مجله تاپ‌ناز‌

بیماری های شایع در فصل پاییز

سرماخوردگی

در فصل پاییز کدام بیماری ها شایع هستند؟

1. سرمــاخوردگی
سلطان بیماری‌های پاییزی
سرماخوردگی عفونت مجرای فوقانی تنفسی، بینی و گلوست که معمولا توسط ویروس ایجاد می‌شود. نشانه‌های آن شامل گرفتگی و آبریزش بینی، سردرد، خستگی، سرفه و تب خفیف است. این علائم معمولا بین یک تا سه روز پس از ابتلا به ویروس آغاز می‌شوند، حدود سه تا هفت روز طول می‌کشند و بعد به تدریج فروکش می‌کنند. هیچ درمانی برای سرماخوردگی ضروری نیست اما بعضی درمان‌ها می‌توانند نشانه‌ها را تسکین دهند.

 

برای مثال ضد احتقان‌ها آبریزش را کاهش می‌دهند و مجرای بینی را باز می‌کنند. مسکن‌ها به کاهش تب و سردرد کمک می‌کنند. داروی سرفه هم می‌تواند کمک کننده باشد. لازم به ذکر است که در سه روز نخست سرماخوردگی بیشتر از هر زمانی می‌توانید بیماری را به دیگران انتقال دهید. درکل سرماخوردگی‌ها اغلب فقط در طول هفته‌ اول واگیردار هستند. سرماخوردگی اگر طول بکشد می‌تواند به عفونت‌های باکتریایی در ریه‌ها، سینوس‌ها یا گوش‌ها منتهی شود که نیازمند درمان پزشکی و آنتی‌بیوتیک است.

 

راه پیشگیری: اغلب بیماری‌های عفونی با تماس منتقل می‌شوند. بنابراین بهترین راه حفاظت در برابر آنها، شستن مکرر دست‌ها با آب گرم و صابون است. برای شست‌وشوی صحیح دست‌ها ابتدا آنها را با آب خیس کنید و بعد از صابون استفاده کنید؛ سپس برای 20 ثانیه دست‌ها را به شدت به هم بمالید. مطمئن شوید مچ‌ها، بین انگشتان و زیر ناخن‌ها را هم تمیز کرده‌اید. اگر زمان دارید از برس ناخن هم استفاده کنید چون باکتری‌ها اغلب زیر ناخن‌ها پنهان می‌شوند.

 

بعد از آن دست‌ها را آبکشی کنید و با یک حوله‌ کاغذی یا دستگاه خشک‌کن آنها را خشک کنید. اگر در توالت عمومی هستید، شیر آب را با حوله‌ کاغذی ببندید. سعی کنید در را با پای خود باز کنید یا برای گرفتن دستگیره از یک دستمال کاغذی دیگر استفاده کنید. اگر هم دستشویی در دسترس نیست می‌توانید از یک ضدعفونی کننده با پایه الکلی استفاده کنید. مصرف کافی ویتامین C و روی را هم فراموش نکنید.

 

سینوزیت, آبریزش بینی

 

2. اگـــزما
بیماری پوستی فصل سرما
اگزما نوعی التهاب پوستی است که علائم آن شامل قرمزی، خشکی، پوسته‌ریزی و تاول‌های ریز می‌شود. همچنین با خارش و سوزش همراه است و می‌تواند باعث عفونت باکتریال ثانویه شود. پوست افراد مستعد به اگزما خشک و تحریک پذیر است؛ درواقع وقتی روی پوست آنها خراشی سطحی ایجاد کنیم ابتدا آن محل سفید شده و سپس یک خط قرمز به جای می‌ماند. وضعیت آب و هوا در تشدید این بیماری موثر است، به‌طوری که در فصل بهار و پاییز اگزما بیشتر دیده می‌شود.

 

راه پیشگیری: هوای داخل خانه خود را در فصل سرما با دستگاه بخور سرد مرطوب نگه دارید. برای جلوگیری از خشک شدن و ترک خوردن پوست، از کرم‌های مرطوب‌کننده یا لوسیون‌های بدون بو استفاده کنید؛ کرم‌های حاوی الکل می‌توانند خشکی پوست را افزایش دهند. همچنین به جای صابون‌های معمولی از صابون‌های مخصوص پوست‌های حساس استفاده کنید. هرگز محل خشکی پوست و اگزما را نخارانید زیرا خاراندن باعث بدتر شدن علایم می‌شود. از گرفتن دوش آب داغ خودداری کنید و خیلی در حمام نمانید. استرس هم باعث بدتر شدن اگزما می‌شود، بنابراین باید راه‌های کنترل استرس را یاد بگیرید.

 

سینوزیت, آبریزش بینی

 

3. سینوزیت
سردرد و تورم آزاردهنده
سینوس‌ها به طور طبیعی پر از هوا هستند اما وقتی مسدود و پر از مایع می‌شوند، باکتری‌ها در آنها شروع به رشد می‌کنند و باعث عفونت می‌شوند. این عفونت سینوزیت نامیده می‌شود. نشانه‌های عفونت سینوسی هنگام سرماخوردگی هم دیده می‌شوند و اگر این علائم بیش از 10 روز طول بکشند، ممکن است سینوزیت داشته باشید. از جمله این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: آبریزش غلیظ، زرد و بدبو از بینی؛ احساس فشار یا درد در اطراف صورت و چشم‌ها؛ سردرد (معمولا در ناحیه پیشانی)؛ انسداد بینی؛ احتقان؛ ترشح انتهای حلق؛ عدم بهبود سرماخوردگی؛ تب و سرفه.

