مجله تاپ‌ناز‌

بیوگرافی آمیتاب باچان پادشاه سینمای هند؛ از وارد شدن به عرصه سیاست تا به دم مرگ رفتن

آمیتاب باچان

آمیتاب باچان را به جرات میتوان پادشاه سینمای هند معرفی کرد. او یکی از مشهورترین افراد کشور هندوستان است که در عرصه‌های مختلفی همچون بازیگری، مدلینگ، خوانندگی و سیاست به فعالیت پرداخته است. وی در بیش از 234 فیلم به حضور داشته است. ما امروز در مجله اینترنتی تاپ ناز زندگی هنری و شخصی او را زیر ذره‌بین خواهیم برد، پس تا انتها همراه تاپ ناز بمانید.

فهرست موضوعات این مطلب

تولد

آمیتاب باچان در 11 اکتبر سال 1942 در الله‌آباد، استان‌های متحد، راج بریتانیا دیده به جهان گشود.

خانواده

خانواده

آمیتاب باچان در یک خانواده 4 نفری بزرگ شد. مادرش تجی یک سیک و پدرش هاریوانش رای باچان یک هندو بود. دکتر هاریوانش رأی باچان یک شاعر خوشنام و معروف زبان هندی بود. نام فامیل اصلی او سریواستاوا بود ولی او خود، نام مستعار باچان را برگزید و تمام اشعار و نوشته‌های خود را با این نام امضاء می‌کرد.

بعدها آمیتاب نیز با همین نام فامیل وارد سینما شد و به خاطر شناخته شده بودن این نام تمام اعضای خانواده با نام باچان معروف شدند. مادر آمیتاب، تجی زنی از فرقه سیک‌هاست که زادگاهش پنجاب است و پدرش از اهالی اوتار پرادش بود. آمیتا تنها 1 برادر کوچک تر از خود دارد. پدرش در سال 2003 و مادرش سال 2007 فوت کردند.

از تحصیلات تا کشتی رانی

نوجوانی آمیتاب در مدرسه ای در شهر الله آباد گذشت و پس از پایان دوران ابتدایی، وارد دانشکده شروود شد. پس از اتمام این دوران به سمت علاقه‌اش قدم برداشت و با تحصیل در رشته علوم، توانست مدرک لیسانس خود را از دانشگاه دهلی اخذ کند.

آمیتاب در بازه زمان کوتاهی برای درآمد زایی در شرکت کشتیرانی به نام برناندکو، مشغول به انجام معامله هایی شد که در این کار محموله های دریایی جا به جا می شدند. او پس از مدتی خسته شد و به دنبال چالشی جدید رفت، در پی ماجراجویی جدیدش به شهر کلکته سفر کرد. آمیتاب بعد از مدتی به بازیگری علاقه‌مند شده و به دنبال بازیگری رفت.

ورود به عرصه بازیگری

ورود به عرصه بازیگری

آمیتاب باچان در کلاس های بازیگری شرکت کرده و توانست آموزش های لازم را ببیند. او بعد ها توانست نقشی در فیلم «هفت هندی» در نقش انور علی بدست آورد. آمیتاب در آن زمان 27 سال داشت. 

این فیلم با آنکه از موفقیت چندانی برخوردار نشد ولی آمیتا در همان نخستین حضور سینمایی برنده جایزه ملی فیلم از سینمای هند شد. با این وجود شاید او هرگز فکر نمی‌ کرد زمانی ستاره بی‌ بدیل آسمان پرستاره سینمای هندوستان شود. وی بعدها در فیلم«پروانه» به ایفای نقش پرداخت.

حضور در فیلم سعادت و شناخته شدن در هند

حضور در فیلم سعادت و شناخته شدن در هند

آمیتاب باچان در سال 1970 با حضور در فیلم «سعادت» توانست در سینمای هند شناخته شود، زیرا که با جلب نظرات منتقدان و مردم، جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد.

او با بازی درخشان در این فیلم که در سال 1970 ساخته شد، پیشنهادات زیادی را دریافت کرد. سعادت یک فیلم به کارگردانی هریشیکش موکرجی محصول سال 1970 است. از بازیگران آن می‌توان به راجش خانا، آمیتاب باچان و سومیتا سانیال اشاره کرد.

مطلب مشابه: بیوگرافی شرادها کاپور بازیگر مشهور و جذاب هندی؛ از رابطه با افراد معروف تا ازدواج

حضور در فیلم زنجیر

حضور در فیلم زنجیر

آمیتاب باچان بعد از شناخته شدن در بالیوود با پیشنهادات بسیاری روبه‌رو شد.  در یکی از این پیشنهادات، با بازی در فیلم «زنجیر»، «Chains» به کارگردانی پراکاش مهرا، توانست اولین فیلمی را بازی کند که رکورد فروش را بشکند و از ماندگار ترین آثار خود باشد. یکی از دلایل استقبال مردم، ژانر متفاوت این فیلم بود که دور از سبک فیلم های معمول سینمای هند بود.

