مجله تاپ‌ناز‌

برای سلامت دستگاه گوارش این 9 نکته را رعایت کنید

سلامت دستگاه گوارش

مشکلات گوارش و یا دل درد بقدری می تواند بد باشد که کل روز شما را خراب کند و شمار بسیار بی حوصله و بدون روحیه کند. اما چگونه می توان سیستم گوارش سالمی داشت؟

راه های بهبود سیستم گوارش

خیلی از افراد ممکن بقدری افزایش وزن پیدا کنند که دیگر انرژی انجام کارهای روزانه را نداشته باشند و با سختی در زندگی روبرو شوند. در این مواقع فرد نباید خود را سزنش کند زیرا این مشکل برای هر کسی ممکن است پیش بیاید. در این مواقع باید به مدت 5 روز تمرکز کنید و خیلی از کارها را متوقف کنید تا به بهبود سیستم گوارشی کمک کنید.

 

برای راه اندازی مجدد سیستم گوارش خود از این راه های ساده استفاده کنید:

1. هر روز را با نوشیدن آب گرم و لیمو آغاز کنید

نوشیدن روزانه این معجون آرامش بخش به تحریک عملکرد کبد کمک می کند و شروعی مجدد برای سیستم گوارشی تان است.

2. چند مینی روزه اضافه کنید

طوری تنظیم کنید که شام را تا ساعت 7 شب میل کرده باشید با این کار بین دو وعده به خود 12 تا 14 ساعت زمان داده اید که می توان آن را به عنوان یک دوره کوتاه روزه داری به حساب آورد. اینگونه فاصله انداختن بین دو وعده می تواند به سیسنم گوارشی تان که دچار فعالیت بیش از حد شده فرصتی برای استراحت بدهد، کبد را تمیز کند، سیستم ایمنی را تقویت نماید و التهاب را پایین بیاورد.

3. زمانی را برای مراقبت از خود کنار بگذارید

در میان کارهایی که در طول روز دارید مدت زمانی را برای رسیدگی به خود قرار دهید. حمام کنید، یک رمان رومانتیک بخوانید، چند حرکت آرامش بخش یوگا انجام دهید و یا خود را مهمان یک ماساژ کنید.

4. چای بنوشید

نوشابه ها و دیگر نوشیدنی های مضر را کنار بگذارید و کمی چای یا دمنوش میل کنید. نوشیدن دمنوشی که حاوی زنجبیل یا قاصدک است می تواند به سیستم گوارش کمک کند و همچنین موجب آرامش و کاهش استرس نیز بشود.

مقاله مرتبط: غذاهای مناسب برای دستگاه گوارش

5. دریافت فیبر خود را افزایش دهید

خوردن غذاهایی که سرشار از فیبر هستند کمک می کنند گوارشتان طبیعی بماند. حرکت طبیعی روده از اجزاء مهم تثبیتسلامت کلی است چون سمومی که در روده بزرگ انباشته شده اند را از بین می برد.

6. از قند، الکل، گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و نان پرهیز کنید

این غذاها دلایل شایع التهاب به شمار می آیند. مجبور نیستید که برای همیشه از آنها پرهیز کنید ( به جز الکل که باید برای همیشه از آن دوری کنید ) اما به مدت یک هفته این کار را امتحان کنید. از اینکه چقدر شکمتان صاف می ماند تعجب خواهید کرد.

7. ورزش

ورزش باعث تحریک گوارش و نظم و ترتیب گرفتن ذهن می شود. با کارهایی ساده می توانید به خود کمک کنید. حتی انجام چند حرکت ساده یوگا یا مقداری پیاده روی نیز می تواند به آرام کردن سیستم گوارشتان کمک کند.

8. آشپزی در خانه

کالری های پنهان زیادی در غذاهای آماده یا غذای رستوران ها وجود دارد. غذا درست کردن در خانه باعث می شود روی آنچه داخل غذا می ریزید، کالری و مقدار وعده کنترل داشته باشید. همچنین آشپزی می تواند فعالیتی آرامش بخش باشد که می توانید با عزیزانتان از آن لذت ببرید.

9. مدیتیشن

مدیتیشن راهی ملایم و تاثیر گذار است که می توانید با آن ذهن و بدنتان را تمیز کنید. مدیتیشن همچنین کمک می کند هوس غذایی را مهار کنید و می توانید با کمک آن روی احساساتان کنترل داشته باشید. روزانه 10 تا 200 دقیقه برای مدیتیشن زمان بگذارید.

مطالب مشابه را ببینید!