مجله تاپ‌ناز‌

تصورات اشتباه در مورد واژینیسموس در زنان

به درد و انقباض ناگهانی در واژن خانم ها در هنگام رابطه جنسی واژینیسموس می گویند.

 

واژینیسموس یا درد واژن در زنان چرا رخ میدهد

اغلب زنان، واژینیسموس را به صورت انقباض و درد ناگهانی، در هنگام نزدیکی، توصیف می کنند. این مشکل ناشی از انقباض خود به خود و غیرارادی عضلات کف لگن است و اراده فرد در آن نقشی ندارد. این واکنش ممکن است در معاینه زنانه نیز ظاهر و مانع ورود اسپکولوم – وسیله معاینه داخلی – به داخل واژن شود.
از نظر پزشکی، این وضعیت نتیجه گرفتگی غیرارادی مداوم یا مکرر عضلات یک سوم خارجی واژن است که مانع مقاربت جنسی می شود. این وضعیت ممکن است به صورت مشکل پایدار برای دخول رخ دهد. با وجود اینکه زن موافقت خود را ابراز یا حتی برای انجام دخول، تلاش می کند، واژینیسموس، در شدیدترین حالت می تواند نزدیکی و دخول را غیرممکن سازد و منجر به درد شدید شود.
در برخی موارد این انقباض به حدی شدید است که باعث بسته شدن خود به خود پاها و انقباض شدید همه بدن، افزایش ضربان قلب، تنفس و افت فشار خون شود.

علل واژینیسموس

تجربیات زندگی برای افراد گوناگون، متفاوت بوده است و بدن برخی زنان با واژینیسموس به انجام فعالیت جنسی واکنش نشان می دهد. مقاربت شتابزده در شب اول ازدواج و تجربه دردناک ناشی از این مسئله، ناآگاهی از آناتومی و عملکرد دستگاه تناسلی زن و نیز ناآشنایی با روش های فعالیت جنسی، از عمده ترین علت هایی هستند که باعث بروز این اختلال می شوند.

تصورات اشتباه در مورد واژینیسموس در زنان

واژینیسموس به صورت انقباض و درد ناگهانی در هنگام رابطه جنسی بروز میکند

10 باور غلط در مورد واژینیسموس

1. زنانی که واژینیسموس دارند از نظر فعالیت جنسی بسیار سردند.

سرد بودن به معنای بی پاسخ گذاشتن تحریکات جنسی است. بیشتر زنانی که واژینیسموس دارند به تحریکات جنسی پاسخ داده و عمیقا آرزومند عشقبازی هستند. طبیعی است که وقتی آمیزش غیرممکن و یا با ناراحتی همراه است، این زنان شروع به اجتناب از نزدیکی نمایند.

2.‎واژینیسموس خود به خود از بین می رود.

‎واژینیسموس به خودی خود بهبود نمی یابد. هر چه درمان زودتر آغاز شود، نزدیکی بدون درد سریعتر حاصل خواهد شد. البته ‎واژینیسموس کاملا قابل درمان است و حتی زنانی که دهها سال با این مشکل دست به گریبان بوده اند هم درمان کامل شده اند.

3. اگر ما فقط کمی سفت و سخت تر تلاش کنیم و به طور مداوم نزدیکی کنیم، بالاخره انجام خواهد شد.

استمرار در تلاش برای دخول در نزدیکی های دردناک فقط شرایط را بدتر می کند نه بهتر. اعمال زور به درمان ‎واژینیسموس کمک نمی کند. اگر در هنگام نزدیکی درد دارید، آن را متوقف کرده و به دنبال درمان باشید.

4. خوردن ویتامین های مخصوص، شل کردن عضلات و تمدد اعصاب، نوشیدن شراب، تماشای فیلم های غیراخلاقی و یا گوش دادن به توصیه های این و آن باعث مداوای ‎واژینیسموس می شود.

5. اصولا رابطه جنسی آزار دهنده است.

6. شوهر من برای من بیش از حد بزرگ است.

7. درمانی برای‎واژینیسموس وجود ندارد.

8. درمان‎واژینیسموس مستلزم صرف هزینه گزافی است.

9. تمام زنانی که‎واژینیسموس دارند، در گذشته مورد خشونت جنسی قرار گرفته اند.

10. عمل جراحی مشکل را حل خواهد کرد.

درمان واژینیسموس

متاسفانه در کشور ما، در بسیاری از موارد، درمان های اصولی برای این اختلال ارائه نمی شود. این امر بیشتر ناشی از ناآگاهی مردم از علت و روش درمان این اختلال است. برخی از مردم براساس عقاید عامیانه، عدم توانایی دخول و نزدیکی را به طلسم شدن زوج نسبت می دهند و برای درمان آن متوسل به روش های خرافی عجیب و غریب می شوند.
برخی دیگر عللی مانند وجود هفت پرده، و باز کردن پرده بکارت یا هایمنکتومی را به عنوان درمان این اختلال می شناسند در حالی که این مشکل هیچ ارتباطی به ضخامت پرده بکارت نداردو باز کردن پرده بکارت در طی عمل، هیچ تاثیری در درمان این اختلال نخواهد داشت. استفاده از ژل ها و کرم های لغزنده کننده نیز معمولا کمکی به درمان نمی کنند؛ گرچه توسط بسیاری از افراد توصیه می شوند.
کلید اساسی در درمان، ایجاد تغییرات شناختی در فرد و آمادگی برای انجام مقاربت است و خبر خوب برای مبتلایان به واژینیسموس این است که این اختلال، درمان پذیرترین اختلال جنسی است و با روش های جدید درمانی، بیش از 99 درصد بیماران بهبود می یابند. اغلب بیماران از تغییری که در طی درمان و پس از آن در زندگی شان پدید می آید، شگفت زده می شوند.

باورهای غلط درباره واژینیسموس در زنان

مطالب مشابه را ببینید!