مجله تاپ‌ناز‌

اثرات منفی که در اثر پرواز طولانی در بدن دیده می شود

اثرات منفی که در اثر پرواز طولانی در بدن دیده می شود

سفرهای هوایی و به خصوص پروازهای طولانی مدت اثراتی بر روی بدن می گذارند. از کمبود اکسیژن گرفته تا تورم پاها ممکن است به دلیل پرواز رخ دهد. همچنین جالب است بدانید که غذا در داخل هواپیما مزه ندارد و به شما نمی چسبد!

اثراتی که به دلیل پرواز طولانی در بدن رخ می دهد

به گزارش تاپ ناز و به نقل از روزیاتو؛ اگرچه سفر هوایی می تواند در کل لذت بخش باشد اما سفری که در طول آن گاهی تا ۳۵٫۰۰۰ پا در آسمان هستید می تواند مخاطراتی را نیز برای سلامت شما به دنبال داشته باشد.

در ادامه به ۱۱ مورد از اتفاقاتی که در بدن و در طول پرواز می افتد خواهیم پرداخت:

کمبود اکسیژن ممکن است باعث ایجاد سردرد و یا حالت خواب آلودگی شود

کمبود اکسیژن می تواند سبب احساس خواب آلودگی و سردرد شود. انتظار می رود که در تعطیلات سال نوی میلای در حدود ۴۵ میلیون آمریکایی از هواپیما در مسیرهای سفر خود استفاده کنند. شما هم امکان دارد جزء گروهی باشید که در طول سال و خصوصا در تعطیلات به مسافرت بروید و در سفر خود پرواز در ارتفاعات را تجربه می کنید.

اگرچه فشار داخل کابین هواپیما به گونه ای تعبیه شده که از بیماری های ناشی از تغییرات فشار به دور بمانید، با این حال امکان دارد که به خواب آلودگی و یا سردرد دچار شوید. دکتر «پائولو اِموآلوِز» مسئول بخش سلامت پرواز کمپانی «مِدایر» در مورد فشار هوای داخل کابین می گوید، کمترین میزان اکسیژن در ارتفاع ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ فوت و چیزی معادل فشار هوای میکزیکو سیتی است.”

وی می گوید افت ناگهانی فشار هوا می تواند سبب سردرد شود. مطالعات انجام شده بر روی مسافران نشان داده که میزان اکسیژن تا ۴۴ درصد کاهش پیدا می کند که می تواند برای مسافرانی که دارایی نارسایی های قلبی یا تنفسی هستند ایجاد مشکلاتی کند. وی توصیه می کند برای پیشگیری از سردردهایی که عمدتا در طول پرواز به وجود می آید بهتر است تا آنجا که امکان دارد قبل از پرواز آب میل کنید.

خون جمع شده در پاها می تواند سبب تورم آنها شود

نشستن در یک جا آن هم در زمان های طولانی گردش خون را تحت تاثیر قرار داده و منجر به تورم پاها و مفاصل زانو می شود. زمانی هم که خون به خوبی جریان پیدا نمی کند می تواند باعث مخاطره شریان ها شده و عارضه ای به نام DVT را به وجود آورد.

دکتر آلوِز در این باره می گوید: “اگرچه بسیار توصیه می شود که در طول پروازهای طولانی از جای تان بلند شوید و کمی قدم بزنید اما به دلیل تکان هایی که در پرواز اتفاق می افتد و از آن به «توربلانس» یاد می شود، راه رفتن در حین پرواز می تواند خطرناک هم باشد. به همین دلیل بهتر است، به حرکت دادن آرام و کشیدن عضلات یا تکان خوردن در همان حالت نشسته بسنده کنید.”

از عواملی که سبب بیماری DVT می شود می توان به چاقی، بارداری یا عوارض بعد از آن، داروهای بارداری، سن بالای ۴۰ سال یا داشتن بیماری های جدی اشاره کرد. آلوِز ادامه ادامه می دهد: “افرادی که در معرض این بیماری قرار دارند بهتر است از جوراب های واریس در طول پرواز استفاده کنند. در مورد افرادی هم که در معرض چند عامل نامبرده بیماری DVT قرار دارند بهتر است از داروهای ضدانعقاد استفاده کنند.”

