مجله تاپ‌ناز‌

چگونه سختی خانه داری برای ما شیرین شود؟

چگونه سختی خانه داری برای ما شیرین شود؟

خانم های خانه دار

چرا خانم های خانه دار از خانه داری خسته نمی شوند؟

خیلی از خانم ها هم بر این باورند که خانه داری از جمله کارهای بسیار سخت و دشوار است که معمولا آقایان درک چندان صحیحی از آن ندارند. البته نباید از حق گذشت و باید پذیرفت که بعضی از آقایان در این مورد با خانم ها همکاری می کنند و بخشی از کارها را برعهده می گیرند. اما همه می دانیم خانم های خانه دار نه تعطیلی دارند و نه بیمه می شوند و در روزهای تعطیل هم کارهای آنها سخت تر و مشکل تر است. این نکته مهم را همین جا تذکر دهیم که برخلاف تصور، کار خانه فقط به آشپزخانه محدود نمی شود، بلکه مجموعه کاری زیاد و متنوع است.
در بسیاری از خانه ها، امور اقتصادی هم بر عهده خانم خانه است. به این معنا که او باید طوری برنامه ریزی کند که درآمد خانواده با مخارج ماهانه هماهنگ شود. حتی باید تلاش کند تا گاهی اوقات بتواند در آخر ماه کمی هم پس انداز داشته باشد.
خانم خانه باید به کارهایی مانند خرید کردن هم برسد؛ آن هم بهترین مواد با نازل ترین قیمت. او باید از مایحتاج موجود در خانه و احیانا در انبار هم اطلاع دقیق داشته باشد. همچنین باید مطلع باشد در هفته پیش رو برای پخت وپز به چه موادی نیاز دارد. پس لازم است بداند که چه موادی تمام شده یا رو به اتمام است و آنها را بموقع خریداری کرده تا با مشکل مواجه نشود.
برای راحتی خیال افراد خانواده خوب است یک برنامه غذایی هفتگی تهیه و براساس این برنامه خرید هفتگی، بموقع و به اندازه انجام شود.
نه تنها همه خانم ها که آقایان و فرزندان نیز می دانند کارهای خانه فقط در خرید و پخت غذا خلاصه نمی شود؛ خانه نیاز به نظافت و شست وشو دارد. تمام خانه اعم از اتاق ها و آشپزخانه و سرویس ها باید هر روز نظافت و گردگیری شود. اگر در خانه فرزند کوچکی باشد باید همزمان با آشپزی و دیگر کارهای روزمره، از او هم به نحو احسن نگهداری شود. همچنین اگر خانواده ای فرزند مدرسه ای داشته باشند، مادر باید به درس و مشق او هم رسیدگی کند. به این ترتیب مسئولیت های خانم خانه تمامی ندارد؛ کارهایی که هر روز باید با نظم و دقت انجام شود.
خانم شاغلی که بعدازظهر پس از یک روز کاری به خانه برمی گردد، اگر مجبور باشد تمام کارها را یک تنه و بدون کمک دیگران انجام دهد مسلما کاری سخت و طاقت فرسا پیش رو دارد. پس خوب است اعضای خانواده دست به دست هم داده و هر کدام در حد توان شان کاری را انجام دهندخانه داری

خانه داری
چگونه سختی خانه داری برای ما شیرین شود؟

خانه داری شیرین

 سحرخیزترین عضو خانواده
خانم خانه به طور معمول صبح ها زودتر از دیگر اعضای خانواده از خواب برمی خیزد و بساط صبحانه را آماده می کند و تا آخر شب که شام را داده و کارهای مختلف پیش از خوابیدن را انجام می دهد، سرگرم کار و تلاش است. آشپزی، نظافت، شست وشوی لباس های چرک، خرید مایحتاج زندگی و بعضی اوقات رساندن بچه ها به مدرسه و مهدکودک و… همه در فهرست وظایف خانم خانه است.
حالا سوال این است که چرا بیشتر خانم ها از کارهای روزمره خانه خسته نمی شوند؟ چرا مادرها کمتر از سایر افراد خانه از خستگی شکایت می کنند؟
شاید بتوان پاسخ این گونه سوال ها را در عشق زن به فرزندان، همسر و زندگی جستجو کرد؛ عشقی که موتور محرکه زندگی و بویژه خانم خانه است. مادران با عشق و علاقه خاصی که خداوند در دل آنها نهاده است، کارهایی را انجام می دهند که از دست فرد دیگری برنمی آید و جالب آن که خستگی آنها با یک لبخند یا جمله ای محبت آمیز از بین می رود.
دست در دست هم
اگر در خانه ای اعتقاد به برنامه ریزی وجود داشته باشد، اگر تمام کارها با هماهنگی و مشارکت افراد خانواده انجام پذیرد، در زمان و سختی کارها صرفه جویی خواهد شد. پس خوب است خانم خانه در کنار دیگر کارهای روزانه اش، تلاش کند این فرهنگ را نیز در خانواده جا بیندازد و انجام بعضی از کارهای روزمره را به دیگر افراد بسپارد. البته در این مورد باید براساس سن و سال و مشغولیت های آنها اقدام شود، اما خوب است هر کسی گوشه ای از کار را بگیرد. این موضوع در مورد خانم های شاغل اهمیت بیشتری پیدا می کند؛ خانم شاغلی که بعدازظهر پس از یک روز کاری به خانه برمی گردد، اگر مجبور باشد تمام کارها را یک تنه و بدون کمک دیگران انجام دهد مسلما کاری سخت و طاقت فرسا پیش رو دارد. پس خوب است اعضای خانواده دست به دست هم داده و هر کدام در حد توان شان کاری را انجام دهند. ولی برای خانم های خانه دار وضع فرق می کند. آنها همیشه در خانه هستند؛ وقت زیادی برای انجام کارها دارند و با یک برنامه ریزی دقیق می توانند به تمام کارها رسیدگی کنند. ولی در همین خانه ها هم خوب است همه بدانند کارهای خانه سخت و دشوار و تمام نشدنی است. اما چون این کار برای افرادی است که خانم خانه از دل و جان دوستشان دارد، همراه با خستگی، نوعی لذت هم احساس می کند.

چگونه سختی خانه داری را شیرین کنیم؟

مطالب مشابه را ببینید!