مجله تاپ‌ناز‌

همه چیز در مورد “لایه برداری پوست” + معرفی انواع روش های لایه برداری

پیلینگ یا لایه برداری پوست روش های مختلفی دارد. شاید از کرم های لایه بردار و اسکراب استفاده کرده باشید اما باید بدانید که این مواد مکانیسم های متفاوتی دارند و روش های مختلف لایه برداری را، پزشک باید با توجه به وضعیت پوست شما پیشنهاد کند.

روش های لایه برداری پوست

در بسياري از موارد استفاده از روش‌هاي مختلف پيلينگ براي صاف كردن پوست و از بين بردن لك‌ها و مشكلات پوستي راه‌حل اول و آخر است و نتايج حاصل از آن نيز كاملا قابل پيش‌بيني است و عوارض چنداني هم ندارد، البته اشتباه نكنيد پيلينگ و لايه‌برداري فقط براي درمان مشكلات پوستي نيست بلكه گاهي براي از بين بردن چين و چروك‌ها يا حتي درخشان‌كردن پوست از اين روش استفاده مي‌شود.

از چه حرف می زنیم؟

اسيدها و آنزيم‌هاي خاصي باعث از بين رفتن سلول‌هاي مرده مي‌شوند در حقيقت يك سوختگي شيميايي خفيف و كنترل شده در پوست به‌وجود مي‌آيد و سلول‌هاي مرده پس از جدا شدن، جاي خود را به سلول‌هاي سالم و جوان مي‌دهند، لايه‌برداري براساس نوع ماده به كار رفته، غلظت آن و مدت زماني كه مواد فوق روي پوست باقي مي‌مانند متفاوت است.

لايه برداري سطحي

فرآیند لایه‌برداری در اپيدرم يا لايه سطحي پوست ايجاد مي‌شود.

كاربرد: براي رفع كدورت و تيرگي پوست، چروك‌هاي خفيف زودرس و درمان جوشگاه‌هاي قديمي.

تركيبات اصلي: معمولا از دسته هيدروكسي اسيدها(آلفا هيدروكسي اسيد و بتا هيدروكسي اسيد) با غلظت‌هاي 02 تا 07 درصد.

لایه برداری پوست

لايه برداري متوسط

نسبت به لايه‌بردارهاي سطحي با عمق بيشتري درون پوست نفوذ مي‌كنند و بهتر است فقط در پوست ساير قسمت‌هاي بدن  ‌جز صورت به كار رود.

كاربرد: درمان ضايعاتي مانند اسكار آكنه، خطوط پوستي، تغييرات رنگ پوست و تغييرات پوست بر اثر آفتاب.

تركيبات اصلي: از تري كلرو استواستيك (TCA) با غلظت‌هاي متوسط، استفاده مي‌شوند.

لايه‌برداري عميق

اين فرآورده‌ها قوي‌ترين لايه بردارهاي پوست را شامل مي‌شوند.

كاربرد: درمان چين‌هاي خشن پوستي، آثار عميق ناشي از افزايش سن و آفتاب، اسكار پوستي و ضايعات رشد يافته پيش سرطاني.

تركيبات اصلي: در اين محلول‌ها از تركيبات فنل استفاده مي‌شود و عوارضي مانند بيهوشي و نياز به بستري شدن را نيز به همراه دارد.

لایه برداری پوست

لیزر چقدر در لایه برداری موفق است؟
يكي از درمان‌هاي رايج در مطب‌هاي متخصصان پوست و موست و كاربردهاي وسيعي در درمان برخي بيماري‌هاي پوستي مثل ضايعات عروقي (همانژيوم، ماه‌گرفتگي‌)، بهبود زخم‌هاي برجسته و كلوئيد، بهبود اسكارهاي مختلف، بهبود برخي لك‌ها مثل كك‌ومك، لكه‌هاي قهوه‌اي و جوان‌سازي پوست دارد. لیزر در لایه‌برداری نیز موثر است.

لايه‌برداري با CO2
يك ناحيه از پوست را به‌صورت سراسري لايه‌برداري مي‌كند.