آغاز شهرت

آغاز شهرت

آمیتاب باچان آغاز شهرت خود را مدیون بازی در فیلم «شعله» در نقش جی بود. شعله فیلمی اکشن ماجرایی هندی محصول سال 1975 به کارگردانی رامش سیپی است. این فیلم از بزرگ‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای هند محسوب می‌شود. در جشنی که به مناسبت یک‌صدسالگی سینمای بالیوود برگزار شد، به‌عنوان برترین فیلم سینمایی هند در یک سده گذشته و در کل تاریخ سینمای هندوستان معرفی شد.

بازیگران اصلی فیلم دارمندرا، آمیتاب باچان، سانجیو کومار و هما مالینی بودند. رامش سیپی کارگردان شعله با نیم‌نگاهی به هفت سامورایی که در این‌جا به دو نفر کاهش یافته‌اند، فیلمی بسیار پرتنش می‌سازد؛ با زمان تقریبی 3 ساعت و 40 دقیقه (قابل‌مقایسه با حماسه 3 ساعت و 27 دقیقه‌ای لئونه: روزی روزگاری در آمریکا) که ریتمش هیچ‌گاه افت نمی‌کند. برای این فیلم دو پایان وجود دارد.

در نخستین پایان، جبار سینگ به دست عدالت سپرده می‌شود؛ اما در نسخه دوم، جبار سینگ به دست تاکور کشته می‌شود. این تفاوت به دلیل اِعمال نظر اداره سانسور در هند در زمان نمایش فیلم است. نسخه اصلی و بی‌سانسور در سال 1990 در دسترس عموم قرار گرفت. وبدین ترتیب فیلم دارای دو پایان بود. داستان این فیلم درباره این فیلم روایتگر کشمکش‌های تاکور که پلیس بازنشسته و جبارسینگ که یک خلافکار است .

جبارسینگ خانواده تاکور را به قتل رسانده و دستانش را قطع کرده‌است. تاکور که با این اتفاق ضربه سنگینی خورده‌است، قصد دارد از او انتقام سختی بگیرد. او برای دستیابی به این هدف، دو مرد شجاع و نترس را استخدام می‌کند …

بازی در فیلم نیزه سه‌شاخه

بازی در فیلم نیزه سه‌شاخه

آمیتاب باچان بعد از شهرت در فیلم های بسیار زیادی به ایفای نقش پرداخت. وی در سال 1978 در فیلم «نیزه سه‌شاخه»، «Trishul» در نقش وی‌جی کومار حضور یافت.

نیزهٔ سه شاخه فیلمی محصول سال 1978 و به کارگردانی یاش چوپرا است. در این فیلم بازیگرانی همچون سانجیو کومار، آمیتاب باچان، شاشی کاپور، راکهی گولزار، هما مالینی، پونام دیلون، ساچین، وحیده رحمان، پریم چوپرا، افتخار ایفای نقش کرده‌اند.

مطلب مشابه: بیوگرافی دیپیکا پادوکونه بازیگر و مدل هندی؛ از ازدواج تا انتشار عکس خصوصی

فیلم دوستی

فیلم دوستی

آمیتاب باچان در سال 1981 در فیلم «دوستی»، «Yaarana» در نقش کیشان کومار به ایفای نقش پرداخت. دوستی فیلمی محصول سال 1981 و به کارگردانی راکش کومار است.

در این فیلم بازیگرانی همچون آمیتاب باچان، امجد خان، نیتو سینگ، تانوجا، قادرخان، رانجیت ایفای نقش کرده‌اند. آمیتاب باچان در زمان ایفای نقش در این فیلم، تنها 39 سال سن داشت. ساخت موسیقی این فیلم را نیز،راجیش روشن انجام داد.

فیلم مشهور قانون

فیلم مشهور قانون

یکی دیگر از فیلم های مشهور آمیتاب باچان فیلم «قانون» است. او در این فیلم در نقش وی‌جی کومار به ایفای نقش پرداخت. شکتی  که در ایران با نام قانون به نمایش درآمده و معروف است، فیلمی محصول 1982 بالیود با کارگردانی رامش سیپی و با بازیگری دیلیپ کومار، آمیتا باچان، راکهی، سمیتا پاتیل و امریش پوری است.

این فیلم توسط سلیم جاوید نوشته شد. این فیلم اولین و تنها فیلم مشترک دیلیپ کومار و آمیتا باچان است. داستان این فیلم درباره اشوینی کومار (دیلیپ کومار) کمیسر بازنشسته، در ایستگاه راه‌آهن منتظر نوه نوجوان خود راوی (آنیل کاپور) است.

