مجله تاپ‌ناز‌

بیوگرافی شکیرا خواننده مشهور ؛ درباره زندگی شخصی ازدواج با پیکه و طلاق

بیوگرافی شکیرا خواننده مشهور ؛ درباره زندگی شخصی ازدواج با پیکه و طلاق

بی‌شک نام شکیرا را تا‌بحال چندین بار شنیده‌اید. شکیرا را میتوان یکی از معروف‌ترین خواننده‌های جهان دانست که موزیک‌های وی میلیارد‌ها بار شنیده شده است. ما امروز در مجله اینترنتی تاپ ناز به زندگی شخصی و هنری این خواننده مشهور خواهیم پرداخت، پس تا آخر همراه ما بمانید.

تولد

شکیرا ایزابل مبارک ریپل در 2 فوریه 1977 در بارانکیلا، کلمبیا دیده به جهان گشود.

خانواده

پدر و مادر شکیرا ویلیام مبارک چادید و نیدیا دل مارمن ریپل نورادو هستند، و تک فرزند خانواده است. جالب است بدانید که پدربزرگ و مادربزرگ شکیرا اهل لبنان هستند اما بعدها به نیویورک مهاجرت کردند و فرزندشان، یعنی پدر شکیرا را در نیویورک به دنیا آوردند.

اما زمانی که پدرش 5 ساله شد به کلمبیا مهاجرت کردند. اما خانواده مادری‌اش اجداد کاتالانی، اسپانیایی و ایتالیایی دارند. شکیرا تک فرزند است و از ازدواج های قبلی پدرش 8 خواهر و برادر ناتنی دارد.

کودکی و شروع خوانندگی

کودکی و شروع خوانندگی

شکیرا دوران نوجوانی خود را در شهر بارانکیا گذرانده که در سواحل شمالی کارائیب قرار دارد. شکیرا اولین ترانه خود را با عنوان گل رز بلوری (La Rosa De Cristal) در سن 4 سالگی خواند.

پدر شکیرا هم که متوجه علاقه دخترش به موسیقی شد برای دخترش درشب کریسمس یک ماشین تایپ هدیه داد و از آن پس شکیرا از آن برای نوشتن ترانه‌هایش اسفاده کرد.

تحصیلات و اخراج از کلاس بخاطر بی‌استعدادی!!!

شکیرا در مدرسه کاتولیک درس میخواند و به خواندن برای همکلاسی ها و معلمان خود و حتی برای راهبه ها لذت می برد. اما در کلاس دوم ابتدایی در گروه کر مدرسه انتخاب نشد زیرا صدای او ویبراتور زیادی داشت.

معلم شکیرا به او گفت صدایش شبیه بز است! شکیرا  را به خاطر اختلال ADHD (حواس پرتی و بیش فعالی) که داشت از کلاس بیرون می کردند. بچه های مدرسه او را با نام دخترک رقاص می‌شناختند.

اولین ترانه

شکیرا در سن هشت سالگی اولین ترانه ی خود را نوشت. وقتی شکیرا دو ساله بود، برادر ناتنی بزرگتر او در یک تصادف موتورسیکلت کشته شد. شش سال بعد، در سن هشت سالگی، او اولین ترانه خود را با عنوان عینک تیره تو (Tus gafas oscuras) نوشت که از غم پدرش الهام گرفته شده بود. او در یازده سالگی شروع به یادگیری نواختن گیتار کرد.

مطلب مشابه: بیوگرافی جاستین بیبر؛ درباره فعالیت های هنری و زندگی جنجالی و رابطه هایش!

رقص با تنبک

پدرش او را به یک رستوران محلی خاورمیانه‌ای برد؛ جایی که شکیرا برای اولین بار تنبک را دید. تنبک، طبل سنتی است که در موسیقی عربی استفاده می‌شود و به طور معمول با رقص شکم همراه است.

شکیرا روی میز شروع به رقصیدن کرد و از آن پس به یادگیری حرفه‌ای این رقص ادامه داد.

اولین قرارداد موسیقی

اولین قرارداد موسیقی

شکیرا در سنین 10 تا 13 سالگی کم کم در منطقه خود شناخته شد. او با تهیه کننده محلی تئاتر آشنا شد. خانم مونیکا آریزا متوجه استعداد شکیرا شد و به او کمک کرد تا در لابی هتل چند نفری برای دیدن اجرای شکیرا حضور پیدا کنند. در این رویداد شکیرا بسیار مورد توجه قرار گرفت.

