مجله تاپ‌ناز‌

۲۵ اتفاق وحشتناکی که در صورت نخوابیدن شما می‌افتد

۲۵ اتفاق وحشتناکی که در صورت نخوابیدن شما می‌افتد

۵ اتفاق وحشتناکی که در صورت نخوابیدن شما می‌افتد

در زندگی سریع و شلوغ ما، کم‌خوابی تبدیل به یک مسالۀ بزرگ شده است. در گذشته، میانگین خواب ۸ ساعت در شب بوده است – اما  اکنون به ۶.۸ ساعت رسیده است (در صورتی که بین ۷ تا ۹ ساعت خواب در شب توصیه می‌شود). تقریبا ۴۰% از جامعه کمتر از ۷ ساعت در شب استراحت می‌کنند و بخش زیادی از ما با مشکلات مربوط به خواب روبرو هستیم.

همه میدانیم که داشتن خواب کافی اهمیت دارد – اما شاید این را ندانید که بدون خواب کافی چه مشکلاتی به وجود خواهند آمد. ما در اینجا ۲۵ خطر ناگواری که نسبتا یا کاملا از خواب محروم بودن برای شما در پی خواهد داشت، که البته بعضی از آنها رایج‌تر هستند.

۱. کج‌خلقی

یک گروه از محققان نتیجه گرفته‌اند که “کج‌خلقی و نوسانات احساسی از نتایج شب‌های بدون خواب هستند.” آنها به بررسی گروهی از بیماران دچار کم‌خوابی پرداختند و تحقیق آنها مشخص کرد که تاثیرات احساسی منفیِ ناشی از اتفاقات – مثلا وقتی در حین یک کار کسی مزاحم شما شود – با کمبود خواب تشدید می‌شوند.

۲. سردرد

دانشمندان هنوز دقیقا نمی‌دانند که چرا  کمبود خواب منجر به سردرد می‌شود – اما یک قرن است که دکترها متوجه ربط بین این دو شده‌اند. شب‌های بی‌خوابی شما می‌توانند منجر به میگرن شوند و البته بسیاری از کسانی که مشکل کم‌خوابی دارند می‌گویند همراه با یک سردرد نامشخص صبحگاهی بیدار می‌شوند..

همچنین بخوانید : چگونه از سردرد پیشگیری کنیم؟

۳. ناتوانی در یادگیری

خواب‌آلودگی همیشه یک مساله در بین جوانان بوده است. یک آزمایش بروی دانش‌آموزان راهنمایی مشخص کرده است که با “یک ساعت به تعویق انداختن شروع مدرسه، یعنی رساندن آن از ۷:۳۰ به ۸:۳۰، نمرۀ تست بچه‌ها در ریاضی حداقل ۲ درصد و در خواندن حداقل ۱ درصد افزایش می‌یابد.
اما این فقط در مورد بچه‌ها صادق نیست. حافظۀ کوتاه‌مدت یک جز اصلی در یادگیری است و کم‌خوابی به طور قابل توجهی توانایی گروهی از بزرگسالان داوطلب در به یاد آوردن کلماتی که روز قبل به آنها نشان داده شده بوده را کاهش داده است. محققان متوجه شده‌اند که هر چند با تکرار یک عمل افراد در آن بهتر می‌شوند، اما اگر بعد از انجام یک کار آنها بیدار نگاه داشته شوند، دیگر این مساله صحت ندارد.

۴. افزایش وزن

به نظر افرادی که کم‌خوابی دارند دارای عدم تعادل در هورمون‌های خود هستند که در نتیجه آن اشتهای بیشتر، تمایل بیشتر به غذا‌های پر کالری، عکس‌العمل بیشتر در مقابل شیرینی‌جات و توانایی کمتر در کنترل کردن امیال خود پیدا خواهند کرد –ترکیب این اتفاقات می‌تواند بسیار خطرناک باشد. درست است که شما وقتی بیدارید کالری بیشتری می‌سوزانید، اما آنقدری نیست که تمام کالری‌های اضافه‌ای که وقت خستگی مصرف می‌کنید را بسوزاند.

همچنین بخوانید : ۱۰ توصیه برای افزایش وزن

۵. دید ضعیف

کمبود خواب به دید محدود، دوتائی دیدن و تاری دید ربط داده شده است. هر چقدر بیشتر بیدار بمانید، با خطاهای دید بیشتری روبرو خواهید شد و احتمال توهم زدن شما نیز بیشتر می‌شود.

۶. بیماری قلبی

وقتی که محققان افرادی را برای ۸۸ ساعت بیدار نگاه داشتند، فشار خون آنها بالا رفت که البته غافلگیرکننده هم نیست. اما حتی افرادی که اجازه داشتند ۴ ساعت در شب بخوابند هم ضربان قلب بالاتری را نسبت به افرادی داشتند که ۸ ساعت می‌خوابند.