پدربزرگ از نوه‌اش می‌پرسد که در آینده می‌خواهد چه کاره شود، راوی بی‌درنگ در پاسخ می‌گوید که درست مانند پدربزرگش می‌خواهد افسر پلیس شود و به کشورش خدمت کند. کومار به او می‌گوید که زندگی شخصی پلیس با چالش‌های بسیاری همراه است و بنابراین او باید در تصمیم خود تجدید نظر کند. کومار شروع می‌کند به روایت زندگی خود…

بازی در فیلم گانگستری مسیر آتش

بازی در فیلم گانگستری مسیر آتش

آمیتاب باچان در سال 1990 در فیلم «مسیر آتش» حضور یافت. مسیر آتش فیلمی در ژانر درام و گانگستری محصول سال 1990 و به کارگردانی موکول است.

آناند است. در این فیلم بازیگرانی همچون آمیتاب باچان، میتون چاکرابورتی، مادهوی، نیلم کوتهاری، دنی دنزونگپا، روهینی هاتانگادی، آلوک نات، شارات ساکسنا، آرچانا پوران سینگ، باب کریستو، تینو آناند، شاکتی کاپور ایفای نقش کرده‌اند.

داستان این فیلم درباره ویجی چوهان در کودکی شاهد مرگ پدرش است و مجبور به ترک روستای مادری میشود. او برای انتقام گرفتن از خلافکارانی که پدرش را کشتند به خلاف روی می آورد و تبدیل به یکی از بزرگترین انها میشود و…. زیرنویس فارسی اختصاصی بالیوود وان اضافه شد.

مطلب مشابه: بیوگرافی آیشواریا رای بازیگر و مدل جذاب هندی از شهرت تا ازدواج و زندگی شخصی

حضور در فیلم پرفروش محبت‌ها و همبازی شدن با شاهرخ خان

حضور در فیلم پرفروش محبت‌ها و همبازی شدن با شاهرخ خان

آمیتاب باچان در سال 2000 در فیلم مشهور «محبت‌ها»، «Mohabbatein» به ایفای نقش پرداخت. محبت‌ها نام فیلم موزیکال درام عاشقانه به کارگردانی آدیتیا چوپرا ساخت سال 2000 است. این دومین فیلم آدیتیا چوپرا پس از دلشکستهٔ شجاع عروس را می‌برد است که در هند و انگلستان فیلمبرداری شده بود.

این فیلم آمیتاب باچان و شاهرخ خان را در نقش‌های اصلی به همراه 6 بازیگر تازه‌وارد دارد. آیشواریا رای فقط در فلاش بک‌ها درنقش عشق گذشتهٔ خان حضوردارد. موسیقی فیلم را جاتین لالیت و متن شعرها را آناند بخشی تنظیم کرده‌اند. محبت‌ها، اولین فیلمی است که خان و باچان در کنار هم حضور می‌یابند.

این فیلم هم از نظر انتقادی وهم تجاری موفق بود و تبدیل به دومین فیلم پرفروش سال شد و لقب پرفروش گرفت. همچنین جوایزی از جمله جایزه فیلم‌فیر برای بهترین بازیگر مرد از دید منتقدین (شاهرخ خان) وبهترین بازیگر نقش مکمل مرد (آمیتاب باچان) گرفت.

حضور در فیلم پرستاره گاهی شادی گاهی غم

حضور در فیلم پرستاره گاهی شادی گاهی غم

آمیتاب باچان در سال 2001 در فیلم مشهور و پرستاره «گاهی شادی گاهی غم» به ایفای نقش پرداخت. گاهی خوشی گاهی غم نام یک فیلم درام هندی است که در سال 2001 به کارگردانی و نویسندگی کاران جوهر و تهیه‌کنندگی پدرش یاش جوهر تولید شده زیر بنر Dharma Productions است.

بازیگران فیلم در نقش اصلی شاهرخ خان، کاجول، آمیتاب باچان، جایا باچان، هرتیک روشن و کارینا کاپور هستند. رانی موکرجی هم دریک نقش کمیو حضور دارد. این فیلم داستان یک خانواده ثروتمند است که هنگامیکه پسر بزرگشان تصمیم به ازدواج با یک دختر ازطبقه اجتماعی پایین‌تر می‌گیرد، دچار مشکلاتی می‌شوند.

