مجله تاپ‌ناز‌

اقدامات امنیتی برای حفاظت دستگاه اندرویدی مقابل ویروس

Virus

برای حفاظت دستگاه اندرویدی مقابل ویروس ها این روش ها را به کار ببرید

همیشه وقتی صحبت از ویروس‌ها و نرم‌افزارهای مخرب دستگاه‌های موبایل می‌شود مقداری ترس، عدم اطمینان و شک وجود دارد. مطمئناً افراد خیلی باهوشی وجود دارند که شاید دست به هر کاری بزنند تا به اطلاعات گوشی شما دسترسی پیدا کنند و قسمت‌های جالب آن را برای اهداف مخرب خود استفاده کنند.

 

حقیقت این است که آن‌ها برای انجام یک حمله‌ی موفق باید خیلی بیشتر از آن مقدار که شما برای تأمین امنیت کارهایی را انجام می‌دهید تلاش کنند. اما در این میان چند کار ساده وجود دارد که می‌توانید برای تأمین امنیت خود در حین لذت بردن از گوشی‌تان انجام دهید و تا وقتی که این مراحل را فراموش نکنید خطری شما را تهدید نمی‌کند.

 

قبل از لمس نگاه کنید
اگر بدانید که امروزه چقدر دسترسی‌های غیرمجاز به حساب‌های کاربری اصلاً نیازی به اکسپلویت مستقیم سرویس‌ها برای دسترسی به اطلاعاتتان ندارد تعجب خواهید کرد. مشخص شده که ضعیف‌ترین نقطه در این زنجیره خود کاربر است. در اینجا این کاربر شما هستید.

 

تأمین امنیت گوشی, گوگل‌پلی استور, گوشی اندروید

اگر صفحات پاپ آپ یا لاگین جعلی بتوانند شما را گول بزنند تا اطلاعات مهم خود را وارد کنید، دیگر نیاز به هک کردن هیچ‌چیز نیست چرا که شما هدفمند این اطلاعات را تقدیم افراد سودجو کرده‌اید. این اطلاعات به رباتی داده می‌شود که به جای شما سعی می‌کند به هر چیزی وارد شود و بعد دوستانتان مثلاً در سایت توییتر پیام‌هایی مزاحم حاوی لینکی که در مرحله اول برای شما نمایش داده شده را دریافت می‌کنند.

 

متأسفانه یک راه خودکار یا شخص ثالثی برای جلوگیری از این مدل مهندسی اینترنت وجود ندارد. اگر می‌خواهید دستگاه و حساب‌هایتان را از این‌گونه سوءاستفاده‌ها در امان نگه دارید باید قبل از لمس صفحه، خوب نگاه کنید. هیچ‌کس یک دستگاه پلی‌استیشن ۴ ندارد که اگر روی لینکش کلیک کنید و به فیس‌بوک خود وارد شوید آن را به شما بدهد و هیچ راهی برای خلاص شدن از چربی‌های دور شکم وجود ندارد که نیاز به نصب برنامه‌ی خاصی داشته باشد که در گوگل‌پلی استور نیست. دقیقاً مثل کامپیوتر باید مراقب کارهایی که انجام می‌دهید باشید.
قسمت Unknown sources را غیرفعال کنید
این قسمت اولین مرحله از محافظت از دستگاه‌هایتان در دنیای موبایل است. هر گوشی اندرویدی یک قابلیت دارد که در آن از نصب برنامه‌هایی خارج از گوگل‌پلی جلوگیری می‌کند.

 

تأمین امنیت گوشی, گوگل‌پلی استور, گوشی اندروید

در بیشتر جاها این قابلیت بسیار مفید است. با این روش می‌توانید به چیزهای هیجان‌انگیز نظیر کافه‌بازار، مایکت و دیگر اپ‌استورهای مطمئن ایرانی دسترسی پیدا کنید و این دقیقا یکی از چیزهایی است که به اندروید کمک می‌کند تا باز و انعطاف‌پذیر باقی بماند اما متأسفانه تعداد اندکی از برنامه‌ها از شما می‌خواهند که فراموش نکنید بعد از نصب برنامه موردنظر از این اپ‌استورها باید دوباره گزینه موردنظر را غیرفعال کنید. مهم نیست که چقدر فکر می‌کنید زرنگ هستید، باز گذاشتن این در برای گوشی یا تبلت هیچ‌گاه نباید اتفاق بیفتد و هرکسی باید این کار را انجام دهد.

