مجله تاپ‌ناز‌

انزال زودرس یعنی چه؟ و طول انزال طبیعی چقدر است؟

انزال زودرس یعنی چه؟ و طول انزال طبیعی چقدر است؟

بسیاری از مردان بسیار زود ارضا می شوند و به انزال (انزال زودرس) می رسند. تمام مردان زود انزال هستند ولی بعضی می توانند خود را کنتر کنند. کسانی که توانایی کنترل ندارند، نیاز به مشورت دارند.

طول زمان انزال طبیعی چقدر است و انزال زودرس چند دقیقه است؟

یکی از مسایلی که ذهن بسیاری از زنان و مردان را درگیر می‌کند، مسئله انزال و زمان طبیعی یکرابطه جنسی است. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده و نشان داده، ۳-۱۰ دقیقه ایده‌آل‌ ترین زمانی است که رابطه جنسی می‌تواند طول بکشد. اما آیا انزال قبل از ۳ دقیقه انزال زودرس است؟

انزال زودرس

بر اساس تحقیقی که در مجله International Society of sexual medicine منتشر شد، زمان طبیعی برای انزال حدود یک تا دو دقیقه است. انزال زودرس به انزالی گفته می‌شود که مرد هیچ کنترلی روی آن ندارد و به قدری زودهنگام رخ می‌دهد که مرد و زن هیچ یک به رضایت جنسی نمی‌رسند. در واقع انزال در تمام مردان زودهنگام است، اما تفاوت اصلی در توانایی کنترل این موضوع است. ناتوانی در کنترل غیرطبیعی است و نیاز به مشورت دارد.

رضایت جنسی مردان

اینکه ختنه روی رضایت جنسی مردان و طولانی‌تر شدن زمان رابطه جنسی تاثیر دارد یا نه نیز مدت‌هاست مورد بررسی قرار گرفته است. برخی مردان معتقدند که این‌طور است و برخی دیگر خیر. پیش از این گفته می‌شد که ختنه باعث کاهش میزان حساسیت آلت شده و به همین دلیل انزال را به تاخیری می‌اندازد، اما متخصصان بسیاری بر این باورند که ختنه تاثیری بر زمان انزال ندارد و تنها از بروز برخی بیماری‌های جنسی پیشگیری می‌کند.

زود انزالی چیست؟

اول از همه باید بدانیم که زود انزالی به چه معناست! انزال به معنای دفع منی از بدن است. زود انزالی به انگلیسی Premature ejaculation (PE)، به وضعیتی گفته می‌شود که زودتر از آنچه یک مرد یا شریک زندگی‌اش در طول رابطه‌ی جنسی دوست دارد، انزال اتفاق‌افتد.

البته زود انزالی هم در مردان و هم در زنان دیده‌می‌شود. ولی هر دو آنها درمان دارند. زود انزالی در زنان باعث می‌شود که به اندازه‌ی کافی از رابطه‌ی جنسی لذت نبرند و در مردان علاوه بر این مشکل باعث می‌شود که نتوانند به شریک جنسی خود احساس خوبی بدهند.

در سال‌های اخیر، اختلال عملکرد جنسی مردان بیشتر شناخته و درک شده‌است و درک بهتری از مشکلات ناشی از آن وجود دارد. زود انزالی یکی از مشکلات شایع جنسی در مردان است که می‌تواند منجر به علائم ثانویه مانند پریشانی، خجالت، اضطراب و افسردگی شود، اما یک بیماری قابل درمان است.

به طور کلی، مشکلات انزال در مردان به ۳ دسته تقسیم می‌شوند؛

  • انزال زودرس یا زود انزالی
  • تاخیر در انزال یا دیر انزالی
  • انزال رو به عقب

میانگین زمان انزال ۵ دقیقه و نیم است، اما شما و همسرتان تصمیم می‌گیرید که آیا از طول رابطه‌ی جنسی و زمان انزال راضی هستید یا خیر.