آنها فیلم ضبظ شده را برای تهیه کننده شرکت سونی ارسال کردند اما مورد توجه قرار نگرفت. سرانجام در بوگوتا اجرایی دیگر برای شکیرا ترتیب دادند و 3 مجری از شرکت سونی را دعوت کردند. شکیرا نیز سه ترانه را برای آنها اجرا کرد و آنها برای ضبط سه آلبوم با شکیرا قرارداد بستند. این اولین قرار شکیرا بوده است. 

این آلبوم در ژوئن 1991 منتشر شد و شامل آهنگ Magia و سه تک آهنگ دیگر بود و Magia اولین آهنگ شکیرا به حساب می‌آید. این آلبوم در رادیوی کلمبیا به خوبی شنیده شد و باعث شناخته شدن شکیرای جوان شد.

حضور در مسابقه خوانندگی

حضور در مسابقه خوانندگی

از شکیرا برای اجرای برنامه در جشنواره بین‌المللی آهنگ شیلی، Vi’sa del Mar، در فوریه 1993 دعوت شد. این جشنواره به خوانندگان مشتاق آمریکای لاتین فرصتی می‌داد تا آهنگ‌های خود را اجرا کنند و سپس برنده توسط هیئت داوران انتخاب می‌شد.

شکیرا قطعه Eres را اجرا کرد و جایزه نفر سوم را کسب کرد. یکی از داورانی که به او رأی داد، ریکی مارتین  بیست ساله بود که از بزرگترین خوانندگان لاتین حال حاضر در جهان است و حضور این خواننده در این جشنواره از نقاط عطف زندگینامه شکیرا بود.

مطلب مشابه: بیوگرافی ناتالی پورتمن بازیگر توانمند آمریکایی؛ شروع فعالیت و درباره زندگی شخصی او

انتشار آلبوم ها

پس از آن، شکیرا تک آهنگ «کجا هستی، عشق؟» را خواند. این آهنگ در ایستگاه های رادیویی کلمبیا پخش شد. در سال 1995، شکیرا سومین آلبوم بین المللی خود را با عنوان «پابرهنه» ضبط کرد.

آهنگ او در 1996 در ایالات متحده منتشر شد و در جدول بیلبورد آلبوم های برتر لاتین به رده پنجم آمریکا قرار گرفت. در مارس 1996، شکیرا اولین تور بین المللی خود را برگزار کرد که در سال 1997 به پایان رسید. نام آن، تور پابرهنه بود.  آلبوم چهارم شکیرا در 1998 با عنوان «دزدان کجایند؟» منتشر شد.

این آلبوم در رتبه 131 در بیلبورد 200 آلبوم برتر ایالات متحده دست یافت و تا 11 هفته در جایگاه اول بیلبورد آلبوم های لاتین باقی ماند. آلبوم دزدان کجایند یکی از پرفروش ترین آلبوم های اسپانیایی در ایالات متحده است. شکیرا  بیشتر از 1 سال روی ترانه های انگلیسی کار کرد. آلبوم او با عنوان «هرگاه، هرجا» منتشر شد.

سرانجام آلبوم پنجم شکیرا به زبان انگلیسی با عنوان «سرویس رختشویی» در بیشتر کشورها منتشر شد. فروش آن بیش از 200 هزار رکورد در هفته اول بود. ازآن پس موفقیت های شکیرا ادامه یافت.

اجرا در کاخ سفید

اجرا در کاخ سفید

در ژانویه 2009، شکیرا به افتخار مراسم تحلیف رئیس جمهور باراک اوباما در کاخ سفید برنامه اجرا کرد. آلبوم She Wolf در اکتبر 2009 در سطح بین‌المللی و در 23 نوامبر 2009 در ایالات متحده منتشر شد.

این آلبوم با نظرات مثبت منتقدین روبرو شد و همچنین 2 میلیون نسخه در سراسر جهان فروخت و به یکی از ضعیف‌ترین آلبوم‌های استودیویی شکیرا در زمینه فروش تبدیل شد.

