مجله تاپ‌ناز‌

اینترنت 5G چیست؟ اطلاعاتی کامل در مورد اینترنت 5G

اینترنت 5G چیست؟ اطلاعاتی کامل در مورد اینترنت 5G

اطلاعات کامل از اینترنت 5G و سرعت اینترنت فایو جی

سرعت اینترنت ۵G بسته به استفاده‌ای که از آن می‌کنید متفاوت است اما چیزی میان چندده مگابیت و چندده گیگابیت در ثانیه متغیر خواهد بود. با چنین اینترنتی محتواهای بسیار با کیفیت و پرحجم با سرعتی فوق‌العاده بالا منتقل می‌شوند. انتقال محتواهای ۴K، ۸K، استریم ویدیوهای ۳۶۰ درجه، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی در وب و بازی‌های آنلاین چندنفره که بدون لحظه‌ای تاخیر بتوانید در آن‌ها مشارکت کنید، همه و همه از امکاناتی است که با اینترنت ۵G به بهترین شکل برای‌تان فراهم می‌شود.

در اوایل دهه اول قرن ۲۱ ام امکان دسترسی به اینترنت از طریق دستگاه‌های موبایل فراهم شد. اینترنت دیتای گوشی‌ها امکان دانلود زنگ‌های موبایل، تصاویر پس‌زمینه و بازی‌ها را برای کاربر فراهم می‌کرد که آن زمان اتفاقی واقعا جالب و هیجان‌انگیز بود. گرچه سرعت اینترنت موبایل نسبتا پایین بود و بالا آمدن یک عکس ساده هم حسابی طول می‌کشید.

امروزه اینترنت ۴G گوشی‌های هوشمند تقریبا بیش از هزار برابر از اینترنت گوشی‌ها در آن روزها سریع‌تر شده اما حتی این اینترنت هم پاسخ‌گوی نیازهای اپلیکیشن‌های آینده نیست. اپلیکیشن‌هایی که احتمالا به سرعت بسیار بالایی از اینترنت دیتا نیازمندند. علت اینکه بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر بر روی توسعه اینترنت گوشی‌های هوشمند کار می‌کنند هم همین موضوع است. این تلاش‌ها ما را به اینترنت ۵G نزدیک کرده. اینترنتی که احتمالا در سال‌های آینده از آن استفاده خواهیم کرد و از طریق آن می‌توانیم با سرعتی فوق‌العاده بالا از اینترنت گوشی هوشمندمان استفاده کنیم. حال سوال اینجاست که چطور به اینجا رسیدیم و اینترنت ۵G دقیقا قرار است چه چیزی را تغییر دهد؟ بگذارید بیشتر توضیح بدهیم.

چطور به اینترنت ۵G رسیدیم؟

در دهه هشتاد، موبایل‌ها دستگاه‌هایی کاملا آنالوگ بودند. در واقع شبیه نوعی واکی‌تاکی که فقط برای تماس‌های صوتی به کار می‌رفتند و قادر نبودند هیچ نوع اطلاعات دیجیتال را انتقال دهند.

اوایل دهه ۹۰ با به کارگیری نسل دوم شبکه‌های مخابراتی (۲G) قابلیت ارسال پیام به این تلفن‌ها اضافه شد. دوران شبکه‌های مخابراتی ۲G امکان استفاده از ایمیل، ویژگی‌های پیام‌رسانی مالتی‌مدیا و دانلود تصاویر و زنگ‌های موبایل را از اینترنت فراهم کرد.

اما در اوایل دهه اول قرن ۲۱ میلادی، اینترنت ۳G معرفی شد، اینترنتی که سرعت بالاتری برای انتقال داده‌ها ایجاد کرد. این موضوع باعث شد امکان مکالمه‌های رو در رو هم فراهم شود. البته ظاهرا سازنده‌های گوشی‌های هوشمند برای به کارگیری این تکنولوژی جدید عجله چندانی نداشتند چون وقتی اولین آیفون در سال ۲۰۰۷ معرفی شد هنوز از سرویس‌های ۲G استفاده می‌کرد.