اگر ریسک فاکتورهای بیماری DVT را دارا هستید حتما با پزشک تان و قبل از سوار شدن هواپیما و خصوصا در مسیرهای طولانی مشورت کنید.

ممکن است بدن با کمبود آب مواجه شود

از آنجایی که هوای موجود در کابین هواپیما، رطوبت هوای بیرون از آن را ندارد در نتیجه خشک تر است. دکتر «کواِی اشنایدر» رئیس مرکز خدمات پزشکی پرواز بر این باور است که میزان رطوبت هوا در داخل کابین تا ۱۰ درصد کاهش پیدا می کند که منجر به کم آبی یا همان «دیهایدریت» شدن می شود که سبب خستگی می شود. این اتفاق خصوصا زمانی که فشار هوای داخل کابین کاهش پیدا می کند، اتفاق می افتد.

توصیه می شود که قبل و در طول پرواز به میزان کافی آب مصرف شود. همچنین به چکاندن قطره های مرطوب چشمی پیش از پرواز نیز توصیه شده است.

فشار داخل کابین، سبب باد شکم و نفخ می شود

در طول پرواز عمدتا شکم نفخ کرده و پر از باد می شود. انجمن پزشکی پرواز آمریکا این میزان را تا ۲۵ درصد افزایش تخمین زده است. علت این امر هم تغییر میزان فشار هوا و تفاوت فراوان دو فشار خارجی و داخل کابین است.

توصیه می شود که این باد در شکم نگه داشته نشود و در زمان لزوم با مراجعه به سرویس بهداشتی داخل هواپیما از بدن خارج شود.

مقاله مرتبط: دلایلی که باعث نفخ شکم می شود

گوش تان ممکن است بگیرد

گرفتن گوش یکی از رایج ترین اتفاقاتی است که در کنار نفخ شکم می تواند ایجاد مشکلاتی کند. توصیه می شود که آدامس جویده شود تا این گرفتگی زودتر بر طرف شود. در کل مک زدن یا خوردن چیزی می تواند مفید باشد. یکی دیگر از کارهایی که می تواند موثر باشد، گرفتن هم دهان و هم بینی است تا هوا راهی به جزء عبور از گوش نداشته باشد.

خوشبختانه این جریان برای مدت طولانی ادامه پیدا نخواهد کرد.

غذا در داخل پرواز مزه ندارد

امکان دارد مزه چندانی از غذایی که در طول پرواز می خورید حس نکنید. واقعیت آن است که غذای داخل هواپیما آنقدرها هم بدمزه نیست اما به دلیل رطوبت کم موجود در هوایی که تنفس می کنید، دهان تان خشک می شود و سبب می شود که مزه خوبی از غذایی که میل می کنید احساس نکنید.

در مطالعه ای که در هواپیمای «لوفتهانزا» انجام شد، این نتیجه به دست آمد که شوری و یا شیرینی مواد غذایی در طول پرواز تا ۳۰ درصد تغییر پیدا می کند.

«بریتیش ایرویز» هم اخیرا برای رفع این مشکل نوعی طعم دهنده ژاپنی به نام «اومامی» را به غذاهایش می افزاید که در کنار نوشیدن آب کمک بیشتری به طعم بهتر غذا می کند. هرچه دهان خشک باشد مزه غذا را کمتر دریافت می کند بنابراین در طول پرواز با مصرف آب کافی توان تا حدی این معضل را برطرف کرد.

تغییرات فشار هوا می تواند باعث دندان درد شود

همان طور که قبلا هم اشاره شد در طول پرواز در داخل بدن باد و نفخ به وجود می آید که این باد به دنبال منافذی است که در داخل آنها قرار گیرد. یکی از مکان ها حفره های میان دندان ها هستند. این وضعیت «دندان درد پروازی» نام گرفته.

