مجله تاپ‌ناز‌

طرز تهیه کباب بختیاری غذای ناب و خوشمزه مجلسی

در این بخش طرز تهیه یکی از معروف ترین و خوشمزه ترین غذاهای مجلسی کباب بختیاری را آموزش داده ایم.

طرز تهیه کباب بختیاری غذای معروف

 کباب بختیاری یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین کباب های ایرانی است که با روش های متفاوت و مختلفی در سراسر ایران طبخ می شود. این کباب به صورت معمول مخلوط و ترکیبی از جوجه کباب و کباب چنجه است، البته عده ای دیگر از افراد کباب بختیاری را از ترکیب گوشت قرمز و گوشت مرغ می پزند که این کباب، کباب بختیاری اصیل نیست چرا که کباب بختیاری اصیل از گوشت گوسفند تهیه می شود نه گوشت مرغ.

اگر شما هم به دنبال به دستور پخت کباب بختیاری اصیل و خوشمزه هستید در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با فوت و فن آن آشنا شوید.

طرز تهیه کباب بختیاری غذای ناب و خوشمزه مجلسی

مواد لازم جهت پخت کباب بختیاری

لازم به ذکر است که مواد نام برده شده در این مقاله برای حدود چهار نفر مناسب است، در صورتی که قصد دارید مقدار آن را کمتر یا بیشتر کنید، بهتر است از ضرب و تقسیم استفاده نمایید،اگر شما تمایل به استفاده از فیله مرغ در کباب بختیاری ندارید، می توانید به جای آن از ۸۰۰ گرم گوشت گوسفندی یا گوساله استفاده کنید.

  • کره :۵۰ گرم
  • پیاز: ۲ عدد متوسط
  • فیله مرغ :۴۰۰ گرم یا گوشت گوساله :۸۰۰ گرم
  • ماست: ۸قاشق غذاخوری
  • گوشت گوسفندی :۴۰۰ گرم
  • روغن مایع :۴ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل:به میزان دلخواه لازم
  • زعفران دم کرده: یه قاشق غذاخوری
طرز تهیه کباب بختیاری غذای ناب و خوشمزه مجلسی

دستور پخت کباب بختیاری

مرحله اول: اگر قصد دارید کباب بختیاری خود را با فیله مرغ بپزید ابتدا لازم است که فیله مرغ را به اندازه جوجه کباب خرد کنید، در ادامه گوشت گوسفندی را ذره ای بزرگتر از کباب چنجه خرد کنید ،در ادامه  یک کاسه جادار و مناسب بردارید، گوشت خرد شده گوسفند را با فیله مرغ ترکیب کنید و داخل آن بریزید.

مرحله دوم: در دومین مرحله پیاز ها را تمیز بشویید و به صورت حلقه ای خرد کنید، سپس آن را به ترکیب فیله مرغ و گوشت گوسفند اضافه کنید ،در ادامه زعفران دم کرده را به همراه ماست، روغن، نمک و فلفل سیاه به الباقی مواد اضافه کنید

مواد را با استفاده از دستکش به خوبی ورز دهید تا باهم میکس و ترکیب شوند، دقت کنید که به مواد فشار زیادی وارد نکنید و فقط آنها را زیر و رو کنید تا مواد اضافه شده به ترکیب به صورت مساوی به همه قسمت های گوشت برسد. در صورتی که شما تمایل دارید می‌توانید مقداری آبلیمو نیز به ترکیبات اضافه کنید تا کباب بعد از پختن کمی ترش مزه باشد.

مطلب مشابه: کباب چنجه | طرز تهیه کباب چنجه با گوشت گوسفندی با طعمی بی نظیر

بعد از آن که مواد را به خوبی ترکیب کردید این مخلوط به دست آمده را به واسطه درب یا سلفون کاملاً بپوشانید ،برای آن که گوشت گوسفند و گوشت مرغ ترکیب را به خود جذب کنند و طعم دار شوند لازم است که کاسه را به مدت ۲ تا ۴ ساعت در یخچال قرار دهید و بعد از آن که مواد به خوبی استراحت کرد و طعم دار شد کاسه حاوی گوشت و فیله مرغ را از یخچال خارج کنید.

مرحله سوم: در این مرحله نوبت به سیخ کردن کباب بختیاری می رسد،برای این کار ابتدا یک قطعه گوشت گوسفندی و سپس یک تکه فیله مرغ را به سیخ بکشید، این کار را به همین صورت تکرار کنید و یکی در میان فیله مرغ و گوشت گوسفند را در سیخ قرار دهید تا تمام تکه های گوشت به پایان برسند.

بعد از اینکه سیخ کردن فیله مرغ و گوشت گوسفندی به اتمام رسید،آنها را بر روی یک سطح صاف مانند تخته برش قرار دهید و با استفاده از بیفتک کوب یا پست کارد بر روی گوشت ها به آرامی ضربه وارد کنید تا تخت و یکدست شوند، این کار باعث می شود کباب به صورت همسان و یکدست بپزد.

