مجله تاپ‌ناز‌

تبلیغات بنری موثر و پربازده در سایت ها

روش های موثر تبلیغات بنری در سایت ها

تبلیغات بنری یکی از روش های موثر تبلیغات در سایت های پر بازدید است. تبلیغ بنری دارای بازدهی بالایی است و می تواند محصول شما را به عده زیادی از مردم معرفی کند.

ایجاد ترافیک و دریافت بازدیدکننده بیشرین دغدغه بسیاری از مدیران سایت های اینترنتی است. متاسفانه اغلب مدیران سایت ها بدون اینکه تحلیل درستی از آمارهای سایت خود داشته باشند و به دنبال بهبود فرآیندها باشند، چاره کار را صرفا در تبلیغات بیشتر می بینند. در این مقاله قصد دارم به نکات و ویژگی های تبلیغات بنری موثر بپردازم.

قبل از اینکه شاخص های ایجاد تبلیغات بنری هدفمند و انتخاب رسانه مناسب برای تبلیغات بنری را توضیح دهم لازم است به این نکته اشاره کنم که تبلیغات بنری نرخ کلیک پایینی دارند و این موضوع به این دلیل است که کاربران سایت های اینترنتی علاقه ای به تبلیغات بنری و کلیک روی آنها ندارند.

تبلیغات بنری موثر و پربازده در سایت ها

نرخ کلیک حدود یک درصد، نرخ کلیک بسیار مناسبی برای تبلیغات بنری محسوب می شود. به این معنا که اگر یک سایت روزانه 10 هزار نفر بازدیدکننده دارد، اگر 100 نفر از آنها روی بنرهای شما کلیک کنند، شما تبلیغات موثری را انجام داده اید.

در ادامه توضیح خواهم داد که با هدفمندسازی تبلیغات و بالا بردن کیفیت بنر و همچنین ایجاد صفحه مقصد مناسب، چگونه می توانید بازدهی تبلیغات خود را بالا ببرید.

ROI چیست؟

شاخص ROI مخفف Return On Investment است که معنی آن به فارسی، بازگشت سرمایه گذاری است. در واقع یک مدیر سایت باید بتواند به ازای هزینه ای که برای تبلیغات بر روی یک رسانه خاص انجام می دهد، میزان سود خود را اندازه گیری کند و در نهایت بررسی کند هزینه ای که انجام داده تا چه میزان بازگشت داشته است.

از میان تمام روش های بازاریابی اینترنتی، سئو یا بهینه سازی جستجوی کلمات کلیدی بیشترین نرخ بازگشت سرمایه گذاری را دارد اما این موضوع به این معنی نیست که سایر روش ها مناسب نیستند یا لزوما بازدهی کمی دارند. به محض اینکه یک روش تبلیغاتی بازدهی مناسبی ایجاد کند، می توان حجم تبلیغات را افزایش داد و به نتیجه مطلوب رسید.

برای اینکه بتوانیم ROI را اندازه گیری کنیم باید از یک ابزار تحلیلگر مناسب مثل گوگل آنالیتیکز استفاده کنیم. با استفاده از پارامترهایی که با عبارت UTM شروع می شوند و آنها را به انتهای لینگ تبلیغاتی خود اضافه می کنیم (مانند tum_campain، utm_source و …) می توانیم کاربرانی را که از طریق یک تبلیغ خاص به سایت ما مراجعه کرده اند رصد و بررسی کنیم که چند نفر از آنها در سایت ما عضو شده اند و چند نفر از سایت ما خرید کرده اند و به ازای تبلیغ فوق چه میزان سود کرده ایم.