شکیرا و آهنگ جام جهانی فوتبال

یکی از موفقیت های بزرگ شکیرا خواندن آهنگ جام جهانی فوتبال 2010 بود که با همکاری گروه موسیقی اهل آفریقای جنوبی به نام Freshlyground بود. آهنگ (اکنون برای آفریقا) Waka Waka در مراسم افتتاحیه و اختتامیه جام جهانی توسط شکیرا اجرا شد.

این آهنگ پرفروش‌ترین آهنگ جام جهانی است. همچنین این موزیک ویدیو در یوتیوب شخصی وی بیش از 3.7 میلیارد بازدید داشت.

آلبوم موفق Sale el Sol

در اکتبر 2010، شکیرا نهمین آلبوم استودیویی خود را با عنوان Sale el Sol منتشر کرد. این آلبوم مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و در مراسم جوایز گرمی لاتین در 2011 برای دو جایزه نامزد و برنده یک جایزه شد.

تک آهنگ اصلی این آلبوم به نام Loca، در بسیاری از کشورها شماره یک بود. آهنگ لوکا لوکا شکیرا از بهترین آهنگ‌های این خواننده است. این موزیک ویدیو در کانال یوتیوب شخصی شکیرا منتشر شد و بیش از 600 میلیون بازدید داشت.

مطلب مشابه: بیوگرافی مگان فاکس بازیگر جذاب؛ از شروع فعالیت تا شهرت و درباره زندگی شخصی

همکاری با پیت بول خواننده مشهور

همکاری با پیت بول خواننده مشهور

در ماه سپتامبر، شکیرا برای حمایت از دو آلبوم اخیر خود، تور جهانی The Sun Comes Out را با 107 برنامه آغاز کرد. در 9 نوامبر 2011، شکیرا در مراسم آکادمی ضبط موسیقی لاتین مورد تقدیر قرار گرفت.

در سال 2010 شکیرا با رپری به نام پیت بول برای آهنگ Get It Started همکاری کرد. این تک آهنگ در 28 ژوئن 2012 منتشر شد. او همچنین برای مدیریت آلبوم استودیویی آینده خود با Roc Nation قراردادی امضا کرد.

خواندن موزیک برای انیمیشین  زوتوپیا

یکی دیگر از موفقیت های شکیرا در انیمیشن دیزنی بنام زوتوپیا رقم خورد. شکیرا در این انیمیشن به صداپیشگی پرداخت و تک آهنگ Try Everything را خواند و به موفقیت های زیادی رسید.

انیمیشن زوتوپیا موفق به فروش 1 میلیارد دلاری شد . این  انیمیشن توانست موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم پویانمایی در هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار و بهترین فیلم پویانمایی در هفتاد و چهارمین مراسم گلدن گلوب شود.

خون‌ریزی در گلو و استراحت بلندمدت

در 14 نوامبر، شکیرا از طریق شبکه‌های اجتماعی خود اعلام کرد که در اواخر ماه اکتبر، در آخرین سری تمرینات خود، دچار خونریزی در تارهای صوتی راست خود شده است و بنابراین او باید برای مدتی به صدای خود استراحت دهد.

این امر باعث به تعویق افتادن کل برنامه سفر تور اروپا تا سوم ژوئن سال 2018 شد و یکی از غم‌انگیزترین اتفاق های زندگی شکیرا بود.

کنسرت مشترک با جنیفر‌لوپز

در فوریه سال 2020 و همه گیری اپیدمی کرونا شکیرا بعد از 2 سال استراحت ، کنسرتی مشترک با جنیفر لوپز برگزار کرد که این نمایش بیش از 103 میلیون نفر به صورت زنده بیننده داشت.

اجرای مشترک شکیرا و جنیفر طرفدارانی میلیونی پیدا کرده و در فضا‌های مجازی میلیونها بازدید داشت. این اجرا یکی از موفقیت های زندگی شکیرا بود.

مطلب مشابه: بیوگرافی اما استون بازیگر جذاب هالیوود؛ از شروع بازیگر تا شهرت و ازدواج

حضور در برنامه د ویس به عنوان داور

حضور در برنامه د ویس به عنوان داور

یکی دیگر از فعالیت های شکیرا داوری در برنامه پرمخاطب د ویس  بود. این برنامه در بیست و شش آوریل 2011 به منظور جستجوی ستاره جدید موسیقی آغاز شد و تا کنون به عنوان یکی از برنامه‌های پرمخاطب ادامه دارد؛ و یکی از محبوب‌ترین برنامه‌ها در تاریخ تلویزیون آمریکا محسوب می‌شود.

