مجله تاپ‌ناز‌

تحت چه شرایطی انسولین فاسد می شود؟

انسولین

شرایط نگهداری انسولین

افراد مبتلا به دیابت با تزریق انسولین قند خون را کنترل می کنند. اما انسولین شرایط خاصی برای نگهداری دارد تا فاسد نشود.

 

انسولین را در معرض نور خورشید قرار ندهید

یکی از بهترین دارو ها برای درمان دیابت انسولین است. انسولین با انتقال قند موجود در خون به داخل سلولها باعث کاهش قند خون می شود ، به طور معمول تزریق دو بار در روز انسولین برای کنترل قندخون کافی است . اما در بعضی موارد برای کنترل بهتر قند خون جهت بعضی از افراد 3 تا 4 تزریق در روز نیز در نظر گرفته میشود .انسولین

انسولین

شرایط نگهداری از انسولین

کارشناس سازمان غذا و دارو گفت:اگر انسولین در معرض نور خورشید قرار گیرد دچار تغییر رنگ قهوه ای نشان می دهد که در این موارد نباید از آن استفاده کنند،همچنین انسولین در اثر یخ زدن صدمه می بیند و به همین علت نباید انسولین در قسمت جایخی یخچال قرار داد.

در توضیح انسولین اظهار داشت:تزریق انسولین برای کنترل قند خون در اشخاص با دیابت نوع یک (شرایطی که بدن انسولین نمی سازد و نمی تواند مقدار قند خون را کنترل کند) یا در افراد با دیابت نوع دو (در شرایطی که قند خون خیلی بالاست به دلیل عدم تولید یا استفاده انسولین به صورت طبیعی) که قند خون با داروهای خوراکی به تنهایی کنترل نمی شود، استفاده می شود.

انسولین

انسولین را در قسمت جایخی قرار ندهید

وی ادامه داد:انسولین قند خون بالا را کنترل می کند اما دیابت را درمان نمی کند بنابراین به استفاده آن حتی در صورت احساس بهبودی، ادامه یابد.

کارشناس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، عنوان کرد:انسولین ها به شکل محلول مایع یا سوسپانسیون وجود دارند که به جز انسولین رگولار که به شکل وریدی و عضلانی نیز قابل استفاده است، به شکل زیر جلدی تزریق می شوند.

اعتصام افزود:تزریق انسولین در نواحی مختلف شکم، قسمت بالایی بازو، قسمت بالایی پا یا باسن می تواند انجام شود.

وی اظهار کرد:برای هر بار تزریق از نواحی مختلف برای تزریق استفاده شود، به طوریکه هر تزریق در فاصله 3 سانتیمتر از محل تزریق قبل اما در همان ناحیه (برای مثال، ران) انجام شود و از همه نواحی موجود در آن بخش استفاده و بعد تزریق به یک قسمت متفاوت تغییر داده شود(برای مثال بازو).

این داروساز تصریح کرد:از تکان دادن شدید ویال های انسولین خودداری شود زیرا این کار می تواند باعث از دست رفتن قدرت دارو شود.

وی ادامه داد:انسولین ها را نباید در معرض درجه حرارت های بالا، تماس مستقیم با نور آفتاب و یا یخ زدن قرار گیرد زیرا اثر بخشی خود را از دست می دهند.

اعتصام گفت:ویال ها و قلم های انسولین باز نشده باید در یخچال و در دمای 2-8 درجه نگهداری شوند اما پس از باز شدن نیازی به نگهداری در یخچال نیست.

وی افزود:دمای اتاق زیر25 درجه دمای مناسب برای نگهداری آنهاست و در صورت نیاز به حمل و نقل در فصل گرما یا در شریط دمایی بالاتر دمای اتاق از کیف های خنک کننده استفاده کنید.

اعتصام بیان کرد:اگر انسولین در معرض نور خورشید قرار گرفته باشد گاه تغییر رنگ قهوه ای نشان می دهد که در این موارد نباید از آن استفاده کنند، همچنین انسولین در اثر یخ زدن صدمه می بیند و به همین علت نباید انسولین در قسمت جایخی یخچال قرار داده شود.

کارشناس دفترتحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اظهار کرد:در صورت فاسد شدن انسولین، نوع شفاف آن کدر و نوع شیری آن یکنواختی خود را ازدست می دهد و به صورت دانه دانه به دیواره شیشه می چسبد، همچنین ویال های انسولین پس از یک ماه باید دور ریخته شوند چون قدرت انسولین بعد از یک ماه کاهش پیدا می کند.

اعتصام در پایان تاکید کرد:در مسافرت بهتر است انسولین را در کیف دستی خود حمل و به قسمت بار نسپارید! این نکته به ویژه در مسافرت با هواپیما اهمیت دارد زیرا در ارتفاع بالا ممکن است انسولین در قسمت بار هواپیما یخ بزند.

انسولین در چه شرایطی فاسد میشود؟

مطالب مشابه را ببینید!