 

راه پیشگیری: مهم‌ترین راه پیشگیری از سینوزیت، پیشگیری از سرماخوردگی است. توصیه می‌شود قبل از غذا خوردن و خوابیدن و هنگامی که وارد خانه می‌شوید دست‌های خود را بشویید. تنفس در هوای تمیز و سالم، دوری از دود سیگار و هوای آلوده و پرهیز از قرار گرفتن در مکان‌های پرازدحام می‌تواند در پیشگیری از این عفونت موثر باشد. استفاده از هوای مرطوب و مصرف مایعات زیاد به ‌خصوص مایعات گرم مثل شیر و عسل هم در این فصل از تبدیل شدن سرماخوردگی به سینوزیت جلوگیری می‌کند. علاوه براینها فردی که سرماخورده است اگر در معرض سرمای شدید قرار بگیرد ممکن است به سمت سینوزیت پیش برود، پس بهتر است این افراد و به خصوص موتورسواران جلوی بینی خود را بپوشانند تا هوای سرد وارد بینی‌شان نشود.

 

سینوزیت, آبریزش بینی

 

4. آنفلــوآنزا
دردسرساز و خطرناک
آنفلوآنزا یک بیماری به شدت واگیردار است و معمولا بین یک تا چهار روز طول می‌کشد تا اولین نشانه‌های آن ظاهر شود. درواقع آنفلوآنزا و سرماخوردگی هر دو از عفونت‌های ویروسی واگیردار در دستگاه تنفسی هستند. هرچند که نشانه‌های آنها شبیه به هم است اما عوارض ناشی از آنفلوآنزا شدیدتر ظاهر می‌شود. اگرچه سرما خوردگی می‌تواند تا حدی شما را کم انرژی کند، اما گاهی آنفلوآنزا باعث می‌شود حتی نتوانید از تخت پایین بیایید و ممکن است برای چند روز متوالی دچار تب، خستگی مفرط، سردرد، درد ماهیچه ای و ضعف عمومی شوید. علاوه براین، آنفلوآنزای حاد می‌تواند منجر به بیماری‌های خطرناکی مانند ذات‌الریه شود و زندگی فرد را به خطر بیندازد. بنابراین اگر تنگی تنفس پیدا کردید حتما به پزشک‌ مراجعه کنید.

 

راه پیشگیری: ویروس آنفلوآنزا به سادگی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. هر زمان که فرد بیمار در مسیر شما عطسه یا سرفه ‌کند، ممکن است به آن مبتلا شوید. علاوه بر این احتمال دارد با لمس سطوح مختلف مثل میز و … ویروس آنفلوآنزا به دست‌تان بچسبد. درواقع این ویروس می‌تواند تا هشت ساعت روی سطوح دوام بیاورد. وقتی سطح آلوده را لمس می‌کنید و بعد دستان‌تان را به چشم، بینی یا دهان خود می‌زنید ویروس‌ها و میکروب‌ها را مستقیم به درون بدن‌تان می‌فرستید. دقیقا به همین دلیل است که شستن مداوم دست‌ها بسیار مهم است. با کمک واکسن آنفلوآنزا هم می‌توانید ازابتلا به بعضی از انواع آن پیشگیری کنید. زمان ایده‌ال برای واکسن زدن اوایل پاییز است.

 

سینوزیت, آبریزش بینی

 

5. آلـــرژی
عطسه‌های پایان‌ناپذیر!
گاهی ممکن است نشانه‌های سرماخوردگی را با ورم مخاط بینی ناشی از آلرژی که با عنوان تب یونجه هم معروف است، اشتباه بگیرید. اگر نشانه‌های سرماخوردگی خیلی سریع آغاز شدند و طی 1 تا 2 هفته به پایان ‌رسیدند، احتمالا سرماخورده اید و آلرژی ندارید. اما اگر نشانه‌ها بیش از دو هفته طول کشیدند، باید به آلرژی فصلی شک کنید. آلرژی‌ها توسط سیستم ایمنی بیش‌فعال ایجاد می‌شوند. بدن شما به دلایلی به موادی مانند غبار و گرده واکنش بیش از حد نشان می‌دهد و هیستامین ترشح می‌کند. این ماده می‌تواند باعث ورم مجرای بینی، آبریزش، سرفه و عطسه شود. لازم به ذکر است که آلرژی‌ها مسری نیستند اما ممکن است ارثی باشند.

 

راه پیشگیری: نوشیدن مایعات فراوان، عوارض حساسیت‌های تنفسی فصلی را کاهش می‌دهد. درواقع مایعات ترشحات تنفسی را رقیق کرده و باعث می‌شود عامل حساسیت زا اثر کمتری بر بدن بگذارد. علاوه براین توصیه می‌شود هنگامی که میزان گرده گیاهان در هوا زیاد است، به خصوص در بعد از ظهرهای خشک و خنک از منزل خارج نشوید. باید بدانید میزان این گرده‌ها در هوای سرد و مرطوب (بعد از باران) به طور عجیبی کاهش می‌یابد. هنگام راه رفتن روی چمن و برگ‌های ریخته شده از درختان هم بهتر است ماسک بزنید. شست وشوی بینی با سرم نمکی نیز به باز ماندن راه‌های هوایی کمک می‌کند.

مطالب مشابه را ببینید!