مکانیسم انزال چگونه است؟

انزال توسط سیستم عصبی مرکزی کنترل می‌شود. وقتی مردان از نظر جنسی تحریک می‌شوند، سیگنال‌هایی به نخاع و مغز ارسال می‌شود. وقتی مردان به سطح خاصی از هیجان و لذت جنسی می‌رسند، سیگنال‌هایی از مغز به اندام‌های تولید مثل ارسال می‌شود. این امر باعث می‌شود که منی از طریق آلت تناسلی خارج شود و انزال اتفاق‌بیفتد. اختلال در این مسیر می‌تواند باعث اختلال در انزال از جمله زود انزالی شود.

زمان زودانزالی چقدر است؟

اگرچه به طور کلی نمی‌توان برای طول رابطه‌ی جنسی و زمان انزال، زمانبندی دقیقی مشخص کرد، زیرا این موضوع به تمایل و توانایی دو زوج هنگام رابطه‌ی جنسی بستگی دارد. اما طبق تحقیقات انجام‌شده، میانگین زمان انزال ۵ دقیقه و نیم است. با این حال، این شما و همسرتان هستید که تصمیم می‌گیرید که آیا از طول رابطه‌ی جنسی و زمان انزال راضی هستید یا خیر.

زودانزالی در چه صورتی خطرناک است؟

تجربه‌ی دوره‌های گاه به گاه انزال زودرس طبیعی است و جای نگرانی ندارد. با این حال، اگر متوجه شدید که حدود نیمی از تلاش‌های شما برای برقراری رابطه‌ی جنسی منجر به انزال زودرس می‌شود یا انزال زودرس باعث کاهش لذت جنسی شود و روابط را تحت تاثیر قرار دهد، ممکن است به درمان نیاز داشته‌باشید. برای درمان این مشکل می‌توانید به متخصص اورولوژیست و متخصص روانپزشک مراجعه کنید.

نقش عوامل مختلف در زود انزالی

مواردی هستند که بر زودانزالی اثر می‌گذارند. در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

  • سروتونین
    • سروتونین ممکن است در انزال زودرس نقش داشته‌باشد. سروتونین یک ماده‌ی طبیعی در بدن است که توسط عصب‌ها ساخته می‌شود. مقادیر بالای سروتونین در مغز باعث افزایش زمان انزال می‌شود. مقادیر کم سروتونین می‌تواند زمان انزال را کوتاه کرده و منجر به انزال زودرس شود.
  • سن
    • اگرچه زود انزالی ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد، اما افزایش سن می‌تواند تاثیر بیشتری در بروز آن داشته‌باشد.

زود انزالی بر اثر چیست؟

زود انزالی به علت‌های مختلفی ایجاد می‌شود که به برخی از این علت‌ها در ادامه پرداخته‌شده است. علت‌های ایجادکننده‌ی زود انزالی هم به روان مرتبط می‌شوند و هم به جسم. علت‌های جسمی و روانی هر دو درمان دارند و برای درمان آنها باید به متخصص مراجعه کرد. البته برخی روش‌ها و راهکارهای خانگی هم وجود دارند که کمک گرفتن از آنها امکان پذیر است. در صورتی می‌توان از روش‌های خانگی استفاده کرد که با متخصص در میان گذاشته‌شود.

درمان قطعی زود انزالی در گرو تشخیص دقیق است. در صورتیکه علت اصلی زود انزالی تشخیص داده نشود، نمی‌توان روش درمانی مناسبی برای آن برگزید. بنابراین حتما باید با متخصص مشورت کنید.

اگرچه زود انزالی ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد، اما افزایش سن می‌تواند تاثیر بیشتری در بروز آن داشته باشد.

دلایل زود انزالی چیست؟

عوامل مختلف روحی و جسمی می‌توانند باعث شود که مردان به طور ناگهانی دچار انزال زودرس شود. انزال زودرس حاصل تعامل پیچیده‌ای از عوامل جسمی و روانی است.

·        دلایل جسمی زود انزالی چیست؟

  • دیابت
  • مولتیپل اسکلروزیس
  • مشکلات پروستات
  • مشکلات تیروئید (کم کاری یا پرکاری تیروئید)
  • برخی از داروها
  • دلایل بیولوژیکی (آلت تناسلی برخی از مردان حساسیت زیادی دارد).

