مجله تاپ‌ناز‌

اگر سیگار می کشید بخوانید!

اگر سیگار می کشید بخوانید!

سیگار کشیدن

حسن آذری ضمن رد روش‌های ترک سیگار با استفاده از سیگار الکترونیک، افزود: استفاده از روش‌هایی مانند سیگار الکترونیکی یا برچسب‌های ترک سیگار روش‌های جدیدی نیستند اما برای ترک سیگار استفاده از این‌ وسایل به تنهایی کافی نیست.

وی ادامه داد: پایه اصلی و اولین گام برای ترک سیگار این است که فرد سیگاری بخواهد که سیگار را ترک کند و به دلیلی متقاعد شود تا رفتارش را نسبت به مصرف سیگار تغییر دهد.

این عضو کمیته مبارزه با دخانیات، دومین گام در ترک سیگار را بعد از خواسته، تعیین “روز ترک”عنوان کرد و ادامه داد: فرد سیگاری روزی را به عنوان روز ترک باید برای خود انتخاب کند یعنی روزی که تصمیم می‌گیرد بعد از این روز به مدت دو هفته سیگار مصرف نکند.

آذری تصریح کرد: این روز ترک بهتر است با توجه به تعلقات فرد انتخاب شود بعنوان مثال روز تولد فرد سیگاری یا مناسبت‌های خوبی که فرد در زندگی‌اش دارد می‌تواند روزی برای ترک سیگار باشد.

وی گفت: سومین گام در ترک سیگار این است که فرد در فاصله میان تصمیم‌گیری برای ترک سیگار و انتخاب روز ترک، باید تعداد مصرف نخ‌های سیگار را کم کند به طوریکه در روز به کمتر از ۵ نخ آن را کاهش دهد.

آذری تصریح کرد: اگر فرد سیگاری مصرف خود را روزانه به کمتر از ۵ نخ کاهش دهد کمترین سندرم ترک نیکوتین را تجربه می‌کند چرا که مصرف نیکوتین وابستگی جسمانی ایجاد می‌کند و علائم درد جسمی در فرد ظاهر می‌شود.

این عضو کمیته مبارزه با دخانیات گفت: چهارمین گام در ترک سیگار این است که فرد چیزی را جایگزین نیکوتین سیگار کند برای همین مصرف آدامس ترک سیگار و برچسب‌های پوستی مناسب هستند. این اقلام در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند و روش مصرف آن در پاکت‌هایش توضیح داده شده است.

آذری ادامه داد: میزان استفاده فرد در هر بار بستگی به تمایل وی به مصرف سیگار دارد زمانی که تقاضای بدن به نیکوتین اعلام می‌شود فرد می‌تواند در روز بین ۹ تا ۱۲ آدامس ترک سیگار مصرف کند.

وی ادامه داد: در طول زمان، میزان تمایل فرد کاهش می‌یابد و در دوره‌ ۲ تا ۳ ماهه تعداد آدامس‌های ترک سیگار نیز باید به مراتب کمتر شده تا صفر شود.

آذری در مورد برچسب‌های پوستی ترک سیگار نیز گفت: فردی که می‌خواهد سیگار را ترک کند می‌تواند علاوه بر آدامس ترک سیگار از برچسب استفاده کند. فرد باید در طول شب از این برچسب‌ها استفاده کند و از ساعت ۸ تا ۱۲ شب روی پوست خود قرار دهد.

این عضو کمیته مبارزه با دخانیات گفت: بسته‌های ۱۵ میلی‌گرمی برچسب‌های پوستی به مدت۴ هفته، بسته‌های ۱۰ میلی‌گرمی به مدت دو هفته و برچسب‌های ۵ میلی گرمی نیز به مدت دو هفته هر شب باید استفاده شود.

آذری گفت: استفاده از آدامس‌های ترک سیگار و برچسب‌های پوستی برای افرادی که می‌خواهند جایگزینی برای نیکوتین سیگار پیدا کنند در دوران ترک سیگار مناسب است و تفاوتی نمی‌کند که این فرد چه مدت است که سیگار مصرف کرده است.

وی تصریح کرد: اما سیگارهای الکترونیکی مورد تایید وزارت بهداشت نیست چرا که شکل سیگارهای معمولی را دارد و برای فرد حالت استعمال سیگار تداعی می‌شود.از سوی دیگر به دلیل اینکه جایگزین نیکوتین نخواهد بود نمی‌تواند فرد با استفاده از آن به طور مناسب از عادت مصرف سیگار فاصله بگیرد.

مطالب مشابه را ببینید!