هدف این برنامه کشف بهترین خواننده در این کشور بر پایه رأی بینندگان است. داوری این مسابقه از میان مشاهیر و معروف‌ترین خوانندگان آمریکایی هستند. شکیرا در فصل 4 و 6 این برنامه شرکت داشته است.

زندگی شخصی

رابطه با وکیل آرژانتینی

رابطه با وکیل آرژانتینی

شکیرا در سال 2000 با وکیل مشهور آرژانتینی آنتونیو دو لا روآ وارد رابطه شد. رابطه این دو تا 10 سال ادامه داشت و در نهایت در سال 2010 از هم جدا شدند.

آنتونیو دو لا روآ بعد از جدایی شکایتی معادل بر 250 میلیون دلار علیه شکیرا تنظیم کرد، که او به شکیرا برای نوشتن ترانه‌هایش کمک میکرد که دادگاه این شکایت را رد کرد.

لازم به ذکر هستیم آنتونیو دو لا روآ وارد فرزند رئیس‌جمهور سابق آرژانتین، فرناندو دی لا روا است. وی در دوران ریاست‌جمهوری پدرش، مشاور او بود و یکی از سران مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری پدرش بود.

مطلب مشابه: بیوگرافی رزی خواننده جذاب کره‌ای؛ از شروع فعالیت تا خوانندگی و مدلینگ

آشنایی و ازدواج با جرارد پیکه فوتبالیست معروف

آشنایی و ازدواج با جرارد پیکه فوتبالیست معروف

شکیرا در سال 2010 و اجرای آهنگ جام جهانی با جرارد پیکه مدافع آن وقت بارسلونا آشنا شد و رابطه‌ای عاشقانه با وی آغاز کرد. رابطه این دو چند سال ادامه داشت و در نهایت با یکدیگر ازدواج کردند.

پیکه همسر شکیرا دقیقاً ده سال از او کوچکتر است. شکیرا همیشه حامی جرارد بود و در بیشتر بازی های وی به عنوان تماشاگر حضور پیدا میکرد. حاصل ازدواج این دو، دو پسر با نام های میلان و ساشا بود.

شکیرا درباره زندگیش گفت:  در حال حاضر ما همه چیز داریم، با هم هستیم، عاشق یکدیگریم و دو فرزند داریم، اینها چیزی است که من از زندگی میخواهم شکیرا بزرگترین خوشبختی زندگی اش را وجود پسرانش و تماشای رشد آنها دانسته است و میگوید وظیفه خود میداند هرچه تا کنون آموخته است به آنها نیز انتقال دهد.

طلاق و جدایی

طلاق و جدایی

یکی از خبر های داغ چند وقت اخیر جدایی شکیرا از پیکه بود.

خبر طلاق شکیرا و پیکه  با اعلام شکیرا کاملاً علنی و قطعی شد. شکیرا در پستی در فضای مجازی خود اعلام کرد «ما با کمال ناراحتی تایید می‌کنیم که در حال جدایی هستیم. به خاطر حفظ شرایط مناسب برای فرزندان‎مان که اولویت ما هستند، از همه می‌خواهیم که حریم خصوصی ما را حفظ کنند. از شما برای درکی که دارید سپاسگزاریم.» گفته ها حاکی از آن است که پیکه به شکیرا خیانت کرده و شکیرا دیگر حاضر به ادامه زندگی با پیکه نیست.

شکیرا تصمیم گرفته از پیکه جدا شود و پس از جدایی،‌ قصد دارد اسپانیا را ترک کند. او همچنین می‌خواهد فرزندان خود، ساشا و میلان را نیز با خود ببرد. اما پیکه با این تصمیم شکیرا موافق نیست. برخی از رسانه ها اعلام کرده‌اند پیکه با مادر یکی از هم تیمی های خود در ارتباط است و برخی دیگر می گویند با دختری 20 ساله ارتباط دارد.

