مجله تاپ‌ناز‌

اطلاعاتی در مورد ریزش موی خانم ها (عوامل ریزش و درمان آن)

ریزش مو

خیلی از خانم ها با مشکل ریزش مو روبرو هستند و همیشه نگران کم پشت شدن موهایشان هستند. ریزش موی خانم ها نیز مانند ریزش مو در مردان، دارای عواملی است و البته درمان هایی نیز دارد. اگر شما هم نگران ریزش مو هستید این نکات را باید بدانید.

نکات مهم در باره ریزش مو خانم ها

مراحل ابتدایی ریزش مو با نازک شدن تدریجی موها شروع می شود و پس از برس کشیدن مقداری زیاد مو به برس می چسبد و همچنین هنگام شستن موها نیز مقداری زیادی از آنها ریزش می کند. در یک تحقیق که روی بیش از 2000 خانم 25 سال به بالا انجام گرفت بیش از 5 درصد گفتند که دچار ریزش و نازک شدن مو هستند. تاثیر روانی ریزش مو می تواند بسیار شدید باشد. 51 درصد از خانم هایی که دچار این مشکل هستند می گویند از عکس گرفتن خجالت می کشند.

با پاسام متخصص کاشت مو درباره اینکه خانم ها چه چیزهایی باید درباره ریزش مو در زنان بدانند صحبت کردیم:

خانم ها هر روز در مقادیر مختلف ریزش مو دارند

خانم ها روزانه چیزی حدود 80 تا 100 تار مو از دست می دهند، اما هرکسی سطحی دارد که برایش طبیعی به حساب می آید. پس به جای اینکه تارهای مو را بشمارید، به دنبال تغییراتی باشید که برایتان طبیعی نیستند.

دکتر زوئی می گوید: ” وقتی به موهای افتاده در کف حمام نگاه می کنید همیشه در نظر بگیرید آخرین باری که موهای خود را شستید چه زمانی بود چون با شامپو زدن به موها، آنهایی که مرده اند جدا می شوند. این یعنی حتی اگر یک روز شستن موها به تاخیر بیفتد دفعه بعدی که آنها را می شویید با ریزش موی بیشتری مواجه خواهید بود. ”

چرخه زندگی یک فولیکول مو مراحل مختلفی را طی می کند. در طول مرحله رشد، موی یک فرد به طور متوسط 5 سال، 1 تا 1.5 سانت در ماه رشد می کند، بعد از این مدت زمان فولیکول به مرحله استراحت می رود جایی که تا شروع مجدد چرخه 3 ماه در آن می ماند.

ژن افراد در ریزش مو تاثیر دارد

برخی از انواع ریزش مو ژنتیکی هستند، قابل توجه ترین الگوهای ریزش مو در خانم ها و آقایان.

دکتر زوئی می گوید : ” الگوی ریزش مو در خانم ها باعث می شود فولیکول های بالا و تاج سر به سطح طبیعی گردش تستوسترون حساس شوند. فولیکول های تحت تاثیر قرار گرفته موهایی کوتاه تر و نازک تر تولید می کنند در نتیجه حجم و تراکم مو کاهش پیدا می کند. وقتی این تغییرات صورت می گیرد، پوست کف سر بیشتر خود را نشان می دهد. ”

برخی دیگر از انواع ریزش مو ممکن است حالتی ارثی داشته باشد مانند آلوپسی آره آتا.

مشکلات پنهان پزشکی ممکن است عامل ریزش مو باشند

ریزش مو انعکاسی است از بدنمان، بنابراین وقتی مو رو به نازک شدن می رود نشانه ای قوی از آن است که چیزی دچار مشکل شده. بسیاری از مشکلات پزشکی منجر به ریزش مو می شوند، یکی از شایع ترین دلایل آن می تواند عدم تعادل تیروئید باشد. موها به تغییرات درونی بدن بسیار حساس هستند بنابراین می توانند سنجش خوبی برای سلامت کلی بدن باشند. این یعنی ریزش مو می تواند از اولین نشانه های یک مشکل پزشکی پنهان باشد.

