مجله تاپ‌ناز‌

انواع مو و روش شستشوی مو

ar4-3207

برای شناخت حالات مختلف مو فقط در میزان چربی و خشکی درآن است و ازاین نظر موها را به سه دسته ی کلی تقسیم می باشند.

موهای چرب : چرب ، چرب شدید ، چرب معمولی
موهای عادی : چرب عادی ، خشک عادی
موهای خشک :خشک معمولی ، خشک و خشک شدید

تقسیماتی که برای حالات مو در نظر گرفته شده مولود پوست می باشد که خود ناشی ازفعالیت غدد چربی زیر پوست است که نوع و حالت موها را مشخص می سازد . حالت مو که مدیون پوست سر می باشد چربی و خشکی پوست نیز بستگی مستقیم به ترشح غدد چربی در پوست دارد . به همین جهت لازم است که درباره غدد چربی به توضیح بیشتری داده شود.

درهر سانتی متر مربع پوست سر در حدود ۵عدد غدد چربی وجود دارد . کاراین غده ها ترشح چربی می باشد . این ضمایم پوستی از جایی چربی نمی گیرندبلکه خود عامل مستقیم تولید آن هستند . وقتی غده ها چربی را می سازند ازطریق لوله ی مجاری آنرا به خارج پوست بدن که احتیاج به این چربی دارد هدایت می کنند. زیرا در نبود آن پوست ترکیده و قابلیت ارتجاعی خود را از دست میدهد و کمبودش را به هر طریق که شده باید جبران کرد ، در غیر اینصورت خطراتی در بر خواهد داشت.

موی سر حالات مختلفی دارد به شرح آن خواهیم پرداخت . مو از نظر ارگانیسم ساختمانی درهمه یکسان است و فرقی با همدیگر ندارد . آن تفاوت ظاهری که درموهای آدمیان می بینیم فقط حالت موها است که با یکدیگر متفاوت می باشد.

زیادی چربی نیز باعث مزاحمت می گردد بطوریکه روی پوست سر جاری شده واین عمل موجب می شود که روی روزنه های پوستی را بپوشاند و عمل تنفس پوستی اکسیژن گیری را مختل می سازد و محیط نامناسبی را برای موها فراهم کند وسرانجام ریزش شدید موها را سبب میگردد.

اگر چربی پوست سر زیاد باشد می گویند پوست سر چرب است و چنانچه غدد درکار خود کم کاری کنند می گویند پوست سر خشک است واگر غده ها فعالیت عادی وطبیعی داشته باشند می گویند پوست سر معمولی است و این حالت ایده آل برای پوست و مو می باشد.

شستشوی موی سر:
به هنگام نظافت موها باید نوع آنرا در نظر داشت و همینطور مواد پاک کننده ی آنرا و مهمتر اینکه روش شستشو باید بر مبنای اصولی و صحیح انجام شود تا علاوه بر شستشو باید بر مبنای اصولی و صحیح انجام شود تا علاوه برشستشو و بهداشت بتوانیم پوست سر و موها را به حالت دلخواه کنترل کرده چربی وخشکی موها را به سوی نرمال سوق دهیم و همینطور برای شستشوی موهای سر باید جدول زمانی دقیق تنظیم نماییم . اغلب مشاهده شده که بعضی ها به هر شکلی که دوست دارند سرشان را می شویند نه مراعات زمان را می کنند و نه به مواد شستشو اهمیت می دهند و نه روش صحیح شستن را به کارمی گیرند .

اینان موهایشان بیشتر در معرض خطر ریزش قرار دارد. سر را حتما یک روز درمیان بدون خشونت ، بدون چنگ زدن و بدون برس کشیدن ، بدون ماساژ دادن شستشو داد ، درموقع شستشو باید موها را در کف دستها قرار داد ، و بطور دورانی آنها را شست. این طرز شستشو یک قانون کلی است و کسانیکه از این روش پیروی کنند حداقل از نظر شستشو ریزش غیر طبیعی نخواهند داشت.

آشنایی با انواع مو و روش شستشوی انواع مو

الف ـ طریقه شستشوی موهای چرب:
این نوع موها را فقط یک روز در میان بدون چنگ زدن ، ماساژ دادن ، برس کشیدن باید شتشو داد بدین ترتیب که موها را در کف دستها قرار داده و بطور دورانی پوست سر را می شویم بی آنکه ناخنها و یا نوک انگشتان پوست سر تماس حاصل کند دودست شستشو در هر بار استحمام کافی می باشد.

ب ـ طریقه شستشوی موهای خشک:
این فراد از خشکی بیش از اندازه موها رنج می برندبرای رفع این مشکل از نظر شستشو به ترتیب زیر عمل می کنیم. برای نظافت و شستشوی این موها می توان دو روز درمیان موها را شست ولی بهتر آن است از قاعده کلی استفاده کرده و همان یک روز درمیان بدون خشونت وبه آرامی سر را شستشو داد ، البته با ماساژ بسیار آرام و بدون چنگ زدن وبرس کشیدن موها پوست سر را باید شست دو بار شستشو در هر وهله استحمام کافی می باشد.

ج ـ طریقه شستشوی موهای عادی:
موهای معمولی را که پوست سر نه چرب و نه خشک است بین روش شستشوی موهای چرب و خشک عمل می شود. مطلبی که باید تذکر داد اینست که کسانیکه به عللی موهایشان را از دست دادهاند و یا طاس شده اند و یا موها را که از ته ماشین کرده انده اند می توانندبا کف دستها به آرامی و بدون خشونت و تاکید پوست سر را کاملا بشویند. روشهایی که گفته شد برای شستشوی انواع موهای سر می باشد و هر کس به علم به اینکه دارای چند نوع مویی می باشند می توانند از روشهای ذکر شده استفاده نمایند.

آب مفید برای مو:
آبی که برای شستشوی موها بکار می بریم باید دارای حرارت معین باشد وهم چنین نباید به یکباره آب سرد و یا آب گرم را روی سر ، باز کرد و یا درجه آب را بطور ناگهانی تغییر داد زیرا که با چنین کاری ریشه ی موها شوکه میشوند که واکنش آن تضعیف و ریزش مو خواهد بود.

مطالب مشابه را ببینید!