مجله تاپ‌ناز‌

اثرات بد و مخرب مواد مخدر بر نوجوانان

اثرات بد و مخرب مواد مخدر بر نوجوانان

مواد مخدر دارای اثرات مخربی است که این اثرات بد و مخرب بر نوجوانان خیلی بیشتر است.

 

تاثیرات مواد مخدر بر نوجوانان

کسانی که دائما در معرض فشارهای عصبی و محیطی قرار دارند، بیشتر از دیگران در معرض خطر گرایش به اعتیاد هستند موقعیت هایی همانند کنکور، از دست دادن نزدیکان، شکست های عاطفی، مالی، شغلی، تحصیلی، انتخاب همسر و… ممکن است در زندگی هر جوانی پیش آید.

شاید توضیح درباره لزوم پرهیز از مصرف مواد مخدر به دلیل عوارض و خطرات آن برای برخی نوجوانان و جوانان، کار سختی باشد اما نباید به این موضوع بی توجه بود. به نقل از سایت WebMd و به گفته کارشناسان، شما به عنوان پدر و مادر باید اطلاعات کاملی درباره تأثیرات مخرب مواد مخدر روی مغز نوجوانان داشته باشید.

اثرات بد و مخرب مواد مخدر بر نوجوانان

مواد مخدر با نوجوانان چه میکند؟

نوجوانی دوره حساس و مهمی در سیر تکامل فیزیکی و احساسی کودک است وگزارش ها نشان می دهد که مغز نوجوانان در حال رشد به تأثیر مضر مواد مخدر، بسیار حساس است. برخی از اثرات مواد مخدر موقتی است، اما آسیب های دیگرممکن است تاثیر طولانی مدتی بر رفتار، احساس و عملکرد نوجوان وجوان داشته باشد.
چگونگی تاثیر مواد مخدر بر نوجوانان:


اگر چه بدن نوجوان بسیارانعطاف پذیر است، اما از خطرات و عوارض مصرف مواد مخدر در امان نیست. یکی از بزرگ ترین خطرات، خطر وابستگی به مواد شیمیایی است. زمانی که فرد مواد مخدر مصرف می کند، مغز و بدن به این مواد اعتیاد پیدا می کند و در صورت کنار گذاشتن آن دچارعوارض جانبی شدید می شود. این حالت که علایم ترک نام دارد، دارای خطرات متعددی است که عبارت است از:
* تشنج * تب * فشارخون بالا * تهوع و استفراغ * لرزش * تعریق *اسپاسم های عضلانی
نوجوانانی که مواد مخدر مصرف می کنند، در معرض خطراتی ازجمله تصادف، بیماری های مسری، خودکشی و مرگ زودرسهستند. در میان نوجوانان وجوانان مواد مخدر علت اصلی بروز حوادث منجر به فوت است.
خطراتی که این افراد را تهدید می کند عبارت است از:
* افزایش خطر تصادف با وسایل نقلیه
* افزایش خطر مجادلات و قتل غیر عمد
* افزایش خطر آسیب رساندن به خود یا خودکشی
* افزایش خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی مانند HIV / AIDS
* افزایش قرار گرفتن در معرض خطر بیماری های منتقله از راه خون مانند هپاتیت.
مصرف مواد مخدر بر تمام اندام های حیاتی یک نوجوان ازجمله مغز، قلب و ریه ها، کبد و اندام های گوارشی تاثیر می گذارد. هرچند ممکن است نوجوانان اثرات سوءمصرف مواد را بلافاصله احساس نکنند، اما با ادامه استفاده ازاین مواد مخرب، ممکن است دچار مشکلات مزمن مانند دیابت، بیماری های قلبی، بیماری های کبدی یا سرطان شوند.
تاثیر مخرب مواد مخدر روی مغز:


مغز نوجوانان هنوز در حال رشد است از این رو مصرف مواد اثر شدیدی بر سلامت عصبی و روانی آن ها می گذارد. آزمایش های بالینی نشان می دهد که مواد مخدر در ساختار، عملکرد و توانایی های شناختی مغز در حال رشد تغییر ایجاد می کند و همچنین در توانایی یادگیری و به یادآوردن اطلاعات تداخل ایجادمی کند.
آموزش، تکلم و ثبات عاطفی نیز می تواند تحت تاثیر قرار گیرد. مشکلات شناختی براثر مصرف مواد مخدر می تواند در مدرسه نیز مشکلاتی برای فرد به وجود بیاورد و مانع پیشرفت تحصیلی و شغلی در زندگی شود.
با ورود به مرحله بزرگسالی، داشتن ثبات عاطفی و روانی از قبل مهم تر است . این در حالی است که مواد مخدر می تواند افسردگی، نوسانات خلقی، خصومت و اضطراب ایجاد کند.
ازآنجاکه مصرف مواد اثر قوی بر رفتار و احساسات می گذارد، به سختی می توان تفاوت بین عوارض جانبی مواد مخدر و نشانه های اختلال شدید روانی را فهمید .
محافظت از نوجوانان


متأسفانه، هیچ راهی برای محافظت صد درصد در برابر خطرات مصرف موادمخدر وجود ندارد. اما پدر و مادر می توانند تا حد زیادی با اتخاذ روش های زیر خطرات را کاهش دهند:
* صادقانه نگرانی خود را با او درمیان بگذارید.
* با اجتناب از مصرف مواد مخدر و با مراقبت از سلامت جسمی و روانی خود برای وی یک الگوی خوب باشید.
* یک محیط خانواده سالم و حمایت کننده، برای او ایجاد کنید.
*با پی بردن به نشانه ها یا علایم اعتیاد ،نوجوان خود را نزد متخصصان درمان اعتیاد ببرید.

تاثیرات مخرب مواد مخدر روی مغز نوجوانان

مطالب مشابه را ببینید!