مجله تاپ‌ناز‌

هورمون استروژن، هورمون زیبایی خانم ها

هورمون استروژن

هورمون استروژن در خانم ها اثرات خاصی بر زیبایی زنان دارد!

 

فواید هورمون استروژن خانم ها چیست؟

حتما نام هورمون استروژن را شنید‌‌ه‌اید ولی بعید است خیلی با اثرات خاص آن آشنا شده باشید، این هورمون زنانه می‌‌تواند تاثیر زیادی در زیبایی افراد داشته باشد. تحقیقات زیادی در این باره انجام شده است که درستی این ادعا را تایید می‌کند. البته هر هورمون وظیفه خاص خود را دارد که کمبود یا بیش از اندازه بودن آنها می‌تواند آسیب‌‌هایی را به بدن وارد کند. هورمون استروژن هم از این قاعده جدا نیست، علاوه بر هزاران تاثیری که این هورمون در بدن دارد، دانشمندان این هورمون را هورمون زیبایی نامیده‌‌اند و معتقدند، استروژن می‌‌تواند، افراد را زیبا کند. اگر شما هم کنجکاو هستید بیشتر در این باره بدانید مطلب زیر را  بخوانید.

همچنین : مشکل بهم ریختن هورمون های زنان و راه درمان

پوست تان خشك می‌شود

ممكن است به دلیل كمبود استروژن در پوست تغییراتی ایجاد شود. تغییراتی چون خشكی،  افزایش تعریق، داغ شدن قسمتی از پوست و حتی تشكیل چربی روی شكم و بالای پا.

 

ظاهرتان تغییر کرده

ظاهر فیزیكی شما هم می‌تواند به دلیل كمبود استروژن دچار تغییراتی شود، ممكن است سایز و اندازه بالاتنه تغییر كند یا موهای سر نازك شوند.

 

خانم‌های زیبا استروژن بیشتری دارند

براساس تحقیقات انجام شده در اسكاتلند، خانم‌هایی كه چهره‌ای زیبا دارند در بدن‌شان هورمون استروژن بیشتری وجود دارد. این تحقیقات می‌گویند سیمای فردمثل حالت چشم ها، می‌تواند نشان‌دهنده قدرت باروری او باشد. این زیبایی می‌تواند به معنای چشمانی درشت، پیشانی بلند، فكی ظریف و كوچك باشد. البته در جاهایی از این تحقیق هم گفته شده‌ كه گاهی ممكن است بتوان از روی اندام نشانه‌هایی از باروری را دید.

 

تحقیقی كه راز زیبایی را فاش كرد

مریام لاو اسمیت، روان‌شناسی از دانشگاه سنت آندرو در اسكاتلند از چهره 59 خانم 18 تا 25 ساله تا 40 روز هر هفته عكس گرفت بعد در هر بار عكس گرفتن با استفاده از آزمایش‌های ادرار سطح هورمون استروژن بدن آن‌ها را اندازه گرفت و با نموداری، موقعیت هركدام از آن‌ها را در سیكل قاعد‌گی‌شان نشان داد. هیچ‌كدام از زن‌ها آرایش نداشتند و قرص‌های ضدبارداری هم مصرف نمی‌كردند، او از هركدام از زن‌ها عكس زمانی را مشخص كرد كه بالاترین سطح استروژن را داشتند یعنی، زمانی‌كه در سیكل قاعدگی تخمك‌گذاری اتفاق می‌افتد.

او به این نتیجه رسید كه خانم‌ها زمان‌هایی كه میزان استروژن بالاتری دارند چهره‌ای زنانه‌تر، زیباتر و سالم‌تر از زمان‌هایی دارند كه سطح این هورمون در بدن‌شان پایین است. این قانون همیشه در طبیعت وجود داشته است. در طبیعت جنس ماده به‌گونه‌ای آفریده شده‌است كه هنگامی كه برای تولیدمثل و باروری آماده است زیبا‌تر به‌نظر برسد تا تداوم نسل ادامه یابد و انسان نیز از این قاعده مستثنا نیست.

 

این نکته را فراموش نکنید

نكته  جالب این است كه وقتی دكتر لاو اسمیت زنانی را كه مدام آرایش می‌كنند بررسی كرد، متوجه شد كه نمی‌توان ارتباطی بین ظاهر این خانم‌ها با میزان استروژن آن‌ها پیدا كرد، اما چرا؟ به این دلیل كه آرایش علاوه بر این‌كه عیب‌های صورت را می‌پوشاند و چهره را زیباتر می‌كند اما حالت طبیعی آن را می‌گیرد و حالت‌هایی كه به‌طور طبیعی و نرمال در چهره پیداست پنهان می‌كند و در نتیجه از صورت خانم‌های آرایش كرده نمی‌توان میزان استروژن (قدرت باروری) آن‌ها را تشخیص داد.

 

تاثیر استروژن در چهره

هورمون‌ها در سنین بلوغ بیشترین تاثیر را روی چهره دارند، مثلا هورمون‌های اصلی جنسی مردانه یعنی تستسترون باعث می‌شوند ابروها و فك برجسته شوند تا هم صورت مردانه‌تر شود و هم موها قادر به رشد شوند و در واقع صورت پسرها بیشتر از دخترها رشد می‌كند اما در مقابل هورمون جنسی زنانه یعنی استروژن مانع رشد زیاد استخوان‌های صورت می‌شوند، این هورمون اندازه بینی و چانه را كاهش می‌دهد، چشم‌ها را درشت می‌كند، ضخامت لب‌ها را افزایش می‌دهد و باعث شكل گرفتن میزانی چربی در گونه‌ها و باقی اندام‌های زنانه می‌شوند.

