مجله تاپ‌ناز‌

انجام IVF آی وی اف روشی برای جلوگیری از بارداری

انجام IVF آی وی اف روشی برای جلوگیری از بارداری

اطلاعاتی در مورد IVF آی وی اف یکی از روش های جلوگیری از بارداری

چه عواملی می تواند در موفق شدن انجام عمل IVF تاثیر گذار باشدوچه نوع  باورهایی در این زمینه در بین زوجین وجود دارد؟
انجام IVF نیازمند صرف وقت، پول و سرمایه روانی بسیار زیادی است، به همین دلیل حاضرید هر کاری که می توانید برای موفقیت آمیز بودن آن انجام دهید اما مطمئنا نمی خواهید همه لحظات زندگی را به بایدها و نبایدهایی محدود کنید که تصور می کنید سرپیچی از آنها گناه بزرگی است. برای فهمیدن حقیقت درباره آنچه شانس شما را افزایش و یا کاهش می دهد و آگاهی از تصورات غلطی که هیچ گونه ارتباطی با این مسئله ندارند، به بررسی 9 باور رایج درباره IVF و درستی و نادرستی آنها می پردازیم.
باور 1: شما هیچ نقشی در موفقیت IVF ندارید
نادرست است.
نتایج آی وی اف به شدت تحت تاثیر دقت و ارزیابی کامل و جامع زن و شوهر قرار دارد و مواردی وجود دارند که پزشک می تواند قبل از خوش بین شدن شما به احتمال موفقیت، آنها را مورد بررسی قرار دهد. اشکال در این است که همه پزشکان و یا مراکز ناباروری، ارزیابی جامع بیمار را به طور کامل انجام نمی دهند، به همین دلیل بهتر است خودتان دست به کار شوید و پیش از شروع آی وی اف، 5 سوال زیر را از پزشک تان بپرسید.
1. آیا رحم من آماده است؟
حفره رحمی شما باید با سونوگرافی، اشعه ایکس و یا هیستروسکوپی معاینه شود تا از نظر وجود فیبروم، بافت اسکار یا پولیپ مورد بررسی قرار بگیرد چون هر کدام از این موارد می توانند مانند IUD عمل کنند و از لانه گزینی  جلوگیری کنند.
2. آیا لوله های من تمیز هستند؟
وجود مایع در لوله های فالوپ، احتمال موفقیت آی وی اف را حدود 50% کاهش می دهند. اگر داخل لوله های شما مایع وجود دارد، لازم است لوله ها را ببندید و یا قبل از شروع آی وی اف آنها را دربیاورید.
3. آیا به اندازه کافی تخمک دارم؟
یک ذخیره تخمدان خوب، کلید موفقیت آی وی اف است. انجام دو آزمایش می تواند به پزشکان برای تخمین تعداد تخمک های شما کمک کند: آزمایش خون در دومین یا سومین روز از عادت ماهانه شما می تواند میزان هورمون محرک فولیکولی را تحلیل کند و سونوگرافی می تواند تعداد فعلی فولیکول ها را مشخص کند.
4. آیا اسپرم همسرم کافی است؟
بهتر است آزمایش اسپرم را در همان آزمایشگاهی انجام بدهید که قرار است آی وی اف کنید تا امکان مقایسه میزان اسپرم همسرتان با مقداری که برای موفقیت در آی وی اف نیاز است، وجود داشته باشد.
5. آیا ممکن است بعضی از عادات سلامتی من بر احتمال موفقیت آی وی اف ناثیر بگذارد؟
پزشک شما باید داروها، مکمل ها و داروهای گیاهی که مصرف می کنید را مورد بررسی قرار دهد.
کار دیگری که می توانید برای افزایش شانس موفقیت آی وی اف انجام بدهید، 7 تا 9 ساعت خواب شبانه است. یافته های یک مطالعه نشان می دهد، احتمال موفقیت آی وی اف در زنانی که شب ها 7 تا 8 ساعت می خوابند در مقایسه با زنانی که بیشتر از 9 ساعت یا کمتر از 6 ساعت می خوابند، بیشتر است.
باور : 2 بعد از انتقال رویان به استراحت مطلق نیاز دارید
نادرست است.
هیچ نیازی نیست که بعد از انتقال رویان به رحم، زندگی را به حالت تعلیق دربیاورید. نتایج مطالعاتی که در مصر انجام شده نشان می دهد، زنانی که بعد از انتقال 24 ساعت استراحت کرده اند در مقایسه با زنانی که بعد از انتقال به برنامه های عادی زندگی خود پرداخته اند، شانس کمتری برای موفقیت داشته اند. یک مطالعه دیگر نشان داده است که حتی یک دوره کوتاه استراحت (حدود 10 دقیقه) هم بی فایده خواهد بود. برخی از پزشکان معتقدند که باید از استراحت مطلق بعد از انتقال رویان خودداری کرد زیرا مانع نوسانات طبیعی ضربان قلب و جریان خون می شود.