۷. کندی

وقتی که به اندازۀ کافی نخوابید، سرعت واکنش شما به شدت پائین می‌آید. محققان دو تست که نیاز به تصمیم‌گیری سریع داشتند را به افرادی دادند، بعضی از آنها اجازۀ خوابیدن بین تست‌ها را داشتند، در حالیکه باقی آنها این اجازه را نداشتند.  آنهایی که خوابیده بودند در تست دوم بهتر عمل کردند – ولی آنهایی که نخوابیده بودند بدتر بودند و واکنش آنها کندتر شده بود.

۸. عفونت

آیا با آن کار بزرگی که سیستم دفاعی بدنتان می‌کند آشنا هستید؟: وقتی که یک زخم باز دارید همیشه بلافاصله زخم شما عفونی نمی‌شود. کمبود خواب زیاد و حتی یک شب بی‌خوابی می‌تواند سیستم دفاعی بدن شما را در مقابل ریزجانداران ضعیف کند.

۹. ریسک‌های اقتصادی کردن

آیا قصد دارید تغییراتی در رزومه خود ایجاد کنید؟ بهتر است برای اینکار خوب استراحت کرده باشید. زیرا محققان می‌گویند “یک شب بی‌خوابی می‌تواند باعث تغییر روش شما در تصمیم‌گیری‌های پرخطر بشود.”

۱۰. تولید بیشتر ادرار

وقتی که آدم‌ها میخوابند، بدن سرعت تولید ادرار را پائین می‌آورد. برای همین افراد نیاز افراد به ادرار در شب کاهش می‌یابد. اما وقتی کسی کمبود خواب دارد، این کاهش عادی اتفاق نمی‌افتد که نتیجۀ آن “تولید ادرار بیشتر در شب” است.

۱۱. گیجی

آیا در توجه کردن به آنچه می‌خوانید یا گوش می‌دهید مشکل دارید؟ آیا سخت است که تمرکز کنید؟ محققان یافته‌اند که “نداشتن خواب بخصوص بر انجام کارهایی که نیاز به توجه شما دارند تاثیر می‌گذارند.” اگر می‌خواهید حواس‌جمع و دقیق باشید، خواب یک لازمۀ آن است. در غیر اینصورت، وارد “یک حالت بی‌ثباتی می‌شوید که نوسان دارد و نمی‌توان آن را بیداری یا خواب نامید.”

۱۲. واکسن‌هایی با تاثیر کمتر

واکسن‌ها با ترغیب بدن شما به ایجاد آنتی‌بادی بر ضد یک ویروس مشخص شما را مقاوم می‌کنند. اما وقتی نخوابید، سیستم دفاعی بدن شما درست عمل نمی‌کند و این فرآیند نیز درست انجام نخواهد شد. در یک تحقیق کوچک، ۱۹ نفر بر ضد هپاتید A واکسینه شدند. ده نفر از آنها همان شب ۸ ساعت خوابیدند، در حالیکه باقی آنها تمام شب بیدار نگاه داشته شدند. ۴ هفته بعد، آنهایی که خوابیده بودند نزدیک به دو برابر بیشتر آنتی‌بادی هپاتید A در بدن خود داشتند.

۱۳. ناتوانی در صحبت کردن

کمبود خواب جدی می‌تواند شما را تبدیل به یک احمق وِزوِزو کند. در یک تحقیق “داوطلبانی که ۳۶ ساعت بیدار نگاه داشته شدند تمایلاتی برای تکرار یک کلمه و کلیشه نشان دادند. آنها یکنواخت، آرام و نامطمئن صحبت می‌کردند و نمی‌توانستند بدرستی فکر‌های خود را با کلمات بیان کنند.”

۱۴. سرماخوردگی

اگر برایتان سوال پیش آمده که چرا همیشه مریض هستید و چرا هر ویروسی که در دفتر کارتان وجود دارد به سراغ شما می‌آید، احتمالا جواب سوالتان این است که به اندازۀ کافی نمی‌خوابید. یک گروه ۱۵۳ نفره در معرض سرماخوردگی عادی قرار گرفتند. آنهایی که در دو هفته قبل از آزمایش کمتر از ۷ ساعت در روز خوابیده بودند تقریبا ۳ برابر بیشتر از کسانی که ۸ ساعت یا بیشتر خوابیده بودند، دچار سرماخوردگی شدند. خوب خوابیدن شما نیز یک عامل دیگر است – آنهایی که ۹۲ درصد از زمان خود در تخت را واقعا خواب بودند ۵.۵ برابر بیشتر از کسانی سرما خوردند که ۹۸ تا ۱۰۰ درصد از مواقع راحت روی تخت می‌خوابند.

۱۵. مشکلات دستگاه گوارش

افراد زیادی دچار بیماری التهابی روده هستند و کمبود خواب علایم آن را وخیم‌تر می‌کند. کمبود خواب مداوم حتی می‌تواند باعث شود دچار التهاب روده شوید./ آلامتو

مطالب مشابه را ببینید!