مجله تاپ‌ناز‌

بیوگرافی شبنم قلی خانی + عکس های شبنم قلی خانی همسر و فرزندش

شبنم قلی خانی

بیوگرافی شبنم قلی خانی

شبنم قلی خانی بازیگر متولد 19 آبان سال 1356 است او هنرپیشه و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون است. او فارغ التحصیل رشته نمایش – صحنه آرایی در دانشگاه آزاد تهران می باشد.

شبنم قلی خانی

شروع بازیگری

او فعالیت بازیگری را سال 1376 با بازی در تئاتر آنتینگونه در تئاتر شهر تهران شروع کرد. او مورد توجه شهریار بحرانی قرار گرفت و در فیلم مریم مقدس به کارگردانی او بازی کرد. در این فیلم نقش مریم مادر عیسی مسیح را بازی کرد.

شبنم قلی خانی

نخستین سریال

نخستین سریالی که در آن بازی کرد سریال اولین شب آرامش به کارگردانی احمید امینی بود.

یک سال بعد در سریال تلویزیونی سال های برف و بنفشه که از کانال های اروپا، آمریکا و آسیا پخش شد، ایفای نقش کرد.

او سپس با علیرضا افخمی آشنا شد و در سریال تلویزیونی به نام پنجمین خورشید و پنج کیلومتر تا بهشت به کارگردانی او خوش درخشید.

او در فاز دوم سرزمین کهن به کارگردان کمال تبریزی ایفای نقش کرد.

او مدرک کارشناسی ارشد تئاتر را هم گرفته است. او سال 2004 عو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران شد و بازیگری تئاتر را آموزش می دهد.

او چندین سال هم بازیگری به کودکان را هم تدریس کرده است.

شبنم قلی خانی به دلیل کار همسرش و همچنین ادامه تحصیل از سال 1392 در استرالیا زندگی می کند و هم اکنون به کشور ایران برگشته است.

شبنم قلی خانی

ساخت مستند و فیلم کوتاه

او تا به حال چند فیلم مستند و کوتاه و یک فیلم انیمیشن را کارگردانی کرده است. او در سال 2005 نخستین اثرش به نام جقیقت یک دست فروش را که فیلمی مستند بود، کارگردان کرد و وارد عرصه کارگردانی شد.

شبنم قلی خانی

بازی در فیلم عطش

در سال ۱۳۸۱، شبنم در فیلم عطش در نقش ندا ایفای نقش کرد و با بازیگرانی چون بهرام رادان، فریبرز عرب‌ نیا و شهرام حقیقت‌ دوست هم‌بازی شد.

وی در سال ۱۳۸۴، برای بازی در مجموعهٔ تلویزیونی اولین شب آرامش به کارگردانی احمد امینی جلوی دوربین رفت. او در این مجموعه به همراهی بازیگرانی چون پرویز پورحسینی، اکرم محمدی، یکتا ناصر، مهدی پاکدل و آتیلا پسیانیدرخشید.

شبنم قلی خانی

بازی در سریال سال های برف و بنفشه

شبنم در سال بعد در مجموعهٔ سال‌های برف و بنفشه به همراه سام درخشانی، لاله اسکندری، امیر آقایی و اسماعیل شنگله درخشید. این مجموعه از کانال‌های اروپا، آمریکا و آسیانیز پخش‌شد.

شبنم قلی خانی

بازی در سریال نردبانی به آسمان

وی در سال بعد برای بازی در مجموعهٔ تلویزیونی نردبانی به آسمان به کارگردانی محمدحسین لطیفی جلوی دوربین رفت. بخش‌هایی از این مجموعه در شهر سمرقند و بخارا درافغانستان تصویربرداری‌شد.

شبنم قلی خانی

بازی در فیلم خاطره

در سال ۱۳۸۷، شبنم برای بازی در فیلم خاطره جلوی دوربین رفت و با بازیگرانی از جمله مهناز افشار، پژمان بازغی، لادن طباطبایی، پوریا پورسرخ و الیزابت امینی هم‌بازی شد

شبنم قلی خانی

بازی در سریال پنجمین خورشید

پنجمین خورشید یکی از مجموعه‌های تلویزیونی است که شبنم در نقش هما ایفای نقش کرد. کارگردانی این مجموعه را علیرضا افخمی بر عهده داشت. داستان این مجموعه دربارهٔ دو دوست به نام‌های محسن و همایون است که در سال ۱۳۶۴ و وضعیت ناخوش‌آیند اقتصادی زندگی می‌کنند. طی جریانی، محسن عتیقه‌ای پیدا می‌کند و با آن به سال ۱۳۸۸ سفرکرده و دلباختهٔ دختری به نام هما می‌شود. قلی‌خانی دربارهٔ ایفای نقش هما در این مجموعه گفت: «می‌پندارم مهم‌ترین دلیلی که موجب‌شد این نقش را با تفاوت‌های بسیار آن با نقش‌های پیشین خود بازی‌کنم، کمک‌های آقای افخمی و سخت‌گیری‌های به‌جای ایشان بود.» از بازیگران این مجموعه می‌توان به حمید گودرزی و مریم کاویانی اشاره نمود.

