مجله تاپ‌ناز‌

از بین بردن جای زخم بخیه در زایمان طبیعی

زایمان

روش های بهبود جای زخم در زایمان طبیعی

زایمان طبیعی داشته‌ام و بخیه‌ها برایم بسیار آزار دهنده است. چه مدت طول می‌کشد تا بخیه‌ها بیافتد؟
پاسخ دکتر نیرومنش، متخصص زنان و زایمان :
بخيه‌هاي ناحيه اپيزيوتومي بسيار حساس می باشند و چون در ناحيه‌اي قرار دارند كه محل نشستن می باشد با كوچك‌ترين بي‌احتياطي احتمال بازشدن و بروز عفونت وجود دارد و باید خیلی مراقب آنها بود.

خانم‌ها بايد به آرامي بنشينند و تا خوب شدن بخيه‌ها از توالت‌فرنگي استفاده كنند. اینکه چه مدت طول می کشد تا بخیه ها بیافتد در افراد مختلف متفاوت است اما معمولا بین 2 تا 3 هفته زخم بسته می‌شود و بخیه‌ها خود به خود می‌افتد.

برای تسریع این روند خانم‌ها بايد روزي يك تا چند بار در ظرف تميزي كه درون آن آب جوشيده ولرم‌شده و محلول ضدعفوني‌كننده مثل بتادين ريخته شده بنشينند تا بخيه‌ها ضدعفوني شده و از التهاب ناحيه جلوگيري شود. استفاده از سشوار يا تاباندن نور چراغ مطالعه به بخيه‌ها روزي يك يا دو بار نیز مي‌تواند به تسريع بهبود زخم كمك كند. توصیه می‌کنم خانم‌ها بعد از زایمان از سبزي‌ها، زيتون و روغن زيتون و مايعات و موادغذايي ملين بيشتر استفاده كنند تا حداقل روزي يك مرتبه اجابت مزاج داشته باشند و فشار کمتری به بخیه ها وارد شود.

در صورتي كه پزشك آنتي‌بيوتيك، مسكن و داروهاي ضدالتهاب تجويز كرده‌ است به‌طور كامل و دقيق مصرف کنند و درصورت بروز هر نوع درد غيرطبيعي، خونريزي، ‌ترشحات چركي يا تورم و تب يا بازشدن بخيه‌ها و نمايان شدن مخاط زيرين سريعا به پزشك مراجعه كند.

 

منبع : دکتر سلام

مطالب مشابه را ببینید!