تولید فیلم از سال 1998 آغاز شد. حتی زود تر از اکران فیلم اول کاران جوهر، داره یه اتفاقایی میفته. فیلم در ابتدا قرار بود در طی جشن‌های دیوالی اکران شود اما در نهایت در14دسامبر 2001 در هند، بریتانیا وآمریکای شمالی اکران شد. در هنگام اکران فیلم نقدهای مختلفی از منتقدان دریافت کرد و واکنش‌های دوقطبی مانندی نسبت به سبک کارگردانی کاران جوهر یعنی «بزرگتر از زندگی» به دنبال داشت.

باوجود بودجه 40 کروری فیلم، گاهی شادی گاهی غم یک موفقیت بزرگ در هند و خارج هند بود و در کل 17 کرور فروخت. (19 میلیون دلار در آمریکا). این فیلم پرفروش‌ترین فیلم هندی خارج از هند تا آن زمان شد.

جالب این است که این رکورد تا پیش از این متعلق به داره یه اتفاقایی میفته فیلم قبلی کاران جوهربود و پس از 5 سال در سال 2006 این رکورد توسط فیلم کبهی الوداع ناکهنا که فیلم بعدی کاران جوهر است، شکسته شد! گاهی شادی گاهی غم جوایز زیادی ازجمله 5 جایزه از فیلم فیر به دست آورد.

مطلب مشابه: بیوگرافی سلمان خان بازیگر مشهور هندی؛ از ازدواج تا قتل یک بی‌خانمان

همبازی شدن با پسرش آبیشک باچان

همبازی شدن با پسرش آبیشک باچان

آمیتاب باچان در سال 2009 با پسر خود آبیشک باچان در فیلم «پدر» همبازی شد. پدر فیلمی در ژانر درام است که در سال 2009 منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به آمیتاب باچان، آبیشک باچان، ویدیا بالان، پارش راوال و جایا باچان اشاره کرد.

داستان این فیلم درباره یک بیماری ژنتیکی نادر شناخته شده است و تاکید بر روی یک رابطه پدر و پسر دارد؛ پدری که به خاطر مسائل سیاسی، همسر و فرزند متولد نشده اش را ترک میکند و…

حضور در اولین فیلم هالیوودی و همبازی شدن با لئوناردو دی‌کاپریو

حضور در اولین فیلم هالیوودی و همبازی شدن با لئوناردو دی‌کاپریو

آمیتاب باچان در سال 2013 موفق شد اولین حضور خود را در سینمای هالییود با فیلم «گتسبی بزرگ»، «The Great Gatsby» به دست آورد. گَتسبی بزرگ فیلمی در ژانر درام عاشقانه تاریخی است که بر اساس رمان به همین نام چاپ 1925 اثر اف. اسکات فیتزجرالد ساخته شده‌است.

نویسندگی و کارگردانی فیلم بر عهده باز لورمن بوده و در آن لئوناردو دی‌کاپریو، توبی مگوایر، کری مولیگان، جوئل اجرتون، آیلا فیشر، آمیتاب باچان، جیسون کلارک و الیزابت دبیکی به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم زندگی و زمانه میلیونر، جی گتسبی (دی‌کاپریو)، و همسایه‌اش نیک کاراوی (مگوایر) را دنبال می‌کند که ملاقات او با گتسبی در اوج شکوفایی دهه بیست در لانگ آیلند نیویورک را بازگو می‌کند.

مراحل فیلم‌برداری از سپتامبر تا دسامبر 2001 در استرالیا با بودجه 105 میلیون دلاری به طول انجامید. نظر منتقدان نسبت به گَتسبی بزرگ ضد و نقیض بود؛ این فیلم بابت سبک بصری، کارگردانی، فیلم‌نامه، اجراها و موسیقی، هم مورد تحسین و هم مورد انتقاد قرار گرفت.

تماشاگران بازخورد مثبت‌تری داشتند، و نوه فیتزجرالد فیلم را تحسین کرد و گفت: «اسکات افتخار کرده بود». تا سال 2017، این پرفروش‌ترین فیلم لورمن است که بیش از 353 میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته‌است. این فیلم در هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار هر دو نامزدی‌اش در رشته طراحی صحنه و بهترین طراحی لباس را برنده شد.

فیلم پرستاره قاتلان هندوستان

فیلم پرستاره قاتلان هندوستان

آمیتاب باچان در سال 2018 در فیلم پرستاره «قاتلان هندوستان»، «Thugs of Hindostan» به ایفای نقش پرداخت. قاتلان هندوستان یا هندوستان آزاد یک فیلم سینمایی هندی در ژانر اکشن و ماجراجویانه محصول سال 2018 به کارگردانی ویجی کریشنا آچاریا با بازی آمیتاب باچان، عامر خان، کاترینا کایف، فاطمه ثنا شیخ، لوید اوون، محمد زیشان ایوب، رونیت روی، سوپریا پاتاک است.