مطلب مشابه: طرز تهیه جوجه کباب تابه ای خوشمزه مجلسی ویژه

طرز تهیه کباب بختیاری غذای ناب و خوشمزه مجلسی

مرحله چهارم: در این مرحله نوبت به آماده کردن منقل می رسد،  منقل را پر از زغال کنید و آنها را به صورت یک دست روشن کنید، سپس سیخ های کباب روی منقل بچینید و تند تند باد بزنید تا کباب کمی سفت شود و خودش را بگیرد، بعد از آن که کباب سفت شد سیخ را به صورت مداوم زیر و رو کنیدو بچرخانید تا کباب به صورت یکدست بپزد.

طرز تهیه کباب بختیاری غذای ناب و خوشمزه مجلسی

مرحله پنجم: در مرحله پنجم و پایانی کره را به صورت بن ماری آب کنید و اگر تمایل دارید با مقداری زعفران دم کرده ترکیب کنید سپس آن را با استفاده از برس یا قلم مو بر روی کباب بمالید تا طعم بهتری به خود بگیرد و نرم تر شود.

در صورتی که تمایل به استفاده از منقل ندارید، می توانید این کباب را در تابه بپزید به این منظور به جای استفاده از سیخ استیل از سیخ چوبی استفاده کنید، سپس تابه را بر روی حرارت ملایم گذاشته و روغن را به آن اضافه کنید.

لازم نیست که روغن زیادی استفاده کنید همین مقدار که کف تابه چرب شود کافی است، سپس آن را داخل تابه بچینید و اجازه دهید که یک سمت آن سرخ شود، سپس سیخ های چوبی را برگردانید تا سمت دیگر کباب نیز به خوبی بپزد،در این مرحله کباب بختیاری شما آماده سرو است نوش جان.

طرز تهیه کباب بختیاری غذای ناب و خوشمزه مجلسی

نکات مهم

  • اکثر افراد کباب بختیاری را در کنار سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، قارچ و سیب زمینی میل می کنند.
  • در حین ترکیب کردن گوشت قرمز به این نکته توجه کنید که به هیچ عنوان نمک را به آن اضافه نکنید، در ارتباط با فیله مرغ اضافه کردن نمک به آن مانعی ندارد، از همین رو عده ای معتقدند بهتر است ترکیب گوشت قرمز گوسفندی و فیله مرغ را در ظروف جداگانه و جدا از یکدیگر مخلوط کنید.
  • برخی از افراد به جای استفاده از فیله مرغ از فیله ماهی نیز استفاده می کنند.
  • اگر شما به دنبال کباب بختیاری اصیل به شیوه رستورانی هستید، گوشت راسته گوسفندی بهترین گزینه است.
  • اگر تمایل داشته باشید می توانید به جای منقل و تابه از فر نیز برای پخت کباب بختیاری استفاده کنید، فقط دقت داشته باشید که فر باید درجه حرارت بالا داشته باشد.
  • اگر شما در جایی زندگی می کنید که به کره محلی دسترسی دارید بهتر است از کره محلی استفاده کنید، زیرا طعم بی‌نظیری به کباب بختیاری می بخشد.
  • اگر شما به دنبال طعم و مزه بهتری برای کباب بختیاری هستید می توانید گوشت قرمز گوسفندی و فیله مرغ را یک روز قبل در مواد بخوابانید و آن را در یخچال قرار دهید تا استراحت کند و مواد به خوبی جذب گوشت و فیله مرغ شوند.
  • بهتر است حتما قبل از به سیخ کشیدن گوشت ها یا بعد از آن با استفاده از بیفتک کوب آنها را بکوبید تا نازک شوند و زمان پخت آنها کاهش یابد، همچنین این کار باعث یکدستی و پخت بهتر کباب بختیاری می شود.
  • زمان پخت و انتظار برای سرو این غذا حدود ۳۰ دقیقه است و می‌توانید آن را به عنوان وعده ناهار یا شام بفرمایید.
  • اگر به دنبال طعم لذیذ تر و بهتری برای کباب بختیاری هستید می توانید در ترکیب گوشت گوسفندی و فیله مرغ از دمبه نیز استفاده کنید.

مطلب مشابه: تزیین کباب کوبیده مجلسی غذای خوشمزه و محبوب ایرانیان با تصاویر کباب تزیین شده

طرز تهیه کباب بختیاری غذای ناب و خوشمزه مجلسی

در این مقاله سعی کردیم شما را با طرز تهیه و دستور پخت کباب بختیاری آشنا کنیم، این کباب دستور پخت سختی ندارد، اما لازم است که برخی از فوت و فن های آن رعایت شود تا کباب بختیاری شما طعم هرچه بهتری داشته باشد ،امیدواریم که نکات ذکر شده در این مقاله و همچنین نکات تکمیلی که در انتها به آنها اشاره شده است کمک شایانی به شما در جهت پخت این کباب اصیل کرده باشد.

مطلب مشابه: طرز تهیه کباب پیچ خوشمزه و نکاتی برای پخت اصولی این غذا

مطالب مشابه را ببینید!