مجله تاپ‌ناز‌

مواد تشکیل دهنده سوسیس و کالباس چیست؟

سوسیس
دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ضمن تاکید بر عدم مصرف خمیرمرغ در تولید فرآورده‌های گوشتی طی هشت ماه اخیر، مواد تشکیل دهنده و چگونگی تولید سوسیس و کالباس را تشریح کرد.

مجید افلاکی در پاسخ به این سوال که آیا برای تولید سوسیس و کالباس از امیاء و احشاء دام و طیور استفاده می‌شود؟ گفت: برای تولید سوسیس و کالباس سالانه 100 هزار تن گوشت قرمز و 200 هزار تن مرغ گوشتی استفاده می‌شود و در تولید این محصول از امیاء و احشاء دام و طیور استفاده نمی‌شود.

وی افزود: علاوه بر گوشت، مواد دیگری هم‌چون آرد گندم، تخم‌مرغ و افزودنی‌های مجاز خوراکی مانند نمک و فلفل بر اساس دستورالعمل در فرآیند تولید سوسیس و کالباس استفاده می‌شود.

افلاکی در خصوص فعالیت واحد‌های زیرپله‌ای در زمینه تولید سوسیس و کالباس گفت: تنها 100 شرکت عضو انجمن هستند که به صورت کاملا استاندارد فعالیت می‌کنند که نام این شرکت‌ها در سایت انجمن فرآورده‌های گوشتی ایران وجود دارد.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت متولی سلامت مردم هستند، اظهار کرد: نظارت 24 ساعته‌ای از سوی وزارت بهداشت برای عملکرد صنایع غذایی صورت می‌گیرد. علاوه بر این تمامی مسوولان فنی تولید کننده مواد غذایی نیز بر اساس دستورالعمل مشخص و استاندارد عمل می‌کنند و به طور کلی میزان تخلف در صنایع غذایی انگشت‌شمار است.

وی در واکنش به صحبت‌های معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران مبنی بر “تخلف واحدهای تولید فرآورده‌های گوشتی با استفاده از رنگ‌های غیرمجاز و مصنوعی که گوشت مرغ را رنگ می‌کنند و با برچسب فرآورده گوشت قرمز می‌فروشند”، گفت: این صحبت‌ها باید با ارائه مدرک و مستند باشد و محکوم کردن واحدهای تولیدی سوسیس و کالباس به طور عام کار منطقی و درستی نیست.

افلاکی با بیان اینکه باید با کارخا‌های متخلف برخورد قاطع شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه پروانه ساخت از سوی وزارت بهداشت و منطبق با دستورالعمل سازمان استاندارد صادر می‌شود به طور قاطع می‌توان گفت هیچ یک از کارخانه‌های معتبر از رنگ‌های مصنوعی و حتی رب گوجه‌فرنگی در تهیه سوسیس و کالباس استفاده نمی‌کنند.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ادامه داد: باید دلیل گفتن این‌ صحبت‌ها ریشه یابی شود و نباید به دلیل تخلف یک واحد تولیدی همه را متهم کرد، چراکه با توجه به شرایط فعلی کشور تولید نقش کلیدی و اساسی در جامعه حاکم کرده است.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران با بیان اینکه 99.99 درصد افراد شاغل در صنایع غذایی متعهد و دارای وجدان کاری هستند، اظهار کرد: برای راه‌اندازی یک کارخانه صنایع غذایی میلیاردها تومان سرمایه لازم است لذا هیچ تولید‌کننده‌ای با این موارد نام خود را لکه‌دار نمی کند.

افلاکی با اشاره به صحبت‌های رییس سازمان غذا و دارو مبنی بر کافی نبودن بودجه این سازمان گفت: تقاضای ما از مجلس و دولت این است که بودجه دستگاه‌های متولی را به منظور افزایش نظارت در امر ارتقای سلامت مردم افزایش دهند.

وی اظهار کرد: تولید‌کننده‌ای که به صورت قانونی و شفاف فعالیت می‌کند نه تنها از نظارت بیم ندارد بلکه این امر موجب خرسندی و ارتقای فعالیت او نیز می‌شود. به همین دلیل تقاضا داریم بودجه دستگاه‌های متولی برای این امر افزایش یابد.

مطالب مشابه را ببینید!