 

به قسمت تنظیمات دستگاه خود بروید، به قسمت Security وارد شوید و گزینه‌ای که دارای Unknown sources است را پیدا کنید. تیک این گزینه را بردارید. بعداً گوشی دوستتان را هم برداشته و این گزینه را برایش حذف کنید و او را به خاطر انتخاب نکردن قفل برای گوشی سرزنش کنید.

 

از برنامه‌های غیرقانونی دوری کنید
دلایل خوبی برای نصب برنامه‌هایی که در گوگل پلی استور نیستند وجود دارند اما شاید نه به اندازه گذشته. گوگل به سختی تلاش کرده تا فضایی را برای تست کاربران، برای کمپانی‌هایی که می‌خواهند به تست ویژگی‌های برنامه‌های بتای خود بپردازند به وجود بیاورد. برنامه‌های قانونی وجود دارند که به نقض قوانین گوگل با تبلیغ اپ استورهای خودشان یا ارائه محتوایی که گوگل با آن‌ها مخالف است (مثل محتوای مخصوص بزرگ‌سالان) می‌پردازند؛ اما به‌جز این برنامه‌ها چیز دیگری نیست که بخواهید به آن دسترسی داشته باشید و در گوگل پلی استور وجود نداشته باشد.

 

تأمین امنیت گوشی, گوگل‌پلی استور, گوشی اندروید

تأمین امنیت دستگاه روت شده یک غول مرحله آخر کاملاً جداست که بعداً به آن می‌پردازیم؛ اما برای اکثریت کاربران تنها چیزی که لازم است بدانند این است که هرگز خارج از گوگل پلی استور به نصب برنامه‌ها نپردازند مگر اینکه ۱۰۰ درصد مطمئن باشند خطری تهدیدشان نمی‌کند.

 

مشخص شده افرادی که برنامه‌ها را از توسعه‌دهندگان زحمت‌کش می‌دزدند و آن‌ها را مجانی برای شما در اپ استور خود قرار می‌دهند قابل اعتمادترین افراد دنیا نیستند. عجیب است نه؟ شاید این اپ استورها برای اینکه قبل از خرید یک برنامه آن را دانلود کرده و تست کنید مناسب باشند اما برای بیشتر این اپ استورها هیچ قانون و حد وسطی وجود ندارد.

 

شاید این برنامه‌ها دستکاری شده باشند یا فقط یک نرم‌افزار مخرب بوده و با عنوان دیگری نام‌گذاری شده باشند و وقتی که این برنامه‌ها به گوشی شما برسند دیگر خیلی دیر شده. بهترین کار برای جلوگیری این است که فقط از این مارکت‌ها دور بمانید و به دنبال نسخه مجانی برنامه‌های دلخواهتان نباشید. شما بهتر از آن هستید.
دسترسی‌هایی که در هنگام نصب برنامه نمایش داده می‌شود را به دقت بخوانید
هر برنامه‌ای را که بر هر دستگاه اندرویدی نصب کنید به شما می‌گوید که دقیقاً به چه قسمت‌هایی از سیستم‌عامل نیاز خواهد داشت به‌علاوه اطلاعات شخصی شما. این اطلاعات بین زمانی که تصمیم می‌گیرید برنامه‌ای را نصب کنید و زمانی که روی دستگاهتان نصب می‌شود به شما نشان داده خواهد شد و زمانی برای بررسی اطلاعات و دسترسی‌های موردنیاز برنامه خواهید داشت.

