مجله تاپ‌ناز‌

آیا پیوند سر انسان امکان پذیر است؟

پیوند سر

آیا پیوند سر انسان به بدن شخص دیگر امکان پذیر است؟

پیوند عضو را می توان یکی از راه حل های جدید علم پزشکی برای نجات جان انسان ها دانست. از میان اندام هایی که پیوند زده می‌ شوند، می توان قلب، کبد، قرنیه، کلیه و … را نام برد.

اما مدتی است خبر پیوند سر یک انسان به انسان دیگر(Head transplant) با حواشی بسیاری روبرو شده است.  «سرجیو کاناورو» مدیر گروه مدولاسیون عصبی پیشرفته در تورین ایتالیا مدعی شده که اولین پیوند سر دنیا را انجام خواهد داد. وی معتقد است با استفاده از این روش می توان به نجات جان انسان ها پرداخت. برای مثال، سر فردی که به واسطه بیماری لاعلاج یا بیماری تحلیل عضلانی و عصبی یا سرطان و ….  در حال مرگ است را می توان به بدن یک بیمار مرگ مغزی پیوند زد.

در سال ۱۹۷۰ میلادی، اولین پیوند سر میمون در حالی در کلیولند امریکا انجام شد که نخاع میمون هرگز به بدن جدید پیوند نخورده و به همین دلیل میمون فلج مانده و پس از ۹ روز، سیستم ایمنی میمون پیوند را پس زده و محکوم به مرگ شد.

این پیوند رویایی در حالی از سوی این جراح ایتالیایی مطرح شده که جراحان بین المللی از این پیوند با عنوان یک پیوند خیالی یا یک توهم یاد می کنند. برای مثال، دکتر «چاد گوردون»، استاد جراحی پلاستیک و اعصاب دانشگاه امریکایی «جانز هاپکینز» معتقد است، هیچ راه حلی برای پیوند مغز و نخاع وجود ندارد که پس از آن حرکات حسی یا بدن به درستی انجام شوند. وی در ادامه می گوید:« شاید این رویا را بتوان در صد یا صد و پنجاه سال آینده محقق کرد اما دور از انتظار است که تا سال ۲۰۱۷ میلادی بتوان به چنین پیوندی دست یافت. «ریچارد برچنز» مدیر مرکز تحقیقات بیماری‌ های فلج کننده در ایندیانای آمریکا نیز نظر «چاد گوردون» را تایید کرده است.

اخبار,اخبار گوناگون,از رویا تا واقعیت پیوند سر انسان

وی در رابطه با این عمل جراحی می گوید:«در این جراحی سر فردی که دچار مرگ مغزی شده اما بدنش سالم است با سر فردی دیگر که دچار ضایعه نخاعی شده، جابه جا می شود. دکتر کاناورو مدعی است، مراحل اولیه این پیوند مانند پیوند نخاعی و بازداشتن سیستم ایمنی بدن برای عدم رد پیوند انجام شده و این عمل جراحی را تا سال ۲۰۱۷ میلادی انجام خواهد داد.

مراحل جراحی به این شکل است که سر فرد گیرنده و بدن فرد دهنده در ابتدای جراحی سرد و تا مدت زمانی که سلول‌ ها می‌ توانند کمبود اکسیژن را تحمل کنند، افزایش می یابد. سپس بافت های اطراف گردن جدا شده و عروق خونی اصلی با استفاده از لوله‌ هایی ظریف به یکدیگر متصل می‌شوند. سپس نخاع فرد دهنده‌ پیوند قطع شده و سر او را روی بدن فرد گیرنده قرار می‌ دهند، پس از آن نخاع با ماده‌ای به نام «پلی اتیلن گلیکول» که مثل چسب عمل می‌ کند به نخاع بدن جدید متصل می شود.

در نهایت، عضلات بخیه شده و فرد حدود چهار هفته در اغمای مصنوعی نگه داشته می‌ شود تا در مدتی که بافت ها ترمیم می‌ شوند تکان نخورد. در این مدت اعصاب و نخاع با شوک‌ های الکتریکی منظم و خفیف تحریک می‌ شوند زیرا این کار باعث می‌ شود تا پیوندها و ارتباطات عصبی جدید بین سر و بدن تقویت شوند. اما بزرگترین مشکل را می توان در اتصال نخاع به مغز دانست.

ادعای دکتر کاناورو در حالی است که یک مرد روسی که از یک بیماری کشنده رنج می برد با انجام این عمل توسط کاناوارو موافقت کرده است. وی از یک بیماری ژنتیکی سخت رنج می برد که رشد عضلانی وی از دوران کودکی متوقف شده است. اکنون «والری اسپریدونوف» اولین بیماری خواهد بود که پیوند سر را انجام خواهد داد. انجام این عمل جراحی در حالی از ابهام است که بسیاری از پزشکان و جراحان بین المللی انجام پیوند سر را غیر اخلاقی می دانند.

کاناورو  طرح جراحی پیوند سر انسان را در کنفرانس آکادمی جراحان پیوندی و اعصاب آمریکا (AANOS) که در ماه ژوئن در شهر مریلند برگزار می شود، ارائه خواهد کرد.

 

اخبار,اخبار گوناگون,از رویا تا واقعیت پیوند سر انسان

 

جراحی پیوند سر خبرساز جراح ایتالیایی در حالی است که مدتی پیش نیز خبری مبنی بر انجام اولین جراحی پیوند سر انسان در شهر ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی منتشر شده بود. در این خبر آمده بود : «فردی که مبتلا به سرطان استخوان بود، پس از جراحی دشوار ۱۹ ساعته سرش از بدنش جدا و به بدن دیگر پیوند زده شد تا بیمار از سرطان نجات پیدا کند.»

مطالب مشابه را ببینید!