مجله تاپ‌ناز‌

دلیل اضطراب و راه راهایی از اضطراب چیست؟

اضطراب

اضطراب, مشکل اضطراب, درمان اضطراب, دلیل اضطراب چیست؟

بعضی از ما انسان ها با کوچک ترین تغییرات محیطی و شرایط زندگی دچار اضطراب می شویم. برخی از افراد حتی با دیدن نزاع خیابانی و یا شنیدن صداهای بلند به شدت مضطرب و نگران می شوند. اگر شما هم از دسته ی افراد مضطرب هستید، به دلایل بروز آن توجه کنید. شاید راهی برای کنترل این مشکل خود بیابید.

 

شهر نشینی
شلوغی شهرهای بزرگ به شدت آزاردهنده است. اما حتی مردمی که به صدای بوق های ممتد ماشین ها و پیاده روهای شلوغ و …هیچ اهمیتی نمی دهند، نیز در معرض خطر بروز اضطراب قرار دارند، زیرا تمام آلاینده ها و ذرات معلق آلوده در هوای شهرهای بزرگ خود باعث تاثیر بر سلامت روان و ایجاد اضطراب می شوند.
افرادی که محل زندگی شان نزدیک خیابان های شلوغ و جاده هاست، بیش از دیگران مضطرب خواهند شد.

علاقه زیاد به صندلی و نشستن
اگر شما از آن گروه از افرادی هستید که برای مدت های طولانی می نشینید، آن هم به دلایلی مانند فعالیت در محل کار، تماشای تلویزیون و … به بدنتان کمک می کنید تا راحت تر راهی برای ورود سرطان و دیابت در خود باز کند!

شاید جالب باشد بدانید تمام این یک جا نشستن ها ی طولانی شما را به یک فرد مضطرب تبدیل خواهد کرد، زیرا کاهش تحرک بدنی و کم توجهی به مشکلاتی که در پی آن به وجود می آید، اضطراب آور است.

 

مصرف بیش از حد فست فودها
حتما تا به حال شنیده اید که غذای مصرفی تا چه حد بر فعالیت های مغزی و ذهنی تأثیرگذار است و در واقع نوع برنامه غذایی است که سلامت روان شما را مشخص می کند.

مصرف غذایی با چربی بالا (که به تبع آن وزن و قند خون افزایش می یابد)، منجر به افسردگی و اضطراب می شود.

هر چه قدر هم که داروی ضد اضطراب و ضد افسردگی مصرف کنید، اما برنامه غذایی نامناسب تان را کنار نگذارید، هیچ اثری بر سلامت روان و جسمتان نخواهد داشت.

محققان طبق یک آزمایش بر روی موش ها متوجه شدند موش هایی که برای مدتی از غذاهای ناسالم و چرب استفاده می کنند، بسیار عصبی و بی میل به فعالیت هستند، اما به محض قطع کردن مواد غذایی ناسالم و پیروی از یک برنامه غذایی سالم، موش ها دوباره به حالت عادی خود باز می گردند.
زندگی در مناطق فقیرنشین
زندگی کردن در مناطق فقیر نشین و مکان هایی که رونق اقتصادی ندارند، می تواند سبب ایجاد اضطراب در زنان شود. این مشکل فقط در مورد خانم ها وجود دارد و برای مردان محل زندگی اهمیت چندانی ندارد.
حتی اگر محل زندگی یک زن ثروتمند در این مکان ها باشد، می تواند او را مضطرب سازد.
این موضوع می تواند به خاطر گرایشات و احساسات خاص زنانه باشد، اما ایمنی برای زنان این مناطق هم دلیل دیگر بروز این مشکل است. زنانی که در مناطق ناسالم اجتماعی زندگی می کنند، کمتر از دیگران از خانه هایشان بیرون می روند که این خود تهدید کننده ی سلامت روانی و جسمی آنهاست.
دردهای شکمی شدید
دردهای شکمی و کاهش اشتها و بیماری روده ی تحریک پذیر از عوامل ایجادکننده ی اضطراب هستند. افراد مبتلا به روده ی تحریک پذیر دو برابر دیگران مضطرب می شوند و زنان بیش از بقیه تحت تأثیر آن قرار خواهند گرفت.
قرار گرفتن در محیط های پرتنش
قرار گرفتن در محیط های پر سروصدا و پرتنش مانند ایستگاه های شلوغ اتوبوس و مترو، دیدن دعواها و نزاع های خیابانی ، سرو صداها و مشاجرات در محل کار و …شما را به یک انسان مضطرب تبدیل می کند و بی قراری های شبانه و وسواس های فکری را به جانتان می اندازد.

