مجله تاپ‌ناز‌

بچه دار شدن | مردان چگونه برای پدر شدن آماده شوند؟

بچه دار شدن | مردان چگونه برای پدر شدن آماده شوند؟

مردان چگونه خود را برای پدر شدن آماده کنند؟

خانم باردار تنها کسی نیست که برای آمدن عضو جدید خانواده انتظار می‌کشد، زن و مرد هر دو با هم برای پیش بردن این پروژه تلاش می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد وقتی پدران به‌طور فعال درگیر پروسه بارداری می‌شوند، مادران بارداری بهتری را سپری می‌کنند. کارهای زیادی وجود دارد که مردان می‌توانند برای همسران باردار خود انجام دهند، اما مشکل اینجاست که اغلب آنها نمی‌دانند در چنین موقعیت‌هایی باید چه کار کنند.

اغلب افراد، نصیحت‌هایی برای مادر باردار دارند اما در دوران بارداری کمتر کسی به نقش پدران توجه دارد. از این رو، پدر به‌دلیل عدم آگاهی و دریافت پیشنهادات لازم کاری می‌کند که مناسب نیست؛ یعنی همسر باردار خود را به کلی نادیده می‌گیرد. اگر همسرتان پا به ماه است و شما احساس سردرگمی می‌کنید، می‌توانید از نکات زیر برای کمک کردن به او استفاده کنید.

12توصیه به مردانی که به‌زودی پدر می‌شوند!

بیشتر کتاب بخوانید

این شما نیستید که در اتاق عمل زایمان می‌کنید، اما لازم است بدانید که مادر چه مراحلی را طی کرده و چه مشکلاتی را تحمل می‌کند. فقط در این صورت است که می‌توانید با او همدردی کنید و آن‌طور که انتظار دارد، از او حمایت کنید، بنابراین هرچه اطلاعات‌تان در این رابطه کامل‌تر و دقیق‌تر باشد بهتر می‌توانید از پس وظایف و نقش خود برآیید. کتاب‌های مفیدی در زمینه بارداری و زایمان وجود دارند که می‌توانید برای به‌دست آوردن اطلاعات مفید از آنها استفاده کنید. به‌علاوه جست‌وجو در اینترنت و کمک گرفتن از منابع مختلف می‌تواند در این راه به شما کمک کند. پس بهتر است به‌جای سردرگمی و استرس، کمی مطالعه کنید.

در کلاس‌های آموزشی قبل از زایمان شرکت کنید

شرکت در کلاس‌های آمادگی قبل از زایمان فقط مخصوص خانم‌ها نیست؛ همراه همسرتان در این کلاس‌ها شرکت کنید و این کار را فقط برای خوشحال کردن همسرتان انجام ندهید. بهتر است از فرصت پیش رو برای تبدیل شدن به یک پدر نمونه استفاده کنید. مطمئن باشید نکاتی که در این کلاس‌ها مطرح می‌شود، بعدها به کارتان می‌آیند. گاهی با فرزندتان تنها خواهید شد و لازم است پوشک بچه را عوض کنید یا کمک کنید بادگلو بزند، بنابراین هر چه زودتر اصول اولیه را بیاموزید، بهتر است.

همیشه در دسترس باشید

اگر می‌خواهید یک همسر و پدر خوب باشید سعی کنید همیشه حداقل از طریق تلفن در دسترس باشید. ممکن است همسرتان به چیزی نیاز داشته باشد یا بخواهد دوتایی برنامه زایمان را تنظیم کنید. زنان در دوران بارداری زیاد احساساتی می‌شوند، بنابراین هرچه بیشتر در دسترس او باشید بیشتر هوای احساساتش را خواهید داشت. هرقدر هم که کار و مشغله داشته باشید، اما سعی کنید به وقت نیاز در کنار او باشید. در صورتی که امکانش را ندارید، از طریق تلفن با او در ارتباط باشید و با او صحبت کنید. سعی کنید احساسات همسرتان را درک کنید و توجه بیشتری نسبت به او نشان دهید.