تغییرات هورمونی نیز می تواند دلیلی بر ریزش مو باشد

ریزش مو عموما با تغییرات هورمونی در ارتباط است. در طول یائسگی خانم ها به علت افت هورمون های استروژن و پروژسترون، نازک شدن و ریزش مو را تجربه می کنند.

” بسیاری از خانم ها با بالا رفتن سنشان به خصوص رسیدن به دوره پیش یائسگی فکر می کنند ریزش مو یکی از مراحل بالا رفتن سن است از این رو کاری از دستشان بر نمی آید. در حالی که با بالا رفتن سن، نازک شدن مو تا حدودی طبیعی است اما بدان معنا نیست که نمی توان این شرایط را بهبود داد و ما درست مانند جوان ها در افراد مسن نیز نتایج خوبی دیده ایم. ”

رژیم غذایی در ریزش مو تاثیر مستقیم دارد

آنچه می خورید و نمی خورید، می تواند باعث ریزش مو شود.

دکتر زوئی می گوید : ” از آنجا که سلول های مو دومین سلول ها در بدن هستند که به سرعت تقسیم می شوند، نیازشان به انرژی بسیار بالا است. به همین دلیل توصیه می شود برای ارسال انرژی پایدار به فولیکول های مو هر 4 ساعت یکبار چیزی بخورید. مو بافت غیرحیاتی است، به همین دلیل اگر رژیم غذایی فرد به اندازه کافی در خود مواد مغذی و کالری نداشته باشد، بدن آن را در اولویت منابع در دسترسش قرار نمی دهد و همین به صورت مستقیم روی موها تاثیر می گذارد. حتی ممکن است به خاطر کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای رشد سالم مو مانند آهن، ویتامین B12 زینک و ویتامین D نیز چنین اتفاقی بیفتد. ”

مو اساسا از کراتین درست می شود که نوعی پروتئین طبیعی است، پس دریافت مقدار مفیدی پروتئین مانند گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ و لبنیات نیاز است تا بدن بتواند مویی سالم و قوی تولید کند.

از شستن و برس کشیدن موهای خود نترسید

وقتی افزایش ریزش مو را تجربه می کنید به خاطر داشته باشید که این موها همچنان جایگزین می شوند. دکتر زوئی می گوید:

” بسیاری از خانم ها می ترسند موهای خود را بشورند یا برس بکشند چون فکر می کنند با این کار باعث ریزششان می شوند. اما به خاطر داشته باشید اگر مو آماده افتادن باشد هر کاری هم بکنید باز هم خواهد افتاد. تشخیص علت ریزش مو مسلما کلید کار است اما در این میان به همان شکل قبل با موها رفتار کنید. ریزش مو به هر علتی که باشد به دلایل درونی اتفاق می افتد بنابراین شامپو زدن، برس کشیدن، رنگ زدن، شانه کشیدن یا استفاده از سشوار تاثیری روی آنچه در حال رخ دادن است ندارد. ”

درمان هایی برای ریزش مو وجود دارد

اول از همه اجازه دهید یک متخصص مورد معاینه قرارتان دهد تا مشکل تشخیص داده شود، هرگز وسوسه به خود درمانی نشوید.

” ریزش مو موضوع پیچیده ای است و ممکن است برای یک فرد، در یک آن چندین نوع ریزش مو با هم اتفاق بیفتد. به همین علت متخصص پوست تصویر کلی را در نظر می گیرد و برای دریافت جزئیات سابقه فرد، زمان می گذارد. معمولا تست خون توصیه می شود و معمولا متخصص پوست و مو متفاوت با دیگر پزشکان به نتایج آزمایش نگاه می کند چون سطوح لازم برای رشد مویی سالم معمولا از حداقل طبیعی بالاتر است. ”

درمان های بسیار متفاوتی برای ریزش مو وجود دارد و مسلما یک درمان نمی تواند مناسب همه باشد. درمان های موضعی مانند مینوکسیدیل در صورت الگوی ریزش موی زنانه کاربرد دارد و همچنین در پی نتیجه آزمایش خون ممکن است پزشک مکمل هایی را نیز برای فرد تجویز کند.

همچنین

مطالب مشابه را ببینید!