حال که حرف از آیفون شد باید بگوییم رونق گرفتن بازار گوشی‌های هوشمند سرعت توسعه این شبکه‌های مخابراتی را چندین و چند برابر کردند. گوشی‌های هوشمند امکان استفاده بهتر از اینترنت دیتا را فراهم می‌کردند و افراد دوست نداشتند وقتی در حال استفاده از اینترنت و دیدن یک ویدیو هستند مدام با تاخیر مواجه شوند. در نتیجه همه تلاش‌ها بر بالاتر و بالاتر بردن سرعت متمرکز شدند.

نهایتا در اواخر دهه اول قرن ۲۱ اینترنت ۴G در اختیار کاربران قرار گرفت که امکان انتقال داده‌ها با سرعتی بیشتر را ایجاد می‌کرد.

اینترنت 5G چیست؟ اطلاعاتی کامل در مورد اینترنت 5G

۵G چقدر سریع است و چرا به آن نیازمندیم؟

سرعت اینترنت ۴G امروزه در جهان در حدود ۱۰ تا ۳۰ مگابیت بر ثانیه است. این سرعت یعنی یک فیلم با کیفیت را با یک اینترنت ۴G خوب می‌شود در چند دقیقه دانلود کرد. این سرعت واقعا بالا است اما وقتی حرف از اینترنت همراه می‌شود، سرعت فقط یکی از فاکتورها است.

در آینده نزدیک گوشی‌های هوشمندمان فقط یکی از وسایلی هستند که به اینترنت نیاز دارند. ماشین‌های خودران، پهپاد‌های خودران، لوازم و ابزارهای مربوط به اینترنت اشیا، گجت‌های پوشیدنی هوشمند و بسیاری از زیرساخت‌ها نیاز به اینترنتی پرسرعت‌تر را پدید خواهند آورد. در حقیقت به اینترنت ۵G نیاز داریم تا گستره وسیعی از دستگاه‌ها را به هم متصل کنیم و در آینده بتوانیم به بهترین شکل از آن‌ها بهره بگیریم.

اینترنت 5G چیست؟ اطلاعاتی کامل در مورد اینترنت 5G

در عین حال اینترنت ۵G به شکلی انعطاف‌پذیر طراحی خواهد شد و به شکل‌های مختلفی به کاربران خدمت‌رسانی می‌کند. برای برخی از کاربران سرعتی بسیار بالا نیاز است و برای برخی دیگر اتصالی کاملا مطمئن که حتی یک لحظه هم قطع نشود و از کار نیفتد. اینترنت ۵G به شکلی طراحی خواهد شد که به همه این نیاز‌های متفاوت به خوبی پاسخ دهد.

سرعت اینترنت ۵G بسته به استفاده‌ای که از آن می‌کنید متفاوت است اما چیزی میان چندده مگابیت و چندده گیگابیت در ثانیه متغیر خواهد بود. با چنین اینترنتی محتواهای بسیار با کیفیت و پرحجم با سرعتی فوق‌العاده بالا منتقل می‌شوند. انتقال محتواهای ۴K، ۸K، استریم ویدیوهای ۳۶۰ درجه، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی در وب و بازی‌های آنلاین چندنفره که بدون لحظه‌ای تاخیر بتوانید در آن‌ها مشارکت کنید، همه و همه از امکاناتی است که با اینترنت ۵G به بهترین شکل برای‌تان فراهم می‌شود.

اینترنت 5G چیست؟ اطلاعاتی کامل در مورد اینترنت 5G

اینترنت ۵G چه زمانی به راه می‌افتد؟

گفته می‌شود ورایزن قصد دارد اولین تامین‌کننده اینترنت ۵G در ایالات متحده آمریکا باشد. اپراتورهای AT&T، T-Mobile و Sprint هم قطعا با شیوه‌های خودشان این اینترنت را برای کاربران فراهم خواهند کرد. اما ظاهرا این اتفاق تا پایان این دهه میلادی رخ نخواهد داد.

