مجله تاپ‌ناز‌

زنان باردار به این نکات توجه کنند!

زنان باردار به این نکات توجه کنند!

زنان باردار به سبب تغییرات هورونی که در بدن آنها ایجاد می شود ، بسیار زود رنج و حساس می شوند و شاید با کوچکترین تلنگری از حرف و سخن و رفتار گرفته تا حتی بارش باران، ناراحت شده و اشکشان سرازیر شود، اما این ناراحتی تاثیر مستقیم روی فرزند درون شکمشان دارد و او را هم ناراحت می کند.اطرافیان کسی که باردار است باید به هر جهت ملاحظه روح لطیف او را داشته باشند اما چه کسی می تواند بهتر از خود انسان مراقب خویش باشد؟
 
بخندید و شاد باشید
 بررسی های متعدد نشان داده است که خنده یکی از سالمترین پادزهرهای فشار روانی است. وقتی انسان می خندد یا لبخند می زند جریان خون به مغز افزایش می یابد، هورمون هایی به نام اندروفین و بتاندروفین (هورمون های ضد دردی که در شخص احساس خوشی و سلامت ایجاد می کنند) در مغز ایجاد می شوند و سطح هورمون های استرس زا در خون پایین می آید. کم شدن هورمون های استرس زا در بدن زمینه را برای افزایش میزان تولید گلبول های سفید خون آماده می کند و این مساله قدرت مقاومت بدن را در برابر عوامل بیماری زا بالا می برد. در بعضی از روایات اسلامی نیز بر اهمیت سرور، شادمانی و تبسم تاکیدهایی شده و در تاریخ هست که پیامبر بزرگوار اسلام همیشه لبخندی به لب داشتند.

امام حسن مجتبی (علیه السلام) نیز می فرمایند: هیچ چیز به قدر خوش خلقی زندگی را شیرین نمی کند.

دیکتر داستان نویس مشهور معتقد است هر قدر می توانی شاد زندگی کن و هرگز فکر بیهوده به مغز راه نده چون سلامتیت تباه می شود.

برنارد شاو اظهار می دارد هر کس در مشکلات زندگی می خندد قابل ستایش است. اسپانیایی ها نیز معتقدند هر بار که انسان می خندد یک میخ از تابوتش جدا می شود .و این نکته را همواره تکرار کنید که شادترین فرد روی کره زمین باید مادر باردار باشد.

تا می توانید با دیگران مراوده داشته باشید
مادران باردار عموماً به دلیل محدودیت جسمانی که برایشان ایجاد می شود، روابط اجتماعی کمتری برقرار نموده و همین مساله زمینه را برای بروز مشکلات روحی فراهم می کند .گوشه گیری و انزوا باعث می شود حواس خود را بیشتر روی مشکلات و افکار منفی و اتفاقات ناگواری که شاید در کودکی و یا اوایل ازدواجتان اتفاق افتاده، متمرکز کرده و به جای حل مشکل و کاهش استرس به تشدید آن کمک کنند. لذا مادران محترم باید توجه داشته باشند که ضمن اینکه از محیط های پر استرس پرهیز می کنند، لکن روابط اجتماعی خود را با دوستان، فامیل و اطرافیان حفظ  نموده و از این طریق به کاهش تنش ها و حفظ روحیه و بهداشت روان کمک نمایند.

تا می توانید مهمانی بروید، به دیدن دوست های قدیمیتان بروید، پارک ، سینما ، تئاتر، مسافرت و خلاصه برای هر روزتان یک برنامه داشته باشید، بروید که بعد که فرزندتان به دنیا آمد تا مدتها شاید از دیدن روی آفتاب و مهتاب هم محروم شوید، مطمئن باشید هیچکس به هیکل چاق شما نمی خندد، همه انسانها مادر باردار را دوست دارند و هوای او را هم دارند.

شما خوشبخت ترین انسانید
چاق شده اید؟ سنگین هستید؟ خواب راحت ندارید؟ مجبورید دائم به دستشویی بروید؟ و هزاران درد دیگر، اما شما بزرگترین نعمت را دارید، شما مادر شده اید . می دانید چند هزار نفر در جهان هستند که در آرزوی مادر شدن به سر می برند؟ می دانید چقدر زن بیگناه در طول تاریخ به خاطر عدم توانایی در بارداری نادیده گرفته شده اند؟ شما خوشبخت ترین انسانید.

مادر محترم این را بدانید که همواره کسی هست که در وضعیت بدتری از شما قرار داشته باشد به اطراف خود نگاه کنید زندگی شما پر از موهبت است. فهرستی از نعمت هایی را که در اختیار دارید تهیه کنید مثلاً توانایی باردار شدن، قدرت فرزند پروری، سلامت جسمانی، خانواده، غذا، مسکن، دوستان و حتی کتابی ارزشمند اگر با آغاز روز توانایی برخاستن را دارید این نیز خود یک نعمت است، نسبت به این موهبت ها بی توجه نباشید و همواره از خدا سپاسگزاری کنید.
 
با خدا باش و پادشاهی کن…
همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که دل آرام می گیرد با یاد خدای (الا بذکرا… تطمئن القلوب) یکی از ثمرات ارتباط با خداوند، به دست آوردن حالت اطمینان قلبی و احساس آرامش است. یاد و نام خدا همیشه و در همه حال باعث حالت آرامش شده و انسان را از بی هدفی، استرس و اضطراب رها می کند.آری، نماز، تلاوت قرآن و سایر عبادات آرامش قلبی به انسان می دهد، یاس و ناامیدی را از انسان دور می کند. نماز باعث تزکیه روان و مایه نجات جان های مضطرب و دل نگران است آدمی را از تنهایی و انزوای روحی بیرون می آورد.

الکیس کارل نیز نماز و دعا را قوی ترین نیرو برای درمان دردها و بیماری ها و ایجاد نشاط معنوی می داند.

آثار عبودیت، دعا، نماز و قرآن نه تنها از طریق تجربیات روزمره مردم که حتی از طریق تحقیقات علمی نیز به اثبات رسیده است.در یک بررسی تحت عنوان “تأثیر آوای وحی بر کاهش اضطراب بیماران” که بر روی 108 نفر از بیماران قلبی بیمارستان دکتر حشمت رشت انجام شد. تعداد 54 نفر از آنان در یک موقعیت معمولی قرار گرفتند و 54 نفر بقیه مدت 20 دقیقه به آوای قرآن گوش فرا می دادند. نتایج تحقیق نشان داد. 54 نفری که آوای دلنشین قرآن را می شنیدند به میزان قابل توجهی نسبت به گروه معمولی از اضطراب موقعیتی و شخصیتی کمتری برخوردار بودند نکته مهم تر اینکه میزان فشار خون سیستولیک و دیاستولیک، تعداد نبض و تنفس بیمارانی که به آوای قرآن گوش داده اند نسبت به گروه مقابل به طور چشمگیری کمتر بوده است.

در یک کلام، از آنجا که آرامش مادر به جنین نیز منتقل می شود، مادران گرامی با ایجاد اطمینان قلبی و یاد خدای سبحان ، این حالت طمأنینه و آرامش را به فرزندانشان نیز منتقل کنند.
منبع:تبیان
 

مطالب مشابه را ببینید!