داستان این فیلم درباره یک آدمکش محلی است که توسط کمپانی هند شرقی استخدام شده و به لشکری از راهزن‌های میهن پرست نفوذ می‌کند. این راهزن ها نقشه دارند که رژیم بریتانیایی را سرنگون کنند و استقلال میهن را پس بگیرند…

مطلب مشابه: بیوگرافی عامر خان بازیگر مشهور هندی؛ زندگی شخصی و ناگفته‌ ها

آخرین اثر آمیتاب باچان تا سال 2024

آخرین اثر آمیتاب باچان تا سال 2024

آمیتاب باچان در آخرین اثر خود تا سال 2024 در فیلم «پروژه کی» به ایفای نقش پرداخت. پروژه کِی عنوان کاری یک فیلم علمی تخیلی هندی به نویسندگی و کارگردانی ناگ اشوین است. این فیلم که توسط ویجایانتی موویز تهیه‌شده‌است، به‌طور همزمان به زبان‌های تلوگو و هندی فیلمبرداری می‌شود.

آمیتاب باچان، پرابهاس و دیپیکا پادوکونه (در نخستین بازی خود به تلوگو) در این فیلم حضور دارند. این فیلم در فوریه 2020 به مناسبت 50 سال تأسیس ویجایانتی موویز معرفی شد. تولید این فیلم به دلیل دنیاگیری کووید-19 یک سال به تعویق افتاد. فیلم‌برداری در ژوئیه 2021 در یک مجموعه آینده‌نگر در شهر فیلم راموجی در حیدرآباد آغاز شد.

پروژه کی که با بودجه تخمینی 500 کرور ساخته شده‌است، یکی از گران‌ترین فیلم‌های هندی است که تاکنون ساخته شده‌است. موسیقی فیلم توسط میکی جی. مایر ساخته شده‌است و فیلمبرداری توسط دنی سانچز لوپز انجام شده‌است.

زندگی شخصی

زندگی شخصی

آمیتاب باچان در سال 1973 وقتی 31 ساله بود با چابا بهادوری بازیگر زن هندی که با هم در فیلم زنجیر همبازی بودند ازدواج کرد. حاصل این ازدواج  1 دختر بنام شوتا و 1 پسر بنام آبیشک بود.

بعد ها فرزندان این زوج ازدواج کردند، دختر آمیتاب با نیکیل ناندا تاجر هندی ازدواج کرد که این دو بعد ها صاحب 1 فرزند دختر بنام ناویا ناولی ناندا و 1 فرزند پسر بنام آگاستیا ناندا شدند. پسرش آبیشک که خودش بازیگر مشهوری است با آیشواریا رای بازیگر و مدل جذاب هندی ازدواج کرد که این زوج نیز صاحب 1 فرزند دختر بنام آرادیا باچان شدند. آمیتاب باچان در حال حاضر دارای 3 نوه است.

ورود به عرصه سیاست

ورود به عرصه سیاست

آمیتاب باچان در سال 1984 وارد دنیای سیاست شد و این کار را در واقع برای حمایت از دوست خانوادگی و قدیمی خود راجیو گاندی انجام داد.

در آن سال او به رقابت با سیاست‌مدار معروف آن زمان و به موافقت با سیاست‌های گاندی پرداخت و با آرای بسیار بالایی برنده انتخابات پارلمان شد و با اکتساب 68/2 درصد از آرا روی کرسی پارلمان نشست؛ ولی این کار دوام زیادی نداشت زیرا باچان 3 سال بعد استعفاء داد و کار خود را نیمه‌کاره رها کرد اما همسرش پا جای پای او گذاشت و فعالیت در امور سیاسی را ادامه داد. او هم‌اکنون عضو یکی از احزاب سیاسی هند است.

مطلب مشابه: بیوگرافی ریتیک روشن بازیگر جذاب هندی؛ از ازدواج تا مدلینگ و ثروت او

رفتن تا دم مرگ

رفتن تا دم مرگ

در سال 1982 در زمان ساخت فیلم اکشن کولی آمیتاب ضربه سختی خورد و به علت پارگی روده‌ها در بیمارستان بستری شد. پزشکان وضعیت او را خطرناک توصیف کردند و حتی خطر مرگ را برای او پیش‌بینی کردند ولی آمیتاب بهبود یافت و پس از چندین ماه دوباره به کار برگشت.

فیلم کولی از برکت مصدومیت باچان از فروش بالایی برخوردار شد. در 30 نوامبر 2005 آمیتاب باچان بار دیگر تحت عمل جراحی قرار گرفت. او از چند روز قبل از درد شکم شکایت داشت.

در طول مدت بیماری، عمل جراحی و در زمان نقاهت، بیشتر پروژه‌های کاری او معلق نگه داشته شدند تا او بازگردد و خود کارش را ادامه دهد؛ زیرا هیچ‌کس در هند پیدا نمی‌شود که بتواند جانشین او شود.