اینترنت ۵G هنوز باید راه زیادی برای استفاده تجاری طی کند. تکنولوژی شبکه‌ها هنوز نیاز به تعریف و استاندارد‌سازی دارند، ارتباطات بی‌سیم لازم باید اختصاص داده شوند و سخت‌افزارهای مورد نیاز هم باید توسعه لازم را پیدا کنند. همه این اتفاقات به زمان و منابع نیاز دارد. اما اگر همه این اتفاقات خوب پیش‌ بروند، نوعی شبکه ۵G اولیه در سال ۲۰۱۸ در المپیک زمستانی در کشور کره‌جنوبی در دسترس قرار خواهد گرفت. البته این اتفاق نوعی افتتاح اولیه برای تکنولوژی ۵G محسوب می‌شود و پس از آن هم نیاز است تا در شرایطی واقعی‌تر امکانات بررسی شوند. نهایتا شکل استاندارد شده و تجاری اینترنت ۵G در سال ۲۰۲۰ و در المپیک تابستانی ژاپن رونمایی می‌شود. تا آن زمان شبکه‌های اینترنت ۵G در چین و کره‌جنوبی هم توسعه یافته و ‌کار می‌کنند.

در ایالات متحده آمریکا هم با وجود آنکه هر چهار اپراتور بزرگ مخابراتی آزمایش این تکنولوژی را آغاز کرده‌اند اما تا سال ۲۰۲۰ توده‌های مردم امکان استفاده از این اینترنت را ندارند.

مشکلات اینترنت ۵G چه خواهند بود؟

اینترنت ۵G با سرعت و کیفیتی که شرحش دادیم قطعا امکان فوق‌العاده‌ای است اما باید برخی ملاحظات را هم در کنار آن در نظر داشت.

طبیعتا در آغاز به راه افتادن اینترنت ۵G با همان مشکلاتی که در آغاز به کار ۴G با آن مواجه شدیم روبرو خواهیم شد؛  مشکل پوشش نقاط مختلف. به‌این ترتیب تا مدت‌ها ممکن است به دلیل تحت پوشش نبودن مناطق با مشکلات کوچک و بزرگی رو به رو باشیم و البته از طرف دیگر برج‌های اینرنت ۵G اصولا نسبت به ۴G محیط‌های کوچک‌تری را پوشش می‌دهند به این شکل احتمالا مساله مناطق تحت پوشش تا زمان توسعه کامل از اینترنت ۴G هم مشکل‌زا‌تر خواهد بود.

یکی از مسائل دیگر سرعت اینترنت ۵G است. البته که ۵G از ۴G سریع‌تر است اما ممکن است در شرایط عملی و هنگام استفاده از این تکنولوژی به شکل روزمره نتوانیم سرعت‌هایی که در حال حاضر در شرایط آزمایشگاهی تجربه می‌کنیم را تجربه کنیم. برای مثال اپراتور T-Mobile اخیرا در تست آزمایشگاهی اینترنت ۵G خود به سرعت دانلود ۱۲ گیگابیت بر ثانیه دست یافت. این سرعت ۱۲۰۰ برابر سریع‌تر از میانگین سرعت اینترنت‌ ۴G امروزی است. اما این سرعت با وسایل و ابزارهایی به دست آمد که احتمالا هرگز در اختیار یک مصرف‌کننده متوسط قرار نخواهند گرفت. پس در واقع و به شکل عملی اینترنت ۵G فقط حدود ده برابر ۴G سرعت دارد. گرچه همین ۱۰ برابر شدن هم بروزرسانی واقعا قابل توجهی محسوب می‌شود.

مطالب مشابه را ببینید!