مجله تاپ‌ناز‌

خوردن جگر در دوران بارداری ممنوع است

جگر

جگر کبابی, جگر سرخ شده و بریونی که حاوی جگر است برای زنان حامله ممنوع است

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از خانمها در دوره بارداری پیش می‌آید این است که خوردن جگر در طول بارداری به نفع آنهاست یا به ضررشان. از آنجا که جگر خونساز است ممکن است برای بسیاری از خانم‌های باردار این تصور پیش بیاید که مصرف آن می‌تواند سطح اسید فولیک و آهن خون را افزایش دهد اما واقعیت این است که خوردن جگر در این دوران چندان مناسب نیست.

جگر ویتامین A زیادی دارد
با اینکه جگر سرشار از ویتامینها و مواد معدنی است اما به دلیل بالا بودن سطح ویتامین رتینول  در آن میتواند به جنین آسیب وارد کند. علاوه بر جگر محصولاتی که از جگر گوشت و مرغ و مغز تهیه شده، هم همین خاصیت را دارد. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد جگر پخته شده سطح پایینی از رتینول دارد  و بنابراین مصرف خوراکیهایی مانند جگر سرخ شده و بو داده هم در این دوران مناسب نیست.

مکمل ویتامین A را با احتیاط مصرف کنید
علاوه بر این که در خوردن جگر باید احتیاط کنید بهتر است حواستان به مکملهای ویتامینی که مصرف می‌کنید هم باشد تا سطح ویتامین A آن بیش از حد مجاز نباشد. بهترین کار این است که پیش از  مصرف هرگونه مکملی با پزشک مشورت کنید. به یاد داشته باشید این اقدام احتیاطی را درباره مکمل‌های روغن مایع هم داشته باشید چون روغن ماهی یا از بدن ماهی تهیه شده یا از کبد ماهی و حتما میدانید که نباید از مکملهایی که از کبد ماهی تهیه شده استفاده کنید چون روغن کبد ماهی غلظت بسیار بالایی از رتینول را دارد.

 مصرف جگر در بارداری،مضرات جگر در بارداری

خوردن جگر در دوران بارداری چندان مناسب نیست

ویتامین A را از کجا تامین کنید
شما نیاز به مقدار لازم و کافی ویتامین A در طول بارداری دارید چون این ویتامین برای پوست، چشم، و سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. ویتامین A به دو شکل وجود دارد:

•    رتینولی که در غذا های حیوانی یافت میشود.
•    بتاکاروتنی که در میوه ها و سبزیهای وجود دارد.

شکل بتاکاروتنی ویتامین A در دوران باردای کاملا بی خطر است و شما با خیال راحت میتوانید بسیاری از میوه‌ها و سبزیهایی را که حاوی ویتامین A هستند، مصرف کنید و از این بابت نگرانی نداشته باشید. نکته مهم اینجاست که شما میتوانید ویتامین A لازم بدنتان را از رتینول و بتاکاروتن هر دو به دست آورید به شرط آنکه در سطوح ایمن و اندازه مناسب از آن استفاده کنید.

غذاهای زیر اگر به مقدار مناسب مصرف شوند خطری برای مادر و جنین به همراه ندارد:
•    محصولات لبنی
•    تخم مرغ
•    انواع گوشت به جز جگر
•    ماهی های روغنی
•    سبزیهایی مانند هویج، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، کدو تنبل

خطرات ویتامین A بیش از حد
برخی مطالعات نشان داده است سطح بالای ویتامین A میتواند منجر به نقص جنین شود. بهترین اندازه استفاده از ویتامین A برای یک خانم باردار روزانه  ۲۵۶۵ واحد بین المللی است. در تحقیقی که انجام شد مشخص شد زنانی که در طول دو ماهه اول بارداری بیش از ۱۰ هزار واحد بین المللی ویتامین A مصرف کردند دوبرابر بیشتر در معض خطر نقص جنینی قرار داشتند. از سوی دیگر مشخص نیست مصرف کم این ویتامین میتواند با نقص جنینی مرتبط باشد یا نه!

نکته مهم
بهتر است بدانید که مصرف ۸۵ گرم جگر گوشت حاوی ۲۷ هزار واحد بین المللی ویتامین A است و همین مقدار جگر مرغ نیز ۱۲ هزار واحد بین المللی ویتامین A دارد. اگر مکمل مصرف میکنید نباید محتوای ویتامین A در آن بیش  از ۵ هزار واحد بین المللی باشد.

مطالب مشابه را ببینید!