مجله تاپ‌ناز‌

با انجام این 9 عادت خوب در اول صبح بهره وری خودتان را افزایش دهید

با انجام این 9 عادت خوب در اول صبح بهره وری خودتان را افزایش دهید

اگر صبح خود را با عادات خوب شروع کنید بر بهره وری شما در طول روز تاثیر مثبت می گذارد. در این مطلب ایده های خوب برای شروع یک صبح خوب را به شما می گوییم.

شروع صبح با عادت های خوب برای بهره وری بهتر

همه‌ی ما می‌دانیم که آغاز روز چه اهمیتی دارد. خودتان دیده‌اید که وقتی از دنده‌ی چپ بلند می‌شوید، بهره‌وری شما در طول روز کاهش می‌یابد. بیشتر مردم صبح‌ها به زور از رختخوابشان خارج می‌شوند و صبحشان را با کرختی می‌گذرانند. این کرختی مانع از بهره‌وری و انجام مفید کارها در ساعات اولیه صبح می‌شود. وقتی زمان ناهار فرابرسد، آن‌ها از آنچه انتظار دارند، کار کمتری انجام می‌دهند و در پایان روز، آن‌قدر خسته‌اند که حتی نمی‌توانند همان کار اندکی را که انجام داده‌اند، به سرانجام برسانند. اگر بگذارید این چرخه‌ی شرور به عادت شما تبدیل شود، بهره‌وری شما نابود خواهد شد.

موفق‌ترین انسان‌ها خیلی زود از خواب برمی‌خیزند و مجموعه‌ای عادت صبحگاهی دارند که آن‌ها را برای ادامه‌ی روز آماده می‌کند. عادت ویژه‌ای که بتواند شما را از خواب بیدار کند و حس خوبی به شما بدهد، ارزش بسیار زیادی دارد. این عادت می‌تواند به شما کمک کند کارهایتان را با راحتی بیشتری انجام دهید و نتایج بهتری نسبت به قبل داشته باشید. این ۹ روش به شما کمک خواهند کرد صبح سازنده‌ای داشته باشید.

با انجام این 9 عادت خوب در اول صبح بهره وری خودتان را افزایش دهید

۱. لبخند بزنید

این مورد ممکن است قدیمی به نظر برسد؛ اما ساده‌ترین کاری است که می‌توانید هنگام برخاستن از خواب انجام دهید. لبخند زدن، حتی وقتی حس و حال آن را نداشته باشید، تأثیر خوبی بر سطح هورمون‌هایتان خواهد گذاشت. هر کسی دلیل متفاوتی برای لبخند زدن دارد، پس آنچه لبخند به لب‌هایتان می‌آورد، پیدا کنید و صبح به آن فکر کنید. می‌توانید به‌اتفاق خوبی که روز قبل اتفاق افتاده است فکر کنید یا عادت کنید در آینه به خودتان لبخند بزنید. به یاد داشته باشید که مجبور نیستید هر روز خیلی خوشحال و سرزنده باشید؛ فقط یک لبخند مصنوعی می‌زنید تا احساس بهتری داشته باشید.

۲. مدیتیشن کنید

شواهد بسیاری وجود دارد که تأیید می‌کند مدیتیشن اثرات مثبت بسیاری دارد. مدیتیشن به شما آرامش می‌بخشد و کمک می‌کند راحت‌تر تمرکز کنید، روز پیش رو را تصور کنید و سازنده باشید. بسیاری از ورزشکاران سطح بالا پیش از وارد شدن به زمین مسابقه، خود را تصور می‌کنند که رقابت را انجام داده‌اند. شما هم می‌توانید این عمل را برای کارتان انجام دهید. شما می‌توانید پیش از شروع روز خود، چند دقیقه‌ای بر تنفستان تمرکز کنید. اگر خودتان را تصور کنید که باانرژی در حال کار روی چند پروژه هستید، در کار سازنده‌تر عمل خواهید کرد.

۳. ورزش کنید

دیگر راه آغاز روز با انرژی بیشتر، ورزشی کوتاه و سنگین است. ورزش صبحگاهی به بهبود گردش خون شما کمک می‌کند. بهترین نکته در مورد ورزش صبحگاهی این است که شما می‌توانید ورزش‌های مورد علاقه‌ی خود را اجرا کنید. می‌توانید چند دقیقه ورزش‌های کششی انجام دهید یا برای نیم ساعت آهسته در اطراف منزلتان بدوید. هر مدل ورزشی که انتخاب کنید، تأثیر یکسانی دارد. دیگر خوبی ورزش صبحگاهی این است که چون صبح زود این کار را انجام می‌دهید، می‌توانید بدون نگرانی در مورد سایر وظایفتان در طول روز، به این کار مشغول شوید. شما صبح‌ها زمان آزاد مناسبی پیش از شروع کارتان دارید. این ورزش سنگین صبحگاهی نه‌تنها انرژی شما را افزایش می‌دهد، بلکه در طول روز تمرکز و اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. این امر می‌تواند تأثیری زیاد بر بهره‌وری شما در کار داشته باشد.