·        دلایل روانشناختی زود انزالی چیست؟

  • افسردگی
  • استرس
  • وجود مشکلات در رابطه ی بین زوجین
  • وجود نگرانی و اضطراب در مورد عملکرد جنسی (به ویژه در آغاز یک رابطه‌ی جدید، یا زمانی که فرد قبلا در عملکرد جنسی مشکل داشته‌است).
  • احساس گناه یا عدم کفایت
  • آموزش نادرست و اعتقادات اشتباه در مورد رابطه‌ی جنسی
  • انتظارات غیرواقعی در مورد عملکرد جنسی
  • سرکوب میل جنسی
  • نداشتن اعتماد به نفس
  • مشکلات عاطفی
  • بی‌تجربگی جنسی
  • تازگی رابطه
  • هیجان یا تحریک بیش از حد.

حل مشکلات زود انزالی

پیشتر گفتیم که برای درمان زودانزالی باید علت اصلی ایجاد آن مشخص شود. گاهی زود انزالی به علت یک مشکل فیزیکی ایجاد شده‌است که درمان آن بسیار ساده است و می‌توان به سرعت از شر آن خلاص شد. گاهی زود انزالی به علت مسائل روانی مختلف و پیچیده‌ای ایجاد شده‌است که نیازمند درمان‌های پیشرفته‌تر است. زود انزالی و درمان آن از مسائل مهم روابط جنسی است.

برای اینکه بتوانید از بهترین درمان‌ها بهره‌مند شوید، حتما باید به متخصص مراجعه کنید. درمان زود انزالی در مردان و درمان زود انزالی در زنان، شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارد که مرتبط با آناتومی بدن دو جنس است.

می‌توانید از آموزش تصویری درمان زود انزالی و فیلم آموزش درمان زود انزالی هم استفاده کنید.

درمان قطعی زود انزالی؛ داروی درمان زودانزالی و راه‌های درمان خانگی؛

به خاطر داشته‌باشید که روند درمان ممکن است زمان‌بر باشد. درمان‌های روانشناختی، رفتار درمانی و داروها اصلی‌ترین موارد در درمان زود انزالی هستند.

۱.     تقویت عضلات کف لگن

برخی تمرینات می توانند عضلات کف لگن را تقویت کرده و در کاهش زود انزالی موثر باشند. برای یافتن عضلات کف لگن، تمرکز خود را بر روی عضلاتی بگذارید که برای قطع ادرار در میانه‌ی جریان ادرار از آن ها کمک می‌گیرید. عضلات کف لگن همان عضلاتی هستنند برای نگه‌داشتن باد معده یا مدفوع نیز از آنها استفاده می‌کنید. وقتی فهمیدید ماهیچه‌های کف لگن کجا هستند، می‌توانید تمریناتی را در حالت ایستاده، نشسته یا درازکش انجام دهید.

برای انجام تمرین‌های تقویت کننده‌ی کف لگن مراحل زیر را دنبال کنید؛

  • عضلات کف لگن خود را برای ۳ ثانیه منقبض کنید.
  • سپس آنها را به مدت ۳ ثانیه شل کنید.
  • این کار را چندین بار پشت سر هم در طول روز انجام دهید.
  • هر روز ۳ بار و در هر مرتبه ۱۰ بار این تمرین را تکرار کنید.
  • از نگه‌داشتن نفس خودداری کنید و در حین تمرینات، آزادانه نفس بکشید.
  • هنگام انجام تمرینات تقویت عضلات کف لگن مراقب باشید از عضلات شکم یا باسن به جای عضلات کف لگن استفاده نکنید.
  • تقویت عضلات لگن ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد.

۲.     روان درمانی

درمان روانشناختی، روشی برای بررسی مشکلات در احساسات و عواطف است که می‌توانند منجر به بروز مشکل در روابط جنسی، از جمله زود انزالی، شوند. هدف از این نوع درمان، یافتن منشا مشکلات و یافتن راه حل‌هایی است که ممکن است به درمان زودانزالی کمک کند. روان‌درمانی و زوج درمانی همچنین می‌تواند به زوجین کمک کند تا به یکدیگر نزدیک‌تر شوند و هنگام برقراری رابطه‌ی جنسی کم‌تر احساس خشم و ناراحتی داشته‌باشند. درمان روانشناختی می‌تواند اعتماد به نفس جنسی را ارتقا دهد. زوجین باید به دنبال راه‌هایی برای افزایش صمیمیت عاطفی خود از طریق فعالیت‌های غیرجنسی باشند. برای مشاوره تلفنی با روانشناس می‌توانید از خدمات دکترتو بهره ببرید.

