مجله تاپ‌ناز‌

ویتامین های ضروری که باعث تقویت دستگاه گوارش می شوند

در این نوشتار ویتامین های ضروری که باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و معده می شوند را معرفی می کنیم.

ویتامین های لازم برای تقویت دستگاه گوارش

آیا می توانید مصرف کدام ویتامین ها باعث تقویت سیستم گوارش شما می شود؟ کدام ویتامین ها برای معده و روده مفید هستند؟ در ادامه ویتامین هایی که باعث تقویت دستگاه گوارش می شوند را بررسی می کنیم.

بهترین ویتامین ها برای تقویت دستگاه گوارش

این ویتامین ها به این دلیل ضروری هستند که برای عملکرد مطلوب و صحیح بدن نیاز به آنها داریم. عملکرد خوب دستگاه گوارش نیز از این قاعده مثتثنی نمی باشد. می توان گفت که ویتامین های ضروری نسبت به دیگر ویتامین ها از اهمیت بیشتری برای دستگاه گوارش برخوردار هستند.


ویتامین های خانواده 

ماهی، مرغ، گوشت قرمز، و محصولات لبنی حاوی ویتامین های خانواده گروه B هستند. همچنین سبزی های برگ دار و انواع حبوبات هم دارای ویتامین بی هستند. این ویتامین ها می توانند باعث شکل گیری سلول های خونی قرمز و استخراج انرژی از مواد غذایی می شوند. این ویتامین ها محلول در آب هستند و به همین دلیل بخوبی نمی توانند درون سلول های چربی بدن ذخیره شوند. دریافت این نوع ویتامین ها باید به بخش منظمی از رژیم غذایی شما تبدیل شوند.

ویتامین های B ضروری برای دستگاه گوارش به ترتیب زیر هستند :
ویتامین B 1 :این ویتامین با نام تیامین هم شناخته می شود. ویتامین B 1 به بدن در مبدل سازی کربوهیدرات های دریافتی به انرژی برای سلول ها کمک می رساند و نقش موثری در تنظیم اشتها دارد .
ویتامین B 3 :این ویتامین با نام نیاسین شناخته می شود و برای عملکردهای دستگاه گوارش، ازجمله تجزیه کربوهیدرات ها و چربی ها، نقش مهمی دارد. کمبود ویتامین B 3 می تواند به بیماری خاصی با نام پلاگر (pellagra) منجر شود که با استفراغ و اسهال شدید همراه است .

ویتامین های ضروری که باعث تقویت دستگاه گوارش می شوند

ویتامین B یکی از ضروری ترین ویتامین ها برای تقویت دستگاه گوارش

ویتامین B 6 :نام دیگر این ویتامین، پیریدوکسین است. ویتامین B 6 ، اهمیت بالایی در کمک رسانی به فرآیندهای دستگاه گوارش در زمینه هضم پروتئین ها دارد .
بیوتین:این ویتامین B به دستگاه گوارش کمک می کند تا پروتئین ها، کلسترول، کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب را بهتر پردازش کند .
ویتامین B 12 :این ویتامین با نام کوبالامین هم شناخته می شود. ویتامین B 12 در سیستم عصبی از نقش مهمی برخوردار است و تولید سلول های خونی و همچنین قدرت استفاده بدن از اسید فولیک و کربوهیدرات ها نیز به همین ویتامین بستگی دارد. کمبود ویتامین B 12 می تواند باعث ابتلا به بیماری کم خونی شود .
بخشی از مردم جهان، ویتامین های B را به اندازه کافی از طریق رژیم غذایی دریافت می کنند. با این حال، بخشی دیگر از مردم جهان نیز به مصرف مکمل ها برای تامین این ویتامین ها نیازمند هستند. برای این که تکلیف خودتان را از این نظر بدانید، حتما با پزشک درباره مصرف مکمل ها مشورت کنید .