شکیرا درباره این دوران میگوید: بعضی وقت ها فکر می کنم همه این ها فقط یک کابوس است و زمانی از خواب بیدار شوم، از این مشکل خلاص می شوم. همه اینها زمانی اتفاق افتاد که پدرم در مراقبت‌های ویژه بود و من مجبور بودم در جبهه‌های زیادی بجنگم! احتمالاً سیاه‌ترین دوران زندگی‌ام را سپری می‌کنم. چاره ای ندارم جز اینکه صبر کنم تا این بار سنگین روی سینه ام سبک شود و به آینده نگاه کنم

سختی های مادر مجرد بودن از زبان شکیرا

شکیرا چنین میگوید: گاهی اوقات فکر می‌کنم مادر مجرد بودن و یک ستاره پاپ بودن با هم سازگار نیستند. من باید بچه هایم را بخوابانم، به استودیو ضبط بروم، همه چیز سخت است. وقتی شوهری نداری که بتواند با بچه‌ها در خانه بماند، زندگی یک تلاش و سختی دائمی است. من دوست دارم برای فرزندانم مادری کنم و با آن‌ها وقت بگذرانم. در عین حال من باید پول در بیاورم.

فعالیت های خیر‌خواهانه شکیرا

فعالیت های خیر‌خواهانه شکیرا

شکیرا در عرصه هاي مختلفی فعالیت داشته اسـت. برای مثال، درسال 1997 موسسه خیریه و مدرسه اي مخصوص کودکان استثنایی در کلمبیا تاسیس کرد. همچنین وی، سفیر صلح سازمان یونیسف میباشد. علاوه بر آن، شکیرا یکی از نمایندگان باشگاه فوتبال بارسلونا برای طرح هاي خیریه این باشگاه ورزشی میباشد.

مجسمه‌ای برای شکیرا

مجسمه‌ای برای شکیرا

باتوجه بـه محبوبیت و شهرتی کـه شکیرا در کلمبیا کسب کرد، درسال 2008، در شهر بارانکیلا کلمبیا، مجسمه اي از او ساخته و نصب شد. آهنگ ” La Totura ” شکیرا توانست رکورد بی نظیری در Billboard’s Hot Latin Tracks ثبت کرده و برای 25 هفته در صدر این جدول باقی بماند.

شکیرا مشاور آموزشی کاخ سفید

باراک اوباما رییس جمهور سابق آمریکا، شکیرا خواننده پاپ را به عنوان مشاور آموزشی کاخ سفید انتخاب کرده بود، اوباما دلیل انتخاب شکیرا به این مقام را کارهای انسان دوستانه وی از جمله کمک در آموزش کودکان نیازمند عنوان کرده بود.

موسیقی بخش نجات دهنده زندگی من است…

موسیقی بخش نجات دهنده زندگی من است...

موسیقی برای من نجات دهنده است. روزهایی بود که احساس می کردم که متلاشی شده‌ام و تنها با موسیقی می توانستم از آن روزها عبور کنم. روزهایی که نمی‌خواستم بچه‌هایم را در آغوش بگیرم و از رختخواب بلند شوم، اما مجبور بودم بلند شوم و به فیلم‌برداری موزیک ویدیو یا استودیو بروم.

جوایز و دست آورد‌های شکیرا

جوایز و دست آورد‌های شکیرا

شکیرا تعداد زیادی جایزه برنده شده است. او ستاره‌ای در پیاده‌روی شهرت هالیوود دارد. شکیرا برنده 5 جایزه از جوایز موزیک ویدئوی ام‌تی‌وی، 2 جایزه گرمی، 8 جایزه از جوایز گرمی لاتین، 7 جایزه موسیقی بیلبورد و 28 جایزه از جوایز موسیقی لاتین بیلبورد است.

شکیرا همچنین یک بار در گلدن گلوب نامزد شده است. شکیرا همچنین بالاترین فروش را در کلمبیا داشته است و بعد از گلوریا استفان، موفق‌ترین خواننده زن لاتین، با فروش بین 50 تا 60 میلیون آلبوم، است.

شکیرا تا کنون در حرفه خود جوایز بسیار زیادی دریافت کرده اسـت. بنا بـه گفته شرکت سونی، شکیرا پرفروش ترین هنرمند در تمام دوران موسیقی کلمبیا اسـت و توانسته چیزی نزدیک بـه 50 تا 60 میلیون نسخه از آهنگ هایش رابه فروش برساند. همچنین براساس گفته سایت یاهو، تک آهنگ ” Hips Don’t Lie ” شکیرا، پرفروش ترین آهنگ دهه 2000 اسـت.