روز بعد، هواداران‌ و دوستداران‌ او که‌ اکثر شامل‌ مردم‌ عادی‌ بودند، با پیمودن‌کیلومترها راه‌ آن‌ هم‌ با پای‌ پیاده‌ به‌ عیادت‌ اوآمده‌ و برای‌ تندرستی‌ او دعا کردند.به‌ هر حال‌ در جامعه‌ هند، آمیتا باچان‌ ازمحبوبیت‌ و مقبولیت‌ بالایی‌ برخوردار است‌; به‌گونه‌ای‌ که‌ حتی‌ احزاب‌ وگروه‌های‌ سیاسی‌ فعال‌در جامعه‌ هم‌ از محبوبیت‌ او استفاده‌ کرده‌اند.

چندی‌ پیش‌ پیروزی‌ حزب‌ کنگره‌ هندوستان‌ درایالت‌ آتار پرادش‌ هند در انتخابات‌، حاصل‌حضور این‌ هنرپیشه‌ وحمایت‌های‌ او بوده‌ است‌.

علایق

علایق

غذاهای مورد علاقه آمیتاب باچان، بیندی سابجی، خیر، جالیبی و گالوب جامون است. میوه مورد علاقه اش هم انبه است. بازیگر مرد مورد علاقه اش دیلیبکومار و بازیگر زن مورد علاقه اش وحیده همان است. ورزش های مورد علاقه این بازیگر هم تنیس و کریکت است.

کشور مورد علاقه اش برای سفر لندن، پترزبورگ و سوییس است. فیلم بالییودی مورد علاقه اش «تشنه» و «گل کاغذی» است. رنگ مورد علاقه اش هم سفید است. کارهای مورد علاقه‌اش که در زمان فراغت انجام می دهد گوش دادن به موزیک های قدیمی، تنیس بازی کردن و کتاب خواندن هستند. البته آمیتا هیچ فرصتی را برای تماشای فیلم ای مورد علاقه‌اش از دست نمی دهد.

بیماری آمیتاب باچان

آمیتاب باچان که سفیر یونیسف درباره بیماری هپاتیت نوع ب است در کمپین وزارت بهداشت هند اعلام کرد که تقریبا 75 درصد کبدش به علت ابتلا به هپاتیت ب از دست رفته است، او اما روند درمانی خود را کامل کرده و درمان شده است.

از تاسیس تا ورشکستگی شرکت فیلمسازی

از تاسیس تا ورشکستگی شرکت فیلمسازی

آمیتاب باچان در سال 1996 شرکت سهامی آمیتاب باچان برای تولید فیلم و معرفی محصولات و خدماتی سینمایی را تاسیس کرد اما کمتر از 1 سال سرمایه گذاری های شرکت شکست خورد و اعلام ورشکستگی کرد.

پادشاه بالییود در این باره گفت: حتی ستاره شدن هم كمك نكرد تا شركت فیلمسازی ام سر پا بماند و موفق شود! زمانی كه به عنوان بازیگر جلوی دروبین می‌رفتم، احساس می كردم كار تهیه كنندگی نباید چندان سخت باشد. از خودم می پرسیدم چرا بازیگران سرشناس سراغ كار تهیه كنندگی نمی‌روند.

وقتی خودم این حرفه را از نزدیك تجربه كردم، علتش را فهمیدم! دنیای تهیه كنندگی، دنیای خاصی دارد كه هر كسی از رمز و راز آن خبر ندارد و با پیچیدگی‌هایش آشنا نیست. یك بازیگر خوب بودن الزاما به معنی آن نیست كه تو می‌توانی تهیه كننده خوبی هم باشی.

مطلب مشابه: بیوگرافی کارینا کاپور بازیگر و مدل جذاب هندی؛ از ازدواج تا رابطه با سلمان خان

موفقیتم را مدیون پدر و مادرم هستم!

آمیتاب باچان در یک‌ مصاحبه‌ مطبوعاتی‌ به‌ دوران‌کودکی‌اش‌ اشاره‌ کرد که‌ پسری‌ بسیار خجالتی‌بوده‌ اما پدرش‌ که‌ شاعر معروف‌ هند است‌، به‌ اوکمک‌ کرده‌ تا براین‌ مشکل‌ غلبه‌ کند و اکنون‌موفقیتش‌ را مدیون‌ تلاش‌های‌ پدر و مادرش‌می‌باشد.

من آدم معمولی‌ای هستم!

من آدم معمولی‌ای هستم!

آمیتاب باچان همیشه خود را فردی معمولی عنوان کرده است. او می‌گوید: همیشه‌ خود را آدمی‌ معمولی‌ و متوسط می‌دانم‌; حتی‌ در حیطه‌ کار بازیگری‌ هم‌خود را دست‌ بالا احساس‌ نمی‌کنم‌ و یک‌ بازیگر متوسط هستم‌.