خاطرات‌ خود از بارداری همسرتان را بنویسید

از‌جمله پدران بی‌تفاوتی نباشید که به بارداری و فرزنددار شدن مثل امور عادی زندگی نگاه می‌کنند. کمی ذوق و شوق از خود نشان دهید و خلاقیت داشته باشید. مثلا می‌توانید تغییراتی را که در او احساس می‌کنید، روی کاغذ بنویسید. تغییر خلق‌و‌خو، لگد زدن کودک، سازگاری با شرایط و واکنش‌های احتمالی به عکس‌العمل‌های نوزاد ازجمله مواردی هستند که می‌توانید درباره آنها بنویسید. شما می‌توانید این دفترچه را پس از زایمان به همسرتان هدیه دهید تا یادآور خاطرات خوب بارداری باشد. این کار توجه و علاقه شما را نشان می‌دهد.

نوبت معاینات را به یاد داشته باشید

شما هم در برابر فرزندتان مسئول هستید و باید حواس‌تان به معاینات او باشد. می‌توانید با فرستادن گل یا یک بسته شکلات به همسرتان یادآوری کنید که نوبت دکتر دارد. درست است که اغلب زنان نوبت معاینات را فراموش نمی‌کنند، اما این کار روش بسیار خوبی برای ایجاد یک پیوند قوی با همسرتان است. با این کار به او نشان می‌دهید که مراقبش هستید و وضعیت او و فرزندتان برای شما مهم است. اگر مرد رمانتیکی هستید، یک پیام خصوصی هم به‌همراه گل یا شکلات بفرستید.

سونوگرافی و عکس جنین را با علاقه نگاه کنید

نه شما می‌توانید از گزارش‌های سونوگرافی سر در بیاورید و نه همسرتان؛ اما می‌توانید گزارش را با همسرتان بارها‌ بخوانید و به عکس نوزادتان نگاه کنید. حتی اگر دوست ندارید، در کنار او بنشینید و بارها به عکس و گزارش‌های سونوگرافی نگاه کنید. مسابقه فوتبال تیم موردعلاقه‌تان باز هم پخش می‌شود، اما تجربه بارداری اول همسرتان دیگر تکرار نمی‌شود. سعی کنید از هر فرصتی برای نشان دادن علاقه و شوق خود نسبت به تولد فرزندتان استفاده کنید.

با پزشک همسرتان صحبت کنید

اگر واقعا نگران سلامت همسرتان هستید، از علائمی که در او می‌بینید یادداشت‌برداری کنید و نکات خود را با پزشک او در میان بگذارید. به‌جای اینکه بپرسید چه کاری می‌توانید برایش بکنید، علائم او را همراه با پزشک بررسی کرده و راهی برای خوشحال کردنش بیابید. اگر بتوانید چیزی برایش بگیرید که از تهوع و سوزش معده خلاص شود، به قهرمان او تبدیل خواهید شد.

لباس بارداری بخرید

خرید کردن در دوران بارداری به کاهش استرس در زنان کمک می‌کند؛ پس همسرتان را به خرید ببرید. بعضی زنان به تغییر شکل ظاهری خود عادت می‌کنند و بعضی دیگر در برابر آن جبهه می‌گیرند. با این حال، به همسرتان کمک کنید لباسی بخرد که برای او و نوزادش مناسب باشد. او می‌تواند خودش به خرید برود، اما اگر شما همراهی‌اش کنید، برایش لذتبخش‌تر خواهد بود.

مطابق میل همسرتان عمل کنید

سعی کنید تا آنجا که می‌توانید به خواست‌های همسرتان اهمیت بدهید و به آنچه می‌خواهد عمل کنید. این مورد مهم‌ترین نکته‌ای است که باید به‌خاطر بسپارید. باور کنید چند ماه از خودگذشتگی و طبق میل همسرتان عمل کردن در برابر سختی‌هایی که همسرتان بابت بارداری متحمل می‌شود، زیاد نیست. صرف‌نظر از آنچه دیگران به شما می‌گویند، همیشه سعی کنید مطابق میل او عمل کنید، بدون آنکه سوالی بپرسید. روی هم رفته، آنچه اهمیت دارد خوشحالی او است و اینکه بتواند تحت هر شرایطی روی‌تان حساب کند.

تغییرات روحی همسرتان را درک کنید

برخي خانم‌ها پس از اطلاع از بارداري‌شان، دچار افسردگي مي‌شوند؛ برخي ديگر هم به دليل تغيير سطح هورمون‌هاي بدن، بدخلق و بي‌حوصله مي‌شوند. اینها جزئی از روند طبیعی بارداری هستند و همسر شما تنها کسی نیست که به آن دچار شده است. افسردگی و بی حوصلگی در دوران بارداری یا حتی پس از زایمان یک موضوع طبیعی است که برای افراد زیادی اتفاق می افتد. مهم این است که شما به عنوان همسر چطور با این قضایا برخورد می کنید.

