مجله تاپ‌ناز‌

اگر وعده های غذایی کم شود چربی شکم کاهش می یابد؟

belly-fat1

با کم کردن وعده های غذایی آیا چربی های شکم کمتر می شوند؟

نخوردن یکی از وعده های غذایی می تواند به چاقی و انباشته شدن  چربی شکمی ومقاومت به انسولین منجر شود که خود خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.

بر اساس  مطالعه ای  که محققان دانشگاه  ایالتی اوهایو  بروی  موشها انجام  دادند، مشخص گردید صرف تنها  یک وعده ی غذایی در طول  روز منجر به مقاومت به انسولین می شود.

 دانشمندان به گروهی از موشها  در طول  روز تنها یک وعده ی غذایی حجیم داده  و در بقیه ی طول روز آنها را  ناشتا  نگه داشتند اما برای گروه کنترل دسترسی  به همین مقدار غذا در طول روز آزاد بود.

محققان دریافتند درخون موشهایی که تنها یک وعده ی بزرگ غذا درطول روز مصرف می کردند قند اضافه  باقی مانده  و از خون  حذف نمی شود. بطور معمول تولید  قند  پس از صرف غذا متوقف می شود زیرا پس از صرف غذا با ترشح انسولین از پانکراس ، تولید گلوکز در کبد متوقف می شود درحالیکه  بدن موشهای گروه اول نسبت به انسولین مقاوم می شود در نتیجه ترشح انسولین از پانکراس برای حذف قند اضافه توسط سلولها بی نتیجه مانده و سنتز قند توسط کبد پس از صرف غذا متوقف نمی شود و به همین دلیل قند اضافه ی موجود در غذا بصورت چربی در ناحیه ی شکم  ذخیره می گردد و موجب افزایش وزن و اندازه ی دور شکم می شود که با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی مرتبط است.

به گفته ی پرفسور مارتا بلوری نویسنده ی ارشد  این مقاله این نتایج از صرف وعده های غذایی کوچک  درطول روز برای کمک به کاهش وزن حمایت می کند، شما  قطعاً نمی خواهید حذف یک وعده ی غذایی موجب ایجاد نوسانات بزرگی در مقدار انسولین و قندخونتان شده و به تجمع چربی اضافه  در بدنتان منجر شود. نتایج این تحقیق بصورت آنلاین درمجله ی Nutritional Biochemistryمنتشر گردید.

 دکتر Beluryمی گوید: این موشها هنوز به دیابت نوع 2 مبتلا نشدند اما دیگر به انسولین پاسخ نمی دهند  یعنی به انسولین مقاوم شده اند  که نشانه ی ابتلا به پیش دیابت است، خوردن یک وعده ی غذایی بزرگ  و ناشتا  ماندن  در بقیه ی ساعات روز موجب بالا رفتن  قند خون  و ذخیره ی  چربی در سلولهای چربی می شود که  مسلماً راه  مناسبی  برای  کاهش وزن نیست.

مطالب مشابه را ببینید!