هیچ‌ وقت‌ لقب‌ها و جوایز و حتی‌تشویق‌ها و حمایت‌های‌ مردم‌ سبب‌ نشده‌ واقعیت‌وجودی‌ خود را نادیده‌ بگیرم‌ اما در مورد خودم‌واقعا احساس‌ می‌کنم‌ بخت‌ و اقبال‌ سر راهم‌ بوده‌که‌ مرا این‌ گونه‌ موفق‌ کرده‌ است‌.

مجری گری

آمیتاب باچان در سال 2000 یک جنگ تلویزیونی با اقتباس از برنامه چه کسی می خواهد میلیونر شود از تلویزیون انگلستان، بعنوان مجری در تلویزیون هندوستان درخشید او با این برنامه هفته ای نیم میلیون دلار پول بدست آورد و از نظر مالی و روحی بعد از ورشکستگی شرکت فیلمسازی اش وضعیت زندگی اش را بهبود بخشید، این برنامه تا سال 2005 ادامه داشت. وی بعد ها در چندین برنامه تلویزیونی دیگر شرکت کرد.

دوستی نزدیک با شاهرخ خان

دوستی نزدیک با شاهرخ خان

آمیتاب باچان دوستی نزدیکی با شاهرخ خان دارد، او درباره شاهرخ خان میگوید: شاهرخ یک دوست صمیمی و عزیز است. آدم راحت و همراهی است و همیشه می‌توانی روی او و حرفش حساب کنی. خیلی راحت‌ آمد سر صحنه و نقشش را بازی کرد. همیشه او را تحسین کرده‌ام. ما چند فیلم موفق در کنار هم داشته‌ایم و امیدوارم در آینده در فیلم‌های بیشتری با یکدیگر همبازی شویم.

پسرم برای بازی از من مشورت میخواهد!

پسرم برای بازی از من مشورت میخواهد!

آمیتاب باچان زمانی که در برنامه زنده تلویزیونی بود عنوان کرد که پسرش آبیشک  از او مشورت میخواهد. او در این باره گفت: پسرم همیشه با من مشورت میکند، ولی تصمیم نهایی را خودش می‌گیرد و درستش هم همین است. او روی پای خودش ایستاده و این چیزی است که من می‌‌خواهم اما طبیعی است که برای کارهایش با من مشورت کند.

درست است  من پدرش هستم،‌ ولی  من بازیگری‌ام که بیش از 40 سال است در صنعت سینمای هند و در رشته بازیگری مشغول کار هستم. او چرا باید خودش را از چنین تجربه‌ای محروم کند و من چرا نباید تجربیاتم را در اختیار او بگذارم.

پرستاره بودن فیلم دلیل موفقیت نیست!

آمیتاب باچان در مصاحبه‌ای گفت: فکر نمی‌کنم چهره‌ها و ستاره‌ها تضمین کننده اصلی موفقیت یک فیلم باشند. این فیلمنامه است که در هر فیلمی حرف اول و اصلی را می‌زند. آکشی کومار سال قبل 3 فیلم بسیار پر فروش داشت که در همه آنها فقط او ستاره اصلی بود. اما «تشان» او ماه قبل شکست سخت تجاری خورد.

این در حالی است که فیلم سیف علی‌‌خان، آنبل کاپور و کارشیما کاپور را هم داشت. پس می‌بینید اگر در فیلمی تعداد بیشتری ستاره وجود داشته باشد، آن فیلم الزاما با استقبال عمومی روبه‌رو نمی‌شود. آن فیلم‌هایی که من به‌صورت مشترک با شاهرخ‌خان، آکشی کومار و حتی پسرم آبیشک بازی کرده‌ام،  همه قصه‌هایی جذاب‌ داشته‌اند و توانسته‌اند انبوه تماشاگران را جذب خود کنند. در «چنی کوم»‌ هم فقط من بودم و فیلم موفق شد. چرا؟ چون قصه خوبی داشت.

آرزوی آمیتاب باچان در زندگی!

وقتی از آمیتاب باچان درباره آرزوی زندگیش پرسیده شد گفت: زندگی سرشار از آرزوهایی است كه شاید نتوانیم به آنها دست پیدا كنیم. همیشه با خودم می‌گفتم ای كاش بتوانم تمام زبان‌های موجود در كشورم را یاد بگیرم.

ای كاش می توانستم سازی را بنوازم، ای كاش… چیزهای زیادی وجود دارد كه امكان دستیابی به آنها را پیدا نكردم و فكر هم نمی كنم بتوانم آنها را عملی و برآورده كنم. بگذارید این آرزوها همچنان به عنوان آرزو باقی بماند.

