مجله تاپ‌ناز‌

آیا نحوه لباس پوشیدن در رد شدن و یا قبول شدن مصاحبه شغلی موثر است؟

آیا نحوه لباس پوشیدن در رد شدن و یا قبول شدن مصاحبه شغلی موثر است؟

نوع تیپ و لباس در مصاحبه شغلی چگونه باشد؟

هر جایی می‌روید فکر کنید کارفرما قرار است بتواند تصویر شما را با تصویر آدمی مقایسه کند که در ذهنش می‌خواهد کار را به او بدهد و شما نباید خیلی متفاوت از آن تصویر به نظر برسید. البته منظورم را اشتباه برداشت نکنید. مثلا لازم نیست به این خاطر که درخواست شغلیِ مکانیک را داده‌اید با دست‌های روغنی و لباس گازوییلی با مصاحبه‌گر دست بدهید! طبق توصیه‌ها همیشه یک یا دو درجه بهتر از شغلی که برایش درخواست می‌دهید، لباس بپوشید. در ادامه به 3 بخش مهم لباس مصاحبه اشاره خواهیم نمود.

۱. اگر با مشتریان خاص در ارتباط هستید حتما لباس رسمی بپوشید

آقایان: لباس رسمی شامل پیراهن آستین بلند، کت و شلوار و کفش رسمی است. سایز خود را به درستی انتخاب کنید و از پوشیدن لباس های تنگ و یا گشاد خودداری کنید.

بانوان: لباس رسمی برای محل کار یک مدل مانتو بلند و ساده است. توجه داشتید که زیبایی در سادگی است. همچنین به جای پوشیدن شلوار جین از شلوارهای پارچه ای و یک جفت کفش مناسب که البته بدون پاشنه باشد برای محل کار خود انتخاب کنید.

2. از رنگ‌های محافظه کارانه مانند سیاه، خاکستری  و یا سرمه‌ای استفاده کنید

اگر سازمانی که قصد استخدام شدن در آنجا را دارید دارای رنگ سازمانی خاصی برای پرسنل خود نیست. بهتر است از رنگ های خنثی استفاده کنید. این رنگ بهترین انتخاب برای مانتو خانم ها و کت و شلوار آقایان است.

اما هرگز این سه رنگ را نپوشید

  • رنگ قرمز: رنگ های روشنی مثل قرمز نشان از احساسات تحریک پذیر بالا دارند که این شاید خوب باشد ولی برای یک کارفرما اصلا مورد مناسبی نیست.
  • رنگ نارنجی: هرچقدر هم که این رنگ را دوست دارید از آن دوری کنید. طبق تحقیقات انجام شده افراد نسبت به یک سری رنگ ها  و صداها و علائم به صورت ناخوداگاه واکنش نشان می دهند. نارنجی از این رنگ هاست. تحقیقات نشان می دهد ۲۵٪ کارفرمایان و مصاحبه گران اعلام کرده اند که نارنجی بدترین رنگی بوده که دیده اند و کاملا غیر حرفه ای شمرده می شود.
  • رنگ قهوه ای: قهوه ای شاید نماد امنیت و آرام بودن باشد ولی اکثر کارفرمایان به آن توجهی نمی کنند چراکه نشان از خیلی آرام بودن دارد. از این رنگ کارفرمای شما این برداشت را می کند که شما زیاد اهل تغییر نیستید و می خواهید همه چیز را همان طور که دوست دارید به روال قبل انجام دهید. پس این رنگ مات و تنبل را برای مصاحبه‌ی کاری کنار بگذارید.

3. کفش مشکی و یا قهوه ای بپوشید

همیشه کفش های خود را با واکس درخشان نگه دارید.  پوشیدن کالج و یا کفش های پاشنه بلند برای خانم‌ها یکی از اشتباهاتی است که بسیاری آن را رتکب می شوند!  همیشه به یاد داشته باشید که بهتر است رنگ جورابتان یک درجه از رنگ کت و شلوار شما تیره تر باشد و هیچ گاه جوراب سفید ورزشی را با لباس رسمی نپوشید.

نتیجه گیری: ظاهر نقش بسیار مهمی در موفقیت شما خواهد داشت؛ به خصوص برای لباس مصاحبه شغلی! همانگونه که برای خرید لباس مجلسی زمان می گذارید و سعی می کنید در مهمانی ها بدرخشید، به همان میزان نیز باید در محل کار خود خوش تیپ باشید. تحقیقات نشان می‌دهد 900 درصد مردم در سه اول برخورد با شما در موردتان قضاوت می‌کنند! و شما بعد از این شکل گیری این ذهنیت عملا فرصتی برای تغییر نخواهید داشت. همچنین پروفسور محرابیان معتقد است هنگام صحبت کردن تنها 7 درصد از پیام‌های ما از طریق کلام منتقل می شود و بخش باقی مانده از طریق پیام های غیر کلامی از جمله ظاهر و لباس منتقل می‌گردد.

مطالب مشابه را ببینید!