اگرچه جویدن آدامس در طول پرواز توصیه می شود اما این کار به کاهش درد دندان کمکی نمی کند و بهتر است در چنین مواقعی از مسکن هایی چون Tylenoll استفاده شود. اگر هم پیش از پرواز دندان درد دارید حتما به یک دندانپزشک مراجعه کنید.

مقاله مرتبط: دلایل درد گرفتن دندان

پوست رطوبت طبیعی خود را از دست می دهد

یکی دیگر از اتفاقاتی که در طول پرواز می افتد خشک شدن پوست است. دکتر اشنایدر در این باره می گوید: “کم آب شدن بدن می تواند منجر به خشکی پوست و ترک خوردن لب ها شود. با مرطوب کردن پوست خود پیش از پرواز می توانید وضعیت را اندکی بهتر کنید.

مصرف آب را قبل و در طول پرواز فراموش نکنید چرا که در مواقعی این خشکی پوست تا اندازه ای است که می تواند سبب عوارض پوستی همچون آکنه کند.

دهان بوی بدی می گیرد

آب دهان در طول پرواز خشک می شود که باعث رشد باکتری ها و در نتیجه بد بوشدن دهان می شود. اگر هم آب کافی ننوشید واقعا در مواقعی ممکن است که بوی مردار از دهان تان بیرون بیاید.

نوشیدنی های شیرین و خوردن فست فود هم نمی تواند به این جریان هیچ کمکی کند. خشک شدن دهان در کنار مسواک نزدن در طول پرواز می تواند بوی بسیار بدی را بوجود آورد. می توانید در طول پروازهای طولانی تر با خود مسواک به همراه داشته باشید.

مقاله مرتبط: درمان بوی بد دهان

وضعیت خواب و ریتم کلی بدن به هم می خورد

دکتر آلوِز می گوید در پروازهای طولانی با پدیده ای به نام «جت لگ» که همان مشکلات خواب حاصل از تفاوت ساعت هاست مواجه می شوید همچنین ترشح هورمون ها، خواب، سطح هوشیاری، احساس گرسنگی و ساعت داخلی بدن نیز تحت تاثیر قرار می گیرند.

اگر به ازای هر یک ساعتی که از محل زندگی مان دور می شویم نیاز به تنظیم یک روزه ساعت بدن مان را داشته باشیم، در یک مسافرت ۶ ساعته، شش روز طول خواهد کشید که بدن به طور کامل با ساعت جدید همراه شود. اما در مورد سفرهایی که کلا یک هفته هستند چه باید کرد؟

توصیه می شود که اگر این اتفاق در یک سفر گردشگری برای مان می افتد با قرار گرفتن در معرض نور و انجام فعالیت هاب بدنی در فضای آزاد این تعامل ساعات را هرچه سریع تر بر طرف کنیم. از آنجایی که بدن بهتر می تواند با روزهای بلند همراه شود عمدتا در سفر از سمت شرق به غرب کره زمین بدن راحت تر می تواند از پس چنین اتفاقی برآید.

ممکن است اصلا اتفاق خاصی هم نیفتد

دکتر اشنایدر بر این باور است که با برشمردن تمامی موارد بالا ممکن است هیچ مشکلی هم در طول پرواز به وجود نیاید چرا که از فیلترهای HEPA استفاده می شود. در واقع مزیت داخل کابین است که فشار هوای موجود در کابین در قیاس با مدرسه، منزل و سایر مکان ها بر روی زمین، به دفعات تغییر پیدا می کند که البته به همراه وجود فیلترهای استاندارد و الگوهای چرخش هوا، احتمال بروز مشکل یا اختلال در سلامتی را به حداقل می رساند.

اگر هم در کنارتان کسی نشسته که دائم سرفه یا عطسه می کند زیاد نگران نباشید که حتما شما هم مریض خواهید شد. تنها دست های تان رادر طول پرواز خوب بشویید و آنها را از چشم، بینی و گوش تان دور نگه دارید.

اثراتی که به دلیل پرواز طولانی رخ می دهد

مطالب مشابه را ببینید!