مجله تاپ‌ناز‌

چگونه بفهمیم فردی معتاد به شیشه است؟

چگونه بفهمیم کسی به شیشه معتاد است؟

ماده مخدر صنعتی و روانگردان شیشه عوارض بسیار زیادی دارد و بسیار اعتیادآور است

 

درخانواده های امروزی معنی محافظت صرفا نگهداری فرزند از خطرات طبیعی ناشی از بزرگ شدن نیست. فرزندان دیگر از پیله خانواده رهایی پیدا کرده اند و این رهایی مراقبتی برگرفته از حس مادرانه و پدرانه را می طلبد.

 

چگونه بفهمیم فردی معتاد به شیشه است؟

مراقبت از کدام خطر ؟ کدام خطر در کمین فرزندان ماست ؟ روش های آشنایی با آن چیست ؟و…

متاسفانه این روزها مواد مخدر در بین جوانان بسیار رواج پیدا کرده است و به نوعی سرگرمی برای آنها تبدیل شده است.

یکی از خطراتی که نسل جدید را تهدید میکند مواد اعتیادآور مخدر و محرک است. خانواده ها سعی دارند از فرزندان خود در برابر این بلای خانمان سوز محافظت کنند، بلایی که نه تنها جسم بلکه روح آنها را نیزاحاطه می کند.

زمانی که حرف از مواد اعتیادآور به میان می آید تنها مواد مخدر و تصویری از یک فرد خسته و به اصطلاح خمار به ذهنمان می رسد که خواب را بر هر کاری ترجیح می دهد در صورتی که خبری از محرک هایی که باعث فعالیت بیشتر سلول های بدن و تحرک مصنوعی مغز می شوند، نیست.چه بسا با تبلیغات نادرست ، عاملان فروش این محرک ها (شیشه ، ماریجوانا و ….) را در زمرهمواد اعتیاد آور قرار نمیدهیم.

این همان خطری است که از سال ها پیش حتی دانشجویان و دانش آموزان بی خبر را نیز درگیر خود کرده است.

یکی از خطرناک ترین مواد محرک شیشه است. برخلاف مخدر سنتی که باعث احساس آرامش و رخوت کوتاه مدت بود ، شیشهموجب افزایش انرژی و تحرک و حس لذت کاذب می شود و یکی از دلایل گرایش افراد به آن نیز همین است.

کودکی که قربانی پدر شیشه ای شد،جوان 18ساله به علت مصرف شیشه جان خود را ازدست داد، افزایش جنایت شیشه و…نمونه ای ازتیترهای صفحات حوادث است، موضوعاتی که خبر از فاجعه ای بزرگ میدهند. جنایت هایی که کانون خانواده ها رامورد هدف قرارداده اند. اینجاست که فرقی نمی کند پدرباشی یا مادر یا عضوی از یک خانواده، نگران خواهی شد و به دنبال راهی برای تشخیص وپیشگیری خواهی رفت.

 

چگونه بفهمیم فردی معتاد به شیشه است؟

برای بررسی علایم هشدار دهنده اعتیاد و پیشگیری از وقوع جنایت از3 منظر به آن نگاه میکنیم:

*وضعیت جسمی

فردی که شیشه مصرف کرده،چهره ای خیره با ابروهایی های بالارفته، دندان های او شروع به فاسد شدن می کنند،شیشه دهان را خشک و حالت تهوع در پی دارد،همچنین مصرف شیشه اشتها را کم و باعث چرپی سوزی فراوان می شود.

*هشدار های خلقی

بستگی به این که مصرف کننده به چه میزان مستعد بروز اختلالات روانی باشد آثار خلقی متفاوتی را در او ایجاد میکند حال اگر فرد زمینه روانی آن را دارا باشد حتی با یکبار مصرف شیشه دچار حالات روان پریشی خواهد شد به مانند شک مداوم، دو قطبی شدن ،توهمات عجیب و تاکید بر واقعی بودن آن و…

*علائم رفتاری

یکی از اولین علامت های که میتوان به مصرف شیشه مشکوک شدنامنظم شدن خواب است فرد مصرف کننده قادر است تا مدتی طولانی نخوابد و بعد از آن در صدد جبران آن برآید وساعت ها خواب باشد، هرچه دفعات مصرف بیشتر باشد امکان بروز واکنش های ناخواسته شدید روانی ازجمله پرخواشگری ،سوظن وسوبرداشت(یکی از زمینه های اصلی جنایت ها)،افسردگی، بی تدبیری دربرخورد با مشکلات و… افزایش می یابد.

این تغییر رفتار به طور کامل مشهود است و به راحتی میتوان رفتار های غیر طبیعی را تشخیص داد.

شیشه یکی از اعتیاد آورترین و پر مصرف ترین ماده ی روانگردان است که به اعتقاد کارشناسان یکبار مصرف آن تا 80 درصداحتمال استفاده مجدد آنرا افزایش میدهد، پس آیا به این اندیشیدیم مصرف نکردن آسانتر از ترک کردن است؟

چگونه افراد معتاد به شیشه را شناسایی کنیم؟

مطالب مشابه را ببینید!