۳.     رفتاردرمانی

در رفتار درمانی از تمریناتی برای کمک به ایجاد تحمل برای تاخیر در انزال استفاده می‌شود. هدف از این نوع درمان، کمک به کنترل بر روی زمان انزال است که در زیر به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم؛

۴.     روش توقف – شروع

در میان رابطه‌ی جنسی و نزدیک به زمان انزال، کمی وقفه ایجاد کنید و تا زمانی که احساس کنید دوباره کنترل را در دست دارید، استراحت کنید. این کار را ۳ بار امتحان کنید تا زمانی که احساس کنید در هنگام انزال توانایی کنترل بیشتری دارید. در طول رابطه‌ی جنسی نفس عمیق بکشید تا رفلکس انزال را برای مدت کوتاهی خاموش کنید. طبق بررسی‌های انجام شده، این کار برای درمان زود انزالی موثر است.

ر رفتار درمانی از تمریناتی برای کمک به ایجاد تحمل برای تاخیر در انزال استفاده می‌شود.

۵.     موقعیت مناسب در رابطه ی جنسی

در طول رابطه‌ی جنسی برای کنترل بیشتر در زمان انزال، بهتر است مردان با شریک زندگی خود رابطه‌ی جنسی داشته باشند. این کار این امکان را به شما می‌دهد که در هنگام انزال، دور شوید و از بارداری ناخواسته جلوگیری کنید.

۶.     تاثیر خودارضایی بر زودانزالی

خودارضایی بر زودانزالی تاثیر دارد. در برخی موارد، درمان انزال زودرس ممکن است شامل برداشتن خودارضایی، ۱ یا ۲ ساعت قبل از مقاربت باشد تا بتوانید انزال را در حین رابطه‌ی جنسی به تاخیر بیندازید.

۷.     درمان دارویی زودانزالی

گاهی زود انزالی را با دارو درمان می‌کنند. از این طریق می‌توان در سریع‌ترین زمان ممکن به درمان مشکل زود انزالی پرداخت.

طبق تحقیقات انجام‌شده، یک عارضه‌ی جانبی قرص‌های ضد افسردگی این است که ارگاسم را به تاخیر می‌اندازند، بنابراین از این عارضه به نفع درمان زودانزالی استفاده می‌شود. قرص فلوکستین، قرص پاروکستین برای درمان زود انزالی، قرص سیتالوپرام، قرص سرترالین، قرص کلومیپرامین، قرص مودافينيل و ترامادول که بر میزان سروتونین تاثیر می‌گذارند، می‌توانند روند انزال را به تاخیر بیندازند. اگر دارویی موثر نباشد، ممکن است پزشک پیشنهاد کند داروی دیگری را امتحان کنید.

قرص زود انزالی را چگونه مصرف کنیم؟

داروهایی که برای درمان انزال زودرس استفاده می‌شوند، مانند قرص زود انزالی، را می‌توانید هر روز یا فقط قبل از رابطه‌ی جنسی مصرف کنید. معمولا ۵ تا ۱۰ روز طول می‌کشد تا این داروی زود انزالی شروع به کار کنند. اما ممکن است ۲ تا ۳ هفته، طول بکشد تا تاثیر کامل داروها را مشاهده کنید.

زمان مناسب برای مصرف دارو قبل از رابطه‌ی جنسی، از ۲ تا ۶ ساعت قبل است. در صورت قطع مصرف این داروها انزال زودرس می‌تواند برگردد. اکثر مردان مبتلا به زود انزالی به مصرف مداوم این داروها نیاز دارند.