نوع برخورد شما می تواند روحیه همسرتان را بهبود ببخشد یا برعکس، اوضاع را بدتر کند. بنابراين شما به عنوان همسر وظیفه دارید فضایی شاد همراه با آرامش و امنیت برای او ایجاد کنید. آقايان مي‌توانند براي تغيير روحيه همسر خود، او را به سفرهاي کوتاه يک‌روزه ببرند يا چند روز از مرخصي کاری استفاده کرده و با هم به مکان‌هايي که از آنها خاطره دارند، بروند. تمام این کارها می تواند در بهبود روحیه یک خانم باردار موثر باشد. اگر احساس می کنید همسرتان از زمان بارداری دچار افسردگی شده، او را به حال خود رها نکنید، در عوض سعی کنید حال روحی او را درک کنید، کنارش باشید و بیش از پیش از او مراقبت کنید.

گاهی در خانه آشپزی کنید

بهتر است بدانيد که احساس تهوع صبحگاهي و حساسيت به بو و طعم بعضي غذاها يا عطر و ادکلن‌ها مي‌تواند در 3 ماهه اول بارداري شرايط بسيار آزار‌دهنده‌اي براي همسرتان ايجاد کند. وظيفه شما در اين دوران، دور کردن ادويه‌ها، عطرها يا حتي صابون‌هاي معطري که همسرتان به آنها ويار دارد، از محيط خانه است. اگر همسرتان دچار تهوع‌هاي شديد صبحگاهي است، از درست کردن صبحانه‌هاي بودار مانند تخم‌مرغ يا املت خودداري کنيد. يک لقمه نان و پنير و گردو با يک استکان چاي براي خود و همسرتان تهيه کنيد و از او بخواهيد که در اين مدت وظيفه تهيه صبحانه را به شما بسپارد.

به علاوه در کارهای منزل به همسرتان کمک کنید و تا زمانی که ویار دارد سعی کنید تهیه کردن غذا را بر عهده بگیرید. به علاوه اگر قرار است همسرتان خودش مثل همیشه غذا بپزد از او بخواهید که از ادویه استفاده نکند. به او اطمينان بدهيد که از خوردن غذاهاي بدون ادويه هم لذت مي‌بريد. اگرهمسرتان به دلیل ویار و نچشیدن غذا، نمی تواند غذاهای بسیار خوشمزه و متنوع تهیه کند، او را درک کنید و توقع نداشته باشید با وجود حالت تهوع، بهترین غذاها را سر سفره بیاورد.

سورپرایز کردن یادتان نرود

در این دوران بیش از پیش برای سورپرایز کردن همسرتان تلاش کنید. گاهی برای همسر و فرزندتان گل بخرید. البته به حساسیت او در این دوران نسبت به انواع بوها هم توجه داشته باشید. کمی خلاقیت داشته باشید و از روش های گوناگون برای سورپرایز کردن استفاده کنید.

تنوع بهترین چیزی است که در این روزها می تواند گرما و شادی را به خانواده تان هدیه کند. مثلا یک لباس بچگانه یا یک عروسک به سلیقه خودتان بخرید و با آن به منزل بیایید و با این کار همسرتان را غافلگیر کنید. یا مثلا نامه ای از جانب فرزندتان برای همسرتان بنویسید و از او قدردانی کنید. این کارها وقت و هزینه زیادی نمی گیرند اما تاثیر شگرفی خواهند داشت.

برای ابراز علاقه و شوق خود بابت تولد فرزندتان، گاهی اوقات از صحبت کردن با کودک‌تان بهره بگیرید. لازم نیست فرزندتان به دنیا بیاید و بتواند حرف بزند تا با او هم صحبت شوید. می توانید این کار را زمانی انجام دهید که همسرتان باردار است. بله، می توانید کنار همسرتان بنشینید و بگویید که می‌خواهید با کودکتان صحبت کنید. حرف‌های مثبت و شاد بزنید؛ این کار تاثیر زیادی بر خود، همسر و فرزندتان خواهد داشت. امتحان کنید و نتیجه را بر خانواده‌تان ببینید. با این‌کار فضایی شاد و پر از محبت ایجاد خواهید کرد.

مطالب مشابه را ببینید!