مطلب مشابه: بیوگرافی پریانکا چوپرا بازیگر و مدل مشهور هندی؛ از ازدواج تا شخص های خصوصی

نظر آمیتاب باچان درباره فیلم های هالیوودی!

نظر آمیتاب باچان درباره فیلم های هالیوودی!

آمیتاب باچان درباره فیلم های هالیوودی گفت: در فیلم های هالیوودی كمتر با كاری برخورد می كنید كه هندی ها در آنها حضور چشمگیری داشته باشند. اگر فیلمنامه های خوب نوشته شود، مطمئن باشید بازیگران هندی زیادی هستند كه می توانند نقش های خوبی در فیلم های هالیوودی بگیرند.

همیشه تحسین كننده بازیگرانی مثل مارلون براندو، آل پاچینو و رابرت دنیرو بوده ام. همیشه دوست داشتم در یك محصول خوب آمریكایی بازی كنم، اما مهم ترین نكته این است كه باید فیلمنامه جذابی داشته باشد و نقش خوبی هم برای من در آن باشد.

در ادامه درباره حضور در فیلم گتسبی بزرگ گفت:  تجربه خیلی خوبی بود. ما بازیگران هندی در كشور خودمان با یك نوع خاص فیلمسازی روبه رو هستیم كه متفاوت از كشورهای دیگر است. نوع كار بازیگران انگلیسی زبان و سبك كارگردانی باز لورمن، یك كلاس درس خوب برای من بود و چیزها و نكات زیادی را یاد گرفتم.

جوایز، افتخارات و ثروت

جوایز، افتخارات و ثروت

آمیتاب باچان همانطور که گفتیم ملقب به پادشاه بالییود، سینمای هند است. او در دوران هنری خود برنده جوایز مختلفی شده است.

آمیتاب باچان در طول سه دهه گذشته بارها جوایز مختلفی را از فیلم فیر، جشنواره اصلی فیلم‌های هندی، دریافت کرده‌است. بهترین بازیگر مرد نقش مکمل در سال 1972 در فیلم Anand، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل در سال 1974 در فیلم نمک‌حرام (Namak Haram)، بهترین بازیگر مرد در سال 1978 در فیلم Amar Akbar Anthony، بهترین بازیگر مرد در سال 1979 در فیلم Don، جایزه یک عمر دستاورد در سال 1991، بهترین بازیگر مرد در سال 1992 در فیلم Hum، جایزه فوق ستاره هزاره (در فیلم بیعرضه) از ناکات تیرکیو و با هنرمندی فرهاد پاشا، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل در سال 2001 در فیلم Mohabbatein، بهترین بازیگر مرد از نگاه منتقدین در سال 2002 در فیلم Aks، جایزه نام قدرتمند سال در 2004، بهترین بازیگر مرد از نگاه منتقدین در سال 2006 برای فیلم «سیاه»، بهترین بازیگر مرد در سال 2006 برای فیلم «سیاه»، او در طی 4 دهه دوران بازیگری خود، شاید معروف‌ترین بازیگر (یا دست‌کم یکی از معروف‌ترین بازیگران) سینمای هند بوده‌است.

آمیتاب باچان تاکنون به خاطر بازی‌های خوب خود جوایز بی‌شماری را از آن خود کرده‌است ولی افتخارات او در کشورهای دیگر دنیا نیز کم نیستند. در ژوئیه 1999 وبگاه بی‌بی‌سی پس از انجام یک نظرسنجی از باچان به عنوان «بزرگ‌ترین ستاره هزاره» یاد کرد. در این نظرسنجی باچان گوی سبقت را از الک گینس، مارلون براندو، سر لورنس اولیویه و چارلی چاپلین ربود.

در ژوئن 2000 باچان نخستین آسیایی شد که مجسمه مومی‌اش در موزه مجسمه‌های مومی مادام توسو در لندن قرار گرفت. در مارس 2001 سایت «فوربس» از باچان به عنوان «قدرتمندترین هنرپیشه بالیوود» نام برد. در سپتامبر 2001 در جشنواره فیلم اسکندریه مفتخر به دریافت جایزه «ستاره قرن» شد. در آوریل 2005 مرکز تئاتر لینکلن در نیویورک ویژه برنامه‌ای با نام «یک شب با آمیتاب باچان» ترتیب داد و لقب «بزرگ‌ترین ستاره سینمای دنیا» را به او داد.

در سال 2005 با اجازه باچان، صدای او روی فیلم رژه پنگوئن‌ها گذاشته شد. ثروت آمیتاب باچان در سال 2024 معادل بر 400 میلیون دلار براورد شده است.

مطالب مشابه را ببینید!