مجله تاپ‌ناز‌

افزایش انگیزه و موفقیت در اهداف و کار با این تفکرات مثبت

افزایش انگیزه و موفقیت در اهداف و کار با این تفکرات مثبت

دکتر بولارد و همکارانش بر این باورند افرادی که فکر می کنند انگیزه ادامه کار را ندارند باید طرز فکر خود را عوض کنند و بر روی چیزهایی که باید اجتناب کنند تمرکز نمایند تا در اهداف خود موفق شوند.

تفکرات مثبتی که موجب موفقیت در کار و زندگی می شود

 

تا به حال برایتان پیش آمده است که یک هدف جدید را با شوق و انگیزه فراوان آغاز کنید و بعد از گذشت چند مدت خسته شوید و بدون هیجان آن را رها کنید؟ اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است باید بدانید که تنها نیستید. اما خبر خوبی برایتان داریم. بر اساس مطالعات جدید، تغییر کوچک در طرز فکر می تواند به شما کمک کند اهداف خود را تا به انتهای کار دنبال کنید.

زمانی که محققان دانشگاه Winnipeg و دانشگاه Manitoba به دنبال چرایی از دست رفتن شوق و انگیزه بودند به موارد جالبی دست یافتند. در پنج مطالعه تجربی، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که در مراحل اولیه هدف، شرکت کنندگان به خاطر امیدی که برای موفقیت داشتند انگیزه شان برای ادامه کار بیشتر بود. به عنوان مثال افرادی که می خواهند 200 پوند وزن کمک کنند با تصور ظاهر لاغر و زیبای خود می توانند انگیزه کافی برای آغاز کار را داشته باشند. در طرز فکر ارتقاء-انگیزه، افراد بر اساس موارد مثبتی که می توانند برای پیشرفت خود انجام دهند انگیزه می گیرند( مثلا انجام تمرینات ورزشی بیشتر و خوردن سبزیجات و میوه های سالم برای کاهش وزن).

با اینحال، زمانی که افراد شرکت کننده در مطالعه به دستیابی اهداف نزدیک می شدند، طرز فکر پیشگیری بهتر از طرزفکر ارتقا- انگیزه کار می کرد. استراتژی پیشگیری-انگیزه بر روی مسئولیت ها، وظایف، اجتناب از نتایج منفی یا انتخاب های نادرست تمرکز می کند. به عنوان مثال در هدف کاهش وزن، این موضوع به معنای اجتناب از خوردن دسر یا غذاهای فست فودی است. مشکل اینجاست که بیشتر افراد عمدتا بر روی ارتقا تمرکز دارند. همین امر باعث می شود تنظیم اهداف در ابتدای مسیر بسیار خوب و عالی انجام شود اما دستیابی به آن دشوار باشد.

دکتر بولارد و همکارانش بر این باورند افرادی که فکر می کنند انگیزه ادامه کار را ندارند باید طرز فکر خود را عوض کنند و بر روی چیزهایی که باید اجتناب کنند تمرکز نمایند تا در اهداف خود موفق شوند. به عنوان مثال، برای فردی که به دنبال خرید خانه است استراتژی اولیه ممکن است در برگیرنده کنار گذاشتن مقدار خاصی از پول در هر هفته یا انجام شغل‌هایی با درآمد بالا باشد. در مراحل بعدی این فرد باید بر روی استراتژی های اجتناب همچون خریدهای گران قیمت یا خوردن نهار و شام در رستوران های مجلل کار کند تا بتواند به روش موثرتری دست یابد. همین تغییر طبیعی در طرز فکر می‌تواند شما را در رسیدن به اهدافتان یاری کند.

اگر سعی دارید 20 پوند وزن کم کنید؛ بهتر است آن را به 10 پوند کاهش دهید. بولارد پیشنهاد می کند افراد در نیمه نخست مسیر خود بر روی موارد انگیزشی مثبت تمرکز کنند و سپس در نیمه دوم بر روی اجتناب از موارد منفی تمرکز داشته باشند. محققان این استراتژی را اینگونه توضیح می دهند: زمانی که ما بر روی هدفی کار می کنیم، موقعیتی که اکنون در آن قرار داریم را با موقعیت آغازین خود مقایسه می کنیم. اینکار به ما نشان می دهد چقدر از مسیر را پیموده ایم.اینکار باعث ایجاد تمرکز ارتقا- انگیزه بر روی نتایج مثبت می شود.زمانی که از نیمه راه گذشتیم، پیشرفت خود را با مقایسه جایی که هستیم با جایی که می خواهیم به آن برسیم می سنجیم.

همین امر باعث می شود بر روی مقدار مسیری که باقی مانده است تمرکز کنیم و کمبودها را بزرگ نماییم. چنین شرایطی باعث می شود بر روی موارد منفی تمرکز کنیم که مانع از رسیدن ما به اهدافمان می شود. بولارد و همکارانش نکات اندکی را برای بهبود شانس موفقیت فراهم کرده اند. زمانی که کار بر روی هدف خود را آغاز می کنید، لیستی از موارد درست را تهیه کنید که می توانید برای پیشرفت خود انجام دهید. از موارد مثبتی که بعد از رسیدن به هدف به آن دست خواهید یافت یادداشت برداری کنید و زمانی که پیشرفتی در کار احساس کردید به خود جایزه بدهید.

در مراحل نهایی، بر روی این مورد تمرکز کنید که اهدافتان چگونه می تواند در انجام وظایف و مسئولیت‌ها به شما کمک کند و استراتژی های پیشگیرانه را برای حفظ انگیزه به کار ببندید. برای اینکه بتوانید مسیر خود به سمت هدف را حفظ کنید لیستی از کارهایی که نباید انجام دهید را تهیه نمایید. موارد منفی را که باید از آن اجتناب کنید بنویسید و به خودتان استراحت بدهید. در انتها، تغییر طرز فکر موجود به طرز فکر اجتناب از موارد منفی، به نظر کار دشواری می رسد اما ارزشش را دارد. این استراتژی به شما کمک می کند به اهدافی که در ذهن دارید برسید.

مطالب مشابه را ببینید!