برند احتصاصی شکیرا

شکیرا همچنین درسال 2010، برند محصولات آرایشی خود با نام ( S by Shakira) را راه اندازی کرد کـه شامل عطر، لوشن و بادی اسپلش میباشد. هم اکنون برند شکیرا میلیون ها دلار فروش دارد.

ماجرای فرار مالیاتی شکیرا

شکیرا به جرم فرار مالیاتی در ژوئیه 2022 توسط دادستان های مالیاتی به 8 سال زندان و 24 میلیون یورو جریمه موظف شد. دادستان ها اعلام کردند که او در سال ها 2012 و 2014 عملا جزئی از اسپانیا بوده اما محل زندگی اش را در کشوری دیگر اعلام کرده تا از پرداخت های مالیاتی دولت اسپانیا در امان بماند.

پایه قوانین اسپانیا و بسیاری از دیگر کشورها کسی که بیش از 6 ماه در یک کشور اقامت داشته باشد باید به دولت آن کشور برای همه درآمدهای داخلی و خارجی خود مالیات بپردازد. وکیل های شکیرا با حضور در دادگاه و پرداخت جریمه سنگین حکم او را شکستند.

دلیل خوش اندامی شکیرا از زبان خودش

دلیل خوش اندامی شکیرا از زبان خودش

شکیرا میگوید: من فعالیت های ورزشی زیادی در طول روز دارم، علاوه بر آن برنامه غذایی مناسبی را دنبال می کنم. من هفته‌ای 5 تا 6 روز ورزش می کنم. این شیوه زندگی من محدود به زمانی خاص مثلا یک یا دو هفته نمی شود، بلکه منبا این شیوه زندگی، بزرگ شده‌ام.

غذا های مخصوص شکیرا

شکیرا: من سعی می کنم که همیشه از غذاهایی که خودم درست می کنم مصرف کنم. مثلا زمانی که به اسپانیا می روم، غذاهایم را با خودم می برم. من غذاهایم را با روغن نارگیل می پزم و از نان های رژیمی، به خصوص آنهایی که آرد ندارند، مصرف می کنم. آرد یکی از مواد آلرژی زا و فرآوری شده است و می تواند مانند شکر در بدن شما عمل کند.

ثروت و دارایی

ثروت و دارایی

ثروت و دارایی های شکیرا خواننده مشهور جهان در سال 2023 معادل بر 300 میلیون دلار بود. وی در اینستاگرام و یوتیوب هم بسیار مشهور است و فقط در اینستاگرام بیش از  90 میلیون نفر دنبال کننده دارد. وی همچنین در یوتیوب نیز بسیار فعال است و میلیارد ها بازدید دارد، و نیز برند اختصاصی خود را دارد.

مسلط به چندین زبان

شکیرا فردی بسیار باهوش است و ضریب هوشی‌اش 140 است. وی به زبان های  پرتغالی، انگلیسی، ایتالیایی، اسپانیایی و عربی مسلط است. وی همچنین نقاش بسیار فوق‌العاده‌ای هست.

دانستنی های جالب درباره شکیرا

  • نام شکیرا (از ریشه شاکر) در زبان عربی به معنای سپاسگزار است.
  • شکیرا نه قهوه می خورد نه الکل همچنین سیگار هم نمی کشد.
  • اگر خواننده نمیشد، فضانورد یا روان شناس می شد.
  • گل مورد علاقه‌اش آفتابگردان و بابونه است.
  • طرفدار سفید و مشکی است.
  • عاشق شکلات است اما به آبنبات علاقه ای ندارد.
  • از بین ورزش ها با گلف، تنیس، بسکتبال و شنا لذت می برد.
  • قد شکیرا 158 سانتی متر است.
  • کتاب مورد علاقه اش، کتاب پیامبر به نویسندگی جبران خلیل جبران و نویسنده محبوبش است.
  • بر اساس یاهو، تک آهنگ ” Hips Don’t Lie ” شکیرا، پرفروش ترین آهنگ دهه 2000 اسـت.

مطالب مشابه را ببینید!