همچنین : آشنایی با انواع روش های تبلیغات بنری در وب سایت ها

تبلیغات بنری موثر و پربازده در سایت ها

پارامترهای دیگری مانند Bounce rate و … نیز می توانند به ما کمک کنند تا متوجه شویم کدام روش تبلیغاتی برای ما مفیدتر است و کدام رسانه می تواند برای ما عملکرد بهتری داشته باشد. به عنوان مثال تبلیغات ناخواسته مانند تبلیغات پاپ آپ، نرخ پرش یا bounce rate حدود 99.9 درصد دارند، به این معنا که 99.9 درصد از افراد از همان صفحه اول سایت ما که به آنها نمایش داده می شود خارج می شوند و حتی بسیاری از آنها منتظر لود شدن صفحه نیز نمی مانند.

همچنین سایت هایی که تبلیغات بنری به صورت کلیکی برای مدیران سایت ها دارند نیز معمولا نرخ پرش بالایی دارند. در این گونه سیستم ها، مدیران سایت ها به ازای کلیک کاربران روی بنرهای تبلیغاتی درآمد کسب می کنند و متاسفانه به همین دلیل بسیاری از کلیک های انجام شده غیرواقعی و تقلبی است و این موضوع به زیان تبلیغ دهنده خواهد بود.

بنابراین اگر تمایل به استفاده از این گونه سیستم ها دارید، قبل از هر چیز اطمینان حاصل کنید که سیستم فوق، برنامه ریزی مناسبی برای جلوگیری از تقلب کاربران دارد.

بهتر است چه پیشنهادی در تبلیغات بنری ارائه دهیم؟

اشتباه بزرگی که مدیران سایت ها مرتکب می شوند این است که تبلیغات بنری خود را به سمت صفحه اصلی سایت هدایت می کنند؛ بدون اینکه پیشنهاد خاصی داشته باشند و کاربران را با هدف خاصی جذب کنند.

بهتر است هیچ وقت چنین کاری را انجام ندهید و هدفمند تبلیغ کنید، مگر اینکه صفحه اصلی سایت شما یک صفحه خاص باشد.

به عنوان مثال اگر یک سایت فروشگاهی دارید، بنر خود را بر اساس فروش یک محصول خاص طراحی کنید و افراد را به سمت صفحه ای هدایت کنید که اطلاعات جامعی در مورد آن محصول قرار دارد و پیشنهاد جذابی برای خرید آن محصول به آنها ارائه می کنید.

استفاده از تکنیک های صفحه فرود می تواند کمک بسیار زیادی به شما در جذب مخاطب و بهبود ROI بکند، بنابراین صفحه مقصد تبلیغات خود را با دقت بررسی کنید و مطمئن شوید افرادی که به آن مراجعه می کنند به راحتی می توانند پیشنهاد شما را مشاهده کنند و درصد زیادی از آنها را می توانید تبدیل به مشتری کنید.

تبلیغات بنری موثر و پربازده در سایت ها

چگونه بنر جذاب و مفید درست کنیم؟

نکات زیادی در طراحی بنر اهمیت دارد که باید به آنها دقت شود، به طور خلاصه می توان از میان آنها به موارد زیر اشاره کرد:

* هرگز پیام را فدای گرافیک نکنید: استفاده از طرح های زیبا و گرافیکی باعث خواهد شد که پیام اصلی که می خواهید به مخاطب منتقل کنید، به درستی منتقل نشود و به همین خاطر تبلیغات شما موثر واقع نشود.

* عدم استفاده از فرمت فلش: گرچه بنرهای فلش زیباتر هستند اما بسیاری از افراد آنها را نمی بینند و به همین دلیل استفاده از فلش حتی در بنرهای تبلیغاتی راهکار مناسبی نیست.

* انتخاب شعار مناسب: به جای استفاده از شعارهای تکراری از جملات CTA استفاده کنید و مخاطبان خود را جدا کنید. به خصوص اگر به دنبال جذب مخاطب هدف هستید و به ازای کلیک کاربران هزینه پرداخت می کنید، این روش می تواند به شما کمک زیادی کند. به عنوان مثال اگر تبلیغ شما برای مدیران سایت های اینترنتی است با استفاده از جمله «اگر مدیر سایت هستید کلیک کنید»، می توانید تعداد کلیک بنر خود را افزایش دهید.