 

تأمین امنیت گوشی, گوگل‌پلی استور, گوشی اندروید

درحالی‌که می‌توان با این اجازه‌های دسترسی مثل قوانین نصب یک برنامه‌ی جدید در کامپیوترهای سنتی رفتار کرد و زود از آن‌ها رد شد، ده ثانیه‌ای که صرف بررسی آن‌ها می‌کنید می‌تواند به شما در جلوگیری از نصب بدافزارها و ویروس‌ها کمک کند. این ده ثانیه از زندگی شماست. اجازه‌های دسترسی برنامه‌ای را که می‌خواهید نصب کنید بخوانید و از پرسیدن سؤال نترسید. البته برای هرکدام از این اجازه‌ها و دسترسی‌ها دلیل خوبی وجود دارد، اما بهتر است که علت آن‌ها را برای مطمئن شدن بدانید.
یک آنتی‌ویروس خوب ضرری نخواهد داشت اما لزوماً کمکی هم نمی‌کند
اهمیتی ندارد از چه سیستم‌عاملی استفاده می‌کنید چیزی به اسم حفاظت کامل در مقابل ویروس‌ها، حملات فیشینگ و نرم‌افزارهای مخرب و جاسوسی و در موارد حاد اکسپلویت‌هایی که به گوشی‌تان صدمه می‌زنند وجود ندارد. ما هر چیزی از ایستگاه‌های شارژ یو‌اس‌بی مثلاً در یک فروشگاه که کافی است تصمیم بگیرید گوشی‌تان را با آن‌ها شارژ کنید تا کد مخربی را در آن اجرا کنند گرفته تا برنامه بازی شطرنج که دقیقاً دو هفته صبر می‌کند تا از شما بپرسد آیا می‌خواهید خانم‌های جذابی را در محدوده‌تان هستند ملاقات کنید دیده‌ایم.

 

تأمین امنیت گوشی, گوگل‌پلی استور, گوشی اندروید

درست است با برنامه‌ای که گوگل در گوشی‌تان جاسازی کرده در مقابل بسیاری از شیاطین این حیطه از شما محافظت خواهد شد، اما ضرر ندارد از یک جفت چشم اضافی برای محافظت بیشتر در مقابل مشکلات استفاده کنید.

 

با استفاده از یک برنامه آنتی‌ویروس مشهور چند چشم اضافی برای مراقبت از خودتان دارید. این شرکت‌ها محققان امنیتی را استخدام می‌کنند تا به شما در امن نگه داشتن هویتتان در هنگام وب گردی، تماس‌های تبلیغاتی مزاحم و امنیت‌های قوی‌تر از راه دور مثل زمانی که گوشی دزدیده یا گم شده کمک کنند. البته نمی‌توانید انتظار کمک زیاد برای برنامه‌هایی که درست کار نمی‌کنند داشته باشید. اگر به تمام ویژگی‌هایی که تمام برنامه‌های موجود در اینترنت هستند نگاهی بیندازید مطمئناً چیزی را که مناسب حالتان باشد پیدا خواهید کرد پس تصمیم با شماست که ببینید این ویژگی‌ها قابلیت استفاده از آن برنامه را دارند یا خیر.

 

تأمین امنیت گوشی, گوگل‌پلی استور, گوشی اندروید

مهم است به خاطر داشته باشید که چقدر تنها خود گوشی، مخصوصاً برنامه‌های گوگل و سرویس‌های آن به تنهایی امنیت گوشی شما را تأمین می‌کنند. ابزارهایی وجود دارند که به عنوان بخشی از سرویس‌های گوگل به صورت منظم گوشی‌تان را چک می‌کنند حتی می‌توانند در صورت لزوم اگر برنامه‌ای برایتان خطرناک باشد آن را از گوشی‌تان حذف کنند؛ اما به این معنی نیست که هر کاری که خواستید بکنید و نگران نتایجش نباشید. خودتان را امن نگه دارید و تکنولوژی که در دست دارید لذت ببرید.

 

اینها اقدامات ساده‌ای بود که برای حفظ امنیتی گوشی اندرویدی خود به انجام آنها و رعایت انها نیاز دارید. مطمئنا خودتان دریافته‌اید که مهم‌ترین چیز خود شما هستید!

مطالب مشابه را ببینید!