مجله تاپ‌ناز‌

دلیل بزرگ شدن بینی افراد چیست؟

دلیل بزرگ شدن بینی افراد چیست؟

محققان دلیل بزرگ بودن بینی افراد را پیدا کرده اند و فکر می کنند دلیل بزرگ بودن بینی افراد به آب و هوای سرد کره زمین بر میگردد.

شکل گیری بینی هر فرد چگونه است؟

کارشناسان به تازگی دریافته اند مجموعه ای از ژن ها در ایجاد بینی با اشکال متمایز اثر گزار است. ژن های به ارث رسیده از اجداد باستانی نقشی باور نکردنی در تغییر شکل بینی و ایجاد ظاهر مطلوب دارد و افراد با دقت در شجره نامه خانوادگی خود می توانند ظاهر بینی فرزندانشان را پیش بینی کنند.

محققان مجموعه ای از ژن ها که در تعیین شکل بینی موثر هستند را کشف کرده اند. این ژن ها در تعیین عرض، اندازه، وسعت بینی و حتی نوک بینی افراد موثر هستند. در گذشته در دوران نئاندرتال ها بینی افراد بسیار بزرگتر از بینی های امروزی بوده است و به تدریج با گذشت زمان این عضو صورت کوچک شده است.کارشناسان علت بزرگ بودن بینی پیشینیان را توان مقابله با آب وهوای سرد کره زمین در آن زمان می دانند.

از جمله ژن های اثر گذار، ژن DCHS2 است که نقش موثری در ایجاد نوک بینی و توسعه غضروف استخوانی دارد. ژن دوم GLI3 است که باعث رشد بینی و نیز شکل دادن حفره های بینی می شود. ژن سوم ، PAX1 است که در فرم دادن حفره های بینی موثر است و ژن RUNX2 در ایجاد استخوان و توسعه عرض بینی موثر است.

کارشناسان این ژن ها را با مطالعه بر روی DNA بیش از 6630 داوطلب مرد و زن در کشورهای برزیل، کلمبیا، شیلی، مکزیک و پرو بدست آورده اند. این افراد دارای ژن های مختلف و اصلیت های گوناگون از جمله 50 درصد نژاد اروپایی، 45 درصد بومی آمریکایی و 5 درصد آفریقایی بوده اند. کارشناسان بر این باورند بینی افراد و شکل آن به محیط زیستی که افراد در آن زندگی می کنند نیز بستگی دارد.بینی افراد در آب و هوای گرم بزرگتر و در آب و هوای سرد کوچکتر می شود.

در عین حال افرادی که دارای والدین از رگه ها و ریشه های مختلف هستند، بیشتر احتمال دارد که دچار بینی های بزرگ شوند، زیرا تنوع ژن ها در شکل گیری بینی آنها بیشتر است. کارشناسان جرائم فضایی در نظر دارند از این شیوه برای بازسازی صورت مظنونان بااستفاده از DNA بدست آمده از بقایای اجساد استفاده کنند.

اکثرافراد از ظاهر بینی خود راضی نیستند و می خواهند شکل ظاهری آن را تغییر دهند، این در حالی است که این ظاهر بینی برگرفته از خصوصیات ژنتیکی اجداد آنها و بهترین فرم در صورت سالم بودن بینی برای زنده ماندن و حفظ بقای آنها در محیط زیست است.

این تحقیق در خصوص ژنتیک بینی توسط پژوهشگران دانشگاه کالج لندن صورت گرفته است.

مطالب مشابه را ببینید!