مجله تاپ‌ناز‌

چگونه پوسیدگی دندان را کم کنیم و از پوسیدگی پیشگیری کنیم

چگونه پوسدگی دندان را کم کنیم و از پوسیدگی پیشگیری کنیم

پوسیدگی دندان در طول زندگی برای هر شخصی اتفاق می افتد که باعث تخریب دندان می شود. با رعایت نکات بهداشتی مربوط به دهان و دندان می توانید از پوسیدگی پیشگیری کنید.

دور کردن پوسیدگی دندان از دندان ها

گاهی دردهای دندان نشان از پوسیدگی‌های دندانی دارند. باید تا حد امکان از بروز پوسیدگی‌های دندانی پیشگیری کرد و این کار میسر نیست مگر با رعایت بهداشت و تغذیه مناسب برای سلامت دندان

 

پوسیدگی دندان به علت تخریب مینای دندان در اثر اسید موجود در دهان ایجاد می‌شود.این پوسیدگی ابتدا در سطح خارجی دندان ایجاد می‌شود اما در صورت عدم درمان به نواحی پایین‌تر و حتی ریشه پیشرفت می‌كند.

 

علائم پوسیدگی دندان

درد خفیف به هنگام خوردن غذاهای شیرین، داغ یا سرد.در موارد پوسیدگی شدید درد زیادی در زیر ناحیه پوسیدگی احساس می‌شود.

 

 

مواد غذایی مفید جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان

نوع غذاها و نوشیدنی و فاصله گذاری بین وعده‌های غذایی نقش مهمی در پیشگیری از پوسیدگی دندان دارد.شیر و پنیر از جمله مواد غذایی قلیایی هستند که مصرف آنها بعد از غذا به حفظ تعادل اسیدیته دهان بعد از خوردن غذا کمک می کند.پروتئین كازئین موجود در پنیر مینای دندان را در برابر اسید موجود در مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و باكتری‌ها محافظت می‌كند.

 

 

کلسیم و سلامت دندان

شیر و پنیر منابع خوب كلسیم و فسفر نیز هستند که برای استحكام دندان‌ها ضروریند.

 

 

مواد غذایی كه باید پرهیز شوند

مصرف شیرینی، شكر، عسل، شربت‌ها و غذاهای شیرین باید كاهش یابد.میوه‌های خشك نباید بین وعده‌های غذایی مصرف شوند مگر آنکه امکان شستن دهان بعد از مصرف آنها میسر باشد.

 

 

سایر اقدامات

تمیز كردن دندان یا جویدن آدامس حاوی زایلتول بعد از خوردن غذا باعث كاهش خطر پوسیدگی دندان می‌شود.آدامس‌های بدون قند و حاوی زایلتول با تحریك تولید بزاق باعث كاهش اثر مواد غذایی و نوشیدنی‌های اسیدی بر روی دندان‌ها می‌شوند.ضمنا زایلتول باعث كاهش مقدار اسیدهای تولید شده از باكتری‌ها و در نتیجه کاهش خطر تشكیل پلاك می‌شود.

 

خمیر دندان‌های حاوی فلوراید به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌كنند.همچنین دهان شویه‌های فلوراید می‌توانند علائم اولیه مربوط به تحلیل مواد معدنی موجود در دندان‌ها را جبران نمایند.

 

مطالب مشابه را ببینید!