مجله تاپ‌ناز‌

ارزش غذایی پیتزا چقدر است و آیا پیتزا برای بدن ضرر و یا سودی دارد؟

ارزش غذایی پیتزا چقدر است و آیا پیتزا برای بدن ضرر و یا سودی دارد؟

پیتزا شاید به عنوان غذایی ناسالم شناخته شود که دیدگاه درستی نیست. پیتزا اگر مناسب و به اندازه استفاده شود می تواند مواد مغذای و سالمی را به بدن برساند.

 

پیتزا از نظر سلامت تغذیه

پیتزا می تواند همان چیزی باشد که شما می خواهید و حتی پیتزاهای از پیش پخته شده و فست فودی نیز در حد اعتدال می توانند مزایای سلامتی زیادی داشته باشند. همیشه بهترین انتخاب این است که خودتان در خانه پیتزایتان را درست کنید. با این کار می توانید مقدار موادی که روی آن می ریزید را کنترل کنید.

همچنین آماده کردن پیتزا در خانه به شما امکان می دهد که خمیر آن را با استفاده از آرد گندم کامل یا غلات کامل درست کنید. این کار مقدار فیبر، ویتامین ها، مواد مغذی گیاهی و مواد معدنی موجود در پیتزا را افزایش می دهد. هنگام درست کردن یک پیتزای پنیر ساده در خانه، شما می توانید انواع سبزیجات را اضافه کنید، پنیر را محدود کرده و خمیر را به نازکی مورد نظرتان پهن کنید. این انتخاب ها، مواد مغذی پیتزای شما را افزایش داده و کالری آن را کاهش می دهد و پیتزا را به یک وعده غذایی سالم تر تبدیل می کند.

اما حتی پیتزاهای از پیش پخته شده و بسته بندی نیز حاوی تمام درشت مغذی های ضروری هستند که به آنها نیاز دارید و ریز مغذی های زیادی نیز دارند. مشکل این است که اغلب افراد، چندین برش پیتزا می خورند که به سرعت بصورت کالری های ناخواسته انباشته می شود و بیشتر از مقدار توصیه شده روزانه برای چربی اشباع می باشد.

 

ارزش غذایی پیتزای پنیر

ارزش های غذایی متوسط برای یک برش پیتزای پنیر از پیش پخته شده عبارتست از:

کالری: ۲۶۰

چربی: ۱۰ گرم یا ۱۶% ارزش روزانه

چربی اشباع: ۵ گرم یا ۲۴% ارزش روزانه

کربوهیدرات: ۳۰ گرم یا ۱۰% ارزش روزانه

پروتئین: ۱۱ گرم یا ۲۳% ارزش روزانه

فیبر: ۲ گرم یا ۷۵% ارزش روزانه

سلنیوم: ۱۹٫ ۷ میکروگرم یا۲۸% ارزش روزانه

فسفر: ۲۳۹ میلی گرم یا ۲۴% ارزش روزانه

سدیم: ۶۵۸ میلی گرم یا ۲۷% ارزش روزانه

کلسیم: ۲۰۱ میلی گرم یا ۲۰% ارزش روزانه

تیامین: ۰٫ ۳ میلی گرم یا ۱۷% ارزش روزانه

 

مزایا سلامتی پیتزای پنیر

۱- یک برش پیتزای پنیر ساده، ۲۳% از تمام پروتئینی که شما در روز نیاز دارید را فراهم می کند، مقداری کرامبل پروتئین بدون گوشت یا سایر منابع پروتئین خالص را اضافه کرده و همچنین از آرد گندم کامل استفاده کنید. با این کار، قدرت پروتئین افزایش می یابد. هر سلول، اندام و بافتی در بدن ما به پروتئین نیاز دارد. خوردن روزمره پروتئین تضمین می کند که بدن شما پروتئین کافی برای ساخت اسیدهای آمینه و جایگزینی یا ساختن پروتئین های موجود در بافت ها و اندام ها که دائما درحال تجزیه شدن هستند را دریافت می کند.

 

۲- پیتزا، یک منبع خوب از فسفر است. فسفر، بخشی از استخوان ها، دندان ها و DNA/ RNA شماست. همچنین یکی از تنظیم کننده های اصلی متابولیسم انرژی در ارگان هاست و به تولید انرژی در هر سلول کمک می کند.

 

۳- سلنیوم، یک ماده معدنی کمیاب است که به همراه ویتامین E برای محافظت از آنتی اکسیدان کار می کند. در یک برش پیتزا، منبع سرشاری از سلنیوم وجود دارد. خوردن سلنیوم کافی می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی و سایر بیماری ها کمک کند.

 

۴- یکی دیگر از بخش های مغذی پیتزا، محتوای کلسیم آن است. یک پنجم از تمام کلسیمی که شما در روز نیز دارید، در یک برش از پیتزا وجود دارد. کلسیم به خاطر نقش آن در ساخت و حفظ استخوان های سالم، معروف است. کلسیم، استخوان ها را قوی می کند و روند از دست دادن تراکم استخوان ها با بالا رفتن سن را کند می سازد. علاوه بر این، کلسیم به منقبض شدن عضلات بدن شما کمک می کند، از جمله تپش قلب تان. مقادیر ناکافی کلسیم نیز در لخته شدن خون و عملکرد عصب، نقش مهمی ایفا می کنند.

 

ملاحظات در مورد پیتزا

۱- پیتزا، غذایی با تراکم کالری بالاست و برش های متعدد آن می تواند به سرعت کالری را افزایش دهد. برای دریافت کالری کمتر از پیتزای با خمیر آرد گندم کامل، روغن کمتر، گوشت های پرکالری محدود و پنیر کم استفاده کنید.

 

۲- پیتزاها، به خصوص پیتزاهای از پیش پخته شده می توانند سدیم زیادی داشته باشند. اگر به نمک حساس هستید، مصرف تان را کاهش دهید یا پیتزایتان را در خانه درست کنید.

 

۳- اگرچه اختلاف نظرهایی وجود دارد اما برخی انواع پیتزا، چربی اشباع بسیار بالایی دارند.کارشناسان تغذیه مانند آکادمی تغذیه و رژیم های غذایی همچنان توصیه می کنند که برای سلامت مطلوب، مصرف چربی اشباع تان را به کمترین مقدار ممکن برسانید.

خواص پیتزا | پیتزا و سلامت بدن

مطالب مشابه را ببینید!