مجله تاپ‌ناز‌

مصرف نوشابه گازدار باعث نارسایی قلب می شود

نوشابه گازدار

محققان در آزمایشات خود به این نتیجه رسیده اند که مردانی که روزی 2 لیوان یا بیشتر نوشابه گازدار و یا دیگر نوشیدنی های شیرین می نوشند، بیشتر از بقیه افراد در معرض بیماری نارسایی قلبی قرار می گیرند.

سوزانا لارسون از انستیتوی کارولینسکا در استکهلم، سرپرست این پژوهش، گفت پژوهش‌های پیشین مصرف زیاد نوشیدنی‌های شیرین را با چندين عامل خطرساز برای نارسایی قلب، ازجمله فشارخون بالا، ميزان بالاي انسولين خون،‌ اضافه‌وزن و چاقي و دیابت مربوط کرده‌اند.

لارسون و همکارانش برای اثبات رابطه میان نارسایی قلب و نوشابه‌هاي شيرين گروهی شامل 42000 مرد را به‌طور میانگین برای 12 سال دنبال کردند. پژوهشگران برای بررسي عادات نوشیدن این مردان از آنان سؤال کردند که چند مقدار نوشابه گازدار یا آب‌میوه‌های شیرین‌شده در روز یا در هفته مصرف می‌کنند.

در طول دوره این مطالعه، حدود 3600 مورد جدید نارسایی قلبی در این گروه مردان رخ داد.

مردانی که بیش از دو لیوان نوشابه شیرین در روز مصرف کرده بودند، نسبت مردانی که از این نوشابه‌ها مصرف نمی‌کردند، 23 درصد در معرض خطر بیشتر دچار شدن به نارسایی قلبی بودند.

این بررسی ثابت نمی‌کند که نوشابه‌هاي شيرين ایجاد نارسایی قلب هستند. با این‌ وجود، لارسون گفت: «پیام بهداشتي این یافته‌ها ین است که افرادی با مصرف بالاي نوشابه‌های شیرین، باید میزان مصرفشان را کاهش دهند.»

لارسون افزود، یا اینکه این بررسی در مردان انجام شد، زنان نیز باید مراقب مصرف زیاد نوشابه‌های شیرین باشند. او یادآور شد: «مصرف نوشابه‌های شیرین در زنان نیز با افزایش فشارخون،‌ بالا رفتن میزان انسولین خون، اضافه‌وزن، چاقی و دیابت نوع دو ارتباط دارد.»

بیش از 23 میلیون نفر در سراسر جهان به نارسایی قلبی مبتلا هستند و این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که قلب قدرت کافی برای پمپ کردن خون و اکسیژن به سراسر بدن ندارد.

لارسون و همكارانش در مقاله‌شان در ژورنال Heart اشاره می‌کنند که شیوع نارسايي قلب در حال افزایش است و این افزایش ممکن است تا حدی به افزايش مصرف نوشابه‌های گازدار و سایر نوشابه‌های شیرین مربوط باشد.

در بررسی فعلی، تقریباً نیمی از مردان مصرف هر نوع نوشابه گازدار یا آب‌میوه‌های شیرین شده را انکار کردند، اندکی بیش از یک‌ششم آنان گفتند که کمتر از نیم لیوان از این نوشابه‌ها در روز می‌نوشند. فقط حدود یک‌هفتم مردان پذیرفتند که دست‌کم دو بار در روز نوشابه مصرف می‌کنند.

مردانی که بیش از همه نوشابه گازدار و ساير نوشيدني‌هاي شيرين‌شده می‌نوشیدند، با احتمال کمتری تحصیلات دانشگاهی داشتند، با احتمال اندکی بیشتر دست‌کم سه فنجان قهوه در روز می‌نوشیدند و به‌طورمعمول وعده‌های کمتری از سبزی‌ها مصرف می‌کردند.

این پژوهشگران می‌پذیرند که یک نقصان در مطالعه‌شان اين بوده كه فرض را بر اين قرار داده بودند كه مردان به‌طور دقیق عادات نوشیدن خود را به یاد می‌آورند و گزارش می‌دهند. این پژوهشگران همچنین داده‌هایي برای افتراق میان قند و شیرین‌کننده‌های مصنوعی در اختیار نداشتند.

میگوئل مارتینز-گونزالز و میگوئل روئیز-کانلا از دانشگاه ناوارا در اسپانیا در مقاله‌ای تفسیری در همین شماره ژورنال، اشاره می‌کنند همچنین امکان دارد که سایر عواملی که در این بررسی اندازه‌گیری نشده‌اند، مانند فعالیت جسمی یا عادات غذایی، در ایجاد نارسایی قلب نقش داشته باشند.

آنان نوشتند،‌ بااین‌وجود این یافته‌ها به مجموعه فزاینده شواهد مرتبط کننده نوشابه‌های گازدار و سایر نوشابه‌های شیرین‌شده با بیماری قلبی افزوده می‌شوند.

این دو گفتند: «نوشابه‌های شیرین‌شده به اضافه‌وزن و چاقی منجر می‌شوند و این امر به‌نوبه خود دیابت و نارسایی قلبی ایجاد می‌کند. پیام بهداشتي كه مي‌‌توان به مردم داد این است که به‌جای نوشابه‌های شیرین شده آب بنوشید.»

مطالب مشابه را ببینید!