مجله تاپ‌ناز‌

شرایط خرید و نگهداری ماهی قرمز

شرایط خرید و نگهداری ماهی قرمز

ماهی قرمز

ماهی‌های قرمز کوچک پای ثابت سفره هفت‌سین ایرانی‌ها است، اما با آغاز حضور این موجودات کوچک در سطح شهرها، نکاتی در مورد احتمال انتقال بیماری از این ماهی‌ها مطرح می‌شود که این امر موجب نگرانی خانواده‌ها شده و آنها را برای خرید ماهی قرمز دچار شک و تردید می‌کند.

تغییر ناگهانی آب موجب مرگ ماهی‌ها می‌شود

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: ماهی قرمز یا ماهی حوض یکی از نخستین ماهیانی است که به دست بشر اهلی شده است، این ماهی جزو خانواده کپور ماهیان به شمار می‌رود که امروزه به یکی از اعضای ثابت خانواده هفت‌سین تبدیل شده است.

حجت‌الله جعفری افزود: با توجه به فرا رسیدن ایام پایانی سال و تهیه ماهی قرمز توسط مردم، برای استفاده در سفره هفت‌سین لازم است نکات بهداشتی از جمله عدم دست زدن به ماهی قرمز توسط کودکان و جداسازی ماهیان بیمار از ماهیان سالم و ضدعفونی ظروف نگهداری ماهی قرمز انجام شود.

وی بیان داشت: شهروندان برای خرید ماهی قرمز به مراکز معتبر و زیر نظارت شهرداری و دامپزشکی مراجعه کنند و ماهی را از فروشندگانی نخرند که ماهی‌ها را به صورت متراکم و در شرایط نامناسب بهداشتی و زیستی از قبیل شرایط نامناسب اکسیژنی و دمایی آب نگهداری می‌کنند.

جعفری تصریح کرد: ماهی قرمز باید دارای ظاهر و تحرک مناسب و شنای متعادل باشد و همچنین علائمی نظیر تا خوردن باله‌ها، لکه‌های پنبه‌ای مانند و زخم یا لکه‌های سفید متمایل به خاکستری یا قرمز در اطراف دهان یا سطح بدن، بیرون زدن چشم‌ها به صورت یک‌طرفه یا دوطرفه و ریخته شدن پولک‌های ماهی نوعی اخطار است.

وی خاطر نشان کرد: مناسب‌ترین دما برای پرورش ماهی قرمز بین ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است، این ماهی‌ها در دمای بالای ۲۵ درجه سانتیگراد آسیب‌پذیر بوده و تغییرات ناگهانی دما نیز می‌تواند موجب مرگ ماهی‌ها شود.

دست زدن به ماهی‌های قرمز ممنوع!

شرایط خرید و نگهداری ماهی قرمز

جعفری افزود: در نگهداری طولانی مدت ماهیان قرمز مثلاً در خانه و کنار سفره‌های هفت سین مقدار آب مورد نیاز هر قطعه ماهی انگشت ‌قد حداقل یک لیتر منظور شود و یک تا دو بار در هفته آب ماهیان را تعویض کنید و از شن و ماسه‌های رنگی و تیز برای تزئین آکواریوم‌ها و تنگ‌های ماهیان استفاده نکنید.

وی گفت: ماهی قرمز باید با غذاهای کم‌پروتئین و سرشار از کربوهیدرات تغذیه شود و بهتر است که غذا در سطح آب شناور بماند، دو بار در روز باید به ماهیان قرمز غذا داد و غذا‌دهی باید به اندازه‌ای باشد که در مدت یک یا دو دقیقه آن را مصرف کنند، غذادهی بیش از حد موجب انباشته شدن مواد آلی و دفعی و در نتیجه مسمومیت ماهی می‌شود.

جعفری عنوان کرد: احتمال انتقال بیماری‌های مشترک از ماهیان قرمز به انسان بر ضرورت رعایت مسائل بهداشتی و خودداری از دست زدن به ماهیان قرمز وجود دارد، لذا بهتر است از دست زدن و تماس مستقیم دست با این ماهی‌ها خودداری شود و در صورت لزوم، پس از تماس، دست‌ها با آب و صابون شسته شود.

وی ابراز داشت: آب مورد استفاده به این منظور باید بهداشتی بوده و در مورد آب‌های شرب شبکه آبرسانی شهری باید یا کلرزدایی شود و یا برای تعادل گازها و خروج کلر قبل از مصرف حداقل به مدت ۴۸ ساعت در ظروفی دهان‌گشاد نگهداری و ذخیره شود.

تهدید سلامت کودکان توسط ماهی قرمز

سرپرست شبکه دامپزشکی زرند هم به خبرنگار فارس گفت: گذاشتن ماهی قرمز بر سر سفره هفت‌سین سنت ایرانیان است، اما مردم باید بدانند عدم رعایت نکات بهداشتی و تماس مستقیم با این آبزی می‌تواند، سلامت آنها به ویژه کودکان را تهدید کند.

علیرضا سلطانی اظهار داشت: از شایع‌ترین بیماری‌های ناشی از تماس با ماهی قرمز بروز انواع آلرژی، گاستروآنتریت، سل و بیماری‌های گوارشی است.

رهاسازی ماهی‌های قرمز کوچک در حوض‌های بزرگ

این دامپزشک خاطر نشان کرد: مردم باید برای خرید ماهی قرمز به نکاتی نظیر وجود لکه و زخم در بدن، باله‌های تا خورده، بی‌رنگی فلس‌ها و نارسائی در چشم‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند و از خرید این نوع ماهی‌ها خودداری کنند.

سلطانی ابراز داشت: همشهریان در صورت تمایل به خرید ماهی قرمز آن را از مراکز معتبر و زیر نظارت دامپزشکی خریداری کنند و در پایان ایام نوروز ماهیان خود را در استخرهای تعیین شده توسط شهرداری رها‌سازی کنند.

مشاهده نمایش ماهی‌های کوچولو بدون دلواپسی

با توجه به صحبت‌های مسئولان دامپزشکی به نظر می‌رسد، اگر ماهی قرمز را از مراکز معتبر خریداری کنیم و به توصیه‌های بهداشتی برای نگهداری این موجود زیبا توجه داشته باشیم، می‌توان باز هم با خیال راحت نمایش ماهی‌های قرمز را در تنگ‌های بلوری نگاه کنیم.

مطالب مشابه را ببینید!