از رنگ بندی گرم و پر انرژی در بنرهای خود استفاده کنید و پیام کلی را به طور واضح منتقل کنید.

نحوه انتخاب رسانه مناسب برای تبلیغات

تبلیغات خود را در سایت هایی قرار دهید که مخاطب آنها، مخاطب هدف شما هستند. به عنوان مثال اگر محصولی دارید که مرتبط با بانوان است، بهتر است در سایتی تبلیغ کنید که مخاطب آن خانم ها هستند و اگر محصول شما برای افراد میان 20 تا 30 سال است، بهتر است سایتی را انتخاب کنید که مخاطب خانم 20 تا 30 سال دارد.

برای انتخاب سایت مناسب برای تبلیغات بنری، پارامترهای زیر را مد نظر قرار دهید:

آیا مخاطب این سایت با مخاطب هدف من همپوشانی دارد؟

آیا بازدید سایت مورد نظر مناسب است؟

تبلیغات بنری موثر و پربازده در سایت ها

آیا کاربران این سایت به میزان کافی به آن علاقمند هستند؟ برای این کار می توانید پارامترهایی مانند نرخ پرش و تعداد صفحات مشاهده شده از سوی کاربران را بررسی کنید (از طریق سایت الکسا یا آمار سایت و …)

انتخاب بهترین زمان و مکان

پس از انتخاب رسانه، این پرسش را از خود بپرسید که آیا زمان و مکان مناسبی در سایت مورد نظر برای تبلیغات وجود دارد؟ پرسش فوق به این معناست که در چه زمانی باید تبلیغات خود را در این سایت قرار بدهید و کاربران بیشتر چه مکانی از میان مکان های تبلیغاتی را مشاهده می کنند.

به عنوان مثال برای یک سایت که مخاطبان آن دانش آموزان و دانشجویان هستند بهترین زمان تبلیغات فصل تابستان است، به این دلیل که در این فصل این افراد بیشتر به سایت مراجعه می کنند و استفاده از اینترنت افزایش پیدا می کند.

همچنین تکنیک هایی وجود دارند که بر اساس آنها می توانید متوجه شوید که کاربران سایت بیشتر چه نقاطی از آن را مشاهده می کنند و با چه نوع محتوایی درگیر هستند و بر همان اساس بهترین مکان برای تبلیغ بنر را انتخاب کنید. در بسیاری از سایت ها، بنر در صفحه اصلی که معمولا قیمت بالاتری دارد، بهترین انتخاب نیست و بیشترین بازدهی را ندارد (مانند سایت های خبری)، همچنین بنرهایی که در انتهای مطالب قرار دارند، معمولا بیشتر از بنرهای کناری دیده می شوند.

تبلیغات بنری موثر و پربازده در سایت ها

کلیک بیشتر یا مشتری بیشتر؟

سایت های مختلف روش های متفاوتی را برای قرار دادن بنر در اختیار شما می گذارند. به طور کلی تبلیغات بنری می تواند از روش های زیر انجام شود:

هزینه بر اساس نمایش به صورت ماهیانه و ثابت

هزینه بر اساس تعداد نمایش

هزینه بر اساس کلیک

برای هر یک از حالت های بالا شما می توانید استراتژی متفاوتی داشته باشید. در حالت اول و دوم می توانید با این استراتژی حرکت کنید که بیشترین تعداد کلیک را به سمت سایت خود هدایت کنید اما در حالت سوم باید دقت کنید که شما بر اساس تعداد کلیک هزینه پرداخت می کنید و سعی کنید افرادی بر روی بنر شما کلیک کنند که واقعا می خواهند مشتری شما شوند. انجام چنین کاری باعث می شود که هزینه شما کاهش پیدا کند و در نهایت بتوانید ROI خود را افزایش دهید.

مطالب مشابه را ببینید!