هایشان را بپذیرند. بر خلاف آنکه شواهد بیرونی نشان می‌دهد که فرد با رقابت و تلاش به موفقیت رسیده است اما خود فرد تصور می‌کند که لیاقت موفقیت را ندارد. برخی از افراد چنین اختلالی را نادیده می‌گیرند و آن را موضوع مهمی نمی‌دانند اما زندگی کردن با شک و اعتماد نداشتن به توانایی‌های فردی می‌تواند شما را از رسیدن به رویاهایی که در سر دارید باز دارد. به همین خاطر است که شک کردن به توانایی‌ها می‌تواند شما را از انجام کارهای بزرگ متوقف کند. این امر موجب تعویق و تاخیر شما در رسیدن به موفقیتمی‌شود. هیچ کس نمی‌تواند به طور 100 درصد به خود و توانایی‌هایی که دارد اعتماد داشته باشد اما موارد بسیار کوچکی وجود دارد که به شما اطمینان می‌دهد احساس بی کفایتی ایجاد نمی‌شود.در این مقاله قصد داریم استراتژی‌های کوچکی را بیان کنیم که انجام آن می‌‌تواند در غلبه بر چنین احساساتی موثر باشد.

  1. پاسخگو باشید:

هنگامی که جدول زمانی شما به صورت مبهم طراحی شده است و در آن زمان اضافی وجود دارد فرصت کافی برای فکر کردن و شک کردن در مورد توانایی‌ها وجود خواهد داشت. اما زمانی که تمام انرژی خود را بر روی تکمیل وظایف خود صرف می‌کنید، زمان اضافی برای فکر کردن به هیچ چیز دیگری را نخواهید داشت. سعی کنید برنامه کاری منظمی داشته باشید و اجازه ندهید زمان بیکاری شما را وادار به فکر کردن در مورد عدم توانایی‌هایتان بکند. با افرادی مشاوره کنید و گزارشاتی را در مورد پیشرفت کار خود ارائه دهید یا اینکه در جمع به ارائه پروژه ای بپردازید. سعی کنید برنامه ریزی منظمی داشته باشید و در یک زمان معین به هدفی دست یابید. در اینصورت دیگر زمان اضافی برای فکرهای بیهوده نخواهید داشت.

  1. همیشه در حال حرکت و فعالیت باشید:

در علم فیزیک، اولین قانون نیوتون بیان می‌کند که یک شیء در حالت استراحت در همین حالت باقی خواهد ماند مگر اینکه نیرویی بر آن وارد شود. همین قانون در زندگی روزمره ما نیز قابل اعمال است. برای اینکه بتوانید بر روی افکار منفی و شک برانگیز غلبه کنید، همیشه در حال حرکت و فعالیت باشید. قدم‌هایی را به سمت جلو بردارید و سعی کنید اینده خود را بسازید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید کتابی بنویسید، تنها 50 کلمه بنویسید. اینکار بیشتر از دو دقیقه زمان شما را نمی‌گیرد. سپس کمی استراحت کنید و 50 کلمه دیگر بنویسید. در چنین شرایطی احساس می‌کنید می‌توانید بر روی افکار منفی تسلط داشته باشید.

  1. خودتان را در حال شکست و سقوط تصور کنید:

فیزیکدانی به نام جولی نورم در تحقیقاتی که انجام داده به این نتیجه رسیده است که تصور کردن بدترین شرایط در زندگی می‌تواند افراد را در انجام هرچه بهتر کارها یاری کند. زمانی که افکار شک برانگیز فرد را احاطه می‌کند، افراد بدبین به خودشان اجازه نمی‌دهند با چنین ترس‌هایی از پا بیفتند و فلج شوند. آن‌ها عمدا شرایط بدتری را تصور می‌کنند تا بتوانند اضطراب خود را به انگیزه تبدیل نمایند. زمانی که بدترین شرایط تصور شد، آن‌ها می‌توانند از بروز افکار شک برانگیز خودداری کنند و شرایط را بهبود ببخشند. بنابراین دفعه بعد که دچار ترس و شک شدید، همه شرایطی که ممکن است شما را از رسیدن به هدف بازدارد را تصور کنید. سپس مطمئن شوید که می‌توانید جلوی این شرایط را بگیرید.