لايه‌برداري فراكشنال
در هر جلسه درمان درصدي از سطح مورد درمان دست‌ نخورده باقي مي‌ماند، بنابراين به سرعت پوست ترميم خواهد شد و عوارض كمتري از گروه اول دارد.

لايه‌برداري مكانيكي
در لايه‌بردارهاي مكانيكي مواد ساينده‌اي وجود دارد كه مثل سنباده روي سطح پوست كشيده مي‌شوند و سلول‌هاي مرده را از روي آن سطح پوست برمي‌دارند كه به‌دنبال استفاده از آن تاثير و نفوذ‌ داروهاي پوست، چند برابر گشته و بنابراين كمك مهمي براي درمان دارويي مثلا بهبود لك‌هاي صورت است.

لایه برداری پوست

كرم‌هاي اسكراب
اين كرم‌ها به‌عنوان خراشنده و ساينده پوست استفاده مي‌شوند.كرم‌ها و صابون‌هاي اسكراب حاوي دانه‌هاي خشن هستند تا سلول‌هاي مرده سطح پوست را بردارند.

كاربرد: در درمان ضايعات پوستي مثل آكنه‌هاي كومدونال (جوش‌هاي سرسياه يا سفيد)، چربي پوست، خشونت پوست و افزايش اثر داروهاي موضعي.

روش‌هاي سنتي
در زمان قديم كيسه كشيدن در حمام‌هاي سنتي رايج بوده كه اين مثالي از لايه‌برداري مكانيكي است كه وقتي با سفيد آب همراه مي‌شود، ميزان لايه‌برداري آن بيشتر هم مي‌شود و اين عمل موثرتر خواهد شد. حتي استفاده از سنگ‌ پا براي كاستن از زبري كف پا مثالي ديگر از لايه‌برداري مكانيكي است.

روش ميكرودرم ابريژن
توسط دستگاهي، پودر كريستال‌هاي سخت اكسيدآلومينيوم با فشار روي پوست پاشيده مي‌شود. بعد اين دستگاه، يك فشار منفي به پوست وارد مي‌كند و عملي شبيه بادكش انجام مي‌دهد. از تركيب اين ساباندن و ايجاد فشار منفي يك لايه برداري مكانيكي خوب روي پوست صورت اتفاق مي‌افتد.

كاربرد: بهبود منافذ باز پوست، بهبود جوش‌هاي سرسياه و سرسفيد، كم رنگ شدن لك‌هاي صورت و حتي بدن، بهبود چين و چروك‌هاي ظريف.

لايه‌برداري به روش خانگي
با استفاده از مواد طبيعي موجود در آشپزخانه هم مي‌توان پوست را لايه‌برداري كرد، در واقع مي‌توان با مواد طبيعي هم لايه‌بردار شيميايي ساخت هم لايه‌بردار مكانيكي.

لايه‌بردار شيميايي خانگي
آنزيم‌هاي طبيعي كه به‌عنوان لايه‌بردار استفاده مي‌شوند، معمولا از آناناس، ‌انبه و كدو تنبل گرفته مي‌شوند. آنزيم‌هاي درون اين ميوه‌ها را مي‌توانيد در ماسك‌هاي خانگي خود به كار ببريد و از پوست‌تان لايه‌برداري كنيد. البته اين آنزيم‌هاي لايه‌بردار در قارچ، گيلاس، تمشك، انار، انگور، گوجه‌فرنگي، هلو، خيار، توت فرنگي و زرد آلو و… نيز وجود دارد.

لايه‌بردار مكانيكي خانگي
مي‌توانيد مواد پودري و خشن را در شامپوي بدن بريزيد و به اين وسيله اسكراب بسازيد، اگر پوست خشك داريد، بهتر است از آرد جو دو سر استفاده كنيد. اگر پوست‌تان نرمال است از شكر استفاده كنيد و اگر مي‌خواهيد پوست‌تان خشك شود بهترين ماده نمك است. آرد گندم نيز براي اسكراب پوست‌هاي چرب مستعد آكنه مناسب است.

اطلاعاتی کامل در مورد لایه برداری پوست

مطالب مشابه را ببینید!