مجله تاپ‌ناز‌

این 10 نکته را هر زن و شوهری باید بدانند!

این 10 نکته را هر زن و شوهری باید بدانند!

مجله سیب سبز: تصور كنيد كه دو كودك در حال بازي هستند. يك دفعه صداي فريادشان بلند مي‌شود كه: ازت بدم مياد … ازت متنفرم … اما چند دقيقه بعد باز هم مي‌بينيد كه دارند با هم بازي مي‌كنند و خوشحالند. گاهی دو آدم بزرگسال هم در روابط‌شان به همين شكل هستند. فقط كافي است در نيمكت كنارشان بنشينيد و آنها را نگاه كنيد. تا به حال اين تجربه را داشته‌ايد؟ سؤال جالب اينجاست چه اتفاقي براي كودكان مي‌افتد که ‌آنها ۵ دقيقه پيش دشمن بودند و در حال حاضر باز هم با هم بازي مي‌كنند؟ جواب اين سؤال ساده است. آنها شادي را به جاي برقراري عدالت انتخاب مي‌كنند. آنها لحظه‌شان را مي‌بينند و سعي مي‌كنند از بازي‌شان لذت ببرند. بزرگ‌ترين مشكلات ما هم اگر تنها مانند كودكان رفتار كنيم،‌ حل مي‌شوند. البته زندگي زناشويي هميشه به سادگي بازي‌هاي كودكانه نيست اما هميشه يكسري نكات كلي و البته ساده براي مقابله با مشكلات زندگي وجود دارد. با رعايت اين۱۰ نكته با تنش‌هاي زندگي‌تان خداحافظي كنيد.

۱) زبان‌تان را گاز بگيريد

انتقاد و قضاوت را بس كنيد. بيشتر مردم از همان اول رابطه كه مرحله عشق ورزيدن است شروع به انتقاد مي‌كنند. به ياد داشته باشيد كه هيچ‌كس نمي‌تواند ازدواجي را نجات بدهد اگر طرفين بيشتر از تحسين‌شدن مورد انتقاد قرار بگیرند. انتقادهاي مدام و پي در پي به همسرتان اين حس را مي‌دهد كه او به اندازه كافي براي شما خوب نيست. اين حس (به خصوص براي مردها) سردشدن رابطه را به دنبال دارد. قبل از هر چيز سعي كنيد همسرتان را بشناسيد و بعد از آن تفاوت‌هاي قابل قبول همديگر را بپذيريد.

۲) متفاوت سپاسگزاري كنيد

درباره تفاوت‌ها شفاف‌سازي كنيد. اينكه تفاوت را چه معني مي‌كنيد، مهم است. ما هميشه حقايق را از بين فيلترهاي متفاوتي رد مي‌كنيم كه وجود آن فيلترها به فرهنگ، ‌جنسيت و خانواده بستگي دارد. تنها شرط يك ازدواج خوب، حفظ كردن عشق در رابطه است. مي‌توانيد همسرتان را در نوع سپاسگزاري‌تان غافلگير كنيد. اگر او چيزهايي را هميشه دوست داشته كه شما با آن مخالفت مي‌كرديد، مي‌توانيد با موافقت خود به او حس متفاوت بدهيد. اگر همسرتان هميشه تير و كمان دوست داشته و به نظر شما خريد تيرو كمان از خرج‌هاي غيرضروري زندگي بوده، ‌مي‌توانيد با پس‌اندازهايي كه براي تفريح خود كنار گذاشته‌ايد،‌ برايش يك تيروكمان بخريد.

از همين حالا تمرين كنيد تا بتوانيد بدون قطع‌كردن صحبت طرف مقابل‌تان،‌ خوب گوش كنيد. بعد از صحبت همسرتان مي‌توانيد از او بپرسيد كه آيا نوبت من شده كه حرف بزنم؟ مي‌توانيد در بين صحبت‌هاي همسرتان يكسري چيزها را يادداشت كنيد تايادتان نرود

۳) معذرت‌خواهي كنيد

شما مي‌توانيد بگوييد كه من به دليل مشكلاتي كه باعث آن شدم، معذرت مي‌خواهم. در هر رابطه‌اي اين بهترين شكل معذرت‌خواهي است. اصلا مهم نيست شما چقدر مقصر هستيد حتي اگر ۱۴درصد تقصيرها گردن شماست براي آن قسمت معذرت‌خواهي كنيد. ازدواج وقتي خوب پيش مي‌رود كه حداقل يك نفر بتواند معذرت‌خواهي كند. غرور داشتن در رابطه زناشويي چيز قابل قبولي نيست. معذرت‌خواهي در نهايت روح بزرگ شما را نشان و حس بهتري به‌زندگي‌تان مي دهد.

