مجله تاپ‌ناز‌

مراسم جشن عروسی در کشورهای مخلتف دنیا

جشن عروسی

آداب و رسوم مراسم عروسی در کشورهای مختلف چگونه است؟ مراسم جشن عروسی در کشورهای مختلف دنیا و در چهار گوشه دنیا

مراسم جشن عروسی در واقع نوعی میهمانی بزرگ است

 

اگر دوست دارید با سنت ها و مراسم های جالب و خاص مردم کشورهای مختلف در روز جشن عروسی شان آشنا شوید و بدانید عروس و دامادها در چهار گوشه دنیا چگونه این روز مهم را جشن می گیرند این مطلب را از دست ندهید.

عروسی، سور، بیوگانی مراسمی سنتی یا آیینی است که طی آن آغاز یک ازدواج و زندگی مشترک یک زوج جشن گرفته می‌شود. این مراسم در کشورها و فرهنگ‌ها، ادیان و مذاهب، گروه‌های قومی و حتی طبقات اجتماعی گوناگون، به اشکال مختلفی برگزار می‌گردد. مراسم جشن عروسی از مبحث کارکردی ازدواج جدا بوده و بخش قانونی و کارکردی ازدواج در کشورهای گوناگون، معمولاً در دفاتر قانونی انجام می‌ شود.
عروسی جشن و مراسمی است که در آن دو انسان عهد می بندند تمام زندگی شان را با هم بگذرانند. گرچه بر پایه عشق و همراهی بنا شده است اما بار قانونی و مذهبی نیز دارد، از قبیل امضا کردن تعهدات مندرج در عقدنامه و یا دفتر ازدواج و طلاق و همچنین حضور عاقد که مقامی مذهبی است و با دعاهایی خیر و برکت را برای زندگی عروس و داماد می طلبد.

اما جشن عروسی فقط این نیست که دو نفر تشکیل زندگی مشترک می دهند، بلکه همچنین تغییر وضعیت این دو در بین اجتماع خانواده و دوستان است. زمانی است که در آن هر دو در واقع اعلام می کنند که حامی همدیگر باشند و مشترکا این پیوستشان در عشق و حمایت را شکر می گویند. میهمانان نیز با حضورشان در مراسم موافقت خود را با پشتیبانی از زندگی مشترک آن دو اعلام می دارند.

 

مراسم جشن عروسی چیست؟

سنت‌ های جشن عروسی,مراسم عقد,مخارج جشن عروسی

نمی توان برای مخارج جشن عروسی حداقل و حداکثری تعیین کرد
مراسم جشن عروسی در واقع نوعی میهمانی بزرگ است که شامل غذا، موسیقی، رقص و بریدن کیک و … می شود. این پذیرایی فرصت دیگری است تا عروس و داماد از میهمانان و پدر و مادر هایشان بابت حمایت های روحی و مالی شان سپاسگزاری کرده و به حضور همه آنان در زندگیشان مفتخر باشند.

جشن عروسی فرصتی است که خانواده ها موقعیت مالی و اجتماعی خود را نمایش می دهند و هم چنین عروس و داماد شخصیت، خصوصیات رفتاری، ارزش ها، باورها و روحیات اخلاقی خود را بروز می دهند. نمی توان برای مخارج جشن عروسی حداقل و حداکثری تعیین کرد.

 

سنت‌ های جشن عروسی در چهار گوشه دنیا

ازدواج,جشن های عروسی,مراسم جشن عروسی

آداب و رسوم جشن عروسی در کشورهای دیگر
آیا می دانید سیاه پوستان آمریکا، مردم استرالیا، هند، ژاپن، مالزی، مکزیک، فلیپین، روسیه و مراکش چه آداب و رسومی برای جشن های عروسی شان دارند.

1. سیاه‌ پوستان امریکایی:
تازه عروس و داماد بعد از این‌که عقد شدند در محل راه می‌افتند و جارو بر طبل می‌کوبند تا همه از پیوند آنها با خبر شوند. البته این رسم به دوران برده‌داری در امریکا بر می‌گردد که سیاه‌پوستان اجازه ازدواج رسمی و قانونی نداشتند. عروس‌های سیاه پوست امریکایی با استفاده از پوسته صدف لباس یا موهای‌شان را تزیین می‌کنند یا این شی زیبا را در گردنبند یا دستبندشان به کار می‌برند. صدف در جنوب اقیانوس آرام و افریقا به عنوان پول استفاده می‌شد و نماد باروری، زیبایی و قدرت است.
2. استرالیا:‌
در استرالیا گل تلفونی نماد زندگی است و عروس‌ ها تاجی از این گل به سرشان می‌زنند. عروس خانم‌ها برای نمادین ساختن مفهوم خوشبختی به یک نعل اسب روبان می‌ زنند و به بازوی‌ شان و صل می‌ کنند.
3. کانادا:

در مراسم جشن عروسی کانادایی‌ ها، خواهر و برادرهای مجرد عروس و داماد جوراب‌ های رنگی طرح‌ داری به پا می‌کنند و با موسیقی خاصی می‌رقصند.
4. چین:
خانه پدری عروس و داماد برای روز جشن به رنگ قرمز تزیین می‌شود. مراسم عقد به جای آن‌ که سر ساعتی به خصوص مثلا 11:00 شروع شود در نیم ساعت‌ ها برگزار می شود مثلا 11:30 یا 12:30 و …. . چینی‌ها معتقدند ازدواج موقعیت زن و مرد را ارتقا می‌بخشد بنابراین از همان لحظه عقد عقربه‌ های ساعت هم باید رو به بالا حرکت کنند نه پایین! سپس زن‌ های فامیل به عروس زیورآلات طلایی هدیه می‌دهند.
5. هند:
عروس یک انگشتر الماس به انگشت می‌کند البته نه به خاطر درخشش و زیبایی‌ اش بلکه چون هندی‌ ها باور دارند الماس؛ آتش، مارها، بیماری‌ ها، دزدان و دیگر نیروهای شر را از زندگی دور می‌کند. در این جشن شیرینی نمادی از شیرینی زندگی ، تخم‌مرع نماد باروری و پول نماد رفاه است. در پایان عروسی هم برادر داماد روی سر زوج جوان گلبرگ گل می‌ریزد تا بلا و شر از آنها دور باشد.
6. ژاپن:
مراسم عقد تنها در حضور فامیل و دوستان درجه یک انجام می‌ شود. سپس در جشن عروسی، عروس خانم که کیمونو می‌پوشد به مهمان‌ ها هدیه می‌دهد.

7. کره جنوبی:
عروسی در خانه پدری عروس برپا می‌شود. در عروسی این مردم اردک هم وجود دارد زیرا کره‌ای‌ ها اردک را همسر زندگی می‌ دانند. در طول جشن عروسی، داماد به مادرزنش یک غاز وحشی هدیه می‌ دهد. این هدیه نماد این است که او یک عمر مراقب عروسش خواهد بود.
8. مالزی:
در جشن عروسی، داماد بچه‌ های فامیل را دور خود جمع می‌ کند و به آنها سینی‌ هایی می‌ دهد که به خانه عروس ببرند. در این سینی‌ ها انواع خوراکی ها و اسکناس‌ هایی وجود دارد که به شکل گل و حیوان تا شده‌‌اند. عروس و داماد به مهمان‌هایشان تخم‌مرغ‌های پخته تزیین شده می‌دهد که نماد باروری است.
9. مکزیک:
هنگام عقد مهمان‌ها دور عروس و داماد به شکل قلب حلقه می‌زنند سپس دور شانه عروس و داماد یک روسری بزرگ می‌پیچند که بگویند عمرا زندگی بتواند از هم جدای‌ تان کند.
10. مراکش:
عروسی‌ های این ملت معمولا در پاییز است زیرا فصل برداشت محصول و نماد خوشبختی و رفاه است. بیشتر عروس و دامادها رنگ زرد روشن و سبز را برای تزیین جشن‌شان انتخاب می‌کنند زیرا اعتقاد بر این است که شیطان از زرد روشن می‌ترسد و سبز هم خوشبختی می آورد. مراکشی‌ها برای برکت بخشیدن به زندگی عروس و داماد به آنها سکه طلا هدیه می‌دهند یا موهای عروس را با سکه تزیین می‌کنند.
11. فیلیپین:
دوستهای عروس برایش تاج سری از رز ماری می‌بافند. در روز جشن عروسی نیز مهمان‌ها عروس را دوره می‌کنند و مادرش تور را از سرش بر می‌دارد و روی سر صمیمی‌ترین ساقدوش عروس می‌اندازد.
12. روسیه:
جشن عروسی در روسیه، عروس و داماد با هم مسابقه می‌دهند و هرکه زودتر پایش به یک فرش سفید برسد در طول زندگی رییس خانه خواهد بود!

 

مطالب مشابه را ببینید!