ویاگرا مصرف کنم؟

تادالافیل و سیلدنافیل (ویاگرا) نیز می‌توانند به شما در حفظ نعوظ کمک کنند و منجر به تاخیر در انزال شوند. عوارض جانبی ناخواسته ممکن است شامل سردرد، گرگرفتگی صورت و سو هاضمه باشد. این داروها در صورت استفاده همراه با داروهای ضد افسردگی موثرتر عمل می‌کنند.

زمان مناسب برای مصرف قرص زودانزالی، ۲ تا ۶ ساعت قبل از رابطه‌ی جنسی است.

۸.     کرم‌ها یا اسپری‌های بی حس کننده

یکی از مواردی که در درمان زود انزالی کاربرد دارد استفاده از کرم‌ها و اسپری‌های بی حس کننده است. کرم‌ها و اسپری‌های بی حس کننده را می‌توانید حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از رابطه‌ی جنسی روی سر آلت تناسلی قرار دهید.

اروهایی که برای درمان انزال زودرس استفاده می‌شوند، مانند قرص زود انزالی، را می‌توانید هر روز یا فقط قبل از رابطه‌ی جنسی مصرف کنید.

نحوه مصرف کرم یا اسپری تاخیری

  • برای استفاده از هر کرم یا بی حس کننده‌ای باید روش استفاده آن را بخوانید و بر اساس آن عمل کنید.
  • به طور معمول اگر کرم یا اسپری بی حس کننده را برای مدت طولانی‌تری از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی آلت تناسلی خود بگذارید، نعوظ از بین می‌رود.
  • در حین رابطه‌ی جنسی واژینال، نباید کرم یا اسپری بی حس کننده را روی آلت تناسلی مردانه بگذارید، زیرا ممکن است باعث بی حسی واژن شود. توصیه می‌شود ۵ تا ۱۰ دقیقه قبل از رابطه‌ی جنسی، کرم را از روی آلت تناسلی خود بشویید.

توجه داشته باشید که استفاده‌ی طولانی‌تر از داروهای بی حس کننده می‌تواند منجر به بی حسی و از بین رفتن نعوظ شود.

۹.     کاندوم

برای کمک به کاهش حساسیت آلت تناسلی مردانه، از کاندوم استفاده کنید. می‌توانید از کاندوم‌های حاوی بی حس کننده مانند بنزوکائین یا لیدوکائین یا کاندوم‌هایی که از لاتکس ضخیم‌تری ساخته شده‌اند تا انزال را به تاخیر بیندازند، کمک بگیرید.

۱۰.  مکمل ها

طبق تحقیقات انجام شده، برخی مواد معدنی ممکن است به درمان زود انزالی کمک کنند. این مواد معدنی شامل موارد زیر هستند؛

  • مکمل روی (zinc)

روی عملکرد جنسی را بهبود می‌بخشد و سطح تستوسترون را در بدن افزایش می‌دهد. این کار به طور کلی میل جنسی را افزایش می دهد و به بهبود اختلال عملکرد جنسی شامل انزال زودرس کمک می‌کند.

  • منیزیم

منیزیم یکی دیگر از مواد معدنی مهم برای تولید اسپرم سالم است. سطح پایین منیزیم در خون از عوامل موثر در انزال زودرس است، زیرا منیزیوم برخی از انقباضات عضلانی رایج در ارگاسم را افزایش دهد.

  • کلسیم
  • مس
  • منگنز
  • سلنیوم.

درمان زود انزالی در مردان چگونه است؟

روش‌های درمانی استفاده‌شده برای درمان زود انزالی در مردان به همان شکلی است که در موارد بالاتر گفته‌شد. شاید اولین راه حلی که به ذهن مردان برای درمان این مشکل می‌رسد، استفاده از قرص زود انزالی باشد. این قرص‌ها یا اسپرهای تاخیری با تاثیر بر مدت زمان نگهداری نعوظ، مشکل انزال زودرس را حل می‌کنند. شاید نام روش‌های زیر هم به گوش شما رسیده باشد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

درمان زود انزالی مردان با عسل

یکی از روش‌هایی که طب سنتی برای درمان زود انزالی در مردان پیشنهاد می‌دهد، استفاده از ترکیب عسل و دارچین است. دارچین یکی از ادویه‌هایی است که طبع گرمی دارد و سرد مزاجی را برطرف می‌کند. این ماده باعث رقیق‌تر شدن خون و افزایش خونرسانی به اعضای مختلف بدن می‌شود. از طرفی، متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد. یکی از مسائلی که باعث برقراری نعوظ در آلت تناسلی مردانه می‌شود، افزایش جریان خون به این منطقه است.