نکات زناشویی

۴) خوب گوش‌دادن را تمرين كنيد

دفاع از خود را بس كنيد. اين مشكلي را حل نمي‌كند. سعي كنيد شنونده خوبي باشيد. خوب گوش‌دادن بهترين هديه‌اي است كه مي‌توانيد به شريك زندگي‌تان بدهيد. از همين حالا تمرين كنيد تا بتوانيد بدون قطع كردن صحبت طرف مقابل‌تان،‌ خوب گوش كنيد. بعد از صحبت همسرتان مي‌توانيد از او بپرسيد كه آيا نوبت من شده كه حرف بزنم؟ مي‌توانيد در بين صحبت‌هاي همسرتان يكسري چيزها را يادداشت كنيد تا يادتان نرود. در نهايت بحث مي‌توانيد يك نتيجه‌گيري داشته باشيد. اگر به دنبال نتيجه هستيد بايد صبور باشيد. هنگامي كه هر دوي شما كنترل اعصابتان را از دست بدهيد نتيجه اين مي‌شود كه همسرتان با عصبانيت به درون اتاق مي‌رود و در را به هم مي‌کوبد. نگذاريد بحث‌تان به اين شكل بي‌نتيجه بماند. اگر شما آرام باشيد همسرتان هم آرام مي‌شود و از حرف‌هاي شما بل نمي‌گيرد.

۵) دلگرمي بدهيد

هميشه در ابتداي هر رابطه همه چيز گل و بلبل است و عادت داريم فقط نكات مثبت را ببينيم. اگر بعد از مدتي ديديم بعضي مسائل آنطور نيستند كه ما فكر مي‌كرديم بايد سعي كنيم بقيه چيزها را خراب نكنيم. همسر ما حتما نكات مثبتي هم دارد. معمولا بازسازي روابط سخت است اما غيرممكن نيست. براي نگه داشتن ازدواج‌تان بايد كاري كنيد كه همسرتان احساس ارزشمندي و برگزيدگي كند. معمولا افرادي كه ازدواج‌هاي طولاني‌تري دارند،‌ مي‌فهمند چطور بايد به همديگر توجه كنند. اين درك باعث مي‌شود كه فضايي صميمي در خانه به وجود بيايد و در مقابل هم شما مي‌توانيد انتقادهاي سازنده‌تان را پيش ببريد. به عنوان مثال وقتي همسرتان دارد با برادرش شوخي مي كند حتي اگر از نوع شوخي‌اش خوش‌تان نيامده اما به او بگوييد شيوه‌اي كه او براي شوخي استفاده كرده را دوست داريد. همسر شما از انتقاد سازنده‌تان استفاده نمي‌كند مگر اينكه فضايي از عشق و احترام وجود داشته باشد.

۶) روي خودتان تمركز كنيد نه همسرتان

هميشه حق با شما نيست. هميشه اين شما نيستيد كه درست مي‌گوييد. سعي كنيد كمي از اختلاف‌تان فاصله بگيريد و از دور نگاه كنيد. حالا وقت آن است كه درست ببينيد. حتما به همين شكل است كه طرف مقابل هم مقصر است اما به خود يادآوري كنيد كه من هم بي‌تقصير نبودم. اگر هر يك از ما آدم‌هاي منطقي‌تري باشيم روابط‌مان بي‌تنش‌تر خواهد بود. روي خودتان تمركز كنيد و سعي كنيد براي اصلاح نقص‌هايتان تلاش كنيد.