شبنم قلی خانی

بازی در سریال پنج کیلومتر تا بهشت

قلی‌خانی در مجموعهٔ تلویزیونی پنج کیلومتر تا بهشت به همراه بازیگرانی از جمله داریوش فرهنگ، مهدی سلوکی، پردیس افکاری، شهرام قائدی، نفیسه روشن و شهنام شهابی درخشید. کارگردانی این مجموعه را نیز علیرضا افخمی بر عهده داشت. داستان این مجموعه دربارهٔ جوانی به نام امیرحسین است که کارمند شرکت واردات داروی همایون است و مدتی است که به دختر همایون، آیدا (شبنم قلی‌خانی) علاقه‌مند شده‌است.

شبنم قلی خانی

بازی در سریال سرزمین کهن

سرزمین کهن یکی دیگر از مجموعه‌های تلویزیونی است که شبنم در آن به ایفای نقش پرداخته‌است. فیلم‌برداری این مجموعه از سال ۱۳۸۷ به کارگردانی کمال تبریزی آغاز گردید و مدتی است که به دلیل اصلاحات متنی متوقف شده‌است و پس از بازنویسی مجدد فیلمنامه دوباره جلوی دوربین خواهد رفت. از بازیگران فاز نخست این مجموعه می‌توان به ثریا قاسمی، الهام حمیدی و پژمان بازغی اشاره نمود. شبنم به همراه بازیگرانی از جمله شهاب حسینی، نیکی کریمی، محمدرضا فروتن و جعفر دهقان به فاز دوم این مجموعه پیوست.

 

بازی در فیلم پنجشنبه آخر ماه واپسین

پنج‌شنبهٔ آخر ماه واپسین فیلمی است که شبنم قلی‌خانی در آن ایفای نقش کرده‌است. این فیلم در سال ۱۳۹۰ به کارگردانی ماشاءالله شاه‌مرادی‌زاده ساخته‌شد. این فیلم محتوای اجتماعی–مذهبی دارد و دربارهٔ چند جوان است که پارتی برگزار می‌کنند و روحانی وارد این خانه می‌شود. از بازیگران این فیلم سینمایی می‌توان به محمود پاک‌نیت در نقش روحانی اشاره نمود.

شبنم قلی خانی

کارگردانی

شبنم نویسندگی و کارگردانی چندین فیلم کوتاه و مستند را بر عهده داشته‌است. در سال ۲۰۰۴، او نخستین فیلم کوتاه خود به نام واقعیت یک فروشندهٔ خیابانی را کارگردانی کرد. از فیلم‌های کوتاه او می‌توان به فیلم کوتاه زندگی اشاره کرد که او نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی آن را بر عهده داشت. داستان این فیلم کوتاه ۱۰ دقیقه‌ای مربوط به یک زندگی و مرگ ساده است.

 

ماجرای آشنایی و ازدواج  شبنم قلی خانی و همسرش

شبنم: خواهر رضا و خواهر من که هر دو از ما بزرگتر هم هستند، دوستان صمیمی یکدیگر بودند. زمانی که در دانشگاه قبول شدم. برای درس ماکت سازی احتیاج داشتم یک نفر به من کمک کند. خواهرم گفت برادر دوستم در رشته معماری تحصیل می کند و می تواند به تو کمک کند. آشنایی ما از ساخت این ماکت آغاز شد و در نهایت خواهرهای ما برایمان این نقشه را کشیدند و در نهایت سال 86 با هم ازدواج کردیم.

روز خواستگاری استرس نداشتید؟ مثلا چایی رو پای آقا رضا نریخت؟ (خنده)
شبنم: فکر می کنم شما خیلی به فیلم هندی علاقمند هستید (خنده) مراسم خواستگاری ما خیلی سنتی و رسمی برگزار شد اما خوشبختانه هیچ اتفاق غیرقابل پیش بینی در آن نیفتاد و همه چیز خیلی خوب پیش رفت.
شبنم قلی خانی
این زوج دارای یک فرزند به نام شانا میباشند که در سال 94 به دنیا آمد.
شبنم قلی خانی

سفیر محیط زیست

او یکی از سفیران محیط زیست در پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز است و در این مورد گفته است: مادر تمام انسان و موجودات طبیعت است و نباید اقلیم ها تغییر پیدا کنند. با رشد جمعیت، استفاده از آلاینده ها، افزایش ماشین آلان باعث افزایش گرمایش زمین شده ایم و باعث از بین رفتن اقلیم ها شده ایم. باید تا قبل از اینکه دیر شود به فکر طبیعت باشیم.

علایق

او بیشتر اوقات فراغتش را فیلم می بیند و به مسافرت می رود و به مطالعه و کتاب خواندن هم علاقه دارد و گاهی هم می نویسد.

مطالب مشابه را ببینید!