با یک بررسی ساده می‌توانیم علت مفید بودن دارچین را در درمان زود انزالی درک کنیم. این ماده خونرسانی به آلت تناسلی را افزایش می‌دهد و نگهداری نعوظ را ساده‌تر می‌کند.

عسل یک ماده‌ی مفید و سرشار از ویتامین E است. این ترکیب می‌تواند به درمان مشکلات و اختلالات جنسی آقایان کمک کند. از طرفی، مصرف موادی که طبیعی هستند، عوارض جانبی را کاهش می‌دهد.

برای اینکه یک معجون فوق‌العاده درست کنیم و انزال زودرس را بهبود ببخشیم، می‌توانیم از چند قاشق عسل و مقداری دارچین استفاده کنیم و این دو را ترکیب کنیم. همچنین مصرف این مواد در کنار نوشیدنی‌های گرمی مانند چای هم می‌تواند موثر باشد.

اگر مشکلات کبدی دارید، از مصرف خودسرانه‌ی دارچین خودداری کنید. زیاده‌روی در مصرف ترکیبات طبیعی هم می‌تواند مشکلات جبران‌ناپذیری را ایجاد کند.

درمان زود انزالی با خمیر دندان

احتمالا از برخی آقایان شنیده‌اید که برای درمان زود انزالی خود از خمیر دندان استفاده می‌کنند. متاسفانه این راهکار، روش مناسبی نیست. می‌دانیم که خمیردندان حاوی مواد خنک کننده و گاهی لیدوکائین است. وجود این ترکیبات درون این شوینده می‌تواند به نگهداری نعوظ برای مدتی طولانی‌تر کمک کند، اما از طرفی ممکن است باعث تحریک پوست و ایجاد حساسیت شود. همچنین برخورد این ماده به پوست خانم می‌تواند او را مستعد عفونت‌های زنان کند.

استامینوفن کدئین برای زود انزالی

مسکن‌ها می‌توانند باعث بهبود زود انزالی شوند اما از طرف سازمان غذا و دارو آمریکا برای درمان زود انزالی تایید نشده‌اند و نمی‌تواند آنها را انتخاب درستی برای درمان این مشکل دانست.

زود انزالی و بارداری

بارداری دوره‌ای از زندگی یک زن است که در آن هورمون‌ها به مقدار زیادی بالا و پایین می‌شوند. در دوره‌ی بارداری، به خصوص سه ماهه‌ی دوم، تحت تاثیر هورمون‌های مختلف، میل جنسی زن به طرز چشمگیری زیاد می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود که زن از رابطه‌ی جنسی لذت ببرد. برخی از زنان به قدری حساسیت آنها در دوره‌ی بارداری زیاد می‌شود و به سرعت بیشتری تحریک می‌شوند که زمان به ارگاسم رسیدن آنها کاهش پیدا می‌کند.

گفته‌شده‌است که بیشتر زنان در دوره‌ی بارداری برای اولین بار ارگاسم را تجربه می‌کنند.

زود انزالی باعث نازایی میشود؟

شاید این سوال ذهن شما را درگیر کرده باشد که زود انزالی باعث نازایی می‌شود؟ بدون شک ندانستن پاسخ این سوال باعث نگرانی‌هایی در مرد و زن می‌شود، به خصوص اگر هر دو طرف جوان باشند.

زود انزالی ارتباط مستقیمی با نازایی ندارد. البته اگر زودانزالی به علت اختلالات هورمونی ایجاد شده‌باشد، ممکن است همراه با نازایی مشاهده شود. اما اینکه زود انزالی علت ایجاد نازایی باشد و یا نازایی باعث زودانزالی شود، درست نیست.

منبع: دکتر تو

مطالب مشابه را ببینید!