با انجام این 9 عادت خوب در اول صبح بهره وری خودتان را افزایش دهید

۴. آب بنوشید

بدن شما در طول شب، آب خود را از دست می‌دهد. ممکن است کم آبی بدن دلیل بدخلق بودن شما در صبح‌ها باشد. اگر اولین کاری که صبح‌ها انجام می‌دهید، نوشیدن یک لیوان آب باشد، بدن شما رطوبتی را که در طول شب از دست داده است، بازخواهد یافت. آب را در ساعت اولیه‌ی صبح با چیز دیگری جایگزین نکنید. پس در این ساعت‌های اول، از فنجان قهوه یا لیوان چای خود دوری کنید. به مرور زمان، بدن شما به نوشیدن لیوانی آب عادت خواهد کرد و صبح‌ها به جای چای و قهوه، چشمتان به دنبال لیوانی آب خواهد بود.

۵. دوش آب سرد بگیرید

این ایده ممکن است به نظرتان وحشتناک برسد؛ اما برای آنکه خواب از سرتان بپرد و بر روز پیش رویتان تمرکز کنید، راه خوبی است. دوش‌ آب گرم فشار خون شما را کاهش می‌دهد و به شما کمک می‌کند آرامش پیدا کنید. پس این دوش برای شب مناسب است؛ اما صبح‌ها که می‌خواهید کار خود را آغاز کنید، چندان مناسب نیست. دوش آب سرد، سیستم ایمنی بدن شما را بهبود می‌بخشد، فشار خونتان را افزایش می‌دهد، استرس را کاهش می‌دهد و حتی به چربی سوزی کمک می‌کند. اگر به دوش آب سرد عادت کنید، مرحله‌ی خوبی برای شروع صبحتان است.

۶.صبحانه‌ی مقوی بخورید

هیچ گاه قدرت یک صبحانه‌ی دلچسب را دست کم نگیرید. وقتی روز خود را آغاز می‌کنید، رساندن مواد مغذی به بدنتان، امری اساسی خواهد بود. می‌توانید از صبحانه‌های پروتئینی استفاده کنید.

با انجام این 9 عادت خوب در اول صبح بهره وری خودتان را افزایش دهید

۷. مغزتان را با اطلاعات تغذیه کنید

اشخاص موفقی که می‌بینید، یک ویژگی مشترک دارند: میل به یاد گرفتن. بیشتر رهبران موفق کسب و کار، روزشان را با تغذیه‌ی معده و همچنین مغز آغاز می‌کنند. این تغذیه می‌تواند خواندن اخبار باشد یا چند صفحه رمان مورد علاقه‌تان. حتی یک جدول کلمات متقاطع یا یک بازی کوچک شطرنج می‌تواند به شما کمک کند که روزتان را با ذهنی آماده آغاز کنید. توانایی شما برای درک مفاهیم جدید یا یاد گرفتن تکنیک‌های تازه، در این زمان از صبح، در قوی‌ترین حالت است؛ بنابراین صبح‌ها بهترین زمان برای یادگیری زبانی جدید یا مهارتی جدید است.

۸. برای روز خود برنامه‌ریزی کنید

آغاز روز با برنامه‌ریزی برای کارهای پیش رویتان می‌تواند بهره‌وری شما را افزایش دهد. برنامه‌ریزی برای کارهای پیش رو، در آغاز صبح، بهتر از انجام این کار در شب پیشین است. در آغاز صبح، شما حس و حال بهتری برای تصمیم‌گیری در مورد توان و ظرفیت خود برای انجام کارها دارید. می‌توانید برای وظایف خود، برنامه‌ای منطقی بریزید. این امر به شما کمک می‌کند نسبت به پروژه‌های پیش رو دیدی منطقی داشته باشید.

۹. یک قورباغه قورت دهید

وقتی که برنامه‌ریزی را به پایان بردید، حال نوبت اجرای کارها است. خوردن قورباغه استعاره از انجام سخت‌ترین کار در ابتدای روز است و مارک تواین این تعبیر را به کار برده است. وقتی در آغاز صبح، یکی از سخت‌ترین کارهایتان را انجام می‌دهید و آن را از لیست خط می‌زنید، با آرامش و اعتماد به نفس بیشتری بقیه‌ی کارهایتان را در ادامه‌ی روز انجام خواهید داد.

انسان‌ها به‌طور ناامیدکننده‌ای بنده‌ی عادات خود هستند. مغز به دنبال کارهای تکراری و ساختارمند است تا انرژی کمتری صرف کند و کارها را به نحو بهینه‌تری به انجام برساند. مشکل بیشتر مردم این است که اجازه می‌دهند صبح‌هایشان با عادت‌های بد آغاز شود. اگر روز خود را به نحو اشتباهی آغاز کنید، امکان نخواهد داشت در طول روز بهره‌وری داشته باشید. بنابراین با اختصاص زمان، مراحل برنامه صبحگاهی خود را با توجه به این ۹ مورد بسازید. برنامه صبحگاهی صحیح، بهره‌وری شما را افزایش می‌دهد و بر موفقیت شما تأثیری عمده خواهد داشت.

مطالب مشابه را ببینید!