 

اندازه انگشتان و استروژن

تیمی از دانشمندان وین و آلمان در دانشگاه مركزی لانكشیر نیز تحقیقاتی را در زمینه ارتباط هورمون‌های جنسی مردانه و زنانه با ظاهر فرد انجام داده‌اند، پروفسور جان منینگ از همین تیم می‌گوید: هورمون‌های زنانه و مردانه (استروژن و تستوسترون) نقش مهمی در اندازه انگشتان ایفا می‌كنند و طول انگشت حلقه می‌تواند نسبتی با شكل صورت داشته باشد.

 

تزریق استروژن واقعا زیبایی می‌آورد؟

در نگاه اول وقتی ثابت شد زیبایی بسیار به هورمون‌ها وابسته است، پیشنهاد شد شاید تزریق استروژن بتواند زیبایی بیشتری در چهره خانم‌ها ایجاد كند اما بعد ثابت شد، بدن در برابر استروژن مصنوعی و اضافی كه برایش ناشناخته است، عكس‌العمل نشان می‌دهد و همین امر خطرهای زیادی را برای هورمون درمانی ایجاد می‌كند و در نتیجه چندان توصیه نمی‌شود. پس هرچند بالابودن میزان این هورمون در بدن خانم‌های جوان بر میزان جذابیت ظاهری آن‌ها می‌افزاید اما این به آن معنی نیست كه برای دست یافتن به زیبایی بیشتر سراغ هورمون بروند، زیرا عوارض نامطلوب و منفی مصرف هورمون اضافی هنوز برای محققان كاملا روشن نشده است.

 

8 سال جوان‌تر نشان می‌دهد

تحقیقات دیگری هم در كشور آلمان انجام شد‌ه‌است كه در آن نیز گفته شده زنانی كه در خون‌شان استروژن بیشتری دارند، نسبت به سن‌شان به‌طور غیرمعمولی خیلی جوان‌تر به نظر می‌رسند. مشاهده شد كه در بعضی موارد خانم‌هایی كه استروژن بالایی دارند، حدود 8 سال جوان‌تر از سن حقیقی‌شان جلوه می‌كنند و در نقطه مقابل كمبود استروژن حدود 8 سال پیرتر نشان می‌داد. محققان این پژوهش یعنی پروفسور لودویك ویلت و دكتر ترسا سرپترمن اعلام كردند، هم در انسان و هم در حیوان بین زیبایی ظاهری و میزان باروری رابطه‌ای مستقیم وجود دارد.

 

پوستی كه پیر نمی‌شود

براساس تحقیقات دیگری كه در دانشگاه پزشكی كالیفرنیا انجام شده‌است، استروژن از پوست در برابر پیری و چروكیده‌ شدن  محافظت می‌كند. استروژن نمی‌تواند آسیب‌دیدگی ناشی از آفتاب و پیری را بهبود دهد بلكه تنها می‌تواند پیشگیری‌كننده باشد.

كرم‌های استروژن در كاهش چین و چروك‌های پوست، به‌ویژه آن‌ها كه در اثر تابش نور خورشید بروز می‌كنند، نقشی ندارند. البته این كرم‌ها قطعا به پوستی كه در برابر آفتاب محافظت شده باشد كمك می‌كنند كه كلاژن بیشتری تولید كند. كلاژن ماده‌ای است كه باعث می‌شود پوست نرم‌تر به‌نظر برسد اما این پوست بسیار كمتر از پوستی كه در طول روز در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرد، چروك می‌خورد.

 

استروژن جوش‌ها را كم می‌كند

كمبود استروژن یا تولید بیش از اندازه آندروژن به‌خصوص در زن‌ها می‌‌تواند منجر به افزایش آكنه‌ و جوش شود، چون هورمون آندروژن یك هورمون جنسی مردانه است كه در تولید سبوم یا چربی پوست دخالت دارد، وقتی سبوم یا چربی پوست افزایش می‌یابد، ممكن است منافذ پوستی مسدود شوند و پوست دچار آكنه شود.

 

موادغذایی حاوی استروژن

مواد غذایی فراوانی وجود دارند كه در آن‌ها مقدار زیادی استروژن طبیعی وجود دارد. اگر بتوانید روزانه 30 تا 50 میلی‌گرم استروژن طبیعی دریافت كنید دیر یا زود اثر آن روی زیبایی خود خواهید دید.

استروژن را می‌توان در میوه‌هایی چون سیب، خرما، آلو، گیلاس و سبزی‌هایی چون چغندر، هویج، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، زیتون، خیار، بادنجان، فلفل و كلم بروكلی و غلاتی چون جو، جو دوسر، گندم، برنج و دانه‌هایی چون تخم بذركتان، رازیانه، تخمه آفتابگردان، یونجه بذركتان و… یافت.

این مواد برای تامین استروژن ضروری بدن در زمان قبل و بعد از یائسگی می‌توانند مفید باشند. اگر بذركتان روزانه مصرف شود از آنجا كه حاوی فیتواستروژن است، خشكی و خارش پوست شما را بهتر می‌كند و همین‌طور به شفاف‌شدن موهای شما و درمان اگزما و پسوریازیس كمك می‌كند.

مطالب مشابه را ببینید!