لذا تا جایی که می توانید از محیط های پر ازدحام و پر تنش دوری کنید و یا سعی کنید خود را آرام و خونسرد نگه دارید.
خوشبختانه تمرین‌هایی وجود دارد که با انجام دادن آنها می‌توان به راحتی از شر استرس‌های وارده خلاص شد و از طرف دیگر هیچ‌ هزینه‌ای نیز لازم نیست صرف آن‌ها کنید. برای به کارگیری این تکنیک‌ها حتی به تجهیزات مختلف نیز نیاز ندارید و کافی است تنها از ریه‌های خود کمک بگیرید.

جالب است بدانید استرس به راحتی می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی و سکته شود، مشکلات گردش خون و اعتیاد نیز از مواردی دیگری است که استرس یکی از بزرگترین دلایل بروز آنهاست.

کاهش استرس

تکنیک نفس کشیدن مساوی راحت‌ترین شیوه برای کاهش استرس است.

 

۴ تکنیک تنفس برای خلاص شدن از استرس در ده دقیقه و حتی کمتر!

۱. تکنیک نفس کشیدن مساوی
در بین ۴ نکته‌ای که در اینجا به آنها خواهیم پرداخت، تکنیک نفس کشیدن مساوی راحت‌ترین شیوه برای کاهش استرس است. زمانی که احساس کردید استرس شدیدی دارید کافی است تا چهار مرتبه پشت سر هم نفس کوتاه و بریده بکشید و سپس به همان صورت از طریق بینی بازدم داشته باشید.

این فعالیت به دوام و ثبات نفس کشیدن شما کمک می‌کند. اگر این تکنیک را برای مدتی انجام دهید به راحتی به آن عادت می‌کنید و در مراحل بعدی پیشنهاد می‌شود حتی میزان نفس کشیدن پشت سر هم خود را از ۴ مرتبه به ۶ یا ۸ مرتبه افزایش دهید،‌توجه داشته باشید که این فرآیند برای کاهش استرس شما است و به هیچ وجه با خود برای نفس کشیدن بیشتر مسابقه نداشته باشید.

تکنیک نفس‌کشیدن مساوی به کاهش استرس به خصوص در شرایط قبل از رفتن به رختخواب و زمانی که قصد دارید به ذهن و بدن خود استراحت بدهید کمک بسزایی می‌کند.

۲. تکنیک نفس کشیدن شکمی
برای انجام این تکنیک یک دست را روی سینه قرار دهید و با دست دیگر ناحیه شکمی را لمس کنید. سپس نفس عمیقی از طریق بینی خود کشیده و همزمان، باز شدنِ ریه‌ها را برای ورود هوا احساس کنید. این تمرین را شش تا ده بار در هر دقیقه به مدت ۱۰ دقیقه انجام دهید. پیشنهاد می‌شود قبل از اینکه به محیط‌های استرس زا نظیر سالن امتحان و ملاقات‌های تجاری وارد می‌شوید از از تنفس شکمی غافل نشوید.

۳.  تکنیک نفس کشیدن جمجمه درخشان
برای رهایی از استرس با این تکنیک نفسی طولانی و آهسته بکشید سپس به سرعت سعی کنید از قسمت بالایی شکم بازدم داشته باشید. این شیوه نفس کشیدن را ادامه دهید تا زمانی که احساس کردید با آن مشکلی ندارید، سپس چرخه این تکنیک را بیشتر کنید و سعی داشته باشید ۱۰ بار به این حالت نفس بکشید.

۴. تکنیک نفس کشیدن جایگزین بینی
شاید بتوان گفت آخرین تکنیکی که در این بحث به آن می‌پردازیم موثرترین آنها نیز هست، گفته می‌شود که این تکنیک باعث می‌شود دو قسمت مغز به یکدیگر متصل شده و آرامش و تعادل کاملی را برای شما به ارمغان بیاورد.

برای انجام این تکنیک یکی از سوراخ‌های بینی خود را با انگشت بگیرید، سپس از سوراخ دیگر نفس عمیقی بکشید و در بازدم جای انگشت خود را عوض کرده و از سوراخ دیگر بینی که تاکنون بسته بوده بازدم انجام دهید.

این فرآیند را تکرار کنید و سعی داشته باشید جای انگشت خود را عوض کنید تا در هر نفس کشیدن سوراخ‌های بینی هرکدام به نوبت دم و بازدم داشته باشند.

پیشنهاد می‌کنیم اگر کار دشواری پیش رو دارید و برای انجام دادن آن نیاز به تمرکز زیادی حس می‌کنید حتما این روش نفس کشیدن را انجام دهید.

مطالب مشابه را ببینید!