مجله تاپ‌ناز‌

آیا ازدواج با دختر سن بالا درست است؟

ازدواج

آیا ازدواج با دختر سن بالا درست است؟

کبوتر با کبوتر

از گذشته های دورتا کنون ضرب المثل «کبوتر با “کبوتر باز با باز” ورد زبان ایرانیان است که یکی ازمصداق های بارز این مثل را می توان در ازدواج یافت. به عقیده یک رفتار شناس، برای یک ازدواج موفق، نبایدهیچ گونه اختلاف فاحشی میان دو نفر وجود داشته باشد، تصور اینکه ازدواج با فردی که از نظر مالی بسیار بالاتر باشد موجب خوشبختی است، تصوری اشتباه است. زیبایی بیشتر یکی از طرف‌های ازدواج نسبت به طرف دیگر نیز همین حکم را دارد، این مشکل درخصوص طبقه اجتماعی، فرهنگی و جایگاه خانوادگی نیز صدق می کند.

به گفته پرفسور «حسین باهر» در یک ازدواج موفق باید به موقعیت سنی، مالی، فرهنگی، تحصیلات، جایگاه اجتماعی، خانوادگی، ظاهر و… توجه کرد، زیرا وجود اختلافات زیاد در این زمینه ها مشکلات عدیده ای در زندگی زناشویی ایجاد می‌کند.

چرا دختران مسن تر؟

اگر از لحاظ اقتصادی به این موضوع توجه كنیم یكی از دلایلی كه در این تغییر نگرش‌ها موثر بوده است عدم تمكن مالی مورد نیاز پسران جوان در زمان ازدواج آنان است كه باعث می‌شود به سمتی بروند كه از لحاظ مالی امنیت داشته باشند. سیما فردوسی مشاور امور خانواده درخصوص علت گرایش پسران به این موضوع گفت: ازدواج پسران با دخترانی كه از خودشان بزرگ‌تر هستند ریشه در تربیت خانوادگی آنها دارد. وی ادامه داد: خانواده‌ها و مخصوصا مادرانی كه در دوران كودكی از بچه‌های خود بسیار حمایت می‌كنند و باعث می‌شود تا پسران حس مسئولیت‌پذیری نداشته باشند و عادت ‌كنند كه همیشه یك نفر از آنها حمایت كند. این استاد دانشگاه افزود: این افراد در دورانی كه بزرگ می‌شوند و قصد ازدواج دارند به سراغ دخترانی می‌روند كه بتوانند از آنها حمایت كنند و زیر چتر حمایتی خود ببرند و به سراغ خانم‌هایی می‌روند كه حس مسئولیت‌پذیری بیشتری داشته باشند و بتوانند مسئولیت‌ها را بپذیرند و به این ترتیب احساس آرامش بیشتری می‌كنند. وی درخصوص تاثیر این ازدواج‌ها در طلاق گفت: در آمارهای طلاق می‌تواند موثر باشد اما عامل اصلی نیست.

در بعضی از این ازدواج‌ها در آینده می‌تواند باعث طلاق شود اما در این ازدواج‌ها ازدواج‌های موفق نیز وجود دارد.فردوسی گفت: اگر این تفاوت سنی معقول و در حد یك تا سه سال باشد مشكل جدی ایجاد نمی‌شود اما اگر این اختلاف سنی بیشتر شود طبیعتا مشكلات آنها نیز بیشتر می‌شود.

وی درخصوص مناسب‌ترین اختلاف سنی بین زوجین گفت: مناسب‌ترین فاصله سنی از 2 تا 3 سال است و حداكثر تا هفت سال پسر از دختر باید بزرگ‌تر باشد. بر اساس آمارهای منتشر شده توسط سازمان ثبت‌احوال كشور در سه ماه آغازین سال گذشته از كل 224 هزار و 52 ازدواج صورت گرفته، 24هزار و 967 پسر با دخترانی كه یك تا 20 سال از خودشان بزرگ‌تر بوده‌اند ازدواج كردند كه در این میان اختلاف سنی یك سال با 8 هزار و 399 ازدواج بیشترین فراوانی و اختلاف سنی 20 سال با 181 ازدواج كمترین فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند.

بسیاری از كارشناسان اجتماعی معتقدند اینكه گفته می‌شود دختران باید از پسران كوچك‌تر باشند اعتقاد صحیحی نیست اما به شرط آنكه این اختلاف سنی معقول و در حد یك تا سه سال باشد چرا كه بیشتر از این سن هماهنگی جسمی میان زوجین را از بین می‌برد و پس از مدتی علاقه‌ها كمرنگ می‌شود و مسائل جدی‌تر خودنمایی می‌كند.