باور 3: استرس احتمال موفقیت IVF را کاهش می دهد
امکان دارد.
مطالعه ای در مارس سال 2014 در مورد تولیدمثل انسان منتشر شد که 401 زوج در حال اقدام برای بارداری را مورد بررسی قرار داده بود. محققین دو نشانگر استرس (آلفاآمیلاز و کورتیزول) را در زنان مورد ارزیابی قرار دادند و متوجه شدند زنانی که میزان بالایی از آلفا آمیلاز دارند، دو برابر بیشتر احتمال دارد که دچار ناباروری شوند. بر اساس این تحقیق، عوامل دیگر مانند تعداد کم و کیفیت پایین اسپرم هم می تواند از دیگر عوامل موثر بر ناباروری باشد.
یکی از مهمترین دلائلی که باعث می شود درمان IVF موفقیت آمیز نباشد، استرس است، بنابراین برای نتیجه گیری بهتر و باروری موفقیت آمیز باید تلاش کنید تا به هر نحو بر استرس غلبه کنید. البته هنوز به تحقیقات کامل تری برای پی بردن به رابطه استرس و موفقیت آی وی اف نیاز داریم.
باور 4 : طب سوزنی به بارداری شما کمک می کند
امکان دارد.
شاید انجام طب سوزنی در زمان آی وی اف به این دلیل توصیه می شود که جریان خون را افزایش می دهد و این مسئله می تواند به لانه گزینی رویان کمک کند. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده اند دو دسته هستند. نیمی از آنها هیچ تاثیر مثبتی را تایید نمی کنند در حالی که نیمی دیگر رابطه مثبت معناداری را نشان می دهند. کدام دسته از این تحقیقات قابل اعتماد هستند؟ اگر درمان های مکمل ناباروری مانند طب سوزنی را به سه گروه «خوب»، «تقریبا خوب» و «بد»  تقسیم بندی کنیم، طب سوزنی در گروه «خوب» قرار می گیرد چون از نظر هزینه مقرون به صرفه است و عوارض جانبی ندارد و شواهدی مبنی بر سودمندی آن وجود دارند. بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که نخواهید آن را امتحان کنید چون حداقل کاری که انجام می دهد این است می تواند به شما کمک کند آرام تر و خوشبین تر باشید.
با وجود اینکه هیچ مطالعه ای در تایید سودمندی یوگا و ماساژ در زمان آی وی اف وجود ندارد اما این اثربخشی این فعالیت ها می تواند در گروه «نقریبا خوب» قرار بگیرد چون به بهبود وضعیت روانی شما کمک می کند.
اما اگر اضافه کردن یک برنامه جدید به لیست فعالیت های روزانه باعث استرس شما می شود، بهتر است از انجام آنها صرف نظر کنید.
باور 5: حضور یک دلقک بعد از انتقال رویان می تواند موثر باشد.
ضرر ندارد!
آیا درباره دلقکی که بعد از انتقال رویان وارد اتاق ریکاوری می شده، چیزی شنیده اید؟ نتایج یک مطالعه که بر روی 219 زن انجام شده است، نشان می دهد احتمال بارداری زنانی که بعد از انتقال رویان با یک دلقک سرگرم شده اند در مقایسه با زنانی که با دلقک ملاقات نکرده اند، دو برابر بیشتر است. هدف از انجام این تحقیق آزمایش این باور بود که خنده می تواند به کاهش استرس کمک کند. البته این تحقیق در مقیاس بسیار کوچک انجام شده است. بنابراین بد نیست در طول دوره آی وی اف خندیدن را فراموش نکنید. یکی از کارهایی که می توانید انجام بدهید دیدن فیلم های کمدی و خنده دار است.
باور 6: ملاتونین می تواند به بهبود کیفیت تخمک کمک کند
شواهدی در این مورد وجود دارند اما محتاط باشید.
یک تحقیق بسیار کوچک در سال 2010 در مورد تاثیر ملاتونین (دارویی که برای به خواب رفتن مصرف می کنیم) بر بهبود کیفیت تخمک انجام شد تا این باور را که ملاتونین با کاهش آسیب های اکسیداتیو ممکن است کیفیت تخمک را بهبود ببخشد، مورد آزمایش قرار دهد. محققین ساختار  ترکیبات شیمیایی خاص را که می تواند موجب استرس اکسیداتیو شود و کیفیت تخمک را کاهش دهد، بررسی کردند.