۷) تحت شرايط استرس‌زا، ‌فشار نياوريد

هميشه شرايط سختي در ازدواج پيش مي‌آيد. اين شرايط مي تواند شامل شرايط بي‌كاري،‌ فشار مالي يا حتي بيماري يكي از طرفين باشد. مثلا كسي را تصور كنيد كه فردا صبح عمل جراحي مهمي دارد. همسر او مي تواند شب قبل از عمل جراحي فضايي از غم‌وغصه را در خانه به وجود آورد يا اينكه يك مهماني بگيرد و تمام دوستان با روحيه همسرش را دعوت و سعي كند آن شب از فكر كردن به نتيجه عمل دوري كنند. انتخاب‌هاي ما در زندگي خيلي مهم هستند. مثلا يك همسر هم مي‌تواند بنشيند و آنقدر فضا را ناراحت‌كننده كند تا به حدي برسد كه يك دغدغه جديد هم به وجود بيايد. شما در شرايط سخت زندگي‌تان بايد از به وجود آمدن فشار جديد جلوگيري كنيد.

140599 942

۸) همه چيز در جزئيات خلاصه مي‌شود

اگر همسر شما يك روزهايي به دليل شرايط كاري‌اش بداخلاق و نا آرام مي شود، اگر خيلي صبح‌ها براي شما چاي مي ريزد اما يك روز صبح با عصبانيت در را به هم مي‌كوبد. اين دليل نمي‌شود كه بگوييد همسر من هيچ‌وقت من را درك نمي‌كند. نكات مثبت را هميشه در يادتان نگه داريد، اين باعث مي‌‌شود كه عصبانيت شما قابل كنترل شود. اگر گاهي خلق و خوي او با توجه به شرايطي كه خارج از فضاي خانه دارد تغيير مي‌كند،‌ شما هم راه بياييد. از او تعريف كنيد. به او بگوييد كه چقدر از با او بودن لذت مي بريد و خوشحال هستيد. گاهي لازم است كه حتي كوچك‌ترين مهارتش را بزرگ كنيد و بگوييد كه عزيزم تو در اين كار بهترين هستي. به جزئيات رابطه‌تان دقت كنيد و همه چيز را يك وظيفه ندانيد. اين مسائل صميميت رابطه را بيشتر و تنش‌ها را كمتر مي‌كند.

۹) تنها شما مي‌دانيد كه بايد چه كار كنيد

تمام مجلات سبك زندگي پر هستند از روش‌هايي كه شما مي‌توانيد براي به وجود آوردن يك زندگي عاشقانه به كار گيريد. اما در آخر بايد بدانيد كه شما به هيچ‌كدام از اين توصيه‌ها نياز نداريد. شما تنها كسي هستيد كه مي‌دانيد بايد چه كاري انجام دهيد. اصلا مهم نيست كه چقدر از ازدواج‌تان گذشته يا چقدر احساس صميميت نسبت به زندگي مشترك‌تان داريد، ‌مهم اين است كه بعد از ورق زدن اين صفحات ۳ عمل خاص را براي بهبود مسائل در زندگي‌تان به كار ببريد.

۱۰) راه مخصوص خودتان را پیدا کنید

شايد خيلي از راه‌ها را امتحان كرده باشيد،‌ اما بايد بتوانيد راهي را كه مختص زندگي خودتان است پيدا كنيد؛ راهي كه براي خوشحال كردن و به صميميت رسيدن با همسرتان جواب بدهد. اين روش را يكي از همكاران ما پياده كرده و به نتيجه رسيده به همين دليل اين سه روش را به عنوان مثال با شما درميان مي‌گذاريم.

– من توانستم شام مورد علاقه‌اش را بپزم و وقتي او بعد از كار به‌منزل برگشت با ميز شام چيده روبه‌رو شود.

– آخر ماه تمام وسايل شخصي‌ام را ريختم و بعد از دسته‌بندي همسرم با اتاق مرتب شده‌ام رو به رو شد.

– به او گفتم كه مي‌خواهم صبح روز جمعه زمانم را طوري تنظيم كنم كه درباره نگراني‌ها و دلمشغولي‌هايش صحبت كنيم.

بگرديد و ۳ روش مخصوص به خود و رابطه‌تان را پيدا كنيد. بدانيد كه تنها قدم اول و شروع گردگيري رابطه سخت است.

مطالب مشابه را ببینید!