مجله تاپ‌ناز‌

دلیل حساسیت عاج دندان و درمان عاج دندان

حساسیت عاج دندان

عاج دندان به دلیل پوسیدگی لایه مینای دندان نمایان می شود و عصب هایی که دندان را احاطه کرده اند باعث مشکل و حساسیت می شوند.

 

حساسیت عاج دندان

حساسیت دندان که حساسیت شدید عاج دندان نیز نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که قسمت حساس دندان موسوم به عاج، در اثر از بین رفتن مینای دندان یا تحلیل لثه ایجاد شود. حساسیت دندان معمولا به صورت درد، هنگام خوردن و آشامیدن غذاها و نوشیدنی های داغ، سرد، شیرین و حتی تنفس هوای سرد تجربه می شود.

در حساسیت های دندانی یا به طور اختصاصی حساسیت عاج دندان یک درد کاملا مشخص و تیز داریم که بیمار کاملا تشخیص می دهد این درد بر روی کدام دندان است، ولی در بعضی از دردهای دیگر بیمار نمی تواند به طور دقیق نقطه درد دندان را تشخیص دهد.

 

علائم حساسیت عاجی:

از جمله علائم شایع در حساسیت های عاجی را برخورد هوای سرد با دندان یا تغییرات دمای ناشی از غذاهای سرد و گرم نام برد و برای مثال وقتی مسواک می زنیم و احساس درد می کنیم و یا زمانی که ناخن روی دندان می کشیم و احساس درد دارد، ناشی از حساسیت های عاجی است.

تحریکات شیمیایی ناشی از ترکیبات شیرین و ترش در بروز درد دندان و این قبیل تحریکات نیز منجر به ایجاد درد مشخص در دندان می شود.

حساسیت عاجی در تمام سنین ممکن است مشاهده شود اما بیشتر در بین افراد 20 تا 50 سال دیده می شود، بطوریکه 40 درصد افراد بزرگسال از این مشکل رنج می برند.

اگر بخواهیم حساسیت های عاجی را دقیق تر تشریح کنیم، عریان شدن عاج دندان به محیط دهان، این نوع حساسیت را ایجاد می کند.

 

حساسیت عاج دندان

زمانی که ناخن روی دندان می کشیم و احساس درد میکنیم ناشی از حساسیت های عاجی است

 

از نخستین عوامل بروز چنین دردهای دندانی، می توان به مسائل آناتومیک که یک جزو ژنتیک است اشاره کرد و از موارد دیگر، سایش دندان ها است که به دلیل افزایش سن و عادت بد غذا خوردن و استفاده از مسواک زبر و خمیر دندان های ساینده، استفاده از مواد شیمیایی و…، موجب تخریب مینای دندان و حساسیت می شود.

 

درمان حساسیت عاج دندان:

اگر بخواهیم درمانی برای این قبیل دردهای دندانی ناشی از حساسیت عاجی انجام دهیم ابتدا باید عامل را حذف کنیم.

دندانپزشک اول باید یک تاریخچه از بیمار بگیرد تا مشخص شود مشکل چیست، زیرا یکی از موارد شایع بد مسواک زدن به خصوص در افراد دچار وسواس است. همچنین استفاده از مسواک های زبر که ابتدا باید روش صحیح مسواک زدن را به این افراد آموزش داد تا بیش از حد به دندان های خود فشار نیاورند و زمانی که مسواک می زنند از خمیر دندان های ساینده استفاده نکنند.

علائم حساسیت عاج دندان و درمان آن

مطالب مشابه را ببینید!