آنها متوجه شدند در شرایطی که سطح ملاتونین به طور طبیعی بالاتر بوده، میزان عوامل اکسید کننده کمتر بوده است. در مرحله بعدی، محققین 100 زن را که آی وی اف آنها به دلیل کیفیت پایین تخمک، موفقیت آمیز نبوده را مورد مطالعه قرار دادند. محققین پیش از دوره بعدی ای وی اف، به نیمی از این زنان 3 میلی گرم ملاتونین دادند. نتیجه این بود که نیمی از تخمک های زنانی که ملاتونین مصرف کرده بودند با موفقیت بارور شد در حالی که تنها 23% از تخمک های زنانی که ملاتونین مصرف نکرده بودند، با موفقیت بارور شدند. بعد از انتقال تخمک ها، 19% از زنان گروه ملاتونین و 10% از گروه کنترل باردار شدند.
مطالعات بعدی هم این واقعیت را تایید کردند که ممکن است ملاتونین در درمان های ناباروری موثر باشد. گزارش بررسی 9 مطالعه در مجله OVARIAN RESEARCH  بر این باور است که ملاتونین این قابلیت را دارد که درمانی برای ناباروری باشد اما محققین بر این نکته تاکید دارند که هنوز شواهد کافی مبنی بر مجاز بودن استفاده منظم از ملاتونین وجود ندارد. بنابراین به هیچ وجه بدون مشورت با پزشک اقدام به مصرف خودسرانه ملاتونین نکنید.
باور 7: داروهای گیاهی می توانند به IVF کمک کنند
نادرست است.
هیچ داده ای مبنی بر ایمن بودن مصرف داروهای گیاهی در زمان اقدام برای بارداری وجود ندارد و مشخص نیست که این گیاهان چگونه با داروهای ناباروری وارد واکنش می شوند. نتایج یک مطالعه که بر روی 800 زن انجام شده نشان می دهد زنانی که از درمان های مکمل و جایگزین (عموما شامل مصرف داروهای گیاهی می شوند) استفاده کرده اند، شانس باروری خود را در حدود 30% کاهش داده اند. از آنجا که میزان جیوه درون داروهای گیاهی مشخص نیست و ضمانتی برای بی خطر بودن آنها وجود ندارد و مصرف بعضی از آنها در دوران بارداری قدغن است. بعضی از داروهای گیاهی می توانند باعث لخته شدن خون شوند و عواقب بسیار بدی داشته باشند.
باور 8: رژیم های غذایی خاص می توانند شانس بارداری شما را افزایش دهند
نادرست است.
هیچ شواهدی مبنی بر اینکه رژیم حاصی می تواند شانس موفقیت شما را افزایش دهد، وجود ندارد. متخصصین  برای به حداکثر رساندن سلامتی شما و کودکی که قرار است با ای وی اف باردار شوید، پیروی از یک رژیم غذایی سالم، متعادل، سرشار از غلات سبوس دار، پروتئین بدون چربی و میوه و سبزیجات را توصیه می کنند. علاوه بر این مصرف روزانه ویتامین D بسیار مهم است. نتبج مطالعه ای که در سال 2014 بر روی 335 زن انجام گرفته است، احتمال وجود رابطه میان کمبود ویتامین D و نتایج ضعیف IVF را تایید می کند. با وجود اینکه به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است اما می توان گفت احتمال لانه گزینی و بارداری در زنانی که کمبود ویتامین D دارند کمتر است.
کنترل وزن و نگه داشتن آن در یکه بازه طبیعی از اهمیت زیادی برخوردار است. زنانی که با شاخص توده بدنی بیشتر از 35 یا کمتر 20 اقدام ب انجام IVF می کنند، شانس کمتری برای بارداری دارند.
باور 9: اگر IVF نتیجه بخش نباشد، راه بهتری وجود دارد
نادرست است.در هر دوره، احتمال موفقیت IVF متفاوت است و با سن و وضعیت سلامت شخصی شما ارتباط دارد. نرخ موفقیت  IVF می تواند تا 41% بالا باشد اما برای بالاتر بردن این رقم نمی توانید کار زیادی انجام دهید و باید متوجه این واقعیت باشید که به عنوان بیمار، کار خاصی از شما ساخته نیست. در این شرایط انجام IVF بیشترین کاری است که می توانید انجام دهید، پس مثبت و امیدوار باشید تا هر چه زودتر به نتیجه برسید.

مطالب مشابه را ببینید!