مجله تاپ‌ناز‌

آداب و رسوم جشن کريسمس در نقاط مختلف جهان

آداب و رسوم جشن کريسمس در نقاط مختلف جهان

شب ۲۵ دسامبر شب جشن كريسمس يا نوئل در جهان مسيحيت است.
كاتوليك ها و پروتستان‌ها اين شب را به عنوان شب ميلاد حضرت مسيح جشن مي‌گيرند.
در حالي که ارتدكس‌ها و گريگوري‌ها ششم ژانويه را روز ميلاد حضرت مسيح مي‌دانند و در اين روز چنين جشني برگزار مي‌کنند.

آسيا:
در آسيا تعداد مسيحيان اندك است. در ژاپن كه اكثر جمعيت آن پيرو آيين شينتوئيسم هستند جشن نوئل يا كريسمس جنبه مذهبي ندارد. مردم به يكديگر هديه مي‌دهند و فرداي شب كريسمس تعطيل عمومي است.
رستوران‌هاي زنجيره‌اي فست‌فود مرغ و بوقلمون‌هاي درسته سوخاري شده را به مشتريان ژاپني خود عرضه مي‌كنند و آنها نيز اين غذا را همراه با برنج مشهور صورتي خود مي‌خورند.

 

در كره جنوبي سنتي تقربا مشابه وجود دارد. چند سال پيش يك كاربر اينترنتي كره‌اي در پيامي پيشنهاد داد كه سپري كردن كريسمس به تنهايي غم‌انگيز است. اين پيام با استقبال زيادي در كره جنوبي مواجه شد و امروز كريسمس در اين كشور به تجمع انبوه مردم و افراد مجرد تبديل شده است.
در چين نيز تعداد مسيحيان اندك است. در خانواده‌هاي مسيحي چيني كم و بيش سنن معمول رعايت مي‌شود: خوردن بوقلمون، دادن هدايا و فوت كردن شمع‌ها.

 

آداب و رسوم جشن کريسمس, جشن کریسمس, ميلاد حضرت مسيح

 

آفريقا:
جشن كريسمس يا نوئل تقريبا در همه نقاط آفريقا جشن گرفته مي‌شود. اما نكته مهمي در مراسم جشن نوئل در آفريقا وجود دارد و آن گرماي هوا است. به همين دليل در اين قاره درخت كاج نادر است و به جاي اين درخت مراسم جشن زير درختان نارگيل برگزار مي‌شود.
در اغلب كشورهاي آفريقايي اعضاي خانواده دور هم جمع مي‌شوند. كليساها، منازل و حتي درختان گرمسيري با لامپ‌ها و حباب‌هاي رنگي تزيين مي‌شوند.
دادن هديه و انواع شيريني مرسوم است.

آداب و رسوم آشوریهای ایران در کریسمس
آشوریها هزاران سالاست که در سرزمین پهناور ایران زندگی می کنند . از همان قرن اول مسیحیت که به عیسی مسیح ایمان آوردند به عنوان مسیحیان واقعی در دنیا شناخته شدند و با قدرت تام در راه ایمان واقعی خویش قدم برداشتند .

 

در ایران  آشوریها دو عید بزرگ را جشن می گیرند :
1 – عید میلاد عیسی مسیح که در زمستان است .
2 – عید رستاخیز مسیح که در بهار است .

 

غذاهای عید کریسمس
خانواده های آشوری دو سه هفته مانده به کریسمس خانه تکانی خود را شروع می کنند و با نزدیک شدن به عید به تکاپوی بیشتری می افتند . آنچه که به نظر با اهمیت تر می رسد غذاهای مورد مصرف در این ایام است .

 

خانواده های نزدیک و فامیل در شب عید و به خصوص در روز عید ، شام یا ناهار را با هم صرف می کنند . در این روز غذاهای سنتی بر روی میز شام یا ناهار آنها دیده می شود . یکی از غذاهای سرو شده ” حلیم ” می باشد . حلیمی که از روز قبل بر روی اجاق های هر خانه ای در حال پختن است و بوی آن تمامی فضا را در بر می گیرد و کریسمس و نزدیک شدن آن را گوشزد می کند .

 

دلمه ، به خصوص دلمه برگ ، کوفته از غذاهای سنتی روی میز می باشد . در عصر حاضر علاوه بر غذاهای سنتی غذاهای مدرن و باب میل جوانان نیز دیده می شود .

 

درست کردن انواع و اقسام کیک ها از جمله ” کده ” یا گاتا و کیک نازک و … و شیرینی های دیگر مرسوم می باشد .

 

آداب و رسوم جشن کريسمس, جشن کریسمس, ميلاد حضرت مسيح

 

هدایای کریسمس
بزرگان خانواده و فامیل رسم دارند که برای فرزندان و افراد جوان خانواده ها هدایایی را در نظر بگیرند . هدایای کریسمس کودکان در زیر درخت کریسمس گذاشته می شود و به آنها گفته می شود که ” بابانوئل ” نیمه شب برای آنها هدیه آورده است .

 

در سالهای اخیر رسم بود که شب کریسمس از طرف انجمنهای رسمی آشوریها ، جوانان آشوری لباس بابانوئل بر تن کرده و شب هنگام به منازل نیازمندانی می روند که درگیر مسائل اقتصادی اند و با دادن هدایایی به فرزندان آنها دنیای شادی را به کانون خانواده شان می برند . رفتن به خانه های سالمندان ، دادن هدایا و برگزاری جشن و سرور از دیگر کارهایی است که در این روز انجام می گیرد .

 

مراسم دعا و نیایش
مراسم شب میلاد مسیح در کلیساهای آشوری برگزار می شود و تا پاسی از شب به طول می انجامد . همچنین مراسم دعا و نیایش روز میلاد نیز صبح روز 25 دسامبر برار با 4 دی ما در همه کلیساها برگزار می شود . در چنین روزی کمتر آشوری دیده می شود که در خانه نشسته باشد و تحت هر شرایطی به کلیسا می رود .

 

خانواده های آشوری عادت بر این دارند که روز اول عید را به دید و بازدید بزرگان فامیل اختصاص دهند . و در روزهای بعد نیز هر کدام از خانواده ها یک روز را طبق برنامه ای که از طرف انجمن آشوریها مقرر شده  برای دیدوبازدید خود در نظر گرفته و تمامی فامیل و دوستان به دیدار آن خانواده می روند .

 

سال نو میلادی
یک هفته بعد از میلاد مسیح سال نو میلادی فرا می رسد . شب سال نو آشوریها در سالن های مخصوص خود جمع شده و تا پاسی از شب به جشن و پایکوبی می پردازند . در این شب آشوری ها با آهنگ های مخصوص آشوری به رقصهای سنتی خود می پردازند . در تمامی کلیساها نیز شب سال نو مراسم دعا و نیایش برگزار می شود .

مطالب مشابه را ببینید!