افراد در دورانی که بزرگ می‌شوند و قصد ازدواج دارند به سراغ دخترانی می‌روند که بتوانند از آنان حمایت کنند و آنان را زیر چتر حمایتی خود ببرند بنابراین در کنار خانم‌هایی که مسئولیت‌پذیری داشته باشند و بتوانند مسئولیت‌ها را بعهده بگیرند احساس آرامش بیشتری را تجربه می‌کنند

سن ازدواج مدام قد می‌کشد

با همه ی بایدها و نباید هایی که در حوزه این امرمهم روی داده است،در سال‌های اخیر تغییراتی در هرم سنی ازدواج کشور ایجاد شده به طوری که افزایش سن ازدواج مشهود و سن دختران برای ازدواج بیشتر از پسران شده است. در حالی که ازدواج یكی از شاخص‌های ارزیابی میزان سلامت و بهداشت جسمی و روانی افراد جامعه محسوب می‌شود طبق آمار سازمان ثبت احوال کشور در سه ماه نخست سال گذشته از مجموع 224 هزار و 52 ازدواج در کشور، 24 هزار و 967 پسر با دخترانی که بین یک تا 20 سال از خود بزرگتر بوده‌اند ازدواج کرده‌اند در این آمار اختلاف 20 سال با 181 مورد به ثبت رسیده است.

باهر بر این باور است که نمی‌توان یک رای کلی برای این امر داد و این گونه ازدواج‌ها همیشه مشکل‌زا نیستند، به توصیه وی اگر قبل از این ازدواج‌ها با یک مشاور خانواده مشورت شود به طور حتم نتیجه بهتری به بار می آید.

ازدواج پسران بی پول با زنان مسن تر

اما «مجید ابهری» آسیب شناس افزایش آمار ازدواج پسران با دختران بزرگتر از خود را نگران کننده می داند و به «حمایت» می‌گوید: افزایش تورم و فرار از مسئولیت دو عامل مهم در گسترش این اتفاق است.

وی توانمندی مالی زنان، کمبود محبت مردان از سوی مادران خود، توانایی رفتاری و پختگی بیشتر زنان مسن تر و دوری از برگزاری جشن های ازدواج مجلل را دلایل افزایش تمایل پسران برای ازدواج با دختران بزرگتر از خود عنوان می‌کند.

در این بین «سیما فردوسی پور» استاد دانشگاه در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس گفته است که: افراد در دورانی که بزرگ می‌شوند و قصد ازدواج دارند به سراغ دخترانی می‌روند که بتوانند از آنان حمایت کنند و آنان را زیر چتر حمایتی خود ببرند بنابراین در کنار خانم‌هایی که مسئولیت‌پذیری داشته باشند و بتوانند مسئولیت‌ها را بعهده بگیرند احساس آرامش بیشتری را تجربه می‌کنند.

با عقل تصمیم بگیرید

البته «حسین باهر» معتقد است که اگر ازدواج ها بر اساس عقل و منطق دو طرف صورت بگیرد هیچ اتفاق ناخوشایندی رخ نمی‌دهد، اما مشکل اساسی این است که چنین ازدواج‌هایی بیشتر بر اساس احساس یا توجه به اوضاع مالی صورت می گیرد بنابراین نتیجه آن به بن بست می رسد و آمار طلاق یا زندانی های مهریه را افزایش می‌دهد.

این رفتارشناس می‌گوید: تمایل جنسی یکی از ارکان‌های حفظ نظام خانواده است که در این گونه ازدواج‌ها به طور معمول زن و شوهر نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای جنسی یکدیگر باشند و در این زمینه با مشکل روبه رو می شوند.

وی به روحیه مردسالاری در پسران جوان تر اشاره و بیان می‌کند: در کشور ما پسران جوان‌تر با روحیه‌ای مردسالاری زندگی می‌کنند به طوری که می‌خواهند برای مادر و خواهر خود تصمیم‌گیری کنند اما همسر شان نمی‌تواند چنین رفتاری را تحمل کند اما پسرها بتوانند این رفتارها را در خود کنترل کنند تا حدودی از بروز اختلافات پیشگیری می‌کنند.

باهر ادامه می‌دهد: نگاه جامعه به ازدواج زن با مرد کم سن تر از خود نگاه خوبی نیست پس بهتر است پیش از اقدام به چنین ازدواج هایی افراد با یک مشاور خانواده مشورت کنند تا عاقلانه برای زندگی آینده خود تصمیم بگیرند. وی مناسبترین فاصله سنی برای ازدواج را دست کم از 2 تا 3 سال و حداکثر تا هفت سال می داند. در این فاصله سنی پسر باید از دختر بزرگتر باشد.

کاهش تعداد دختران جوان

در این میان دلیل دیگری نیز در رواج این رویداد ذکر شده است . باهر می گوید: کاهش تعداد دختران کم سن و افزایش تعداد دختران مجرد نیز دلیل بر رونق بازار ازدواج پسران با دختران سن بالاست.

وی توضیح می دهد: در سال های اخیر سن ازدواج بخصوص در میان دختران ایرانی به شدت افزایش یافته است، در عین حال تعداد دختران نسبت به پسرانی که در سن ازدواج قرار دارند بیشتر است و همین امر باعث می شود پسر در سن ازدواج برای وصلت به دخترانی که بزرگتر از خود هستند روی بیاورند.

این رفتار شناس بر این باور است که نمی‌توان به طور کلی ازدواج با دختران بزرگتر را نهی کرد و به پسران اجازه نداد به خاطر چند ماه کوچکتر بودن از دختر مورد علاقه خود دست بردارند، اما وقتی پای تفاوت سن تا 20 سال مطرح می شود باید کمی عاقلانه تر تصمیم گرفت.

مطالب مشابه را ببینید!