ویتامین 
با توجه به این که ویتامین C در گروه آنتی اکسیدان ها قرار می گیرد، بسیاری از افراد ویتامین C را فقط به سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی مرتبط می دانند. با این حال، این ویتامین ضروری از دو طریق مهم به تقویت گوارش کمک می رساند:تقویت دندان ها و لثه ها، و بهتر کردن جذب آهن توسط بدن .
ویتامین C در مولتی ویتامین های رایج و بسیاری از مکمل ها وجود دارند، اما منابع غذایی فوق العاده ای هم برای دریافت آن ها در دسترس هستند. مهم ترین منابع از این نظر عبارت اند از انواع مرکبات مانند پرتقال، انواع توت ها، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، کلم بروکلی و غلات صبحانه غنی شده .

ویتامین های ضروری که باعث تقویت دستگاه گوارش می شوند

ویتامین 
ویتامین D در جذب کلسیم به بدن کمک می کند و نقش مهمی در عملکرد عصب ها، عضله ها و سیستم ایمنی بدن ایفا می سازد. به علاوه، یکی از مطالعات مجله Gut نشان می دهد که مطلوب بودن سطح ویتامین D در بدن با کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون مرتبط است .
طبق گزارش منتشرشده در World Journal of Gastroenterology ، افراد مبتلا به بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون که معمولا با کمبود ویتامین D همراه است، به استفاده از مکمل های ویتامین D نیازمند هستند. دیگر افرادی که در معرض خطر ابتلا به کمبود ویتامین D قرار دارند به این ترتیب هستند :سالمندان، افراد دارای پوست تیره، افراد مبتلا به بیماری کبد یا فیبروز کیستیک، افراد چاق یا آنان که عمل جراحی انجام داده اند .

ویتامین 
ویتامین A بیش از همه به واسطه تاثیرش در تقویت بینایی، استخوان ها و قوای باروری شناخته می شود، اما نقش مهمی هم در تقویت سیستم ایمنی ایفا می کند . سبزی های رنگی مانند سیب زمینی شیرین، هویج و دیگر سبزی های تیره، و همچنین شیر و جگر گوساله از بهترین منابع برای دریافت ویتامین A هستند .
اگرچه ویتامین A مستقیما با سلامت گوارش ارتباطی ندارد، اما بعضی از بیماری های گوارشی می توانند شما را مستعد ابتلا به کمبود ویتامین A کنند. برای مثال، یکی از مطالعات World Journal of Gastroenterology نشان می دهد که کمبود ویتامین A در میان افراد مبتلا به بیماری کرون واقعا بیشتر از دیگران است . محققان می گویند که کمبود ویتامین A می تواند عدم تعادل میان شکل گیری و تخریب رادیکال های آزاد را در پوشش روده ای افراد مبتلا به بیماری کرون تشدید کند .

ویتامین های ضروری که باعث تقویت دستگاه گوارش می شوند

سه ماده غذایی برای تقویت دستگاه گوارش

زنجبیل

زنجبیل می تواند برای درمان بسیاری از مشکلات گوارشی مورد استفاده قرا گیرد. زنجبیل برای درمان مشکلاتی مانند، حالت تهوع، درد های معده، گاز معده و… می تواند مفید باشد . برای استفاده از زنجبیل مقداری زنجبیل خورد شده را در آب جوشیده ریخته و چایآماده شده را نوش جان کنید.علاوه بر این می توانید مقداری چای زنجبیل را به همراه یک قاشق عسل قبل از هر وعده غذایی میل کنید.

نعناع

همه ما می دانیم که نعناع خواص بسیاری برای دستگاه گوارش دارد. نعناع دارای خواص ضد عفونی کننده گی و ضد التهابی است. علاوه بر این از نعناع می توان برای درمان بسیاری از دل دردها هم استفاده کرد؛ زیرا خاصیت خنک کنندگی دارد . از نعناع می توان در انواع غذا و سالاد ها استفاده کرد.همچنین می توانید عصاره نعناع را با مقداری آب مخلوط کرده و یک تا دو بار در روز میل کنید .

مطالب مشابه را ببینید!