  1. به خودتان دروغ نگویید:

زمانی که احساس و افکار منفی به ذهنمان خطور می‌کند در نهایت دروغ‌هایی که به خودمان می‌گوییم را باور می‌کنیم. نویسنده معروف ست گادین راه حل ساده ای برای متوقف کردن دروغ‌هایی که به خود می‌گویید دارد:

درمان چنین مشکلاتی صحبت‌های مثبت و دقیقی است که با خود می‌کنید. سعی کنید اینکار را بارها و بارها تکرار کنید. با خودتان صحبت کنید و حرف‌های مثبتی بزنید. بر روی حقایق آشکار تاکید مجدد داشته باشید. در چنین شرایطی دیگر دروغ‌هایی که به خودتان می‌گویید را باور نخواهید کرد. اگر نتوانستید افکار مثبتی در مورد زندگی و کار خود داشته باشید، از سایر افراد کمک بگیرید. فایلی از کارهای مثبتی که انجام داده اید و افراد آن را تایید کرده اند داشته باشید. هر زمانی که به خودتان شک کردید و از توانایی‌های خود نا امید شدید، این فایل را با خودتان مرور کنید. شهادت و گواهی از منابع خارجی می‌تواند شما را به حرکت وادارد و نیروبخش باشد.

  1. افکار خود را تغییر دهید:

دکتر مارتین لوتر کینگ جونیور در آخرین سخنرانی خود دیدگاه متفاوتی در مورد سامورایی نیکوکار ارائه کرد. اگر با این داستان آشنا نیستید بهتر است بدانید که مردی نیمه جان در یک طرف خیابان افتاده بود. او به کمک نیاز داشت. برخی از افراد از کنارش عبور می‌کردند بدون اینکه توجهی به حال و احوال او داشته باشند. در این حین، یک سامورایی نیکوکار از راه رسید و به این مرد کمک کرد. دکتر کینگ می‌گوید: زمانی که افراد از جلوی این مرد رد می‌شدند به خودشان می‌گفتند اگر بایستیم چه اتفاق مثبتی رخ می‌دهد؟ من که نمی توانم کمکی به او بکنم. همین شک و تردیدها باعث می‌شد این افراد متوقف نشوند. او ادامه می‌دهد: در این حین یک سامورایی نیکوکار از راه رسید و از خود پرسید اگر متوقف نشوم و به این مرد کمک نکنم چه اتفاقی برای او خواهد افتاد؟ همین تغییر در دیدگاه می‌تواند زندگی افراد را متحول کند. زمانی که احساس می‌کنید زندگیتان پر از احساس بی کفایتی و شک است، لحظه ای توقف کنید و به افرادی که به کمک شما نیاز دارند بیندیشید. این افراد منتظر شما هستند تا زندگی آن‌ها را بهبود ببخشید و جان تازه ای به آن بدهید. اگر شما آن‌ها را منتظر بگذارید چه اتفاقی روی خواهد داد؟ زمانی که بر روی انرژی‌های مثبت تمرکز می‌کنید، انرژی بیشتری برای کمک به دیگران خواهید داشت. در چنین شرایطی احساس بی کفایتی نیز کمتر می‌شود. حالا زمان آن فرا رسیده است که با شک خود مبارزه کنید. شما باید تلاش کنید و به افکار خود اجازه ندهید زندگی شما را تحت تاثیر خود قرار دهند. زمانی که احساس بی کفایتی می‌کنید، یکی از راه حل‌های بیان شده در این مقاله را امتحان کنید.زمانی که توانستید بر احساسات منفی خود غلبه کنید، دیگر محدودیتی برای رسیدن به خواسته‌های خود نخواهید داشت.

مطالب مشابه را ببینید!