مجله تاپ‌ناز‌

مراقبت های دندان پس از ترمیم و پر کردن

مراقبت های دندان پس از ترمیم و پر کردن

نحوه مراقبت کردن از دندان ها پس از پر کردن و ترمیم

اگرهمین الان دندانتان را پر کرده‌اید و دوست دارید بدانید چه مواردی  را باید انجام دهید  این مطلب مختص شماست

ا- تا چند ساعت بعد از ترمیم دندان با مواد سیاه (آمالگام) از خوردن خوراکی‌های جویدنی خود داری کنید. در این مدت، ترمیم انجام شده نسبت به فشار و شکستگی ناشی از آن بسیار حساس است. نوشیدن مایعات ایرادی ندارد. همچنین تا یک شبانه روز، برای جویدن غذا، بیشتر از سمت دیگر دهان که در آن ترمیمی انجام نشده استفاده کنید.

۲- بعد از ترمیم دندان با مواد همرنگ (کامپوزیت) خوردن خوراکی‌های جویدنی ایرادی ندارد؛ ولی مصرف مواد رنگی مثل چای و قهوه را باید به حداقل ممکن رساند. درصورت استفاده از این مواد، بخصوص در بیست و چهارساعت اول، باید هرچه سریع‌تر دهان را شست. این ترمیم‌ها تا مدتی به جذب مواد رنگی حساس هستند.

۳- ترمیم دندان مانع رعایت بهداشت دهان نمی‌شود. ولی باید توجه داشت که برای زدن مسواک وکشیدن نخ دندان بخصوص در ترمیم‌های آمالگام، حداقل چند ساعت از زمان انجام ترمیم بگذرد. اگر نخ کشیدن روی دندان ترمیم شده مقدور نیست باید به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.

۴- وجود درد وحساسیت خفیف به آب سرد وگرم بعد از ترمیم دندان، طبیعی است. این درد پس از گذشت چند روز برطرف می‌شود؛ البته ممکن است گاهی تا یکی دو ماه طول بکشد. با این حال، اگرپس از گذشت چند روز از شدت درد کاسته نشد ویا درد بصورت شبانه یا نبض دار بروز کرد حتما به دندان‌پزشک خود مراجعه نمایید.

۵- احساس بلندی در دندان ترمیم شده می‌تواند ناشی ازبی حسی ناحیه مورد عمل باشد. متفاوت بودن شکل ترمیم نسبت به حفره پوسیدگی وتازگی آن برای حفره دهان، باعث توجه بیش از حد به ترمیم واحساس بلندی کاذب می‌شود.

 

۶- در صورتی که درمنزل و بعد از برطرف شدن بی‌حسی در محل ترمیم احساس بلندی یا تیزی و زبری کردید، پس از گذشت حداقل یک شبانه روز به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید تا نسبت به برطرف کردن آن اقدام نماید.

۷- بی حسی ناحیه مورد ترمیم برحسب نوع بی‌حسی ممکن است یکساعت تا چند ساعت طول بکشد. نکته‌ای که در این مدت لازم است رعایت شود، این است که مراقب باشید لب و گونه را ناخواسته گاز نگیرید و زخمی نکنید.

۸- به طورمعمول ترمیم‌های همرنگ یا‌‌ همان کامپوزیتی بعد از چندین ماه سرویس دهی، دچار درجاتی از تغییر رنگ نامطلوب می‌شوند. همچنین ممکن است ترمیم‌های آمالگام بعد از مدتی جلای سطحی خود را از دست بدهند ویک ظاهر ناخوشایند و ناصاف پیدا کنند. در صورت بروز این مساله به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.

۹- در برخی بیماران ممکن است، برخورد قاشق‌های استیل به ترمیم آمالگام، باعث ایجاد حالتی مانند برق گرفتگی خفیف شود. گاز گرفتن ورقه‌های آلومینیومی مثل پوست شکلات هم منجر به بروز این حالت می‌شود. اگر این حالت زیاد پیش می‌آید و شما را آزار می‌دهد باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا نوع ترمیم را عوض کند.

۱۰- وقتی یک دندان ترمیم می‌شود این به معنای آن نیست که دیگر نیاز به هیچ کاری نیست و این دندان‌ پرونده‌اش در قبال پوسیدگی بسته شده است. ممکن است دندان در محل انجام ترمیم دچار پوسیدگی ثانویه شود ویا از محلی غیر از محل انجام ترمیم مورد پوسیدگی جدید قرار بگیرد. در واقع ترمیم دندان، نیاز آن را به رعایت بهداشت بیشتر می‌کند. پس حتی اگر تمام پوسیدگی‌های دندانیتان را با ترمیم برطرف کرده‌اید لازم است به طور مرتب از مسواک و نخ دندان استفاده کنید و هرشش ماه یکبار به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

۱۱-هر ترمیمی ممکن است بعد از گذشت چند مدت از سرویس‌دهی دچار اشکالاتی شود، مثلا ممکن است بخشی از ترمیم بشکند و…، در این موارد لازم است به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا نسبت به تعمیر ترمیم ویا تعویض آن اقدام کند.

۱۲- پس از ترمیم دندان، نیازی به استفاده از چرک خشک کن (آنتی بیوتیک) نیست. فقط در صورت بروز درد با مشورت دندان‌پزشک می‌توانید از مسکن استفاده کنید.

مطالب مشابه را ببینید!